Kalastoa 250 l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Kalastoa 250 l

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Taas kerran askarruttaa tuon pytyn kalasto :roll:

Sitä asustaa tällä hetkellä:
22 kardinaalitetraa
9 täplämonnista
6 leopardimonnista (poikasia)
2 puroplekoa
1 naaraspartis

Lämpöä 25-26, pH n. 6,4, kH 0, runsaasti kasveja, bilteman hieno hiekka.
Tohtisiko tuonne pintaan vielä laittaa esim. seeprakalaparven vai onko "soppa jo valmis"?

Ideoita kaivataan :)
Jami
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jami »

Sulla on kivat lajit, mutta pidä silmällä puroplecoja. Jos jotain lisäät, niin suosittelen lisää kardinaalitetroja ja monnisia. Sata tetraa on komea parvi altaassa.

Terv.Jami
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Jami kirjoitti:Sulla on kivat lajit, mutta pidä silmällä puroplecoja. Jos jotain lisäät, niin suosittelen lisää kardinaalitetroja ja monnisia. Sata tetraa on komea parvi altaassa.

Terv.Jami
Puroplekot ovat olleet minulla jo kauan. Onko joku erityinen syy tarkkailla niitä? 8O
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalastoa 250 l

Viesti Kirjoittaja Lisa »

aquasol kirjoitti:22 kardinaalitetraa
9 täplämonnista
6 leopardimonnista (poikasia)
2 puroplekoa
1 naaraspartis
Jos tuohon on vielä saatava jotain, niin lisäile kardinaalitetroja. Jamin mainitsema 100-päinen parvi olisi toki liikaa, mutta yhteensä vaikkapa ~30 kpl voisi olla ihan näpsäkkä määrä.

Seeprakaloille tuo 25-26 asteinen vesi on turhan lämmintä ja voisi olla parempi pitäytyä eteläisessä Amerikassa kalaston (miksei kasvistonkin) kanssa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kun minua ärsyttää aina tehdäuusi aihe niin ajattelin kaapata tämän vanhan kun asia on jokseenkin sama.
Eli kalastoa pohdin ja mielipiteitä kaipaisin...

Uusi akva on siis 250 l. ja sinne siirtyy kalastoa vanhasta akvasta:
4 kaaedinaalitetran nysä parvi
2 verkkonuoliaista
1 partamonni (naaras?)

Olen ise pienessä päässäni pohtinut tälläistä lopputulemaa:

14 kaardinaali tetraa
2 verkko nuoliaista (+ 1 jos jollain sattuisi olemaan samaa ikäluokkaa olevaa josta olisi luopumassa en haluaisi pienempää)
1 partamonni
2 Taistelukala naarasta
Lisäksi vähän tekisi mieli intiaaninsulkia mutta tuleeko kauhia sekametelisoppa jos parveutuu yhteen kaardinaalien kanssa, siis parveutuuko?
Timanttitetraa olen miettinyt myös mutta taistot on nyt korvanneet ne.

pH olisi tarkoitus pyrkiä pitämään 6.0 - 6.8 lukemissa.
Lämpöä olisi 25-26 astetta.
Kasvillisuutta tulee tosi paljon, kaikenlaisia nopeakasvuisia köynnöstäviä kasveja jotka saa kasvaa ihan pintaa myöden.
Pohja materiaaliksi tulisi sekakokoinen harjusora, siis oikeastaan hiekka.
Suodatuksen kanssa pitänee säätää, että saisi pohja eläjille kivan puhurin ja pinnalle suvantokohtia taistoille.

Käytössä on myös tyhjiksi jäävät 60 ja 120 l. joten voin erottaa taistotytöt jos niille tulee kähinää.

Miltäs kuullostaa?

Jotain pieniä affenia on myös akvakaupassa killistelty, mutta ne taitaisivat edellyttää nuoliaisista luopumista (ovat isännän suosikkeja ja siksi mielellään jäävät).

Ja onhan mulla nuo kaksi pikku-purkkia mihin voi sitten kaikkea mielenkiintoista pientä kertyä... :mrgreen:
mende
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mende »

Olen vasta alkaja ja pohtimassa kalastoa juuri hankkimaani 270l akvaani, kaiken alkukatastrofien jälkeen(ensin oli tsunamit ja sit vesi men ihan
vihertävän sameeks,ku meni vahingos hiukan liikaa tuota vedenparannusainetta [:I] )
Mieleisiä fisulajeja on niin paljo et en tiä mitä lajeja sinne laittaisin Isokokoiset fisut olisivat kivoja,mut ei ne pienemmätkään huonoja ole.
Kaikenlaiset ideat olis tervetulleita!
:D
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Tsunamit?
Varmaan kannattaa valita joku kalalaji jonka ihan ehdottomasti haluat. Netistä löytyy hakemalla kaiken laisia suomenkielisiäkin akvaario sivuja joissa on tietoa ja kuvia kaikenlaisista kalasista. Loppukalasto on sitten helpompi kasata 1 "pääkalan" ympärille vesi, lämpötila, ym vaatimusten mukaan.
Voisit tietenkin kertoa jotain suuntaa antavaa siitä millaisista kaloista pidät niin ihmiset voisivat ehdotella jotain vastaavaa/yhteensopivaa lajia.
mende
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mende »

Niin sanotusti "tsunamit" tuli kun virtaus oli aika kova,hiekat ei oikeen tahtoneet pysyä paikallaan.Lehtikala paria olen pääkaloiksi pienen harkinnan jälkeen ajatellut ottaa.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Lehtikalojen kaveriksi sitten sopisi korkean malliset tetrat, monniset, kääpiöahven pariskunta ja levänsyöjiä.

Esim:
-2 lehtikalaa
-15 timanttitetraa
-10 kuparimonnista (oikeastaan mikä vain monninen sopii)
-2-3 töyhtökääpiöahventa
-partis/ 10 ottoa/ leväsukarapuja/ noitamonneja

Jakulaari:

Ihan hyvältä kuulostaa. Ehkä noita verkkonuoliaisia kannattaisi tosiaan olla muutam enemmän. Kannattaa myös seurata taiston ja verkkojen yhteiseloa, mutta onneksi sulla on ne vara akvat :D
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Kiitos Höpötys, mä jo ajattelin ettei kukaan aio vastata mitään. Ajattelinkin ottaa siksi tyttö-taistoja ettei olisi ihan ääretön houkute nuoliaisille. :)
remy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja remy »

Jakulaari kirjoitti:
Jotain pieniä affenia on myös akvakaupassa killistelty, mutta ne taitaisivat edellyttää nuoliaisista luopumista (ovat isännän suosikkeja ja siksi mielellään jäävät).
Vastatkaa toisetkin jos ootte eri mieltä mutta minusta ahvenetkin menis niin kauan kun eivät ala kutemaan eli itse ottaisin joko yhden tai sitten samaa sukupuolta olevia useamman. Varsinkin jos löytyy joku ei-niin-pohjakerroksen-ahven. Itse tykkään lippukirjoahvenesta.
Mulla oli joskus palettipariskunta+ nuoliainen yhdistelmä ja se yöllinen poikasten vainoaminen ja ahvenvanhempien hätä oli aika ikävää seurattavaa...

En olisi niin huolestunu taistosta (eikös ne ui aika pinnassa?) koska mun verkko ei juuri käy puoliväliä korkeammalla altaassa. Eivät tapaa rihmiksen kanssa muuten ku pohjatabletin luona...
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä mulla vyönuoliaiset ja varsinkin verkkonuoliainen kävivät pinnassa. Verkko tykkäsi mussuttaa amerikankilpukoita, makoilla sisäsuodattimen päällä ja haukata happea pinnasta. Ja taisto (eri altaassa) viihtyy paljonkin pohjalla/keskivedessä eikä niinkään pinnassa. Ongelma tulee siitä, jos nuoliainen päättää kiusata taistoa, niin taisto ei kerkeä karkuun.

Nykyään vyönuoliaiset ovat isukilla ja samassa altaassa on myös palettikala koiras, joka on nykyään aina ihan punainen (siis kutu/varoitus väreissään), mutta mitään yhteen törmäyksiä ei ole tullut kun piiloja on jokaiselle yksilölle omansa ja muutama ylikin. Eli palettikala ukko (muista antaa eläinperäistä ruokaa tarpeeksi ettei syö pikkukaloja kutuaikana, joka yksinäisellä ukollain on noin 2 kk välein) voisi sopia ahveneksi lehtikalan lisäksi.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Ääh... Mä olen niin päättämätön!
Olenkin alkanut pohtia tuohon 120 litraiseen perhoskirjoahven pariskuntaa.

Noiden verkkosten kanssa voi olla kuitenkin parempi, että taistot jää kauppaan. Noi meidän kun on aikamoisia joka tason tohottajia. Käyvät pinnaltakin syömässä hiutaleet "tetrojen suusta". :frown: Noh tetrat onneksi saa varmaan rohkeutta kun parvi kasvaa.
Niin osaako joku sanoa parveutuuko noi inkkarit kaardinaalien kanssa, entäs kuparitetra? Vai olisiko joku korkeampi tetra parempi jos hankkisikin 2 tetra parvea, mikä olisi sopiva tuohon kokoonpanoon?

Noh hankin kumminkin ensteks ne nuoliaisten ja kardinaalien kaverit ja mietin sitten noita muita. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”