Mikäs siinä on, kun kaikki haluavat poistaa Mantikset akvaarioistaan??
Minullakin on ainakin yksi, jonka kolonkin tiedän eikä tuo juurikaan sieltä poistu. Mitä harmia nuo nyt sitten aiheuttavat, vai luullaanko sitä vaan taas siitä olevan jotain harmia ilman sen parempaa tietoutta. Mielestäni tuo on ihan lystikäs otus siellä naksuttelemassa..
Minulta tappanut melkein kaikki Lysmatat ja noin 5-6 pohjakalaa sekä pistooliravut.
Esim. pistoolirapu ja raputokko eivät saaneet toisiaan vaikka suurella työllä lopulta sain ne altaaseen - mantis hoiti ne hengiltä.
Me olisimme mielellämme pitäneet Mantan oikein omassa altaassa jopa, mutta hänpäs karkasi takaisin pääsysteemiin. Siellä se on popsinut neljä helmikardinaaliahventa sekä kolmisen lysmataa. Kallista sapuskaa... Muutenhan se ei ole minusta mitenkään sen pelottavampi tyyppi, hauskan näköinen jopa.
Näinkö on asiat?? Olen ällistynyt kaverin tuhovimmasta...
Mulla se on merihevosten ja mandariinin kanssa samassa altaassa, eikä ongelmia ole ollut ainakaan vielä. Toi mun oma on n. 5cm pitkä -liekkö vielä liian pieni noihin syömäpuuhiin..
Kuinka isoja teidän Mantat oli kun alkoivat laittaa pöytää koreaksi??
Niin ja näittekö todella sen pyydystävän ko. kalat??
Tuossa speksiä mantiksesta: Ei kovin ystävällinen veitikka,
The Mantis Shrimp: It is a very interesting shrimp that resembles the praying mantis insect.
Mantis Shrimp are extremely aggressive shrimp that should be housed alone in a species aquarium. They have very quick claws that they use to break the shell of crustaceans and crabs. They should not be housed with fish or other invertebrates, unless they are very large, and caution should still be exercised. A sandy bottom with plenty of rubble and at least one piece of live rock should be provided for these shrimp to create a cave.
Jossain netissä oli video missä mantis pisti katkarapuja poskeen melko nopeesti. Sormelle taitaa käydä samalla tavalla jos työntää liian lähelle?
täällä majailee yksi vaalean ruskea, pikkurillin paksuinen ja hieman lyhyempi, mantis keltavälskärin, kahden pienen koralliahvenen, yhden ison koralliahvenen ja kolmen pienen gobiosoman kanssa.
Kotiloita altaasta häviää kyllä ja yksi midas on laitettu puoliksi, mutta muuten mantis ja kaverit voi hyvin - yhden 6-7 senttiä leveän ruskean puna silmäisen ravun kaverina
Minulla majailee altaassa noin 5-6 senttinen kirkkaan vihreä mantis, todella kaunis (mikä lie viralliselta nimeltään). Maunolla on oma kolollinen kivi ihan edessä, josta näkee Maunon puuhia hyvin. Hakkaa ja paukuttaa iltaisin ja joskus öisin. Paukkeeseen herää öisin, kun Mauno oikein innostuu.
Ketään ei ole hävinnyt altaasta (vielä....) Mauno kalastaa ruoka-aikaan kolonsa edustalla samaa sapuskaa mitä muutkin saa, toistaseksi tyytynyt siihen.
Meillä taitaa olla Maunon sukulainen, ainakin kuvaus sopii hyvin. Ollut meillä jo monta vuotta, luonteeltaan varsin ujo, mutta kuitenkin muutaman kerran vuodessa näyttäytyy koko komeudessaan. Ei ole ainakaan jäänyt kiinni pahanteosta, tosin elävä ravintokin on kelvannut Eskojen muodossa ja epäillään myös syylliseksi taskurapujen häviämisestä, mutta ilman todisteita. Kalat ja muut ravut jättännyt rauhaan. Kaikessa persoonallisuudessaan olennainen osa riuttaamme eikä siis mitenkään uhanalainen.
puuakvaario kirjoitti:Mikäs siinä on, kun kaikki haluavat poistaa Mantikset akvaarioistaan??
Minullakin on ainakin yksi, jonka kolonkin tiedän eikä tuo juurikaan sieltä poistu. Mitä harmia nuo nyt sitten aiheuttavat, vai luullaanko sitä vaan taas siitä olevan jotain harmia ilman sen parempaa tietoutta. Mielestäni tuo on ihan lystikäs otus siellä naksuttelemassa..
Mulla oli aluksi kauhea halu päästä eroon kaikista madoista ja mantiksesta, onneksi en tehnyt mitään kun nyt olis varmana kaduttanut, ne on kaikki ihan kelpo veikkoja. Toisaalta viime viikolla isommalla ocellariksella oli tullut otsaan joku röpelöinen patti (kuin pieni kuhmu josta iho on repeillyt) ja ajattelin, että olisko joku pistänyt sitä. Toisaalta patti katosi muutamassa päivässä, joten eipä sillä kai nyt mitään väliä ole, eikä todellisesta syyn aiheuttajasta ole varmaa tietoa .
jube kirjoitti:Toisaalta viime viikolla isommalla ocellariksella oli tullut otsaan joku röpelöinen patti (kuin pieni kuhmu josta iho on repeillyt) ja ajattelin, että olisko joku pistänyt sitä. Toisaalta patti katosi muutamassa päivässä, joten eipä sillä kai nyt mitään väliä ole, eikä todellisesta syyn aiheuttajasta ole varmaa tietoa .
On se voinut vaikka uida koralliakin päin. Sitä sattuu aina välillä ja tulee naarmuja
Voi onnitelkaa minua! Nyt tiedän missä minun 4 cm pitkä Mantikseni asustaa. Ei ole tosin sitä upeinta mallia vihreä. Enempi on rusehtava mintun vihreillä vauhtiraidoilla! Mutta ah niin viehättävä. Asustaa ihan parhaimmalla paikalla akvaariota ja tuntuu vain niin käsittämättömältä etten ole nähnyt sitä ennemmin. Yritän ottaa kuvia. Minulla myös pohjakaloja ja mandariini. Ei ole tuhoja tehnyt.
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Kiven mukanahan hyvinkin. Jos kyseessä on iskoksi kasvava laji niin altaan koko saa jo olla aika reilu (kts. Aponogetonin viime (?) numerosta KatjaN:n kirjoittama artikkeli Reiskasta. Ei ole ihan mikään pikkuvipeltäjä enää.
Niin siinä taasen kävi. Kävin Ruotsin puolella ja ostin 2 kpl Nemateleotris decoraa eli korunuolikkoa. Hyvin asettautuivat altaaseen ja onnistuin saamaan parin joka ei tapellut. Nyt niitä ei sitten enää ole. Todennäköisesti mantis piti niistä huolen parin päivän välein.
Toinen mielenkiintoinen havainto. Ostin myös Fromia indican ja sain vieläpä kuusi jalkaisen yksilön. Nyt sillä on vain kolme rajaa - loput kolme on itse 'katkaissut'. Hiukan samanlainen tapahtuma kuin merimakkaralla joka jakaantui toista kuukautta sitten.
Olen nähnyt aikaismemminkin kun Fromia indican on menettänyt kaikki raajansa. Silti se pisteli pohjaa pitkin täyttä häkää. Epäonneksi altaan hajoaminen tuli väliin enkä koskaan saanut selville josko se sitten kasvatti uudet raajat.
Saa nyt nähdä pudottaako nykyinen yksilö kaikki sakaransa? 3 viikkoa on jököttänyt samassa paikassa ja 3 sakaraa on tippunut.
Selailin eilen vanhoja Tieteen Kuvalehtiä anopilla ja numerossa 14/06 (melko tuore siis) näytti ollaan muutaman sivun juttu näistä mantiksista. Hienoja kuvia artikkelissa ainakin oli ja jonkunverran myös otuksen "mekaniikkaa" mukana. Kannattaa selailla mikäli aihe kiinnostaa.
Mikael kirjoitti:Niin siinä taasen kävi. Kävin Ruotsin puolella ja ostin 2 kpl Nemateleotris decoraa eli korunuolikkoa. Hyvin asettautuivat altaaseen ja onnistuin saamaan parin joka ei tapellut. Nyt niitä ei sitten enää ole. Todennäköisesti mantis piti niistä huolen parin päivän välein.
Nemateleotrikset ovat kyllä veikeitä kavereita. Itse olen niitä kadottanut johonkin 5kpl. Syyllisenä olen kyllä pitänyt mureenaa tai ulos hyppäämistä. Mantista ei ole ollut altaassa. Joka tapauksessa tuntuvat todella vaikeilta kaloilta pitää tallessa