Jep. Noin se toimii periaatteessa. Ongelmana on sitten enää sopiva mitoitus. Tuota on miettinyt niin minä kuin moni muukin. Jos aiot tehdä vaahdottajan itse niin varaudu tekemään monta, että saat kaikki paikat oikein. Venturinkin voit toki tehdä itse, kyllä Teollisuus-Etolasta siihenkin saa paloja.Elmukelmu kirjoitti:Onko tietoa mistä voi ostaa venturi-"venttiilin"? Ajattelin olla DIY-Rambo ja tehdä vaahdottimenkin itse
Näinkö se siis periaatteessa toimii? Mitä puuttuu, mikä on väärin?
Villen allasprojekti
Valvoja: Moderaattorit
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Starting Member
En minä kiellä koittamasta. Sinulla varmaan on tuolle mitoitukselle sopiva pumppu olemassa?Elmukelmu kirjoitti:Näillä mitoilla Etolaan![]()
Samu Saurama
Kuulumisia: Vaahdottaja edistyy mukavasta. Valmista pitäisi olla huomenna jos ei mitään yllätyksiä tule. Kaikki tähän mennessä liimatut saumat on testattu ja pitävät vettä
Saurama ansaitsee ison kiitoksen. Olin jo vaipua epätoivoon sen venturin kanssa. Missään ei niitä erikseen myydä ja ulkomailta tilaaminen olisi aika kallista: Osa maksaa $15 mutta rahti 50€
Nyt kuitenkin liimasin eri kokoisista PVC-supistajista ja 5,4/3mm PVC letkusta törpön jota juuri testasin: ...OI SITÄ KUPLIEN ILOISTA TANSSIA!!
Kiitos saurama kun kehoitit rakentamaan!
Tulevan akvaarion lasin liimausta olen edelleen aprikoinut. Lähdin ajan kulukseni selvittämään mitä tuotteita kuuluisa Sika tarjoaa... Sika-firmasta tuli seuraava palaute: "mm. Särkänniemen akvaariot on liimattu seuraavalla menetelmällä: Saumojen käsittely SikaActivator + SikaPrimer 206 G+P. Liimaus suoritetaan SikaTack-liimalla. Koska seuraavaa menetelmää käytetään ainoastaan ajoneuvojen sekä laivojen lasien liimaukseen emme anna tuotteelle akvaariokäytössä takuuta." Keskustelin asiasta vielä erään tuulilasikorjaamon teknisen valvojan kanssa joka huomautti alkuun ettei omaa kokemusta akvaarioliimauksesta mutta liimausominaisuuksien vertaaminen SikaTack:in ja lasisilikoonien välillä on kuin vertaisi kiihtyvyysominaisuuksia panssarivaunun ja formulan kesken... Tutkimus jatkuu...
Olen hieman myös alkanut uhraamaan ajatusta tulevan pääaltaan valaistukselle. Nyt pitää myöntää että olen vielä täysin hakusessa valaistusvaatimuksia, mutta alustavasti olen paperilla pyöritelly kolmea 250W/12000K monimetallivalaisinta. Niin.... ja jos en ole aiemmin tullut maininneeksi niin altaastamme on tulossa PEHMYTKORALLIALLAS asukeilla... Tai sitten maailman kallein levälaatikko...

Tulevan akvaarion lasin liimausta olen edelleen aprikoinut. Lähdin ajan kulukseni selvittämään mitä tuotteita kuuluisa Sika tarjoaa... Sika-firmasta tuli seuraava palaute: "mm. Särkänniemen akvaariot on liimattu seuraavalla menetelmällä: Saumojen käsittely SikaActivator + SikaPrimer 206 G+P. Liimaus suoritetaan SikaTack-liimalla. Koska seuraavaa menetelmää käytetään ainoastaan ajoneuvojen sekä laivojen lasien liimaukseen emme anna tuotteelle akvaariokäytössä takuuta." Keskustelin asiasta vielä erään tuulilasikorjaamon teknisen valvojan kanssa joka huomautti alkuun ettei omaa kokemusta akvaarioliimauksesta mutta liimausominaisuuksien vertaaminen SikaTack:in ja lasisilikoonien välillä on kuin vertaisi kiihtyvyysominaisuuksia panssarivaunun ja formulan kesken... Tutkimus jatkuu...
Olen hieman myös alkanut uhraamaan ajatusta tulevan pääaltaan valaistukselle. Nyt pitää myöntää että olen vielä täysin hakusessa valaistusvaatimuksia, mutta alustavasti olen paperilla pyöritelly kolmea 250W/12000K monimetallivalaisinta. Niin.... ja jos en ole aiemmin tullut maininneeksi niin altaastamme on tulossa PEHMYTKORALLIALLAS asukeilla... Tai sitten maailman kallein levälaatikko...

Itse pystyy toki tekemään sen injektorinkin. Ensimmäinen versio voi toimia, mutta kuinka hyvin verrattuan optimoituun - sitä on vaikea sanoa. Paras injektori kokeiluun olisi sellainen, joka on purettavissa osiin ja esim. kuristusosaa pystyy vaihtamaan eri kokoiseksi. Olen itsekin tehnyt pari injektoria, jotka molemmat kyllä tuottavat sujuvasti kuplaa. Vaan ovatko ne lähelläkään sitä, kuinka hyvään lopputulokseen voisi päästä - en tiedä
.
Autoissa ym. lasin liimaaminen on eri asia kuin akvaariossa. Altaassa täytyy aina jättää pieni liikkumavara laseille toisiinsa nähden. Autossa tuulilasi taas on osa jäykkää korirakennetta ja sen on tarkoitus istua runkoonsa mahdollisimman joustamattomana. Siksi altaissa usein käytetään 2-3mm saumapaksuutta eikä paineta lasia lasia vasten ja jätetä hengettömän ohutta silikonisaumaa väliin. Tai itse asiassa moni kaupallisista valmistajista tekee näin, mutta kustannus-, ei kestosyistä.

Autoissa ym. lasin liimaaminen on eri asia kuin akvaariossa. Altaassa täytyy aina jättää pieni liikkumavara laseille toisiinsa nähden. Autossa tuulilasi taas on osa jäykkää korirakennetta ja sen on tarkoitus istua runkoonsa mahdollisimman joustamattomana. Siksi altaissa usein käytetään 2-3mm saumapaksuutta eikä paineta lasia lasia vasten ja jätetä hengettömän ohutta silikonisaumaa väliin. Tai itse asiassa moni kaupallisista valmistajista tekee näin, mutta kustannus-, ei kestosyistä.
Samu Saurama
Antaisin oikein hyvän neuvon - käytä vain akvaarioon tarkoitettua silikoonia. Näitä lipeväkielisiä myyntitykkejä löytyy jotka lupaavat tuotteiden olevan riuttaturvallisia ja sitten kun homma menee ketuille niin sitten ollaan hyvin huonomuistisia.Elmukelmu kirjoitti: Liimaus suoritetaan SikaTack-liimalla. Koska seuraavaa menetelmää käytetään ainoastaan ajoneuvojen sekä laivojen lasien liimaukseen emme anna tuotteelle akvaariokäytössä takuuta."
Minulle tehtiin allas johon käytettiin silikoonitoimittajan mukaan täysin turvallista silikoonia. Lopputulos oli, että osa saumasta ei kuivunut kunnolla ja siitä erittyi aineita veteen jotka tappoivat 90-95% eliöstöstä (3-4 korallia ja 3 kalaa jäi henkiin). Onneksi valmistajalla ja itselläni oli vakuutukset kunnossa ja harrastusta pystyi jatkamaan.
Kaikkine hässäköineen tähän tärveltyi melkein vuosi ja nyt sitten menee se vuosi puolitoista, että allas olisi edes jonkin näköinen

Hyvä pointti.... Jotenkin vain pelottaa silikonin käyttö lasien liimaukseen...
Olen seulonut noita silikonejakin ja ajatellut käyttäväni joko Soudalin (Tikkurilassa Akvaario Kurjessa suositteli tätä) tai Danan (tästä ei tietoa mistä saa helsingistä ostaa) silikonia... Tarvitseeko/ kannattaako silikonin kanssa käyttää jotain primeria liimattavissa pinnoissa vai riittääkö kunnon puhdistus esim Sinolilla?
OT: Tämä merivesiakvaariohomma herättää muuten HIRVEÄSTI kritiikkiä... Tai lähinnä harrastuksen vaatimat laitteet... Esimerkiksi tänään soitin sekä Osramin että Airamin teknisille neuvojille kysyäkseni monimetalli/elohopeapurkausvaloja. Ensimmäinen kysymys oli miksi tarvitsen niitä? Miksei loisteputki, halogeeni tai energiansäästölamppu kelpaa? Kerroin sitten että kaikki kyllä periaatteessa käy kunhan valon lämpö ylittää 10 000K... Molemmissa paikoissa seurasi ensin pieni hiljaisuus jonka jälkeen kummatkin totesivat ettei sellaisia lamppuja ole olemassa... Kummaltakin valmistajalta löytyy MAX 8000K lamppuja ja kuulemma kaikki lamput joissa väitetään että on yli 10000K on huijausta eikä valon väri OIKEASTI eroa tuosta 8000K:stä... että näin..
Olen seulonut noita silikonejakin ja ajatellut käyttäväni joko Soudalin (Tikkurilassa Akvaario Kurjessa suositteli tätä) tai Danan (tästä ei tietoa mistä saa helsingistä ostaa) silikonia... Tarvitseeko/ kannattaako silikonin kanssa käyttää jotain primeria liimattavissa pinnoissa vai riittääkö kunnon puhdistus esim Sinolilla?
OT: Tämä merivesiakvaariohomma herättää muuten HIRVEÄSTI kritiikkiä... Tai lähinnä harrastuksen vaatimat laitteet... Esimerkiksi tänään soitin sekä Osramin että Airamin teknisille neuvojille kysyäkseni monimetalli/elohopeapurkausvaloja. Ensimmäinen kysymys oli miksi tarvitsen niitä? Miksei loisteputki, halogeeni tai energiansäästölamppu kelpaa? Kerroin sitten että kaikki kyllä periaatteessa käy kunhan valon lämpö ylittää 10 000K... Molemmissa paikoissa seurasi ensin pieni hiljaisuus jonka jälkeen kummatkin totesivat ettei sellaisia lamppuja ole olemassa... Kummaltakin valmistajalta löytyy MAX 8000K lamppuja ja kuulemma kaikki lamput joissa väitetään että on yli 10000K on huijausta eikä valon väri OIKEASTI eroa tuosta 8000K:stä... että näin..
Onko muuten tietoa kumpi on optimaalisempaa venturin kuplatuotannon kannalta:
1: Pumpusta virtaava vesi "kuristetaan" kasaan pitkällä matkalla ja virtausnopeus kasvaa hiljalleen, jonka jälkeen vesi "räjähtää" ulos kuristetusta putkesta samalla kun se vetää mukaansa ilmaa?
2: Pumpusta virtaava vesi "kuristetaan" kasaan lyhyellä matkalla ja virtausnopeus kasvaa räjähdysmäisesti, jonka jälkeen nopeaa ja kapeaa virtausta aletaan hiljentämään hitaasti samalla kun se vetää mukaansa ilmaa?
kts: niin hirveä selitys että katso kuva...

1: Pumpusta virtaava vesi "kuristetaan" kasaan pitkällä matkalla ja virtausnopeus kasvaa hiljalleen, jonka jälkeen vesi "räjähtää" ulos kuristetusta putkesta samalla kun se vetää mukaansa ilmaa?
2: Pumpusta virtaava vesi "kuristetaan" kasaan lyhyellä matkalla ja virtausnopeus kasvaa räjähdysmäisesti, jonka jälkeen nopeaa ja kapeaa virtausta aletaan hiljentämään hitaasti samalla kun se vetää mukaansa ilmaa?
kts: niin hirveä selitys että katso kuva...

-Syö suolaa ja paskoo koralleja-
Pieni vinkki – Sika suosittelee virallisesti vain ja ainoastaan Sikasil E silikonia lasiakvaarioiden liimaamiseen, mikä on ihan tavallista lasisilikonia. Itsekin käytän nyt sitä, koska siinä on selväkielisesti valmistuspäivämäärä merkattu, mikä on hyvin tärkeä juttu. 
Todistetusti vaahdottimissa toimivia injektoreita saa valmiinakin, esim. Eheimilta, tai miksi ei ostaisi vaikka valmiin Tunzen Hydrofoamerin.

Todistetusti vaahdottimissa toimivia injektoreita saa valmiinakin, esim. Eheimilta, tai miksi ei ostaisi vaikka valmiin Tunzen Hydrofoamerin.

Meinaatko ihan sitä Eheimin diffuusoria, joka tulee järeiden sisäsuodattimien kanssa? Se vaikuttaa kyllä hyvin pelaavalta rakenteelta. Tunzeen täytyy tutustua...ealex kirjoitti:Todistetusti vaahdottimissa toimivia injektoreita saa valmiinakin, esim. Eheimilta, tai miksi ei ostaisi vaikka valmiin Tunzen Hydrofoamerin.
Edit. Ai se Tunze olikin ihan vain tuo, ok.
Samu Saurama
VAROITUS!!
en tiedä oliko tämä jo kuinka yleisessä tiedossa, mutta...
SYY: Akvaariosilikoni turpoaa hieman kuivuessaan, aiheuttaen
akryliin säteittäin lähteviä halkeamia.
Mikäli olet tehnyt akryliin läpiviennin putkelle... ÄLÄ täytä putken
ja akrylin välistä rakoa akvaariosilikonilla. Käytä mielummin Tangittia
tai Acrifix 192:sta!

Syy on kylläkin eri, akryyli halkeilee kosketuksesta työstetyssä kohdassa monien liottimien kanssa, etanoli, asetoni, tai jopa silikonissa olevat. Myös Tangitin liottimet saattavat aiheuttaa akryylin halkeilua. Lisäksi tavallinen silikoni ei juuri tartu akryyliin eikä PVC:hen.Elmukelmu kirjoitti:VAROITUS!!
en tiedä oliko tämä jo kuinka yleisessä tiedossa, mutta...

Jep, niin tuntuu halkeilevan. Pyyhkäisin DIY-injektoria tehdessäni kamppeet totuttuun tapaan Sinolilla ja akryyliputket saivat siitä kauniin, mutta "hieman hauraan" lumikidepinnan. Ratkaisin asian lisäämällä Tangittia. Kun halkeillut kohta on suojaputken sisällä niin suurin mahdollinen ongelma on siruina vaahdottajaan lentävä injektori, ei lattialle roiskuva vesi.ealex kirjoitti:Syy on kylläkin eri, akryyli halkeilee kosketuksesta työstetyssä kohdassa monien liottimien kanssa, etanoli, asetoni, tai jopa silikonissa olevat. Myös Tangitin liottimet saattavat aiheuttaa akryylin halkeilua. Lisäksi tavallinen silikoni ei juuri tartu akryyliin eikä PVC:hen.
Samu Saurama
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Altaassa on koon mukaan eri tuet. Mutta keskituki ei ole ikinä haitaksi (kunhan allasta mhtuu huoltamaan

Refussa on hyvä kun on jonkunnäköinen valaistus jotta makrolevät kasvaisivat (jos niitä halutaan siellä pitää), mutta kun koralleja ei useimmiten kasvateta siellä niin perus-loisteputkivalo riittää sinne.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Nyt kun vielä on mahdollista vaikuttaa skimmerin rakenteeseen, kumpi vaikuttaa järkevämmältä?
1: Johdattaa pääaltaasta (kaatokulmasta) durson kautta vesi suoraan skimmerin reaktiokammioon ja kierrättää siellä vettä kiertovesipumpun ja venturin kanssa ja valuttaa vesi sitten ala-altaaseen?
2: Valuttaa vesi ensin pääaltaasta ala-altaan ensimmäiseen kammioon josta vesi imetään kiertovesipumpulla venturin kautta skimmeriin, josta vesi valuu refuun?
Itse jotenkin tykkään enemmän 1. vaihtoehdosta, vaikka skimmeriin tuleekin tupla määrä läpivientejä...

1: Johdattaa pääaltaasta (kaatokulmasta) durson kautta vesi suoraan skimmerin reaktiokammioon ja kierrättää siellä vettä kiertovesipumpun ja venturin kanssa ja valuttaa vesi sitten ala-altaaseen?
2: Valuttaa vesi ensin pääaltaasta ala-altaan ensimmäiseen kammioon josta vesi imetään kiertovesipumpulla venturin kautta skimmeriin, josta vesi valuu refuun?
Itse jotenkin tykkään enemmän 1. vaihtoehdosta, vaikka skimmeriin tuleekin tupla määrä läpivientejä...

-Syö suolaa ja paskoo koralleja-