Täällä akvaarion kypsytys on alkanut ja mietin tulevia asukkaita. Akvaarioni on 180 litraa ja olen aloittanut harrastuksen piiiitkän tauon jälkeen.
Minua viehättää pohjakalat ja olen ajatellut hankkia salamanteriplekon, partamonnin ja parven monnisia, mahdollisesti leopardimonnisia. Haluaisin elämää myös akvaarion keski- ja yläosaan. Olisiko kenelläkään kokeneemmalla harrastajalla antaa vinkkejä, mitkä kalat toisivat väriä ja eloa pintaosiin, sopisivat ko. allaskokoon ja em. pohjakalojen kanssa samoihin vesiarvoihin?
180 litran asukkaat?
Valvoja: Moderaattorit
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Salamanterilla taitaa alkaa lämpötila-asteikko about 26 asteesta ja leopardimonninen viihtyisi viileämmällä puolella. Jos tahdot salamanteriplekon, niin kannattaisi valita joku lämpöisemmästä vedestä pitävä monninen, esim. helmi- tai kultapäämonninen.
Kalastoehdotus:
- pieni parvi keisaritetroja
- parvi punapäätetroja
- parvi helmimonnisia
- salamanteripleko
- tähtipartamonni
Tuohon joukkoon sopisi myös joku pieni ahvenpariskunta.
Kalastoehdotus:
- pieni parvi keisaritetroja
- parvi punapäätetroja
- parvi helmimonnisia
- salamanteripleko
- tähtipartamonni
Tuohon joukkoon sopisi myös joku pieni ahvenpariskunta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kiitos Lisa!
Hyvä, kun kerroit noista monnisista ja vesioloista. Akvaarioliikkeessä sanottiin yleisesti, että monniset käy salamanteriplekon kanssa ja en ollut ehtinyt tarkistaa vielä lämpötilavaatimuksia. Täytynee katsoa vielä kala kerrallaan, ettei tule siltä osin tyrittyä. Ja kiitos muutenkin vinkeistä. Minulle ehdotettiin akvaarioliikkeessä töyhtökääpiöahvenpariskuntaa, mutta luin jostain, että se ei olisi välttämättä alottelijan kala. Tiedä sitten mihin lähteeseen aina luottaa, mutta nyt on kuitenkin hyvä jatkaa eteenpäin. 
Minä väittäisin, että jos altaassa on kaikki ok, kalalajit valittu huolella toistensa kanssa toimeentuleviksi, vesiarvot sovitettu niille sopiviksi ja säännöllisistä vedenvaihdoista huolehditaan, niin mikä tahansa (no, melkein ainakin) kala sopii aloittelijalle. Paitsi ehkä jokin lajiakvaarion vaativa, pelkästään elävää ruokaa vaativa tms. ei, mutta ainakin tuo töyhtökäppänä on kyllä suht helppo hoidokki.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Tuonne keski veteen suosittelisin isoa parvea (20+) kardinaalitetroja, rubiinitetroja, punapäätetroja, kuparitetroja, pikkutetroja tai kiilakylkiä. Näyttäisi nätiltä yksi iso parvi kuin monta pientä. Toisaalta vähän isommista kaloista voisi laittaa sitruunatetroja, mustatetroja, intiaanisulkia, punatetroja, timanttitetroja, kerriteroja, keisaritetroja tai kirsikkabarbeja.
Niille töyhtökääpiölle voisit jättää tilaa ja hommata vasta vaikka puolen vuoden päästä, kun rutiinit ovat kunnossa. Saman tekisin sille salamanterillekin (kuitenkin aika arvokas veijari).
Niille töyhtökääpiölle voisit jättää tilaa ja hommata vasta vaikka puolen vuoden päästä, kun rutiinit ovat kunnossa. Saman tekisin sille salamanterillekin (kuitenkin aika arvokas veijari).