Kotilolla kotiloa vastaan?
Valvoja: Moderaattorit
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Kotilolla kotiloa vastaan?
Voisiko ei-toivottuja kotiloita torjua hankkimalla altaaseen toivottuja kotiloita? Jos näillä olisi edes hieman sama ekologinen lokero niin voisiko akvaarionpidon kannalta suotuisan kotilokannan tuonnin aiheuttama kilpailu johtaa vähemmän suotuisan kasvun rajoittumiseen?
Minä juon nyt kahvia!
Mulla ainakin nämä tavalliset kierteiset on lähes tappanut sukupuuttoon postitorvikotilot (jos niitten nimi nyt edes on postitorvi...
) Olen antanut itseni ymmärtää, että kierteiset "synnyttää eläviä poikasia" ja "ne toiset" taas munii => kierteiset ehtii syödä niiden toisten mädin eikä poikasia juuri ehdi kehittyä. Biologista sodankäyntiä...
Be merrier with a terrier!
-
jokelamaniac
- Advanced Member

-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Re: Kotilolla kotiloa vastaan?
Uskon vakaasti tähän ekolokeroiden päällekkäisyyden aiheuttamaan kilpailuun, ja heikomman lajin kärsimiseen ja kukistumiseen lopulta. Minulla on kotiloviljelmä, jossa kehäkotiloita (ne pienet postitorvet) ja isokiekkokotiloita (se isompi postitorven mallinen). Isokiekot jyräävät kehäkotilot juuri ja juuri sinnitteleväksi kannaksi.jokelamaniac kirjoitti:Jos näillä olisi edes hieman sama ekologinen lokero niin voisiko akvaarionpidon kannalta suotuisan kotilokannan tuonnin aiheuttama kilpailu johtaa vähemmän suotuisan kasvun rajoittumiseen?
Todellakin, itse haluaisin kotiloiden voivan hyvin ja lisääntyvän (menevät ruokavalmisteeksi pallokaloille). Tavallisessa seura-altaassa en yrittäisi isokiekoilla torjua muita lajeja, ovat nimittäin itse kasvienmutustelijoita
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Itselläni oli yhdessä altaassa paha kehäkotilo-ongelma, niitä oli aivan sairaasti. Kun hankin altaaseen omenakotiloita ja kun ne tekivät ensimmäiset poikaset niin kehäkotilot katosivat lähes kokonaan. Nyt kehäkotiloita näkyy vielä, mutta vain satunnaisesti. Itse ainakin mieluummin katselen noita omppuja kun kehiksiä 
Integer vitae sceleriscue purus
Samoin kävi myös allekirjoittaneella.Kaiku kirjoitti:Mulla ainakin nämä tavalliset kierteiset on lähes tappanut sukupuuttoon postitorvikotilot (jos niitten nimi nyt edes on postitorvi...) Olen antanut itseni ymmärtää, että kierteiset "synnyttää eläviä poikasia" ja "ne toiset" taas munii => kierteiset ehtii syödä niiden toisten mädin eikä poikasia juuri ehdi kehittyä. Biologista sodankäyntiä...
![]()
-
jokelamaniac
- Advanced Member