Jaavansammaleesta eroon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mouse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 17:52, 15.09.2003

Jaavansammaleesta eroon

Viesti Kirjoittaja mouse »

Kertokaa viisaat onko joku onnistunnut tappamaan sammaleen ja jättännyt muut kasvit eloon? Nimittäin alkaa noi sammaleet valtaamaan akvaarion ja ei enää ole kauniin näköisiä.

Auttakaa ja kiitoksia jo etukäteen :D
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Heh, revi aina näkyvät sammaleet irti ja pistä vaikka myyntiin, eiköhän niille aina ostaja löydy! ;)
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Minä olen onnistunut siinä erittäin hyvin jopa kahteen kertaan, mutta vasten tahtoani joten en osaa neuvoa miten sen sai tapettua. :|

Voin silti ottaa kyllä vastaan kaikki ylimääräiset jaavansammalet mielelläni. [;)]
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Siinä on kyllä kasvi, joka kasvaa sinnekin minne ei pitäisi... Täällä sammal on vallannut mm. yhden Anubias-puskan, ensin yritin nyhtää sitä pois, mutta loppujen lopuksi se on ihan hauskan ja jotenkin 'luonnollisen' näköinen. Ilmeisesti sammal osaa myös siirtyä altaasta toiseen, koska jokunen päivä sitten bongasin sitä purkista jonne en ole sitä koskaan istuttanut :)
Nöpö
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 22:03, 18.02.2006

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Jotenkin se mullakin onnistui, tuon kasvin lopettaminen heti altaaseen siirrettyäni [:I] Tarkoituksena oli naamioida mattosuodatinta, mutta mitä vielä, valahti ruskeaksi ja suli pois.
Nyt on pommin varmat anubiaat tehtävää hoitamassa :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tyhjensin juuri 63-litraisestani kolme kiveä ja yhden keskikokoisen omenapuunoksan joissa on jaavansammalta. Lisäksi sieltä lähti vadillinen pelkkiä kiviä pohjalta. Voitte kuvitella tuollaisen Bettojen kasvatusaltaan jota ei ole imuroitu ainakaan tämän vuoden puolella ja poikaset ovat saaneet kasvaa täysin rauhassa; jaavansammaltakin piti huuhtoa suihkulla yli 10 minuuttia ennen kuin pesuvesi oli kirkasta ja sammal taas vihreää. Omenapuunoksa näytti sammalineen lähinnä märältä afgaaninvinttikoiralta ja trimmaamiseen kului melkoinen tovi, mutta pianpa ne taas ovat nättejä kun vähän kasvavat kuosiin. :D
mouse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 17:52, 15.09.2003

Viesti Kirjoittaja mouse »

Noniin jos halukkaita on niin laittakaa mailiosoitteet, laitan sen aina kun sitä on. Ainoa vaan se että saaja maksaa kirjekuoren ja postikukut mitä ne nyt tulee olemaan.
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mouse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 17:52, 15.09.2003

Viesti Kirjoittaja mouse »

Loppui jo...

Vieläkin haluan tappaa sitä :D
180L http://users.kymp.net/cabl2910/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Miikku kirjoitti:Siinä on kyllä kasvi, joka kasvaa sinnekin minne ei pitäisi...
...mutta ei välttämättä koskaan sinne minne pitäisi. Täälläkin siis yksi, joka soisi jaavansammaleen kasvavan, vaikka akvaariosta ulos ja sohvalle. Jotenkuten se tuolla kituuttaa, mutta ei kasva ei.
Dixi et animam levavi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

No mutta siis jotenkinhan te sitä kiusaatte jos ei se kasva. Voisiko olla allelopatiasta kyse, mitä on muina kasveina? Vai olisiko se ollut alkujaankin kovin heikkokuntoista?
Palle
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:57, 18.12.2003

Viesti Kirjoittaja Palle »

Voisko joku tässä ketjussa kertoa miten Jaavan sammal istutetaan akvaarioon? :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itse olen sitonut tupsuja kantoihin tai kiviin kiinni siimalla tiukkaan. Mattosuodattimeen olen sitä istuttanut tekemällä suodattimen pintaan pieniä viiltoja.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Mun akvaarioonkin se on vaan jostain tullut. Jaavansammal, ja ehkä joulusammalkin (olin tunnistavinani sen siksi). Mutta eipä sitä/niitä ole sinne ikinä vartavasten laitettu. Mutta se sopii suunnitelmiini paremmin kuin hyvi, koska ajattelin jättää kasveiksi vaan sammaleet, melalehdet ja anubiaat. :) (kunhan tässä kerkijän panna projektin käyntiin)
Ja todellakin, sammaleet ja anubiaat ovat aika tiivis paketti tällä hetkellä.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”