Onko kenelläkään kokemusta touhunuoliaisista?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Onko kenelläkään kokemusta touhunuoliaisista?
Minun Touhunuoliainen pyrkii koko ajan semmoisen keskikokoisen ruukun päälle ja on siinä melkein koko ajan ja samalla huojuu vähäsen virran myötä. Tämä pikkuinen ei aina tule syömään ruoka-aikana, mutta sitten kun kaikki muut kalat ovat syöneet, niin tämä vesseli tulee etsimään ruokaa. Voisiko johtua siitä, että muut kalat ovat nopeampia kuin tämä pikkuinen Touhunuoliainen? Muuten... Minulla on yksi Touhunuoliainen, koska erään Akvaarioliikkeen myyjä sanoi, että tämä yksilö viihtyy yksin, ilman lajitovereita. Onko totta?? Voiko jokaisella Touhunuoliaisella olla oma persoona? Eli tarkoitan, että jotkut yksilöt viihtyvät paremmin yksin kuin parvissa??? 

I Love Aquarium fishes 4ever!
Äidilleni oli myyty myös touhunuoliainen yksin. Kotilonsyöjäksi. 54l purkkiin... Ja ihan älyttömään hintaan.
No kotiloita se ei ainakaan syö. On lyöttäytynyt yksiin monnisten kans paremman puutteessa. Jos joku tarvii... *vink vink*![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No kotiloita se ei ainakaan syö. On lyöttäytynyt yksiin monnisten kans paremman puutteessa. Jos joku tarvii... *vink vink*
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/
-
- Starting Member
Koko
Akvaarioni koko on 102 litrainen. Tämä pikku Touhunuoliainen on Partamonnini paras ystävä. Nämä kaksi puuhastelevat aina kahdestaan. Tosin. Se kaupan myyjä sanoi näin: "Sinun kannattaisi ostaa tämä Touhunuoliainen akvaarioosi. Se syö pieniä kotiloita ja viihtyy hyvin yksikseen." Kyllä se tulee yksinkin toimeen, kun saa Partamonnilta tukea ja ystävyyttä. Se ei kylläkään näytä yksinäiseltä.

No siinäpä juuri syy sen erakkomaisuuteen...yksinäisyys. Ei muutakun pikimiten kavereita hommaamaan. Mulla noita porskuttaa 6 kappaletta ja ruoka-aikaan käy sellanen vilske ja meininki, etteivät kalatkaan aina tahdo ehtiä syömään.... Käyvät siis pinnalla asti hakemassa sapuskaa ja sitten kun se alkaa vajoamaan pohjalle, ovat nämäkin vintiöt siellä pöyhyttelemässä hiekkaa. Onhan sinulla hiekkapohja? 
Varmaankin se rupeaa syömään niitä kotiloita saadessaan kavereita...mulla ainakin nuo syövät kotiloita..

Varmaankin se rupeaa syömään niitä kotiloita saadessaan kavereita...mulla ainakin nuo syövät kotiloita..

Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Minun kokemuksen mukaan touhunuoliainen syö kotiloita vasta aikuisena. Olen muiden mukana saamaa mieltä siitä, että touhunuoliainen ei ole yksin pidettävä kala, joskaan nuoliaisten parvessa ei välttämättä tarvitse olla sitä kuutta pyrstöä. Kolme-neljä nuoliaista ja näet kalan ihan toisenlaisena
Alkaa olla sitten nimensä mukainen...

Minulla oli viisi touhunuoliaista, joista neljä pörräsi aina yhdessä. Viides oli alkuun taisto naaraan seurassa ja kun siirsin taiston toiseen altaaseen, siirtyi tämä yksi touhu partiksen luolaan. Siellä ne eleli sopuisasti niin kauan kuin minulla olivat
Kotiloita nuo eivät popsineet, ehkä saivat liiaksi ruokaa, etteivät viitsineet vaivautua tai sitten olivat liian nuoria siihen puuhaan.
Kalalaji joka ei mielestäni missään tapauksessa ole yksin pidettävä.

Kalalaji joka ei mielestäni missään tapauksessa ole yksin pidettävä.
-Ansku
-
- Starting Member
Samaa mieltä olen. :)
Olen ihan samaa mieltä teidän kanssa. Akvaarioliikkeissä myyjät yleensä aina huijaavat. Täytyy keksiä jotakin. Voitteko kertoa. Tässä on kalastoni:
Punatetroja 5 yksilöä
Kääpiörihmakala pariskunta
Korutetroja 5 yksilöä
Partamonneja 2
Touhunuoliainen
Mahtuisiko vielä 2 Touhunuoliaista? Kalat tulevat hyvin toimeen keskenään ja mahtuvat asumaan.
En haluaisi luopua Touhunuoliaisestani. <3 
Punatetroja 5 yksilöä
Kääpiörihmakala pariskunta
Korutetroja 5 yksilöä
Partamonneja 2
Touhunuoliainen
Mahtuisiko vielä 2 Touhunuoliaista? Kalat tulevat hyvin toimeen keskenään ja mahtuvat asumaan.

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pohjalla on liikaa porukkaa. Vähän reilu 100-litraiseen mahtuu juuri ja juuri yksi partamonni, no, lisäksi ehkä pieni monnisparvi, mutta ei toista partamonnia ja vielä touhunuoliaisparvea kaiken päälle.
Touhunuoliainen ei varmaan pääse lähellekään sitä mittaa akvaariossa, kuin mihin se luonnossa kasvaa (20 cm), mutta vaikka puoleen väliinkin jäisi, niin kyllä 100-litraa on sen kokoiselle liian pieni.
Pohjan asukkaita lukuunottamatta kalasto on ihan ok, ei häikäisevän hienosti yhteensopiva, mutta ok.
Touhunuoliainen ei varmaan pääse lähellekään sitä mittaa akvaariossa, kuin mihin se luonnossa kasvaa (20 cm), mutta vaikka puoleen väliinkin jäisi, niin kyllä 100-litraa on sen kokoiselle liian pieni.
Pohjan asukkaita lukuunottamatta kalasto on ihan ok, ei häikäisevän hienosti yhteensopiva, mutta ok.
-
- Starting Member
Niin kai sitten... :'(
Olen vasta aloittanut Akvaarioharrastuksen muutama kuukausi sitten ja en haluaisi luopua rakkaistani. Miten niin ei ole yhteensopiva? Kalat tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa. Mitä minun pitäisi tehdä?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
No siis, korutetroilla on näykkimistaipumusta ja tetrojen parvet ovat liian pienet.
Tarkoitin siis sillä kun sanoin että "kalasto ei ole häikäisevän hienosti yhteensopiva", että kyllä noi menee, mutta paremminkin olisi voinut valita kalaston.
Ai niin ja siihen mitä pitäisi tehdä. En tiedä tarkalleen. Joka tapauksessa kalasto kannattaisi jossain vaiheessa järjestää uudestaan. Se miten sen tekee riippuu resursseista.
Touhunuoliaiselle parvi. Partamonneille tilaa n. 70 l/nenä jos ovat samassa akvaariossa, mutta jos ovat omissa altaissaan niin yhdelle riittää 100-litrainen. Tetroille isommat parvet. Kääpiörihmakalat varoiksi erilleen korutetroista...enkä ihan luottaisi punatetroihinkaan.
Homman voi hoitaa hankkimalla toisen altaan, tai hankkimalla ylimääräisille kaloille uuden osoitteen.
Tarkoitin siis sillä kun sanoin että "kalasto ei ole häikäisevän hienosti yhteensopiva", että kyllä noi menee, mutta paremminkin olisi voinut valita kalaston.
Ai niin ja siihen mitä pitäisi tehdä. En tiedä tarkalleen. Joka tapauksessa kalasto kannattaisi jossain vaiheessa järjestää uudestaan. Se miten sen tekee riippuu resursseista.
Touhunuoliaiselle parvi. Partamonneille tilaa n. 70 l/nenä jos ovat samassa akvaariossa, mutta jos ovat omissa altaissaan niin yhdelle riittää 100-litrainen. Tetroille isommat parvet. Kääpiörihmakalat varoiksi erilleen korutetroista...enkä ihan luottaisi punatetroihinkaan.
Homman voi hoitaa hankkimalla toisen altaan, tai hankkimalla ylimääräisille kaloille uuden osoitteen.
-
- Starting Member
:'(
En haluaisi luopua yhdestäkään rakkaastani... :'( Kyllä tetrat ja Kääpiörihmat tulevat toimeen. Eivät ole kertaakaan näykkineet toisiaan.
Minulla on nyt naaras Partamonni ja toista en vielä tiedä, mutta jos on koiras, niin joudun antamaan toisen pois... :'( Sitten taidan hankkia Touhunuoliaiselleni lajitovereita.
(Tulee ikävä Partamonnia jos pitää antaa pois...
)

(Tulee ikävä Partamonnia jos pitää antaa pois...