Ruokinta
Valvoja: Moderaattorit
-
Taistelu.kala
- Senior Member

Täällä lammikon vesi on juuri ja juuri siinä rajoilla että syövätkö kalat vaiko eivät (11 astetta).
Meillä kalat ovat tiukkoja tosta etteivät syö enää kun vesi on alle 10astetta.
Jos kalat syövät vielä, niin syötä niitä toki! Kannattaa ehkä ensin kokeilla vähemmällä ruualla ja jos syövät hyvin, niin heittää sitten lisää.
Millainen talvi järjestely sulla on muuten?
Jos kalat syövät vielä, niin syötä niitä toki! Kannattaa ehkä ensin kokeilla vähemmällä ruualla ja jos syövät hyvin, niin heittää sitten lisää.
OV miljoonakaloja & kasveja
^^ ketä tarkoitat?Taistelu.kala kirjoitti:Täällä lammikon vesi on juuri ja juuri siinä rajoilla että syövätkö kalat vaiko eivät (11 astetta).
-
Taistelu.kala
- Senior Member

Juu, juuri sinua tarkoitincrap kirjoitti:no jos minua tarkoitat niin on (ehkä tulossa noin89% varmuudella)1000litran akvaario synttäri/joulu
lahjaksi..niin siinä meinasin pitää muutaman vuoden..
Kuinka paljon sinulla olikaan kaloja? Mihin meinasit laittaa akvaarion (kotiin, kellariin, autotalliin...)?
-
Mimos
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Kellariin meinasin laittaa ,koska pesuhuone on lähellä niin ei haittaisi niin paljoa jos vesi "vähän" roiskuisi lattialle..5 karppia ja 4 kultakalaa kyllähän se siinä nyt 3 vuotta (ehkä menee) riipuu ihan kasvusta jos menee vähemmän sitten teen sisälammikon
.. Karpit ovat sellaisa 20 cm mittaa ja kultakalat suurin siin on sellasta 4,5 cm (kaikki mitat ovat katottu silmämitalla
) ennen sisään ottoa saan tarkemmat tiedot.
-
Taistelu.kala
- Senior Member

Kyllä uskoisin että kalat menevät tuossa akvaariossa useammankin vuoden. Kunhan muistat huolehtia että kaikki kalat mahtuvat hyvin kääntymään akvaariossa, eli mieluummin matala ja pitkä/leveä kuin korkea ja kapea.
Akvaario kannattaa hommata hyvissä ajoin, että sen ehtii laittamaan kuntoon ennen hirveätä kiirettä...
Itse meinaan laittaa lammikkokalat jo sisään lähiviikonloppuina, koska lammikko sijaitsee todella kylmällä paikalla (nyt jo vesi 15 astetta) ja tähtään siihen että lammikon ja akvaarion vesi olisivat suunnilleen saman lämpöisiä.
Akvaario kannattaa hommata hyvissä ajoin, että sen ehtii laittamaan kuntoon ennen hirveätä kiirettä...
Itse meinaan laittaa lammikkokalat jo sisään lähiviikonloppuina, koska lammikko sijaitsee todella kylmällä paikalla (nyt jo vesi 15 astetta) ja tähtään siihen että lammikon ja akvaarion vesi olisivat suunnilleen saman lämpöisiä.
Hei täältäkin päin.
Minulla vesi on nyt noin 12 astetta ja parina päivänä ei ole niin hyvin kaikki syönyt, tänään taas kun oli päivällä lämpimämpi tuli illemmalla paremmin syömään. Vaikkakin nyt ruokaa menee vähemmän. Viime vuonna oli kyllä tosi kylmä kun siirrettiin kalat sisälle, tänä vuonna pitää jo vähän aikaisemmin.
Minulla vesi on nyt noin 12 astetta ja parina päivänä ei ole niin hyvin kaikki syönyt, tänään taas kun oli päivällä lämpimämpi tuli illemmalla paremmin syömään. Vaikkakin nyt ruokaa menee vähemmän. Viime vuonna oli kyllä tosi kylmä kun siirrettiin kalat sisälle, tänä vuonna pitää jo vähän aikaisemmin.
~Ann
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Nyt pitää syöttää karpeille talvi/syysruokaa niin paljon kun uppoaa.
Kaloja ei saa syöttää jos ne ei liiku mutta jos ne liikkuvat päivällä niin ehdottomasti pitää ruokkia.
Minä ruokin niin pitkään kun vaan mahdollista.
Itse ruokin nyt tällä http://www.jbl.de/uk/pond/uk_40304.html
Kaloja ei saa syöttää jos ne ei liiku mutta jos ne liikkuvat päivällä niin ehdottomasti pitää ruokkia.
Minä ruokin niin pitkään kun vaan mahdollista.
Itse ruokin nyt tällä http://www.jbl.de/uk/pond/uk_40304.html
itse hankein tälläistä http://www.biomar.fi/2-Foder/Fodertype/ ... Kilde.aspx
tavara tuntuu olevan melko jytyä tavaraa. .
Tavara on tarkoittettu kylläkin Nieriälle mutta maistuu hyvin karpeillekin.
Ja hintahan on ihan eri luokka mitä nuo akvaliikeiden sapuskat.
Tuo Bio-Focus jutska kuullostaa hyvältä.
"BioFocus on terveyskonsepti, joka vahvistaa kalan omaa puolustusjärjestelmää ja näin ollen sen mahdollisuuksia vastustaa ulkoisia rasituksia.
Rasitukset syntyvät esim. käsittelyn seurauksena, siirtojen jälkeen uusiin oloihin kuten siirto merilaitokseen, sekä taudin- tai loistartunnan yhteydessä. Muita rasituksen syitä voivat olla huonot kasvatusolosuhteet, kuten korkea veden lämpötila, alhainen happitaso tai pelkästään vaihteleva veden laatu.
BioFocus yhdistää monen eri aineen vaikutukset, joiden kaikkien teho on todettu erikseen. Esimerkiksi:
Vitamiinit
Hivenaineet
Uutteet
Beeta-glukaani
Nukleotidit
Luonnolliset, biologisesti aktiivit aineet
BioFocuksen terveysstrategia
On suositeltavaa, että BioFocuksen käyttö aloitetaan kaksi kuukautta ennen jaksoja, sekä että se jatkuu jaksoina jolloin:
kokemuksen mukaan tiedetään, että olosuhteet voivat olla epäsuotuisat kaloille.
suunnitellaan kalan käsittelyä tai siirtoa
esiintyy stressiä
BioFocus rehua suositellaan annettavaksi kalalle yhden viikon aikana joka kuukausi.
Lisäksi BioFocusta suositellaan käytettäväksi rokotusten yhteydessä. Rokotuksen täyden tehon saavuttamiseksi BioFocuksen käyttöä tulisi jatkaa vielä kaksi kuukautta rokotuksen jälkeen. "
tavara tuntuu olevan melko jytyä tavaraa. .
Tavara on tarkoittettu kylläkin Nieriälle mutta maistuu hyvin karpeillekin.
Ja hintahan on ihan eri luokka mitä nuo akvaliikeiden sapuskat.
Tuo Bio-Focus jutska kuullostaa hyvältä.
"BioFocus on terveyskonsepti, joka vahvistaa kalan omaa puolustusjärjestelmää ja näin ollen sen mahdollisuuksia vastustaa ulkoisia rasituksia.
Rasitukset syntyvät esim. käsittelyn seurauksena, siirtojen jälkeen uusiin oloihin kuten siirto merilaitokseen, sekä taudin- tai loistartunnan yhteydessä. Muita rasituksen syitä voivat olla huonot kasvatusolosuhteet, kuten korkea veden lämpötila, alhainen happitaso tai pelkästään vaihteleva veden laatu.
BioFocus yhdistää monen eri aineen vaikutukset, joiden kaikkien teho on todettu erikseen. Esimerkiksi:
Vitamiinit
Hivenaineet
Uutteet
Beeta-glukaani
Nukleotidit
Luonnolliset, biologisesti aktiivit aineet
BioFocuksen terveysstrategia
On suositeltavaa, että BioFocuksen käyttö aloitetaan kaksi kuukautta ennen jaksoja, sekä että se jatkuu jaksoina jolloin:
kokemuksen mukaan tiedetään, että olosuhteet voivat olla epäsuotuisat kaloille.
suunnitellaan kalan käsittelyä tai siirtoa
esiintyy stressiä
BioFocus rehua suositellaan annettavaksi kalalle yhden viikon aikana joka kuukausi.
Lisäksi BioFocusta suositellaan käytettäväksi rokotusten yhteydessä. Rokotuksen täyden tehon saavuttamiseksi BioFocuksen käyttöä tulisi jatkaa vielä kaksi kuukautta rokotuksen jälkeen. "
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Nythän on kyseessä rasvapitoinen ruoka joka kasvattaa kalan massaa talven paastoa varten.
Biofocus on varmaan hyvä, myös muu rasvapitoinen ruoka kunhan ne kalat sitä syö.
Nyt ei ainakaan kannata pähkäillä mistä saa ja mitä kunhan saa äkkiä.
Karpit tarvitsevat sen NYT, kohta ne ei enään syö mitään kun lämpötila laskee.
Minulla ei kuollut yhtään karppia viime talvena kun annan sitä rasvaruokaa syksyllä.
Pieni säästö ruokapurkissa ei ole mitään verrattuna siihen että karpit voi hyvin, siis jos tilaa jostain missä toimitus kestääää
Biofocus on varmaan hyvä, myös muu rasvapitoinen ruoka kunhan ne kalat sitä syö.
Minulla ei kuollut yhtään karppia viime talvena kun annan sitä rasvaruokaa syksyllä.
Pieni säästö ruokapurkissa ei ole mitään verrattuna siihen että karpit voi hyvin, siis jos tilaa jostain missä toimitus kestääää
-
Taistelu.kala
- Senior Member

Onko Siniriutassa myynnissä kyseistä ruokaa? Se käy varmaankin myös kultakaloille?K.S kirjoitti:Nythän on kyseessä rasvapitoinen ruoka joka kasvattaa kalan massaa talven paastoa varten.
Voiko kala muuten olla lihava? Mulla on yksi luonnonmuotoinen kultakala, joka on mielestäni todella lihava. Muut kalat ovat "ihan normaali" kokoisia, mutta tämä yksi on kaikista ahnein (ja rohkein) ja mussuttaa puolet ruuista mitä heitän veteen yksin. Heitimpä sitten kuinka paljon ruokaa tahansa veteen se kala kyllä syö ja muut viisi saavat sitten vain puolet kaikista ruuista jakaa keskenään.
Kannattaako rasvaista ruokaa edes syöttää jos kalat tulevat sisään? Akvaarion lämpötila on ollut yleensä 13-15 astetta talven pakkasista riippuen.