Ongelmani on se, että joskus vuosia sitten (ainakin 20 vuotta sitten siis) silloisessa altaassa kasvoi sellainen sipuleista leviävä kasvi, jolla oli vihreä-valkoraidalliset lehdet. Tuosta sipulista päättelin että olisikohan kyseessä ollut joku kriinumi
Nyt tahtoisin sellaisen taas, mutta ilman oikeaa nimeä on varmaan vähän vaikea sitä kasvia mistään löytää.
Jos ei muisti kauheasti pätki, niin lehtien pituus oli sellaiset 30 senttiä ja yli, malli kuin ihan tavallisella vallisnerialla (onkohan senkään nimi noin, olen tutkinut kasvien nimiä koko päivän...) paitsi että keskikohdasta hieman leveämmät kuin kärjestä.
Ihan kuin ruukkukasvina oleva "ukkomiehen harha-askel" pystykasvuisena, Senkään normaalia nimeä en nyt sitten saa päähäni vaikka sen varmasti tiedänkin. Dementia taitaa olla tulollaan ja pahemman kerran vielä.
No ei ihan. Tai ei oikeastaan ollenkaan, sillä se rehu oli kyllä kokonaan veden alla eläväinen. Ja tavattoman sitkeä, ei yhtään pistänyt koskaan pahakseen vaikka niitä sen pikkusipuleita revittiin irti kun kasvia jaettiin.
Ja se huonekasvi jonka nimeä en aikaisemmin muistanut ja jota tuo vesirehu muistutti on tietty rönsylilja. Joka sekin tekee sipuleita. Mutta se veden alla ollut ei sitten ollut mikään rönsylilja, se ei taatusti olisi vuosia elänyt ja viihtynyt vesimaailmassa.
Ei muuta kuin etsintä jatkukoon...joohan... kiitos.
Minä hortonomien kauhu todellakin puhun läpiä päähäni kun niitä juurimukuloita väitin sipuleiksi No sellaisia valkoisia pötkyjä siellä juuristossa kuitenkin oli.
Jamin kasvi on oikean värinen mutta väärän mallinen kasvutavaltaan.
Noiden lehtien pitäisi lähteä kaikkien sieltä juuristosta. Mikä se tuo muuten on, tuokin näyttää kivalta ja voisin tuollaiseen "kääntyä" ellei sitä etsintäkuuluttamaani rehua kukaan tunnista.
Ai jaa no en minä sitten tuollaista haluakkaan ellei samannäköistä saa akvaariokasviksena.
Miksi tästä nyt tuli minulle suorastaa pakkomielle, eilen illalla yritin jopa etsiä vanhoja valokuvia josko jossain olisi taustalla näkynyt akvaario sen etsimäni kasvin kera. Siihen aikaan ei nimittäin akvaarioita pahemmin kuvattu, ei ainakaan tavallinen harrastelija tuhlannut filmiä moiseen
Ei vaan löydy kuvaa, ehdotelkaa nyt jotain muita raidallisia kasveja että pääsen kiusaamaan kauppiaita elikkä vinkumaan heitä tilaamaan jotain rehua jotta voisin ostaa sen omakseni
Luin aika pikaisesti tuon aloittamasi kysymyksen vastauksineen, mutta siis, jos oikein tajusin, kasvilla on juurakko eikä sipuli. Elikkä Kääpiökalmojuuri acorus gramineus var.pusillus on vähänkuin pysty rönsylilja. Sillä on juurakko, jota jakamalla kasvia voi lisätä. Elikkä jos ne ei ollut sipuleita, vaan paksu pötkyläjuuri, niin tuohan se voisi olla etsimäsi. Mulla on tässä edessäni Markku Varjon 100 akvaariokirja eessä. Katsoppa kuvia googlesta kuvahaulla suom.ja tieteellisellä nimellä. Tuo kyseinen lajike on 30 cm korkea.
Joku laittoikin joitain acorus-lajeja linkkinä sulle. En tiijä onko tuo mun antamani tieteellinen nimi yhä voimassa, mut kokeillaan. Noita tieteellisiä nimiä vaihdetaan kasvimaailmassa aika useinkin mielestäni.
---------------------
Jaahas, mää koitin kuvahaulla tuota, jota ehdotin edellisessä viestissä. Ei tuolta googlesta löytynyt sillai sen näköstä kuin tässä kirjassa. Kirjan kuvassa tuo on kaksivärinen. Käypä kattomassa kirjastolla tuosta 100 akvaariokasvia Markku Varjon kirjasta, sivu59.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
No, myydäänhän noita rönsyliljoja altaisiinkin... Ja Dennerlen listalta löytyy: Chlorophytum bichetii - tupasrönsylilja, jonka sanotaa kestävän pari kuukautta altaassa...