Hienoa hiekkaa akvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RiinaP
Starting Member
Starting Member

Hienoa hiekkaa akvaarioon

Viesti Kirjoittaja RiinaP »

Heips!

Mitäs muuta hiekkaa voi käyttää akvaan kuin tuota hiekkapuhallushiekkaa? Tai saako sitä kenties jostain muualta kuin biltemasta? Kun meiltä tuo lähin biltema on 300 km:n päässä.

Onko tuo saumaushiekka (rautian) yhtä hyvää, vaikkakin aiempien keskustelujen perusteella ilmeisesti pölyää enemmän? Mutta jos sen jaksaa pestä kunnolla, voiko sitä käyttää?

Ja vielä, minkä hintaista se hiekka on?
Riina P
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Voithan toki ottaa luonnosta hiekkaa. Jos olis rantahiekkaa, niin ei tarvis niin kovasti pestä (kylläkin huono vuodenaika).

Otettiin vanhalta hiekkamontun reunalta hiekkaa... sitä sai kylläkin kovasti pestä, mutta ihan hyvän näköistä. Jonkin verran tummempaa, ku bilteman hiekka. Tietenkin maanomistajalta olisi hyvä kysyä lupa!

Itsellä ei oli kokemusta muista puhallushiekoista. Kunhan ne on tosiaan heikkaa, eikä mitään muita lisättyjä aineita, niin voihan niitäkin käyttää!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Me ostettiin Biltemasta tuota hiekkapuhallushiekkaa. 25kg säkki maksoi sellaiset 6e, että hiekan hinnasta ei tartte huolehtia :mrgreen:

Itse suosittelen kans tuota luonnonhiekkaa. Itselläni ei ole sitä ollutkaan koskaan, mutta mitä muiden akvaarioita olen nähnyt, luonnonhiekka antaa kivan tunnelman. On sellaista elävämpää, ei liian vaaleaakaan. Tuo Bilteman hiekka on kamalan vaaleaa ja kaikki lika sitten näkyy tosi selvästi, toisia se häiritsee ja toisia ei :)
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Rautakaupasta ostettu hiekkapuhallushiekka maksaa muistaakseni vähemmän ku bilteman hiekka. Ja se taitaa olla tummempaakin. Oikeestaan se oli paremman väristä...

*hmm* pitäiskö käydä sitä hiekkaa hakemassa säkki paikallisesta rautakaupasta ja sekottaa biltemaan... vois tulla paremman näköstä. Ku ollaan yks satasen allas kans perustamassa!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
staffisti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja staffisti »

Siis paljon nuo hiekat maksaa yleensä? Mä olen vaan ihmetellyt näitä keskusteluja näistä Bilteman hiekoista, kun eikös akvaariokaupoista saa kunnollista hiekkaa :? ? Eihän sitä hiekkaa tarvii niin usein ostaa? Vai?
Mä ostin kaupasta hienoa mustaa hiekkaa, oli kyllä mun mielestä kallista, 4eur kilo, ja 30kg tuli ostettua. Mut en mä ole tuota ihan heti vaihtamassa :P Vai oonko mä tyhmä kun tollasta ostin 8O ?
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

staffisti kirjoitti:Siis paljon nuo hiekat maksaa yleensä?
Viimeksi kun kävin hakemassa 40 kilon säkin lähimmästä rautakaupasta (ei Biltema) taisi rahaa kulua 5€. Oikein sopiva hinta köyhälle opiskelijalle. ;)
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Silloin joutuu tietysti maksamaan enemmän, jos haluaa jotain erikoisemman väristä hiekkaa. Ja se on sitten ihan oma päätös. Suuri osa vain valitsee sen halvemman vaihtoehdon, mutta jos se ei omaa silmää miellytä niin eihän se tietenkään ole hölmöä hankkia sellaista ,mistä pitää. Itehän sitä omaa akvaarioonsa joutuu katselemaan, niin on hyvä, että tykkää myös hiekan väristä.
Arde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Arde »

Itse ajattelin olla hiekka-asiassa todella nuuka ja hakea ne ilmaiseksi isäni kiinteistönhoitofirman hiekkasiiloista.

Ne siilojen hiekat on siis uutta hiekkaa, kerran käytettyähän ei saa uudelleen kaduille levittää.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

staffisti kirjoitti:Siis paljon nuo hiekat maksaa yleensä? Mä olen vaan ihmetellyt näitä keskusteluja näistä Bilteman hiekoista, kun eikös akvaariokaupoista saa kunnollista hiekkaa :? ? Eihän sitä hiekkaa tarvii niin usein ostaa? Vai?
Mä ostin kaupasta hienoa mustaa hiekkaa, oli kyllä mun mielestä kallista, 4eur kilo, ja 30kg tuli ostettua. Mut en mä ole tuota ihan heti vaihtamassa :P Vai oonko mä tyhmä kun tollasta ostin 8O ?
Kyllä ainakin täällä päin akvaarioliikkeiden hiekat on aika paljonkin esim. puhallushiekkaa kalliimpaa...
Arde kirjoitti: Ne siilojen hiekat on siis uutta hiekkaa, kerran käytettyähän ei saa uudelleen kaduille levittää.
Ei joukkoon sitten ole lisätty mitään aineita, jotka auttais jään sulatuksessa? Ja mites tuon terävyyden kanssa, onko liian terävää ainesta kaloille?
317 L (sekala)
Arde
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Arde »

IceQueen kirjoitti:
Arde kirjoitti: Ne siilojen hiekat on siis uutta hiekkaa, kerran käytettyähän ei saa uudelleen kaduille levittää.
Ei joukkoon sitten ole lisätty mitään aineita, jotka auttais jään sulatuksessa? Ja mites tuon terävyyden kanssa, onko liian terävää ainesta kaloille?

Mitään jäänestoa ei ole lisätty, ja ton terävyyden aioin tarkistaa viikonloppuna kun pääsen siiloille valoisaan aikaan könyämään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”