Onko vaasalaisia akvaristeja?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Heka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heka »

Hei pitäisikö ottaa asia uudestaan puheeksi (siis akvaariorinki). Sellainen olisi Tosi kiva saada Vaasaan jos vain aikaa ja "jäseniä". Mikä akvaarioseura on Vaasaa lähinnä, ja kuinka kaukana se on? Onko täällä Vaasassa yhtään akvaristia jolla on aikaa ja kärsivällisyyttä järjästää tälläisiä juttuja? Voisin ehkä kyllä itsekkin yrittää jotain, mutta taidan olla Ehkä hieman liian nuori :roll: . Jos nyt saataisiin jotain aikaan, niin se olisi ihan yli siistii :mrgreen:. Pitää varmaan vielä jutella Riston kanssa asiasta, kun hän varmaan tietää näistä asioista.
Plekopää
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Juu tosiaan suunnitteilla oli semmonen akvaariorinki joka kuitenkin jäi vain ideaksi koska kunnon vetäjää ei saatu tähän...
Itse en voi ryhtyä vetäjäksi koska aika menee opiskeluun ja muuhun. Olisin kyllä aktiivijäsenenä kovastikin jos vain joku johtohahmo saataisiin.
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
Viivuska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Viivuska »

En ole enää akvaarioharrastaja, mutta silmiini on pistänyt taistelukalojen pitäminen pienen pienissä muoviterroissa (kooltaan n. 15x10 cm pohja) tai akvaarioissa, semmoisissa muovissa synnytysbokseissa jotka laitetaan akvaarion reunaan kiinni. Joskus ne ovat ihan kärsineen näköisiä. Onko tällainen sallittua, vai voisiko siitä tehdä ilmoituksen?
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Viivuska kirjoitti:En ole enää akvaarioharrastaja, mutta silmiini on pistänyt taistelukalojen pitäminen pienen pienissä muoviterroissa (kooltaan n. 15x10 cm pohja) tai akvaarioissa, semmoisissa muovissa synnytysbokseissa jotka laitetaan akvaarion reunaan kiinni. Joskus ne ovat ihan kärsineen näköisiä. Onko tällainen sallittua, vai voisiko siitä tehdä ilmoituksen?
Ei tuo ole eläinsuojeluasetuksen mukainen asumus. Mutta lakiahan asiasta ei kai ole, on vain ohje. Kaloja ei saisi pysyvästä majoittaa alle 40 litran altaisiin. Toisaalta sanotaan, että taistolle riittää hieman pienempikin allas, mutta mikään poikaspurkki ei kyllä ole sopiva. Voisi kai siitä ilmoittaa, tiedä sitten onko mitään vaikutusta. Vai missä nämä kalat on? Jos muualla kuin jossain akvaarioliikkeessä, niin ilmoita pois.

Itse asiaan, akvaariorinkihommaa suunniteltiin kyllä viime kevään aikana, mutta idea lopahti aktiivisten ihmisten puutteeseen. Jos nyt saataisiin muutama kokenut akvaarioharrastaja ytimeksi, niin siihen ympärille voitaisiin saada jotain kasattua. Mutta tosiaan, perustajan pitäisi mun mielestä olla aikuinen ihminen, joka tietää paljon myös muista, kuin akvaarioasioista. Tiedän sellaisia henkilöitä olevan montakin, mutta onko kenelläkään aikaa ja kiinnostusta?

Niin ja se vanha seura on kaiketi lopahtanut aina siihen, että aktiiviset jäsenet on kadonneet. Lähin akvaarioseura lienee porissa, tarkkaa tietoa ei ole, mutta sielä ainakin on seura.
mannu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mannu »

Herättelen taas tätä vanhaa keskustelua henkiin. Vaasassa tosiaan voisi olla jotain toimintaa, koska kyllä täällä tuntuu akvaristeja olevan. Minkälaista toimintaa sitä sitten voisi järjestellä? Jos jotain lähdettäis tekemään.. Halukkaita mukaantulijoita? Ja ehdotuksia! [;)]
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Itse en ole aivan Vaasalainen (60km matkaa) mutta tullut asioitua useasti Vaasan Akvaarioliikkeellä ja Eläinkeskuksella. Eläinkeskuksen altaissa aika useasti kuolleita ja kun niistä menee mainitsemaan myyjälle niin ne on niin kiireisiä ettei sittenkään ehdi niitä poistaa altaista.Muistan vaan erään kerran kun tuli käytyä siellä saman päivän aikana pari kertaa ja molemmilla kerroilla ne samat kuolleet lojui siellä vaikka niistä jo ensimmäisellä kerralla mainitsin myyjille.. :roll:

Akvaarioliikkeellä ei ole kummoista valikoimaa paikan päällä mutta sinne on kyllä aina tilattu mitä olen halunut, jos sitä vain on tukun listalla ollut, yleensä tullut tehtyäkin sitten niin että käyn ensin tukun sivuilla katsomassa mitä on saatavilla ja tilaan sitten vasta, ja homma on toiminut tuolla erittäin hyvin.Plussat siitä Akvaarioliikkeelle. :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Zar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Zar »

Yksi vaasalainen lisää...

Itse asioin pelkästään Ristolla, mukava omistaja ja vaikka liike on pieni niin aina on löytyny tarvittavat jutut, jos ei justiin silloin oo niin tilataan. Toinen liike aiheuttaa vaan painajaisia ja pahan mielen :frown:
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Kyllähän sitä tosiaan jotain voisi järjestää. Esim. hyttysentoukkia voisi lähteä haavimaan tuossa kesän korvalla, tai sitten jotain muuta pientä.

Minäkin kannatan kyllä periaatteessa Ristoa, mutta viime aikoina ei ole tullut ostettua oikeastaan mitään akvaariotavaraa. Kalat ostan aina mieluummin Ristolta. Eläinkeskuksessa oli viimeksi altaallinen silmättömiä albinomonnisia, tiedä sitten oliko altaassa ollut nuoliainen syönyt silmät, vai oliko kyseessä jokin sairaus tms. Kalat ei kyllä onneksi tainneet
olla myytävänä.
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Mulla on ollu nyt tässä vähän taukoa ton akvaario homman suhteen kun taloomme muutti pieni piikikäs, Afrikkalainen valkovatsasiili Justus. Akvaariota en ole niin kovasti nyt kerinny laittamaan mutta tarkoitus olis vähän uudistaa kasveja sun muuta.

Tosiaan toi hyttysentoukkaretki vois olla aika mukava idea! ja muutenkin vois järjestellä jotain kasvinvaihtoa yms.

Ristolta olen minäkin hommannut pääasiassa kalat mutta kasvivalikoima on sielä vähän vaisu. Olen yleensä hakenut kasveja eläinkeskuksesta kun heille on tullut uusi kasvilasti täysin hyväkuntoista tavaraa.
Inka78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Inka78 »

Täällä yksi vaasalainen joka on vasta aloittelemassa akvaarioharrastusta. Kirppuna joskus oli akvaario, mutta sen hoito oli lähinnä isän harteilla. Miehelläni on hieman enemmän perstuntumaa akvaarioihin, mutta ei sekään mikään virtuoosi ole. :roll:

"Uutena vaasalaisena" emme ole vielä juurikaan perehtyneet kaupungin tarjontaan, vain eläinkeskus on tullut tutuksi, mutta sekin lähinnä vain koiraharrastuksen kautta. Kiinnostaisikin tietää, että minkämoinen on akvaarioliikkeen varustetarjonta (meillä kun ei vielä ole allastakaan) verrattuna eläinkeksukseen? Entäs hintapolitiikka? 8O
-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Itse olen ostanut kalanruuat pääasiassa eläinkeskuksesta koska heillä on laajempi valikoima kuin akvaarioliikkeessä. Kuitenkin suosin Ristoa noissa kala-asioissa koska hänen altaastaan harvoin löytyy kuollutta kalaa. Kasveja ostan siis usein eläinkeskuksesta kuten tossa aiemmassa viestissä mainitsin ja yleensä myös suoraa toisilta harrastajilta. Tarvikkeista en oikein osaa sanoa kun olen pääasiassa ostanut muualta tai käytettynä. Jalustan kyllä ostin tuohon 112 litraseen Ristolta ja se tuli ihan tilaamalla. Luulempa että tilaamala onnistuu pitkälti saamaan mitä vain tukusta löytyy. Hintataso on mielestäni hyvin pitkälti sama molemmissa liikkeissä, satunnaisia eroja tietty löytyy.

Ja varoituksen sananen: Jos saa neuvoja tai kysyy jotain akvaarioon liittyvää myyjiltä niin kannattaa tarkistuttaa tietonsa vaikka täälä sillä hyvin usein myyjät puhuvat mitä sattuu..

Tervetuloa Inka78 akvaaarioharrastuksen pariin!
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Vaasalainen minäkin (taas kolmen vuoden tauon jälkeen).

Eläinkeskuksesta en ole koko harrastuksen aikana (n. 8 vuotta) ostanut yhtäkään kalaa, koska kalojen kunto siellä on todella huonoa. Aina löytyy jokaisesta akvaariosta kuollut kala (kurkatkaapas siihen roskikseen, joka on loisteputkien vieressä, oli kerran puolillaan kuolleita raatoja). Muutaman kasvin olen ostanut, niiden valikoima ja kunto ok, varsinkin jos ovat juuri tulleita. Muuten ostan eläinkeskuksesta tarvikkeita, kuten ruokia.

Vaasan Akvaarioliike on ehkä pieni, mutta palvelu on loistavaa. Aina löytyy apua ja tarvittavat tuotteet. Täällä teen kaikki kalaostokset, ja olen ollut tyytyväinen kalasiin, ei ole tullut edes tauteja mukana.

Sellanen rinki juttu vois olla hyvä idea, olemme vain ilmeisesti laiskoja, kun ei sellaista vieläkään ole :roll:
terra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja terra »

Lähes vaasalainen minäkin!
Ja totta on että EK:n altaissa on aina ollut ainakin kun minä olen käynyt kuolleita kaloja!

Ja niitä puolikuolleita eli ituvia kenelläkään ei ole kiinnostusta poistaa vaan uivat siellä kylkeä niin kauan kuin henkin pihisee!! MUR!
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Aivan! Tosi hyvää mainosta Vaasalle [}:)]
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Vaasalaiseksi itseni lasken (matkaa 25kilsaa). Akvaario meidän perheessä ollut viimeiset 20vuotta, minä olen vastannut siitä noin 5vuotta.
En suosi Eläinkeskuksen kaloja, huonokuntoisia, miljoonakala naaraat ainakin hedelmättömämpiä kuin vastaavat Akvaarioliikkeen kalat. Miljoonakalat myös pienempiä ja lyhytikäisempiä.

Myös palvelu pelaa paremmin Akvaarioliikkeessä kuin Eläinkeskuksessa. EK:lle myöskin iso miinus taistelukalojen oloista, käyn siellä kiertelemässä lähes viikottain ihan vain huvikseni. Mielestäni sama taistelukala koiras on ollut siinä samassa muovipurkissa viimeiset kolme kuukautta. Eläähän laji nyt muutenkin kotiseuduillaan ojissa, eikä koiraita voi pitää yhdessä isossa akvassa, mutta tuo on minusta liian pitkä mille tahansa kalalle elää muovipurkissa. Kalat eivät myöskään liiku mihinkään. Veikkaanpa että ostettaessa elinkaari ei ole järin pitkä. Akvaarioliikkeen taisto sentäänsä saa olla 100litrasessa akvassa ja liikkua vapaasti.

EK:ssa tosiaankin paljon kuolleita kaloja altaissa, muutaman kerran olen asiasta maininnut myyjille, mutta eivät ne niitä ole pois nostaneet.

Kasvien hintaerot ovat aikalailla järkyttäviä noiden kahden paikan välillä. EK:ssa mikä tahansa kasvi maksaa 6€, Akvaarioliikkeestä voi sama kasvi irrota alle eurolla. Minusta myös mukavaa Akvaarioliikkeessä se, että kasvien nimet ovat useimmiten suomeksi, eivätkä latinaksi kuten EK:ssa, jossa myyjätkään eivät tunnista kauppaamaansa kasvia.

Akvaarioliikkeestä voi ostaa käytettyjä akvaarioita puoli halvalla, EK:sta saa tietääkseni vain uusia akvoja, joiden hinta on lähes aina sama litrojen määrän kanssa. (tämä vain vinkkinä jollekkin, joka kyseli tuossa aikaisemmin)
chainpickerel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja chainpickerel »

Vahingossa löysin tänne
10 vuotta jo ilman purkkia, eikä ole suunnitelmia just nyt.
Olin mukana aikoinaan akvaarioseurassa ihan vain jäsenenä.
Silloin se herätettiin kuolleista toista kertaa. Pari kokousta oli ja niissä jotain taistelukalanäytöksiä. Kilpailut pidettiin niin, etä käytiin kotona kaitafilmaamassa altaat josta sitten valittiin voittaja. Ainut nimi joka tulee mieleen ja joka saattais jotain tietää seuran kohtalosta on Harry, eli entinen eläinkauppias.
kramer
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kramer »

chainpickerel kirjoitti:Vahingossa löysin tänne
10 vuotta jo ilman purkkia, eikä ole suunnitelmia just nyt.
Olin mukana aikoinaan akvaarioseurassa ihan vain jäsenenä.
Silloin se herätettiin kuolleista toista kertaa. Pari kokousta oli ja niissä jotain taistelukalanäytöksiä. Kilpailut pidettiin niin, etä käytiin kotona kaitafilmaamassa altaat josta sitten valittiin voittaja. Ainut nimi joka tulee mieleen ja joka saattais jotain tietää seuran kohtalosta on Harry, eli entinen eläinkauppias.
4vuotta ilman ämpäriä ja nyt suunnitelmissa hommata. Uskon, että Risto kyllä tietää kans kuopatusta seurasta. Itse olisin kiinnostunut kans seuratoiminnasta tai vastaavasta. Tekeeköhän Harry muutes nykyään muuta ku töräyttelee sillä torvellansa...
jos ovi on kii we have a key
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Vaasalaisia kuin myös :) Tuntuu olevan aika hiljaista tää harrastus ainakin kaveripiirissä mut täällähän näyttää olevan useampikin harrastaja :o
auringonkukka85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja auringonkukka85 »

Täälläkin yksi nykyää Vaasalainen. Akvaarioita harrastan sen verran, että akvaarioni sijaitsee vanhempieni luona tuolla Pohjanmaalla päin, koska tänne opiskelupaikkakunnalle ei ole mahdollisuutta sitä tuoda.

Nyt tässä on hyvä mainostaa: Ostan kasveja akvaariooni!! Tarjoa yv:llä!
tapio_kautto
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Koko ikä

Viesti Kirjoittaja tapio_kautto »

Koko elämäni olen asunut täällä Vaasassa. Tällähetkellä käyn Vaasan yhteislukioa, ja akvaario on tullut ostettua. Pari miljoonakalaakin sinne on hankittu.
Älkää herättäkö nukkuvaa karhua!
sphynx
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sphynx »

Täällä myös vaasalainen! Ja ehdottomasti Kirkkopuistikon liikkeen kannattaja. Eläinkeskuksessa tosiaan usein kuolleita kaloja, taistouroksia niissä pikkupurkeissa olen nähnyt myös (taisivat olla itse asiassa pakastusrasioita).

Lisäksi, olen enemmän kuin kerran siellä saanut todella töykeää kohtelua, kerran kaloja tilatessanikin. Halusin tilata sinisiä miljoonakaloja, jolloin myyjä sai siepin, alkoi tiuskia, että "nämä ovat eläviä olentoja, ne syntyvät sen värisinä kuin syntyvät jne" Niin...? (Eikö ihminen silti saa hommata juuri sen värisinä syntyneitä, kuin haluaa)? Olin ihan pöllämystynyt, enkä sanonut mitään, lähdin vaan. Kotimatkalla soitin sinne, ja peruutin tilauksen, syynä töykeä käytös. Alkoi pyydellä anteeksi...

Ja, eikös siellä muuten kaikki kasvit maksa saman jonkun järjettömän hinnan, 10 euroako se oli? Ei oikein sovi esim. vesiruton hinnaksi...

Se akvaristirinki olisi ihan kiva juttu... Kai... Ei ole kokemusta. Mahtuisikos siihen sitten sekä tietäväisemmät että aloittelijat?
Hairfuse
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

Minä oon taas vasta parin kuukauden sisällä aloittanut akvaario harrastuksen [;)] innostus lähtee lapsuudesta, faija harrastanut kiekkokaloja.
Itse hain juuri tänään Kirkkopuistikon kaupasta 5Harlekiini nuoliaista :D !!

(Hurahtanut nuoliaisiin)
375L allas
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Hei meitähän on jo monta! Nyt eipä muuta kuin lauantaina hoviskan rantaa kokoontumaan kello 20, omat juomat mukaan 8-) No ei, vitsi vitsi.

Tässä voinkin mainostaa: Kasveja jos jonkin sorttista olisi ylimääräisenä. mm. suippomiekkaa, ruskomelalehtiä (isoja n15cm korkeita), rusolehteä, konnanputkea, vedensuosikkia, vallua, hapsuruohoa, karttulehteä nyt ainakin (köynnöstäviä karsin viikko sitten rankasti, joten niitä saisi taas viikon-parin päästä). Pientä rahaa vastaan taikka vaihto johonkin kasviin, kuten kurttumelalehteen, herttamiekkakasviin, tai johonkin rotalaan, ehdota.

Samaan syssyyn, jos joltkin löytyy ylimääräisiä/parvettomia kiilakylkiä, kardinaalitetroja, sinineontetroja tai lehtikalan poikasia, niin sano hep! Tai jos joku tahtoisi 6 kpl korumonnisia niin täältä saisi halvalla (tahdon kasvattaa sysievien parvea, mutta pohjalla on jo liikaa menijöitä).

No, mutta koittakaas joku nyt järjestää jotain toimintaa vaasaankin, vaikka vaan vapaamuotoista.
chanteloup
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chanteloup »

uusi vaasalainen täällä!
Horttanainen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Horttanainen »

Täällä olis kans yks lähes vaasalainen akvaristi!
Onkos teillä vaasanseudun ihmisillä tietoa noista sjoen ja muun lähistön akvaarioliikkeistä?

Kun tämä tarjonta Vaasassa on mitä on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”