Anaerobinen suodatin ja CO2-levitin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tamu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:15, 14.09.2006

Anaerobinen suodatin ja CO2-levitin

Viesti Kirjoittaja Tamu »

Tervehdys!

Tampereella eräs hyvä akvaarioliike joutui lopettamaan toimintansa (sääli) ja kävin sieltä sitten ostamassa vähän tekniikkaa puoli-ilmaiseksi:

Käteeni tarttui (oliko se nyt Seran vai Tetran?) kahdesta ruskeasta suodatinsäiliöstä koostuva anaerobinen suodatin. Laitteen idea on, että sen sisällä kiertää vesi niin hiljaa, että vedessä oleva happi kulutetaan heti alkumatkalla loppuun bakteerien toimesta, jotka elävät säiliöiden sisältämässä suodatinvanussa. Laitetta kuitenkin tulisi ruokkia jollakin valmiilla tableteilla, ettei koko homma kaadu. Eli mitä nämä tabletit sisältävät? Jotakin ravinnetta bakteereille? Voisiko tätä anaerobistaprosessia (jossa bakteerit siis irroittavat tarvitsemansa hapen nitraatista, jolloin jäljelle jää vain typpeä) ruokkia jotenkin köyhänmiehen konsteilla, kun en edes tiedä, että onko kyseisiä tabletteja myynnissä enää, kun tuo laitekin näytti niin vanha olevan?

Mukaan tarttui myös jokin kiinalainen CO2-levitin, joka ainakin nopeasti katsottuna näytti älyttömältä? Laite on lasinen umpiputki, jonka toisesta päästä pitäisi mennä hiilidioksidi sisään ja toisesta päästä (jossa on jokin keraaminen levitinosa) ulos. Lisäksi ennen kuin putken sisälle menevä hiilidioksidi tavoittaa tämän keraamisen/huokoisen levyn, se kulkee spiraalisti, itse pääputken sisällä menevän, kiekurapillin läpi. Pillin idea on ilmeisesti se, että CO2 kuplat joutuvat kulkemaan pidemmän matkan vedessä kiekuran läpi, jolloin niistä kerkiää liukenemaan enemmän. Mutta eihän sinne umpinaiseen kokonaisuuteen pääse vettä millään lailla? Ja jos minä sellaisen kytkisin kaasunsyöttöön, niin se lasiviritelmähän räjähtäisi paineesta, kun hiilidioksidia tuskin kerkiää niin paljoa liukenemaan keraamisen kiekon läpi, kuin mitä sinne sisälle tulee. Vai onko se hiilidioksidin määrä sitten tarkkaan määritelty, että homma toimii? Mutta sitten se kiekura sisällä? Mikä virka sillä on?

Onko kenelläkään siis vastaavanlaisia laitteita ja osaisiko, joku minua neuvoa?

Kiitos :mrgreen:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Suodattimen osalta kommentointia voisi auttaa jos laittaisit ylös valmistajan ja merkin.
Minä juon nyt kahvia!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ja jollei niitä itse tiedä niin vaikka kuvan, joku saattaisi sen avulla tunnistaa ja osata kertoakin jotain.
Samoin tuosta hiilidioksidi levittimestä olisi mukava saada kuva.
Tamu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 13:15, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Tamu »

Juu elikkäs se suodatin on mallia Seran Titan A Bio-Denitrator.

Kukaan törmännyt vastaavaan :mrgreen:

(Levittemen pakkauksen olen jo heittänyt menemään, eli en tiedä siitä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”