Monta kertaa kaloja pitää ruokkia päivässä?
Valvoja: Moderaattorit
Monta kertaa kaloja pitää ruokkia päivässä?
Niin,monestikko? En oikeen tiiä mihin aiheeseen tämä pitää laittaa,mutta laitoin alkeisiin.
Akvaariot on ihania!<3
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Riippuu! Pieniä poikasia ehkä muutaman kerran vuorokaudessa ja sitten harventaen kalojen kasvaessa. Täysikokoisia voidaan ruokkia 1- 3 kertaa päivässä. Siis kertakin riittää. Jotkut ruokkivat aamulla ja illalla. Riippuu se toki kalalajistakin.
Olennaista on ettei yliruokita.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olennaista on ettei yliruokita.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Minä ruokin vain aamuisin, koska toisessa altaassa oli jatkuvasti sameampi vesi kuin toisessa.
Päädyin ruokkimaan aamuisin ja vesi on nyt ihan kirkasta.
Pikku kalat ruokin 2-3 kertaa päivässä.
Riippuu aina kalastosta, suodatuksesta yms.
Päädyin ruokkimaan aamuisin ja vesi on nyt ihan kirkasta.
Pikku kalat ruokin 2-3 kertaa päivässä.
Riippuu aina kalastosta, suodatuksesta yms.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Kesää odotellessa
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Missä menee normaalin ja nälkiintymisen raja? Mistä tietää, että kala on saanut tarpeeksi ruokaa, eikä kuitenkaan liikaa? Jotkin piikkisilmistäni näyttävät laihoilta ja aina tulee syyllinen olo, jos unohtui aamuruokinta, että jokos ne sinne nälkään kuolevat..kun niillähän ei ole mitään syötävää altaassa muuten (ei mitään matoja, eivätkä syö levää niin se siitä sitten).
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
pikku-kalle
- Junior Member

kirjoplaty kirjoitti:Missä menee normaalin ja nälkiintymisen raja? Mistä tietää, että kala on saanut tarpeeksi ruokaa, eikä kuitenkaan liikaa? Jotkin piikkisilmistäni näyttävät laihoilta ja aina tulee syyllinen olo, jos unohtui aamuruokinta, että jokos ne sinne nälkään kuolevat..kun niillähän ei ole mitään syötävää altaassa muuten (ei mitään matoja, eivätkä syö levää niin se siitä sitten).
meillä oli n.10 vuotta piikkisilmä jonka en koskaan nähnyt syövän mitään, mutta sitten opetin sen syömään pohjakaloille tarkoitettuja tabletteja.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
No kyllä nuo minun osaavat syödä, mutta kyse onkin siitä, että riittääkö yksi pohjatabletti päivässä 14 piikkisilmälle vai nälkiintyvätkö osa piikkisilmistä, kun heti ruoan löytäneet syövät tabletin näiden muutaman laiheliinin edestä, jotka ovat hitaita löytämään ruoan?pikku-kalle kirjoitti:meillä oli n.10 vuotta piikkisilmä jonka en koskaan nähnyt syövän mitään, mutta sitten opetin sen syömään pohjakaloille tarkoitettuja tabletteja.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Drooms,
Jos tosiaan ruokit partamonnitkin pelkällä hiutaleella, joudut laittamaan ihan tolkuttoman määrän ruokaa, että sitä uppoaa pohjallekin.
Eikä yliruokinta ole oikein hyväksi. Partamonneille tablettiruokia, mieluiten kasvispitoisia, ja vihanneksia ruuaksi. Leväbarbeilla ja -nuoliaisellakaan ei varmasti ole mitään näitä ruokia vastaan.
Muut kalat kyllä sinänsä pärjäävät hiutaleella, mutta tuskin voivat kovin hyvin, jos saavat aina vain yhdenlaista ruokaa. Omista hyllyistäni löytyy kolmea erilaista hiutaletta ja lisäksi kolmea laatua pakasteruokia sekä kiekkokalojen raeruokaa (vaikkei minulla kiekkoja olekaan). Niiden avulla ruokavalioon saa vaihtelua, kalat ovat terveempiä, värikkäämpiä ja kutevat helpommin.
Itse ruokin kalat 1-4 kertaa päivässä. Olen päätellyt, että ne koska ne eivät luonnossakaan saa ruokaa säännöllisin välein, ne tuskin tarvitsevat sitä akvaariossakaan. Sen sijaan olen opettanut ne kerjäämään ja tulemaan etulasille aina ruokapurkin nähdessään -> edes vähän virikkeitä, kun niiden täytyy kytätä akvaarion ulkopuolisia tapahtumia.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos tosiaan ruokit partamonnitkin pelkällä hiutaleella, joudut laittamaan ihan tolkuttoman määrän ruokaa, että sitä uppoaa pohjallekin.
Muut kalat kyllä sinänsä pärjäävät hiutaleella, mutta tuskin voivat kovin hyvin, jos saavat aina vain yhdenlaista ruokaa. Omista hyllyistäni löytyy kolmea erilaista hiutaletta ja lisäksi kolmea laatua pakasteruokia sekä kiekkokalojen raeruokaa (vaikkei minulla kiekkoja olekaan). Niiden avulla ruokavalioon saa vaihtelua, kalat ovat terveempiä, värikkäämpiä ja kutevat helpommin.
Itse ruokin kalat 1-4 kertaa päivässä. Olen päätellyt, että ne koska ne eivät luonnossakaan saa ruokaa säännöllisin välein, ne tuskin tarvitsevat sitä akvaariossakaan. Sen sijaan olen opettanut ne kerjäämään ja tulemaan etulasille aina ruokapurkin nähdessään -> edes vähän virikkeitä, kun niiden täytyy kytätä akvaarion ulkopuolisia tapahtumia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Meillä nousee hirmuinen haloo jos ei ainakin kaksi kertaa päivässä ruokita viikolla ja neljästi silloin kun olen päivän kotona. Joka toisen sapuskan on myös syytä olla pakastetta tai sitä ei syödä vaan jatketaan mekastamista ja kerjäystä. Partiksille olen lakannut antamasta spirulinapellettejä öisin, samalla muuten katosivat viimeisetkin punalevät. Banjomonneja piti aiemmin ruokkia öisin mutta nykyään ne ovat jo niin dementoituneita etteivät erota päivää yöstä.
Meilläkin ruokitaan säännöllisen epäsäännöllisesti.. Aikaisemmin mulla oli ruokapurkit komerossa, joka akvaa vastapäätä ja aina ku sieltä jotain etsi (siellä myös työkalut, varalamput, patterit, sulakkeet, ruuveja, jeesusteippiä, ym tarpeellista tavaraa) niin kalat oli ihan villeinä kun ne luulivat saavansa ruokaa. Samoin aina kun annan ruokaa, rapistelen akvan lasia kynsillä- ovat ehdollistuneet siihenkin =) alkavat heti etsiä ruokaa kun tekee tuota.. Onko tylyä? No saapahan kalat liikuntaa
Pääasiassa annan siis hiutaleita aamuin, illoin hitusen(ne on ainoota mitä esim. tapparat kerkee syödä), välillä seran vitachipsejä muutaman (yleensä jokainen leväsukarapu pöllii äkkiä yhden itselleen ja ui johonkin ylös turvaan napostelemaan sitä, jos joku jää vapaaksi kardinaalitetrat käy näykkimässä niitä pohjalta), kurkkua tai kesäkupitsaa laitan silloin tällöin ja joskus nakkaan pakkasesta itikantoukkia. Sit meillä on plecon kasvistabuja pohjalle (nekin yleensä ahmii leväsukaravut, ennenku partis jaksaa vääntäytyä aterialle) ja sellaisia lasiin kiinnitettäviä tabuja, jotka yleensä hajoaa siinä pikkuhiljaa ja vajoaa pohjalle kuin lumisade.. (kääpiörihmakala oli ainoo joka tuota osas syödä suoraan lasista) Yön aikana häviää, josko piikkisilmät syövät sitä sitten tai sit se partis, tuosta ei leväsukaravut kumma kyllä piittaa.
Pääasiassa annan siis hiutaleita aamuin, illoin hitusen(ne on ainoota mitä esim. tapparat kerkee syödä), välillä seran vitachipsejä muutaman (yleensä jokainen leväsukarapu pöllii äkkiä yhden itselleen ja ui johonkin ylös turvaan napostelemaan sitä, jos joku jää vapaaksi kardinaalitetrat käy näykkimässä niitä pohjalta), kurkkua tai kesäkupitsaa laitan silloin tällöin ja joskus nakkaan pakkasesta itikantoukkia. Sit meillä on plecon kasvistabuja pohjalle (nekin yleensä ahmii leväsukaravut, ennenku partis jaksaa vääntäytyä aterialle) ja sellaisia lasiin kiinnitettäviä tabuja, jotka yleensä hajoaa siinä pikkuhiljaa ja vajoaa pohjalle kuin lumisade.. (kääpiörihmakala oli ainoo joka tuota osas syödä suoraan lasista) Yön aikana häviää, josko piikkisilmät syövät sitä sitten tai sit se partis, tuosta ei leväsukaravut kumma kyllä piittaa.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Minä koputan aina lasin reunaa ruokapurkilla. Silloin alkaa vilinä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Kesää odotellessa
Kesää odotellessa