Olen tässä surffaillut nettiä melkolailla paljon kun ostin kaloja melanochromis cyaneorhabdoseina. Myyjä sanoi, että täyttä varmuutta siitä ei ole, että ne olisi cyaneorhabdoseja, vaan että voivat olla muutakin.
Mulle ei ole älyttömän suurta merkitystä tarkalla rodulla, mutta jos joskus kävisi niin, että nuo poikisi ja haluaisin myydä/lahjoittaa poikasia muualle, olisi kiva antaa oikeaa tietoa ostajalle/saajalle. Sama se, onko se cyane... alstodema tai vaikka hybridi. Tärkeintä olisi saada jotain tietoa. Nyt se on "mahdollisesti cyaneorhabdos".
Eli miten nämä kaksi lajia voi erottaa toisistaan? Ne ovat hyvinkin paljon samannäköisiä keskenään. Johanniista ne erottaa helposti (akat ei ole keltaisia kuten johanniilla), mutta keskenään on paljon vaikeampaa.
Tuolla on esimerkiksi elastodemasta kuvia:
http://www.mit.edu/~lxs/cichlids/johannii.html
Cyaneorhabdoksia löytyy netistä vaikka kuinka hakusanoilla cyaneorhabdos, maingano tai electric blue johannii.
Ne vain ovat niin samanlaisia, etten itse pysty ainakaan päättelemään eriyttäviä tunnusmerkkejä. Onko jollain jotain aqualogia tms. jossa kerrottaisiin?
Asiantuntijoita?
T:Jarkko
Melanochromis elastodeman ja cyaneorhabdosin tunnistaminen?
Valvoja: Moderaattorit
Mulla on tässä Aqualogin Africn Cichlids I Malawi Mbuna kirja käsissä. Hakemiston mukaan M. elastodema on sama kuin M. interruptus. Interruptuksen naaraat ovat keltaisia tai ruskeankeltaisia. Kirjasta ei löydy muita Melanochromis-lajeja kuin M. cyaneorhabdos, joilla naaraat olisi saman värisiä kuin koiraat.
Täytyy myöntää, että olen melkoinen puusilmä, kun en huomannut, että elastodema ja interruptus ovat sama fisu. Siellä se luki cichlidforumin profiileissakin. Ilmankos elastodemasta oli niin vähän tietoa.
Eli kun mulla on akat ja ukot sinisiä, niin todennäköisesti puhutaan cyaneorhabdoksista (naarailla tosin hailummat värit ja vaaleampi maha), vaikka myyjällä oli epäilyksensä tämän suhteen.
Kiitoksia avusta. Pitänee mennä jossain välissä ostamaan tuo paksumpi aqualog.
Eli kun mulla on akat ja ukot sinisiä, niin todennäköisesti puhutaan cyaneorhabdoksista (naarailla tosin hailummat värit ja vaaleampi maha), vaikka myyjällä oli epäilyksensä tämän suhteen.
Kiitoksia avusta. Pitänee mennä jossain välissä ostamaan tuo paksumpi aqualog.
Tarkempi tieto tuli tuossa YV:nä myyjiltä suoraan (kertoivat kyllä jo kaupassa, mutta kun ei raukka ihan kaikkea ymmärrä ensi kertomalla
).
Siis sanoivat kyllä kaupassa että ei ole cyano..., vaan lähisukulainen. Ilmaisin asian huonosti tuossa ekassa viestissä. Tästä innostuin "salapoliisiksi" huonoin tuloksin.
Kalani ovat kovasti tuossa ekassa viestissäni olevan linkin kalojen näköisiä (varsinkin viimeisen) ja ovat siis jotain cyaneorhabdoksen lähisukua. Kuvittelin löytäväni ne jollain tapaa verkosta, mutta tarkkaa matchiä ei löytynyt. Virheellisesti erehdyin ajattelemaan tuota elastodemaa yhdeksi mahdollisuudeksi (juuri tuon webisivun takia).
Eivät siis cyaneorhabdoksia vaan jotain hyvin samanoloista. Cyaneorhabdoksilla vaakaviivat pitäisi kuulemma olla yhtenevät. Meillä on seassa vähän pystyäkin muutamilla yksilöillä.
Elastodema/interruptus tai M.cyaneorhabdos ei siis näemmä ole oikea vastaus. Kaloihin olen tyytyväinen silti. Nättejä kuin mitkä ja se on mun mielestä hiano asia. Luonnettakin on sopivasti.
Eli alkuperäiseen kysymykseeni löytyi vastaus (elastodeman akat on eri värisiä). Itse rotukysymys on sitten toistaiseksi "cyaneorhabdoksen lähisukua".
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Siis sanoivat kyllä kaupassa että ei ole cyano..., vaan lähisukulainen. Ilmaisin asian huonosti tuossa ekassa viestissä. Tästä innostuin "salapoliisiksi" huonoin tuloksin.
Kalani ovat kovasti tuossa ekassa viestissäni olevan linkin kalojen näköisiä (varsinkin viimeisen) ja ovat siis jotain cyaneorhabdoksen lähisukua. Kuvittelin löytäväni ne jollain tapaa verkosta, mutta tarkkaa matchiä ei löytynyt. Virheellisesti erehdyin ajattelemaan tuota elastodemaa yhdeksi mahdollisuudeksi (juuri tuon webisivun takia).
Eivät siis cyaneorhabdoksia vaan jotain hyvin samanoloista. Cyaneorhabdoksilla vaakaviivat pitäisi kuulemma olla yhtenevät. Meillä on seassa vähän pystyäkin muutamilla yksilöillä.
Elastodema/interruptus tai M.cyaneorhabdos ei siis näemmä ole oikea vastaus. Kaloihin olen tyytyväinen silti. Nättejä kuin mitkä ja se on mun mielestä hiano asia. Luonnettakin on sopivasti.
Eli alkuperäiseen kysymykseeni löytyi vastaus (elastodeman akat on eri värisiä). Itse rotukysymys on sitten toistaiseksi "cyaneorhabdoksen lähisukua".