Puikkokalaa 240 litraseen

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulipuli
Member
Member

Puikkokalaa 240 litraseen

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Hei!

Kävin Särkäniemen Akvaariossa ja ihastuin siellä puikkokaloihin. Mitkä eri puikkokalalajit kävisivät 240 litraseen altaaseen, joka on 120 cm pitkä? Kertokaa minulle näistä eri puikkokalalajeista, ovatko ne sosiaalisia, minkä kokoiset allaskaverit käy jne..?

Tiedän jo, että useimmat puikkokalalajit tarvitsevat:
- lämmintä vettä 24 - 28 astetta
- hienon pohjahiekan
- erikoista ruokaa: surviaisia/verimatoja, kastematoja, pakastesimpukkaa jne.
- pitkänomaisen altaan.

En löytänyt haulla tarpeeksi vakuuttavaa/kattavaa tietoa puikkokaloista ja englanninkieleiset sivutkin ovat sekaisin siinä mielessä, että eri lajeilla on monta lempinimeä. Auta mua. Kiitos! 8-)
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Itsellä oli joskus kaksi kappaletta Timanttipuikkokalaa (Macrogranthus aculeatus ) 250 litraisessa altaassa.

Pitää vain huolehtia että kansilasit ovat tiiviit, eikä mitään kolosia löydy, mistä pääsevät luikahtamaan ulos, itse sain sen karvaasti kokea, kun molemmat olivat pujahtaneet altaasta ulos ja menehtyneet :?

Faunattaren sivuilta löytyy jotakin tarinaa Timanttipuikosta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pulipuli
Member
Member

Kyllä on tiivis kansilasi..

Mitenkäs tuo kalaseura timanttipuikoille? Kuinka suuria kalojen pitää olla, että timanttipuikot ei söis niitä?
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Pulipuli kirjoitti:Kyllä on tiivis kansilasi..

Mitenkäs tuo kalaseura timanttipuikoille? Kuinka suuria kalojen pitää olla, että timanttipuikot ei söis niitä?
Minulla on ollut sekä timanttipuikkokaloja että nauhapuikkoja (Mastacembelus circumcinctus, näitä on edelleenkin). Molemmat ovat pienikokoisia lajeja puikoiksi, alle 25 cm, tosin timanteista olen nähnyt pitempiäkin maksimiarvioita mutta omani olivat alle 20cm. Lajien ero on näkynyt ulkomuodon lisäksi lähinnä käytöksessä: nauhat tappelevat usein keskenään (ei vakavia vahinkoja kuitenkaan) kun taas timantit tuntuivat jopa viihtyvän toistensa seurassa. Muut kalat ovat saavat olla rauhassa. Suu on yllättävän iso ulkomuotoon nähden, mutta luulisin että nämä lajit syövät korkeintaan pieniä poikasia, minulla on mm. korurihmakaloja (2,5cm) samassa akvaariossa. Puikkokalat ovat pahimpia mätirosvoja mitä tiedän: lippukirjoahvenet ja kääpiöahvenet eivät voineet rosmoille mitään. Tosi ovelia ja salakavalia ovat vielä tässä puuhassa ja kapea pää mahtuu pieneenkin koloon kaviaaria nauttimaan. :twisted:

Timantit olivat myös kaikkiruokaisempia, nauhoista osa ei ole koskaan suostunut syömään muita kuin pakastekuivattuja kuivaruokia, osalle kelpaa katkarapupelletit ja hiutaleetkin. Kaikki tuoreruoka kelpaa, etenkin surviaiset ja kastemadot. Pakastettuja katkarapuja ovat myös syöneet. Hienosta pohjahiekasta en ole niinkään varma, se on tiiviimpi kuin 2-3mm sorapohja ja ainakin nauhapuikkokalat kaivatuvat soraan mieluummin. Omat puikkokalani eivät kaivaudu, jos joku ei niitä uhkaa ja luola tai kasvipöheikkökin käy hyvin piilopaikasta.

Reikien kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä nämä tosiaan tulevat helposti ulos akvaariosta pienestäkin reiästä ja ovat tosi nopeita tarvittaessa myös pakenemaan ja kaivautumaan, joten jos aiot siirrellä niitä, varaudu purkamaan koko akvaarion sisustus.

Hauskoja kaloja varsinkin jos tykkää silitellä kalojaan: kaikki puikkoni ovat olleet käsikesyjä ihan alusta asti, tosi hauskantuntuista kuin usea puikko pyörii kämmenen sisällä ja näykkii sormia vaatien lisää matoja! :)

edit: ei sitten mitään leväkatkarapuja eli sukarapuja näiden kanssa...
Pulipuli
Member
Member

Kiitos vastauksistanne! Nyt sain jo paremman kuvan puikkokaloista. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”