Kotilolla kotiloa vastaan?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kotilolla kotiloa vastaan?

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Voisiko ei-toivottuja kotiloita torjua hankkimalla altaaseen toivottuja kotiloita? Jos näillä olisi edes hieman sama ekologinen lokero niin voisiko akvaarionpidon kannalta suotuisan kotilokannan tuonnin aiheuttama kilpailu johtaa vähemmän suotuisan kasvun rajoittumiseen?
Minä juon nyt kahvia!
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mulla ainakin nämä tavalliset kierteiset on lähes tappanut sukupuuttoon postitorvikotilot (jos niitten nimi nyt edes on postitorvi... [:I] ) Olen antanut itseni ymmärtää, että kierteiset "synnyttää eläviä poikasia" ja "ne toiset" taas munii => kierteiset ehtii syödä niiden toisten mädin eikä poikasia juuri ehdi kehittyä. Biologista sodankäyntiä... [;)]
Be merrier with a terrier!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Turvaamme tähän!
Minä juon nyt kahvia!
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kotilolla kotiloa vastaan?

Viesti Kirjoittaja memma »

jokelamaniac kirjoitti:Jos näillä olisi edes hieman sama ekologinen lokero niin voisiko akvaarionpidon kannalta suotuisan kotilokannan tuonnin aiheuttama kilpailu johtaa vähemmän suotuisan kasvun rajoittumiseen?
Uskon vakaasti tähän ekolokeroiden päällekkäisyyden aiheuttamaan kilpailuun, ja heikomman lajin kärsimiseen ja kukistumiseen lopulta. Minulla on kotiloviljelmä, jossa kehäkotiloita (ne pienet postitorvet) ja isokiekkokotiloita (se isompi postitorven mallinen). Isokiekot jyräävät kehäkotilot juuri ja juuri sinnitteleväksi kannaksi.

Todellakin, itse haluaisin kotiloiden voivan hyvin ja lisääntyvän (menevät ruokavalmisteeksi pallokaloille). Tavallisessa seura-altaassa en yrittäisi isokiekoilla torjua muita lajeja, ovat nimittäin itse kasvienmutustelijoita [;)] Kierteissarvikotilo lienee turvallisempi valinta tähän tarkoitukseen. Kierteisillä tuo synnyttäminen voi tosiaan myös olla näppärä evolutiivinen ratkaisu biologisessa sodankäynnissä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
BOC
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja BOC »

Itselläni oli yhdessä altaassa paha kehäkotilo-ongelma, niitä oli aivan sairaasti. Kun hankin altaaseen omenakotiloita ja kun ne tekivät ensimmäiset poikaset niin kehäkotilot katosivat lähes kokonaan. Nyt kehäkotiloita näkyy vielä, mutta vain satunnaisesti. Itse ainakin mieluummin katselen noita omppuja kun kehiksiä :)
Integer vitae sceleriscue purus
Golianth
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Golianth »

Kaiku kirjoitti:Mulla ainakin nämä tavalliset kierteiset on lähes tappanut sukupuuttoon postitorvikotilot (jos niitten nimi nyt edes on postitorvi... [:I] ) Olen antanut itseni ymmärtää, että kierteiset "synnyttää eläviä poikasia" ja "ne toiset" taas munii => kierteiset ehtii syödä niiden toisten mädin eikä poikasia juuri ehdi kehittyä. Biologista sodankäyntiä... [;)]
Samoin kävi myös allekirjoittaneella.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kiitoksia vinkeistä, hankin kierteisiä!
Minä juon nyt kahvia!
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Eikai siitä sitten ole haittaa, jos mulla on altaassa kierteisiä omppuja ja tiikerikotilo, eihän ne vaan tapa toisiaan sukupuuttoon, vai? :(
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”