Kiekon ruokinta
Valvoja: Moderaattorit
Minä tein kuukausi sitten ekan satsin sydänmössöä. Avo pilkkoi hirmuisen kokoisen (~2kg) naudansydämen ja hienonsi sen sauvasekottimella (joka melkein hajosi, mutta muutakaan hienontajaa ei ollut saatavilla). En pakastanut tai muutenkaan käsitellyt sydäntä ennen hienontamista.
Sinne sitten vain muut sörsselit sekaan ja pakastimeen.
Kiekot ovat tykänneet siitä hirmuisesti. Lisäksi syövät surviaista, muikkumixiä ja Tetra Discusta. Toisille maistuu myös New Life Spetrumin rakeet.
Sinne sitten vain muut sörsselit sekaan ja pakastimeen.
Kiekot ovat tykänneet siitä hirmuisesti. Lisäksi syövät surviaista, muikkumixiä ja Tetra Discusta. Toisille maistuu myös New Life Spetrumin rakeet.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Kannattaa sitten käydä tilaamassa se sydän kauppaan etukäteen sillä sitä ei tod.näk. siellä tiskillä valmiina ole.
En mäkään ole sitä pakastanut etukäteen. Sydämestä otetaan VAIN puhdas tavara. Ne kaikki "roiskeet" kannattaa siivota huolella pois. Sydämestä jää n. puolet käyttökelpoista tavaraa siivouksen jälkeen. Itse hienonsin kaikki mössöksi vanhanajan lihamyllyllä. Teholla menee mielestäni liian hienoksi. Pariin kertaan vedin läpi. Muutama vuorokausi kannattaa pitää pakastimessa ennen kuin antaa kaloille.
Liivatteen kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos laittaa liian vähän niin ruoka leviää ympäri allasta.
En mäkään ole sitä pakastanut etukäteen. Sydämestä otetaan VAIN puhdas tavara. Ne kaikki "roiskeet" kannattaa siivota huolella pois. Sydämestä jää n. puolet käyttökelpoista tavaraa siivouksen jälkeen. Itse hienonsin kaikki mössöksi vanhanajan lihamyllyllä. Teholla menee mielestäni liian hienoksi. Pariin kertaan vedin läpi. Muutama vuorokausi kannattaa pitää pakastimessa ennen kuin antaa kaloille.
Liivatteen kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos laittaa liian vähän niin ruoka leviää ympäri allasta.
Niin juu, minäkin sain odotella tuota sydäntä viikon päivät ennen kuin lähikauppias sitä sai tilattua. Pyysin pientä sydäntä, tuli hirmu kokoinen. Itse eläin-intoilijana (&kasvissyöjänä) en sitä pystynyt käsittelemään, ympärillä oli aikas paljon karsittavaa.
Nyt on ruoka kuitenkin pakkasessa ja hyvin maistuu, mikä tärkeintä.
Itseäni kiinnostaisi kovasti tuon säilyvyys eli kuinka kauan sitä voi antaa kiekoille? Entä muikkumössöä?
Kumpaistakin tuli aika satsi, menee pitkä tovi ennen kuin on syötetty.
Niin ja kannattaa tehdä mössöstä ohuita (!) levyjä, jotta sen saa helposti paloiksi jäisenä.
Nyt on ruoka kuitenkin pakkasessa ja hyvin maistuu, mikä tärkeintä.
Itseäni kiinnostaisi kovasti tuon säilyvyys eli kuinka kauan sitä voi antaa kiekoille? Entä muikkumössöä?
Kumpaistakin tuli aika satsi, menee pitkä tovi ennen kuin on syötetty.
Niin ja kannattaa tehdä mössöstä ohuita (!) levyjä, jotta sen saa helposti paloiksi jäisenä.
Itseäni kans karmii tuon sydämen "siivoaminen"
Tuossa Atriallahan noita luulisi olevan, ja jos ei heti niin en usko että kauan menee että tirvaisevat syrämmen joltakin naudalta pois. (kammottava ajatus)
Ohuita levyjä olen aina tehnyt, äärimmäisen helppoa lohkaista tarvittava pala. Ja tosiaan, sain kantapään kautta oppia hyydytyksen tärkeyden; edellinen katka-muikkumössöni levisi tehokkaasti ympäri allasta. Hyvä puoli siinä oli se, että ujoimmatkin tetrat saivat samalla suuhunpantavaa

Ohuita levyjä olen aina tehnyt, äärimmäisen helppoa lohkaista tarvittava pala. Ja tosiaan, sain kantapään kautta oppia hyydytyksen tärkeyden; edellinen katka-muikkumössöni levisi tehokkaasti ympäri allasta. Hyvä puoli siinä oli se, että ujoimmatkin tetrat saivat samalla suuhunpantavaa

Ex-kiekkoilija...
Onko kukaan kokeillut mixiin kalkkunan sydäntä? Sitä oli ainakin jossain kaupallisessa mixissä. Sitä on myös yleensä kauppahallissa aina tarjolla. Yksi satsi on tehty porsaan sydämestäkin, kun lihakauppias kehui sen olevan vähärasvaisempaa. En tiedä mikä juju nimenomaan tuossa naudan sdämessä sitten on.
Olen lisännyt mixiin aina kalojen vitamiineja, esim Atvitol tms.
Olen lisännyt mixiin aina kalojen vitamiineja, esim Atvitol tms.
Ajattelin seuraavalla kerralla kokeilla tuota paljon puhuttua kalkkunan sydäntä. Sen luusi olevan pienempikin ettei tule hirmu määrää kerralla. Sydänmössöön lisäsin vitamiineja (nestemäinen monivitamiini) ennen pakastusta (toiset niistä taitavat menettää "voimansa" siellä) sekä pakastuksen jälkeen ennen tarjoilemista.
Osta kauppahallista, siitä reijon lihasta, se tietää mitä tehdä kun sanot että tulee kalanruokaan, siivoaa sen valmiiksi rasvattomaksi, mikä on *itun ikävä homma kotona ja jauhaa valmiiksi. Näin minä tein kymmenkunta vuotta. Kannattaa siis sanoa etukäteen reijolle että "kaikki rasvat & muut kököt pois, pelkkää punaista lihaa ja jauhetaan mahdollisimman hienoksi mössöksi"rullarapu kirjoitti:![]()
Käväisin tänään kysymässä marketilta naudansydäntä ja herra vaan oli että siis anteeks mitä?tilasin sitten yhden, tulee ilmeisesti ensi viikolla ja soittavat kun on perillä. Kokeilempahan nyt millaista tulee...
Timppa
Kiekkomixin säilyvyydessä voi noudattaa normaaleja pakastelihan ohjeita, ottaen tietysti huomioon sen että massaan sekoittuu ilmaa ruuan valmitusvaiheessa mikä vähän huonontaa säilyvyyttä. Itse en säilytä pakasteruokaa kuin muutaman kuukauden -maksimissaan puoli vuotta ennenkuin heitän sen pois jos ei ole mennyt. Pusseihin merkitty päivämäärä varmistaa ruuan tuoreuden. Jos tuli tehtyä liian suuri satsi niin hei -meillä kaikilla on kaveri tai kaksi jolla on kanssa nälkäisiä lihansyöjäkaloja. Kaveri muistaa sitten puolestaan kun hänen altaassaan on joku erikoisempi kasvi kasvanut siihen mittaan että sitä on karsittava, tai tehtyään itse ylenpalttisen annoksen ruokaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Kaikissa meissä asuu pieni Hannibal Lechter...rullarapu kirjoitti:Kammottava ajatus kyllä ruveta ite siivoamaan sitäKysäisin tuosta marketiltakin jo tuota asiaa, ja lupasi siivota sen minulle valmiiksi kun oikein nätisti kysyin
Seuraavalla kerralla kokeilen sitten sieltä kauppahallista, jos nuo lätyt nyt nautaan edes tykästyvät.
Usko pois, kyllä ne sitä oppii syömään. Muutaman kerran voivat ihmetellä uutta makuelämystä mutta kunhan tottuvat niin iskevät kiinni kuin pirajat.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
*raivoisaa kiroilua* Tottakai se on tätä mun tuuria... Alan tehdä sitä sydänmössöä, ja jauhaessani pikku sydänpalasia mössöksi alkaa sauvasekoitin tuprahdella savua. Joo-o. Onneksi jauhoin kaikki muut raaka-aineet jo ennen tuota... Seuraavalla kerralla totta tosiaan marssin sinne Timpan neuvomaan paikkaan kauppahallille enkä tee asian eteen itse enää yhtikäs mitään.

Joten pitipä sitten unohtaa sydän ja työntää se pakkaseen, ja tehdä mössöstä jälleen sitä tavallista noiden herkkua. Siitä tuli nyt tällä kertaa aika hernevoittoinen mix, jossa on katkarapua, seitiä ja kananmunaa. Laitoin sekaan myös pari desiä moniviljapuuroa, soijaa, sitten spirulinaa, kalkkia ja biotiinia sekä hyydytys tottakai. Luulisi ainakin olevan hyytynyttä tuo mokoma, kun junttasin sitä liivatetta ainakin tarpeeksi.

Ex-kiekkoilija...