Tyhmä (yöllinen) kysymys lampuista
Valvoja: Moderaattorit
Tyhmä (yöllinen) kysymys lampuista
Tuli tässä yöllä mieleen (puolinukuksissa) akvaariota tuijotellessani, että kun lamput (2kpl Giantin valaisimet) peittävät akvaarion pinnan kokonaan, miksi minä pidän siinä niitä kansilaseja. Osaako joku perustella syytä vai otanko ne siitä pois?
Syitä pitää kansilasit siinä:
haihtuva vesi ei kastele lamppuja (onko siitä haittaa?)
Syitä poistaa kansilasit:
kalkkiintuvat, valoteho laskee
Syitä pitää kansilasit siinä:
haihtuva vesi ei kastele lamppuja (onko siitä haittaa?)
Syitä poistaa kansilasit:
kalkkiintuvat, valoteho laskee
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
Millä tavalla niitten pitäis olla vesitiiviit? Sen tiiän et jos noihin vettä joutuu, mitään ei tapahdu. Ja onhan noissa valokansi-akvoissakin ne loisteputket siinä vaan vedenpinnan yläpuolella. Ainakin niissä mitä olen nähnyt...
Blogi
Blogi
Onko ihan totta ettei noista tule pidemmän päälle jotain ongelmia? Mä olen lueskellut noista akvaario-opuksista, että sen takia ne kansilasit olisi aika hyödylliset, kun muuten sen lamppukotelon sisälle pääsee kertymään kosteutta ja se ei sitten tee kovikinkaan hyvää.
Siis, että toimii vähän aikaa, mutta tuleekohan siitä myöhemmin kuitenkin ongelmia/lyhentää lampun elinikää tjsp. Ei oikein olisi varaa parin vuoden välein uusia noita lamppuja. En mä ainakaan uskaltaisi noin varauksettomasti suositella.
Siis, että toimii vähän aikaa, mutta tuleekohan siitä myöhemmin kuitenkin ongelmia/lyhentää lampun elinikää tjsp. Ei oikein olisi varaa parin vuoden välein uusia noita lamppuja. En mä ainakaan uskaltaisi noin varauksettomasti suositella.
I'm #1 so why try harder?
Eiköhän noita lamppuja muutenkin vaihdeta parin vuoden välein tai useammin? Muistelenkohan ihan väärin kun mielestäni niille luvataan 8000 tunnin käyttöikää, mikä 12 tunnin valaistusajalla tarkoittaa vähän vajaa 2 vuotta.
Esim. MP:n akvaarioissahan ei ole kansilaseja ollenkaan, enkä ole omassani huomannut loisteputkien käyttöiän vähentyneen. Itseasiassa ajattelin tällä kertaa kokeilla miten kauan kasvit kasvavat hyvin samalla putkilla juuri MP:n akvassa. Nyt on noin puolitoista vuotta olleet samat putket ilman näkyvää muutosta. Toisessa kansilasittomassa akvaariossa on "tavallinen" loisteputkivalaisin, se on vuoden ollut samoilla putkilla ja ihan hyvin menee.
Hehkulamppuvalaisimille taas en suosittele tuollaista. Energiansäästölamppujen käyttöikä väheni selvästi kun kokeilin.
Esim. MP:n akvaarioissahan ei ole kansilaseja ollenkaan, enkä ole omassani huomannut loisteputkien käyttöiän vähentyneen. Itseasiassa ajattelin tällä kertaa kokeilla miten kauan kasvit kasvavat hyvin samalla putkilla juuri MP:n akvassa. Nyt on noin puolitoista vuotta olleet samat putket ilman näkyvää muutosta. Toisessa kansilasittomassa akvaariossa on "tavallinen" loisteputkivalaisin, se on vuoden ollut samoilla putkilla ja ihan hyvin menee.
Hehkulamppuvalaisimille taas en suosittele tuollaista. Energiansäästölamppujen käyttöikä väheni selvästi kun kokeilin.
-
Chisantha
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Täällä on 375l allas jossa kaksi pitkää tuplaputkista valaisinta peittää koko akvaarion ja ainakin toistaiseksi on sujunut ihan hyvin. Akvaario on ostettu käytettynä ja on siis toiminut pitkään ilman kansilaseja melkoisen mitteettomasti.
Paitsi yhden kerran, kun vedenpinta oli laskenut liian matalalle ja suihkuputkesta tuleva vesi aiheutti pisarointia, toinen lampuista sammui rätsähtäen eikä suostunut menemään päälle. Ajattelin että voihan kökkö, uuden valaisimen hankinta edessä (ja kansilasien:)) mutta lampun annettiin kuivua vuorokausi jonka jälkeen syttyi taas normaaliin tapaan eikä ongelmia ole esiintynyt.
Paitsi yhden kerran, kun vedenpinta oli laskenut liian matalalle ja suihkuputkesta tuleva vesi aiheutti pisarointia, toinen lampuista sammui rätsähtäen eikä suostunut menemään päälle. Ajattelin että voihan kökkö, uuden valaisimen hankinta edessä (ja kansilasien:)) mutta lampun annettiin kuivua vuorokausi jonka jälkeen syttyi taas normaaliin tapaan eikä ongelmia ole esiintynyt.
Joo siis emmä meinannutkaan sitä itse loisteputkea, vaan koko sitä lamppua kupuineen päivineen, siinähän ne herkät osaset varmaankin on...Morrgan kirjoitti:Eiköhän noita lamppuja muutenkin vaihdeta parin vuoden välein tai useammin? Muistelenkohan ihan väärin kun mielestäni niille luvataan 8000 tunnin käyttöikää, mikä 12 tunnin valaistusajalla tarkoittaa vähän vajaa 2 vuotta.
Mutta toi kyllä kuulostaa ihan hyvälle, jos muille ei ole tullut ongelmia, niin ehkäpä se kirja (tai mistä mä nyt luinkaan tuosta) olikin vain ihan ylihuolehtivainen.
-
Kiiki74
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Eiköhän ne vuosien saatossa vähän saa sitä kalkkivikaa, jos on roiskeita jne. Onhan se tietty huonompi kaloille, mitkä pomppivat, jos ei ole lamppuja. Voi tulla ikäviä kärtsähtämiä suomuihin. Tiedä sitten, että kuolevatko... Itse tossa just tuumin, kun kansilasia pesin, että jaksaako näitä tuohon altaanpäälle laittelemaan. Toinen akva onkin ilman laseja, kun ei oo kuin rapuja ja pleko asukkaana. Saapa luvan pysyä altaassa! 
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Jos kissan omistaa, niin kansilasit voi olla ihan hyvät olemassa. Meillä toinen kissoista onnistui "kalastamaan" kultasaumakirjoahvenen, joka löytyi sitten työpäivän päätteeksi päättömänä keittiön lattialta
...
En siis ollut näkemässä tapahtumaa, mutta kun kalalla ei ollut tapana hyppiä, niin oletan uteliaisuuden (ahneuden!?) koituneen sen kohtaloksi, koska se kyllä aina tuli ihan pintaan norkoilemaan... Kissa oli syyllisen näköisenä sängyn alla, mikä vielä vahvistaa mielestäni sen syyllisyyden!
En siis ollut näkemässä tapahtumaa, mutta kun kalalla ei ollut tapana hyppiä, niin oletan uteliaisuuden (ahneuden!?) koituneen sen kohtaloksi, koska se kyllä aina tuli ihan pintaan norkoilemaan... Kissa oli syyllisen näköisenä sängyn alla, mikä vielä vahvistaa mielestäni sen syyllisyyden!
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Tällästä jälkeä tekee arviolta 15v kansilasittoman altaan päällä:mollylady kirjoitti:Onko ihan totta ettei noista tule pidemmän päälle jotain ongelmia? Mä olen lueskellut noista akvaario-opuksista, että sen takia ne kansilasit olisi aika hyödylliset, kun muuten sen lamppukotelon sisälle pääsee kertymään kosteutta ja se ei sitten tee kovikinkaan hyvää.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
No hyhhyh. *nyrpistää nokkaa*.Adrianna kirjoitti:Tällästä jälkeä tekee arviolta 15v kansilasittoman altaan päällä:mollylady kirjoitti:Onko ihan totta ettei noista tule pidemmän päälle jotain ongelmia? Mä olen lueskellut noista akvaario-opuksista, että sen takia ne kansilasit olisi aika hyödylliset, kun muuten sen lamppukotelon sisälle pääsee kertymään kosteutta ja se ei sitten tee kovikinkaan hyvää.
(...)
Vaikka tulisi noita lamppuja vaihdeltuakin joskus, niin taidan siltikin pitäytyä pitämään ainakin lampun alla kansilasia.
Niin kauan, kunnes on varaa katosta joihinkin roikkuviin HQL lampukoihin.
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Ja minä en ole käyttänyt kansilaseja altaissa enää moneen vuoteen. Ovat jotenkin hemmetin hankalat puljata ja vanhassa asunnossa oli 25-26 huoneenlämpötila joten lasit päällä lämpö olisi ollut jossain halitsemattomissa.
Meillä on pääaltaana JuTa:n allas ja muuten niin siistiin ja asiallisen oloiseen (itse allas 10 milliä läpi) altaaseen tuli jostain syystä 3 mm paksusta lasista olevat kansilasit jotka tälläisellä hieman rajummalla (lue kömpelömmällä) kaverilla tuntuvat murenevat aivan käsiin.
Meillä 4 loisteputkea lämmittivät vanhassa kämpässä vettä ilman kansilasejakin aivan hallitsemattomasti joten nostin niitä parilla kakkos-kakkosen pätkällä sen pari tuumaa ylemmäs ja tämän johdosta noihin lamppujen sisäosiin ei hirveästi mitään ole roiskunut.
Lisäksi aktiivilevittimellä, valjulla mutta kuitenkin, kun hiilidioksidia tuuppaa altaaseen niin "avoin" allas varmistaa ettei mitään katastrofeja pääse syntymään ja lisäksi kaasujenvaihto noin muutenkin tulee varmistettua korkean lämpötilan altaassa.
Ainoa negatiivinen asia mikä nyt tulee mieleen voisi olla se että tietyt kalalajithan saattavat painaa altaasta pihalle. Muutama vuosi sitten kun meillä oli vielä muitakin kaloja kuin monneja ja plekoja yksi leväbarbi päätti haluta ulos silloisesta altaasta.
Meillä on pääaltaana JuTa:n allas ja muuten niin siistiin ja asiallisen oloiseen (itse allas 10 milliä läpi) altaaseen tuli jostain syystä 3 mm paksusta lasista olevat kansilasit jotka tälläisellä hieman rajummalla (lue kömpelömmällä) kaverilla tuntuvat murenevat aivan käsiin.
Meillä 4 loisteputkea lämmittivät vanhassa kämpässä vettä ilman kansilasejakin aivan hallitsemattomasti joten nostin niitä parilla kakkos-kakkosen pätkällä sen pari tuumaa ylemmäs ja tämän johdosta noihin lamppujen sisäosiin ei hirveästi mitään ole roiskunut.
Lisäksi aktiivilevittimellä, valjulla mutta kuitenkin, kun hiilidioksidia tuuppaa altaaseen niin "avoin" allas varmistaa ettei mitään katastrofeja pääse syntymään ja lisäksi kaasujenvaihto noin muutenkin tulee varmistettua korkean lämpötilan altaassa.
Ainoa negatiivinen asia mikä nyt tulee mieleen voisi olla se että tietyt kalalajithan saattavat painaa altaasta pihalle. Muutama vuosi sitten kun meillä oli vielä muitakin kaloja kuin monneja ja plekoja yksi leväbarbi päätti haluta ulos silloisesta altaasta.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Onkos tämä nyt aivan tolkuttoman tyhmä kysymys, mutta eikös silloin ole viisainta pitää kansilasit kiltisti paikallaan, jos joutuu akvaariossa kuitenkin pitämään lämmintintä kalojen lämpövaatimusten takia, vai onko lämmönhukka siltikään niin suuri, ettei sen ole niin väliä (jos lamputkin vielä lämmittänevät vettä hieman)?
Olen itsepäisesti niitä laseja pitänyt juurikin em. syystä useissa altaissa, mutta en olekaan ajatellut koko asiaa ja nyt tuli ihan mieleen.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen itsepäisesti niitä laseja pitänyt juurikin em. syystä useissa altaissa, mutta en olekaan ajatellut koko asiaa ja nyt tuli ihan mieleen.
Kyllähän kansilasit kannattaa pitää jos haluaa lämmönhukkaa estää. Nehän estävät haihtuvan veden pääsyn ulos akvasta--> estävät lämmön karkaamista. Vesi kun kulettelee tota lämpöä aika hyvin. Ei kai niitä muuten neuvottaisi ottamaan pois kesäkuumalla ja vielä lisäämään haihtumista tuulettimien avulla.
Mutta alkuperäisestä aiheesta: Meillä viime kesänä pääsi vedenvaihdon yhteydessä käymään sillä lailla pahasti, että lamppu pääsi tipahtamaan akvaan toisesta päästään ja oli silloin vielä sopivasti päälläkin. Mutta eipä tuosta nopeasta kastautumisesta muuta aiheutunut kuin että loisteputki piti uusia, se muuttui mustaksi tuosta.
Mutta alkuperäisestä aiheesta: Meillä viime kesänä pääsi vedenvaihdon yhteydessä käymään sillä lailla pahasti, että lamppu pääsi tipahtamaan akvaan toisesta päästään ja oli silloin vielä sopivasti päälläkin. Mutta eipä tuosta nopeasta kastautumisesta muuta aiheutunut kuin että loisteputki piti uusia, se muuttui mustaksi tuosta.
Blogi
Blogi
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Esimerkkinä ilman kansilasejakin kun meillä oli lamput vanhassa asunnossa suoraan akvaarion päällä ilman välipuita lamput lämmittivät päivisin veden noin 1.5-2.0 astetta lämpimämmäksi kuin mihin lämmitin oli säädetty lämmön pitämään. Yöllä lämpö laski ja päivällä nousi. Mieluummin pidän altaan tasan sen lämpöisenä kuin tahdon kun heilutan lämpötilaa joka päivä parin asteen verran suuntaan tai toiseen.
Itse ainakin pidän termostaattilämmitintä akvaariossa nimenomaan pitämässä lämmön tasaisena ja sopivana kaloille. Jokaisella on toki omat toiveensa ja tavoitteensa.jos joutuu akvaariossa kuitenkin pitämään lämmintintä kalojen lämpövaatimusten takia
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
-
IceQueen
- Member

- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Mä lähinnä sitä sähköturvallisuutta ajattelin siinä kansilasien pitämisessä, sillä eipä ois kiva, jos kosteus aiheuttaisi oikkarin lampun rasian sisällä ja sais näpeilleen sähköä... 
Ihan näin niinkuin maalaisjärjellä ja sähköpuolen käyneenä tuumailin... Kuitenkin akvasta sitä kosteutta koko ajan nousee ja jos se tiivistyy sinne lampun koteloon niin...
Ihan näin niinkuin maalaisjärjellä ja sähköpuolen käyneenä tuumailin... Kuitenkin akvasta sitä kosteutta koko ajan nousee ja jos se tiivistyy sinne lampun koteloon niin...
317 L (sekala)
Kyllä noi taitaa olla aika hyvin kummiskin suojattuja, kun kerta lamppu voi akvaan pudota, sen voi sieltä käsin poimia eikä saa sähkäriä (Kattokos joku muuten myytinmurtajia tänään?). Ainoo lamppu josta sähkäreitä sain, oli semmonen +10v., jonka kolmas omistaja olin. Sen kyllä luokittelin suosiolla romuksi. Tietty voisi isoveljeltä (opiskelee sähköpuolella ammattikorkeessa) tai isoenolta (sähköasentaja jo +40v.) kysästä että mitä mieltä ne tosta on.
En kyllä aio tuota noin pitää seuraavaan 15v., hankin isomman jahka valmistun ja pääsen töihin.
(Ellei siinä vaiheessa jostakin oo ilmestynyt pieni sinappitehdas vaatimaan huomiota...)
En kyllä aio tuota noin pitää seuraavaan 15v., hankin isomman jahka valmistun ja pääsen töihin.
Blogi
Blogi