Kuinka iso akvaario kerrostalo tai rivitalo asuntoon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Kuinka iso akvaario kerrostalo tai rivitalo asuntoon?

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Eli haluaisin minimissään 500 litraisen akvaarion. Uskaltaako tuon kokosta laittaa kerrostaloasuntoon tai rivitaloasuntoon. Asuntaan nyt kerrostalossa, mut tarkotuksena ostaa rivitaloasunto. Koko sais olla noin 500-700litraa.
240l Akvaario
phanny
Member
Member
Viestit: 458
Liittynyt: 16:39, 26.06.2005
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja phanny »

Miksei uskaltaisi. :o
Phanny
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Ne painaa niin paljon :D EN mä tiiä, mietin vaan et onko siinä jotain mikä saattas vaikuttaa noin ison altaan hankkimiseen..mietiskelin vaan tollasta asiaa..
Mistä löytäisi noin ison edullisesti? Uutena maksaa varmaan tuhannen euron paremmalla puolella..
240l Akvaario
aquarium_girl_92
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 20:14, 29.05.2006
Paikkakunta: Turku

katso myyntiosastolta...

Viesti Kirjoittaja aquarium_girl_92 »

Koita katsoa aqua-webin myydään-osastolta. Sieltä saattaa löytää edullisesti [;)]
kyllä akvaario on ihana harrastus <3
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Kirjahylly täynnä kirjoja painaa suunnilleen saman verran kuin tuollainen n.500l akvaario. Eli miksikäs ei tuollaista uskaltaisi laittaa. Olen nähnyt kerrostalo asuntoja joissa on useita yli 500l altaita ;). Tietysti jos epäilyttää, niin voihan sitä aina taloyhtiöstä kysäistäkin.
pampadam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 20:43, 07.03.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pampadam »

Itse kysyin isännöitsijältä puolisen vuotta sitten (siinä vaiheessa kun allas oli jo kannettu sisään, tietysti) että saako laittaa. Isännöitsijä sanoi lattian olevan jotain betonilevyä tai jotain, että se kestää kyllä. Kuulemma semmoinen tuhatlitrainen allas alkaa olla kyseenalaisempi, mutta sekin riippuu siitä miten paino jakautuu (miten leveä/syvä allas on). Eli kannattaa kysyä isännöitsijältä, esim. puulattia/sahanpuru antaa tietty ajan kuluessa periksi noin ison painon alla.
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Oon miettiny myös sitä just että onko näillä taloyhtiöillä jotain noita isoja akvaarioita vastaan? Me otettiin sellanen kotivakuutus mikä korvaa jos akvaario jostain syystä menee rikki ja vuotaa sisälle niin ne tuhot. Otettiin vakuutus heti kun ostin tuon isomman altaan.

Joo oon täältä myydään palstalta kattonu, mutta ne tahtoo kaikki hyvät ja suht edulliset olla helsingin seudulla. On aika homma lähtee hakeen niin kaukaa akvaariota kun ei muuta käyntiä ole pääkaupunkiseudulle. Harmi. Nytkin ois ollu yks mielestäni hyvä paketti. :)
240l Akvaario
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itsekin aijon nyt parisen kuukauden päästä ottaa kotivakuutuksen ,mikä korvaa akvaariosta johtuneet vahingot tarvittaessa.
Itselläni kun on kaksi valtavaa koiraa niin niiden ei tarvitse, kun juosta vähän ravia niin akvaario jo heiluu... sellasta siis meillä. Kyllä ainankin vielä on akvaario pysynyt pystyssä.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

pampadam kirjoitti:Itse kysyin isännöitsijältä puolisen vuotta sitten (siinä vaiheessa kun allas oli jo kannettu sisään, tietysti) että saako laittaa. Isännöitsijä sanoi lattian olevan jotain betonilevyä tai jotain,
Tänä päivänä kerrostalon lattiat tuppaa olemaan ontelolaatasta. Ei mitään ongelmia kestävyyden suhteen.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Me-asutaan-rivarissa-ja-tuossa-olkkarin-peräseinällä-oottaa-reilu-500-litrainen-täyttöä.

Jos-ei-laatta-kestä,-niin-jo-on-huonosti-tehty-kämppä.

Kysäsepäs-Riosta-isojen-akvapakettien-hintoja.
Siellä-ne-on-yleensä-ihan-edullisia


(välilyöntinäppäin-edelleen-rikki)
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Kiitti vinkistä. Täytyy vaikka käydä riossa ja kysyä samalla mitä maksais.

Joo tää talo missä asutaan on puolitopista vuotta vanha..Sit täytyy vaan nostaa vakuutusmaksua että riittää sit korvaamaan vähän isommankin vahingon. :)

Kannattaako noin isoon akvaarioon ottaa paketti mihin kuuluu jalustakin? Onko sellanen liian riskialtis tehdä itse? Kun mietittiin sitä jo ton tänhetkisen pöntön kohdalla ja pääsyttiin sit ostamaan siihen kuuluva jalusta.

Sellanen tuli vielä mieleen että kuinka paljon tollanen iso akvaario tuo sähkölaskuun lisää euroja? :) Noin suurinpiiretin..
240l Akvaario
MrLogistics
Member
Member
Viestit: 272
Liittynyt: 00:27, 05.05.2006
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Ei ainakaan meillä oo paljoa tullut lisää...
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
lättänä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 17:31, 06.11.2005
Paikkakunta: Hirvensalmi

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Menee pikkasen ohi aiheen, mutta meillä ihan normaali kotivakuutus (ei erikseen mainittuna allasta) kattoi akvaarion (250L) särkymisen. Tosin auntoon ei tullut mitään vaurioita.

Eikös loisteputkilla saa pidettyä sähkönkulutuksen kurissa ja metallit imasee huomattavasti paljon enemmän sähköä. Näin olen asian ymmärtänyt.
Pumppujen ja lämppärien kuluttamassa sähkössä ei luulisi olevan niin isoja eroja.
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Aivan..Ukko nyt jo vähän valittaa kun vie niin paljon sähköö noi akvaariojutut..etenkin noi loisteputket.. :mrgreen: ja mä oon vaan lisää litroja hankkimassa.. :) lämmitin on olemassa tuossa isossa altaassa, mutta sitä ei oo tarvinu käyttää kun pysyy ilmankin lämpötila 25 asteessa.
Mikähän mahtaa viedä eniten noista laitteista? kahen loisteputken valo, suodatin, lämmitin ?
240l Akvaario
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

lättänä kirjoitti:Eikös loisteputkilla saa pidettyä sähkönkulutuksen kurissa ja metallit imasee huomattavasti paljon enemmän sähköä. Näin olen asian ymmärtänyt.
Pumppujen ja lämppärien kuluttamassa sähkössä ei luulisi olevan niin isoja eroja.
Jos valoa tarvitaan, kuten isoissa altaissa yleensä, monimetallit tulevat kulutuksen osalta halvemmaksi. Meillä tosin ei suurta eroa tullut kun 4x58W putket vaihdettiin 3x70W monimetalleihin. Yksi ulkosuodatin ehkä pyörii tuolla "säästetyllä" kulutuksella ja valoa kuitenkin saadaan näillä kolmella valaisimella ehkä enemmänkin kuin neljällä putkella.

Pumppujen kulutukset vaihtelevat 10-35W välillä, mutta lämmittimet taas sitten 25-300W välillä, joten eroja täällä tulee. Meillä sähkölasku on pompsahtanut 70->135€/3kk mutta altaita on neljä ja valaisimia ja pumppuja melkoinen määrä.
Senja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 08:58, 15.03.2006
Paikkakunta: Oulu, OAS

Viesti Kirjoittaja Senja »

Mutta lämmitinhän ei paljoa kuluta jos ei ole koko aikaa päällä. Nehän lämmittä vain jos vesi alkaa tippua alle säädetyn lmpötilan.

Meidän 3 akvaa ei kuluta mitään verrattuna tähän avon rakkaimpaan koneeseen jonka täytyy olla päällä 24/7.. :roll:
Akvaario 275l
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Tästähän on aqua-webissä keskusteltu aikaisemminkin, mutta kyllä niitä isoja altaita kerrostaloistakin löytyy. Esim. oma 840-litrainen 60-luvulla rakennetun kerrostalon 5. kerroksessa. Eikä ole ongelmia tullut painon suhteen.
MrLogistics
Member
Member
Viestit: 272
Liittynyt: 00:27, 05.05.2006
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Täälläkin yli 500 litraa kerrostalossa ja ei ongelmia... Pitäähän lattian kestää vesisänkykin 8-)
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
lättänä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 17:31, 06.11.2005
Paikkakunta: Hirvensalmi

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Tuskin mitään ongelmaa painon suhteen tuleekaan, jos talossa on betonilattia.
Eri juttu, jos on ullakolle rakennettu tilat ja sinne meinaa allasta laittaa.
Meillä talossa rossipohja ja allas (250) on sijoitettu seinän viereen, jossa ei ainakaan lattia pääse "notkumaan/tärähtelemään".

Niksi-Pirkka: Jos epäilyttää lattian kantavuus, pyydä puoli tusinaa kaapin kokoista kaveria käymään ja seisomaan altaalle varatulla paikalla päivä pari :roll: :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kannattaa muuten muistaa että kerrostaloissa, etenkin vanhoissa, voivat lattiat olla "pulleita", siis seinien kohdalta alempana ja keskeltä lattiaa ylempänä. Meillä huomattiin pari vrk altaan (300l) täyttämisen jälkeen että perssuti, sehän kenottaa vinollaan seinää kohti koko hökötys. Allas suorassa, lattia vinossa...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Kävin kyselemässä jyväskylän akvaariopaikoista altaita. Kysyin riosta 600 litrasta niin oisko ollu ilman mitään lisävarusteita 450-500e kieppeillä mutta ulkosuodattimen kanssa 600e.
Reporangassa sanottiin ettei he saa mistään niin isoa allasta. Ja Faunattaresta lupas soitella ja kysellä hintoja ja soittaa sitten mulle päin kun on tietoa hinnoista.
240l Akvaario
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

pistä-siihen-mattosuodatin.
Koko-takaseinä-ja-siihen-3-pumppua.

Minä-ajattelin-tehdä-tollasen-systeemin
Helppo,halpa-ja-vaivaton.
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Kaikki on viel auki isomman akvaarion suhteen. Ajattelin että en oistais valmista jalustaa, mutta tiiä sitten uskaltaako. Suodatin jutut ja muut on kans ihan auki. Mattosuodattimeen en olekkaan perehtynyt sen kummemmin, sekin vois varmaan olla hyvä vaihtoehto. Noissa ulkosuodattimissa pelottaa että se jostain syystä pettää ja tulee vedet lattialle..en tiiä mistä tollasen olen saanut päähän.
Lampuistakaan en ole viel päättäny mitään. Se on melko varmaa että hiekka tulee pohjalle.
Kalastoa olen sen verran miettinyt että kiekkoja tai sitten pari jotain isoa parvea. Tai sitten mitä hienoo sitten kaksiskään.
Onko valot pakko olla loisteputkia? Onko jotain halvempaa systeemiä(sähkön kulutukselta)?
Paljon on vielä auki.. :D ja paljon mietittävää.. :)
240l Akvaario
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Miksi et tekisi jalustaa lecaharkoista? on halpa ja tukeva jalusta, mikä omasta mielestäni on myös kaunis ratkaisu, juuri tuollaisiin isoihin akvaarioihin.
PS. meillä on sitten samat aikeet; ottaa kiekkoja!
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
maria83-
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 07:33, 22.02.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Miehen kanssa eilen puhuttiin just noista harkoista..Niistä sen sitten varmaan rakennettaisiin, taitaa tulla aika paljon halvemmaksi tehä se niistä kun ostaa valmis jalusta. Onko siihen olemassa jokin sääntö tai jokin muu juttu miten se niistä kannattais rakentaa?
Joo, noista kiekoista mä oon haaveillu kauan.. :)
240l Akvaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”