Voisiko joku kertoa suodattimen huollosta melko seikkaperäisen rautalankaversion, jotta tyhmäkin tajuaa? En tiedä, onko akvaarion hoito ja huolto nykyään tiedettä, mutta ainakin se tuntuu niin paljon haastavammalta kuin 25 vuotta sitten...
Ulkosuodattimen huollosta
Valvoja: Moderaattorit
Ulkosuodattimen huollosta
Nyt tulee taas näitä sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta kai nämä aloittelijalle suotakoon.
Minulla akvaariossa tällä hetkellä kaikki kunnossa (akvaario ollut toiminnassa kuutisen viikkoa), mutta kysyisin jo etukäteen tulevasta ulkosuodattimen huollosta. Manuaalissa oli ohjeita pumpun osien huollosta, mutta kun ei ole laitteesta aiempaa kokemusta enkä haluaisi tärvellä hyvin alkanutta harrastusta, joudun kysymään, mitä tehdään suodatinosien kanssa. Ostamassani EHEIM 2215:ssä oli valmiina mukana suodatinlevyjä (vaahtomuovi). Onko parempi jatkossa käyttää massoja vai levyjä? Pitääkö hankkia uudet levyt vai pestäänkö ne/ osa niistä kerrallaan ja laitetaan takaisin? Onko huollon aika, kun virtaus vähenee vai mistä tietää, milloin suodatin pitää huoltaa?
Voisiko joku kertoa suodattimen huollosta melko seikkaperäisen rautalankaversion, jotta tyhmäkin tajuaa? En tiedä, onko akvaarion hoito ja huolto nykyään tiedettä, mutta ainakin se tuntuu niin paljon haastavammalta kuin 25 vuotta sitten...
...tai sitten oli lapsena paljon älykkäämpi kuin nykyään!
Itselläni kyseinen suodatin yhtenä suodattimena 300L altaassa.
Minun suodatin toimii massoilla ja päälimmäisenä on vanua. Huollan suodatinta noin 4 kuukauden välein. Ne solumuovi suodattimetkin ovat varmasti hyviä mutta se päälimmäinen valkoinen pitäisi vaihtaa joka huollossa. Niitä sinisiä taas voi käyttää useamman kerran. Et kertonut altaasi kokoa niin mitään tarkkaa huolto väliä on vaikea antaa mutta en odottaisi virtauksen vähenemistä koska se jo voi tietää ongelmia.
Itselläni toisena suodattimena eheimin 2226 kyseisessä altaassa joten suodatus melko tehokasta. Jos altaasi on 200L suurempi niin suosittelen myös toisen suodattimen ostoa vaikka sitten sisäsuodatin esim eheim aquaball tämä täydentäisi suodatusta ja toimisi samalla niin sanottuna roskankerääjänä.
Kun puhdistat suodatin niin alä käytä kuumaa vettä ja huuhtele solumuovit haalean veden alla. Itse ehkä vaihtaisin osan suodatus aineesta massaan.
Tässä linkki mistä pääset lukemaan enemmän Eheim Classic eri vaihtoehdoista.
Minun suodatin toimii massoilla ja päälimmäisenä on vanua. Huollan suodatinta noin 4 kuukauden välein. Ne solumuovi suodattimetkin ovat varmasti hyviä mutta se päälimmäinen valkoinen pitäisi vaihtaa joka huollossa. Niitä sinisiä taas voi käyttää useamman kerran. Et kertonut altaasi kokoa niin mitään tarkkaa huolto väliä on vaikea antaa mutta en odottaisi virtauksen vähenemistä koska se jo voi tietää ongelmia.
Itselläni toisena suodattimena eheimin 2226 kyseisessä altaassa joten suodatus melko tehokasta. Jos altaasi on 200L suurempi niin suosittelen myös toisen suodattimen ostoa vaikka sitten sisäsuodatin esim eheim aquaball tämä täydentäisi suodatusta ja toimisi samalla niin sanottuna roskankerääjänä.
Kun puhdistat suodatin niin alä käytä kuumaa vettä ja huuhtele solumuovit haalean veden alla. Itse ehkä vaihtaisin osan suodatus aineesta massaan.
Tässä linkki mistä pääset lukemaan enemmän Eheim Classic eri vaihtoehdoista.