Kookospähkinä
Valvoja: Moderaattorit
Kookospähkinä
Ostin tänään kookospähkinän ja olen nyt kaivertanut sen tyhjäksi. Pitääkö se keittää tai kiehauttaa vai riittääkö peseminen, jotta uskaltaa laittaa altaaseen?
Tässä on vanhempi viestiketju samasta aiheesta. Siellä useampi näyttää kertoneen kokemuksistaan. Tsekkaapa:
Kookospähkinäjuttua
Itselläni on vanha päästä avonainen kookospähkinä altaassa ja hyvin on pohjassa pysynyt... mustatetra (outoa kyllä) on vallannut sen omaksi kolokseen ja kiivaasti ajaa muita pois, jos lähelle tulevat. Ja partaimumonnit tykkää raastaa sen pintaa, vaikkei silmillä siinä erotakaan mitään levää. Sen tarkoitus on olla tuleva koti jollekin pienelle ahvenpariskunnalle
Kookospähkinäjuttua
Itselläni on vanha päästä avonainen kookospähkinä altaassa ja hyvin on pohjassa pysynyt... mustatetra (outoa kyllä) on vallannut sen omaksi kolokseen ja kiivaasti ajaa muita pois, jos lähelle tulevat. Ja partaimumonnit tykkää raastaa sen pintaa, vaikkei silmillä siinä erotakaan mitään levää. Sen tarkoitus on olla tuleva koti jollekin pienelle ahvenpariskunnalle

-
- Senior Member
Minäkin rakentelin itselleni kookospähkinäluolan! Kivaa hommaa. Kaiversin tyhjäksi, pesin ensin vähän juoksevan veden alla ja sitten kiehutin kattilassa noin tunnin. Keitin kookoksen puolikkaita kolmella vedellä. Viimeisen veden jälkeen pesin sitä jälleen juoksevan veden alla ja laitoin akvaarioon. Vähän aikaa akvaarioon laittamisen jälkeen siitä lähti "ilmakuplia" mutta loppui melkein heti. Kivan näköinen "vempele". 

Olen laittanut useita kookoksen kuoria keittämättä altaaseen, eikä ole ongelmia ollut. Minusta siitä ei mitään haitallista irtoa ja keittäminen on turhaa, jopa haitallista (menee hyvät aineet hukkaan)! Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi kokee. Minä kannatan luonnonmukaisuutta: eihän niitä luonnossakaan kukaan putsaa.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Minä ainakin laitoin suoraa vaan akvaarioon - ja kyllä minun kalat kaikki vielä hengissä ovat. Ainoa ongelma on tällä hetkellä liian suuri monni, ioka rallia uidessaan kaataa kaikki majat ylösalaisin niin ettei niistä kukaan kovin pitkäaikaista kotia ole saanut. Mutta ehkä pian, kun monni lähtee suurempiin vesiin...
Vanha ketju, mutta samapa tuo, enpähän aloita uutta suotta...
Tässä kookospähkinä piiloa valmistelemassa. Rupesin vaan miettimään että kuinkas puhtaaksi se päälypuoli kuoresta pitää hioa/putsata?
Raappailin sitä tuossa aikana ja hiomapaperilla hion. Pinta on sileä, mutta siinä on niitä valkoisia säikeitä näkösällä. Onko hyvä?
Muoks. Vielä sitä piti kysyä kun menin vedellä kookoksen huuhtelemaan ja se on nyt märkä. Niin pitääkö sitä piettää vedessä märkänä siihen asti että akvaario tulee meille? Tulee torstainan tai perjantaina?
Tässä kookospähkinä piiloa valmistelemassa. Rupesin vaan miettimään että kuinkas puhtaaksi se päälypuoli kuoresta pitää hioa/putsata?
Raappailin sitä tuossa aikana ja hiomapaperilla hion. Pinta on sileä, mutta siinä on niitä valkoisia säikeitä näkösällä. Onko hyvä?
Muoks. Vielä sitä piti kysyä kun menin vedellä kookoksen huuhtelemaan ja se on nyt märkä. Niin pitääkö sitä piettää vedessä märkänä siihen asti että akvaario tulee meille? Tulee torstainan tai perjantaina?
Mä en oo itte tehny mitää pinnalle. Mun mielestä se on kivemman näköönen "karvaasena" mut kyllähän se pinta silenee akvaariossaki ajan mittaan. Makuasia tuokin. Mut tuossa ennemmin jokku oli kirjoittanu että ei keitä sitä, nii mä oon kyllä keittäny. Ties millä aineilla ne käsitellään ennenku Suomeen tulee. Eikä se kova kookos kyllä keittämisestä haurastu.
Nii eipä sillä oo mitää väliä annatko sen kookoksen olla vedessä vai kuivana.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Eli jos sä laitat sen sinne "karvaisena" niin kyllä toi munkin kookos sit on ihan hyvä vaikka säikeitä näkyiskinellmarj kirjoitti:Mä en oo itte tehny mitää pinnalle. Mun mielestä se on kivemman näköönen "karvaasena" mut kyllähän se pinta silenee akvaariossaki ajan mittaan. Makuasia tuokin. Mut tuossa ennemmin jokku oli kirjoittanu että ei keitä sitä, nii mä oon kyllä keittäny. Ties millä aineilla ne käsitellään ennenku Suomeen tulee. Eikä se kova kookos kyllä keittämisestä haurastu.

En keittänyt enkä aio keittää. Kun muillakin on ollut ihan OK ilman keittämistä niin eiköhän se ole mullakin...
Oli muutes pirun kova homma askarrella toi kookos

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Mä laitoin aikanani sen karvaisena akvaarioon (suurimmat rämmäleet poistin) ja partamonni imutti sitä koko ajan. Nyt se onkin ihan sileä..
Vuoden se oli kuivilla ja nyt kun perustin akvaarion uudelleen huomasin sen olevan vähän halki, mutta eipä se haittaa. Uuden meinaan kuitenkin askarrella tässä lähiaikoina..
Vuoden se oli kuivilla ja nyt kun perustin akvaarion uudelleen huomasin sen olevan vähän halki, mutta eipä se haittaa. Uuden meinaan kuitenkin askarrella tässä lähiaikoina..
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Nii eikai siitä mahdottomasti myrkkyjä lähde (jos niitä edes onkaa
) vaikkei keittäisi. Jotenki se loppu "möhnä" on helpompi saada pois ku keittää. Ja mä kyllä keitän kesäkurpitsakki ym. ku noi ronkelit monnit ja muut asukit ei muuten syö tuoretta viherruokaa.
Viime viikolla viimeksi tein pari kookosluolaa lisää ja hermot meinas lähtee ku oli tylsä sahanterä, sit kävin kaupas ostaa uusia ja ne oli sitte semmosia että terät poikkes. No mut onhan se vaivan arvoista, ne on nii siistiä ja kalat tykkää

Viime viikolla viimeksi tein pari kookosluolaa lisää ja hermot meinas lähtee ku oli tylsä sahanterä, sit kävin kaupas ostaa uusia ja ne oli sitte semmosia että terät poikkes. No mut onhan se vaivan arvoista, ne on nii siistiä ja kalat tykkää

ellmarj@luukku.com
Lethermanilla, talttapää meisselillä ja pienellä kirveellä (käytin vasaran sijaan) mä sain askarreltua. Minusta enemmän työlästä oli saaha se sisältö pois ku reikä siihen kookoksen kuoreen...
No toinen tuossa mullakin ootta vielä askartelua. Ajattelin kaks heti alkuunsa tehdä. On vaan kädet nyt niin kipeenä että taidan jättää huomiselle
No toinen tuossa mullakin ootta vielä askartelua. Ajattelin kaks heti alkuunsa tehdä. On vaan kädet nyt niin kipeenä että taidan jättää huomiselle

-
- Senior Member
Ja täällähän oli vihje, miten saa akvaarioon kookospiilon helpolla (edellyttäen, että sopiva Pirkka-kauppa on lähistöllä). Itse huomasin vasta kookoksen ostettuani
. Avaamisprojekti on yhäkin jäänyt. Jos vaikka tänään...

Joo olen lukenut... Ei vaan löytynyt tuota sorbettia niin ostin "oikean" kookoksenMustavaris kirjoitti:Ja täällähän oli vihje, miten saa akvaarioon kookospiilon helpolla (edellyttäen, että sopiva Pirkka-kauppa on lähistöllä). Itse huomasin vasta kookoksen ostettuani. Avaamisprojekti on yhäkin jäänyt. Jos vaikka tänään...