Mikä on oikea aine akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
Mikä on oikea aine akvaarioon?
Elikkäs mulla on tossa neljä akvaariota käymässä kaikki on seura akvaarioita asun helsingissä. Ja ne on kuitenkin ihan perus kaloja (neon/luonnon tetroja ). nyt vain mietin että mikä aine olisi paras kun noita altaita tosiaan on ja aineita kuluu kun on 2x 200l 2x60l
1 Jbl Biotopol
2 Tetra Aguasafe
3 Sera aguatan
4 Jungle tjtn
Jos vaikka vielä viitsille ilmoitella noita suhteita paljon mihin määrän vettä kiitos
1 Jbl Biotopol
2 Tetra Aguasafe
3 Sera aguatan
4 Jungle tjtn
Jos vaikka vielä viitsille ilmoitella noita suhteita paljon mihin määrän vettä kiitos
Olen kokeillut/käyttänyt kolema ensin mainittua ja päätynyt AquaSafeen, siinä aikain on b-vitamiineja jo tuoksunkin perusteella (b-vit on 'hermovitamiini' ja siis vähentää stressiä, myös ihmisillä
). Annostus 5 ml/10 litraa.
Jbl purkin kyljessä annostus suomenkielellä eri kuin saksaksi, mene tiedä, mikä on oikea. Joka tapauksessa Jbl tulee halvemmaksi annostelun perusteella.
Vaikutuksista on vaikee mennä sanomaan, monet eivät käytä ensinkään, koska suomalainen hanavesi on puhdasta.

Jbl purkin kyljessä annostus suomenkielellä eri kuin saksaksi, mene tiedä, mikä on oikea. Joka tapauksessa Jbl tulee halvemmaksi annostelun perusteella.
Vaikutuksista on vaikee mennä sanomaan, monet eivät käytä ensinkään, koska suomalainen hanavesi on puhdasta.
-
- Member
Jos miettii tuota kloramiinin poistokykyä, ainakin Jungle ja Seachem mainitsevat suoraan pullon kyljessä, että poistokykyä on. Aquasafesta on ollut täälläkin keskustelua, se ei saa kloramiinia poistettua. Helsingissä putkistoihin lisätään jonkin verran kloramiinia, joten tuolla voi olla merkitystä.
Itse olen näitä kolmea käyttänyt, eikä mitään ongelmaa ole ilmennyt.
Aquasafe värjää vettä sinertäväksi alkuun, Junglen en huomannut tekevän yhtään mitään ja Seachem haisee ilkeästi rikiltä.
Rapufoorumeissa olen nähnyt suositeltavan Seachemia, joten kaipa sekin kunnon ainetta on.
Muistaakseni sekoitussuhteet on
- Tetra Aquasafe 5 ml 10 litraan vaihtovettä
- Jungle StartRight 5 ml 40 litraan vaihtovettä
- Seachem Prime 5 ml 200 litraan vaihtovettä
Mitä nyt äkkiseltään noita hintoja katselen nettisaiteilta (joissa toki halvempia kuin kaupoissa), Seachem 250ml 10,95 (-> 10 000L), Aquasafe 500ml 11,85 ( -> 1000 L) ja Jungle Start Right 118ml 14, 70 (-> 900L). Että kyllähän tuosta jotain osviittaa saa..
Itse olen näitä kolmea käyttänyt, eikä mitään ongelmaa ole ilmennyt.
Aquasafe värjää vettä sinertäväksi alkuun, Junglen en huomannut tekevän yhtään mitään ja Seachem haisee ilkeästi rikiltä.
Rapufoorumeissa olen nähnyt suositeltavan Seachemia, joten kaipa sekin kunnon ainetta on.
Muistaakseni sekoitussuhteet on
- Tetra Aquasafe 5 ml 10 litraan vaihtovettä
- Jungle StartRight 5 ml 40 litraan vaihtovettä
- Seachem Prime 5 ml 200 litraan vaihtovettä
Mitä nyt äkkiseltään noita hintoja katselen nettisaiteilta (joissa toki halvempia kuin kaupoissa), Seachem 250ml 10,95 (-> 10 000L), Aquasafe 500ml 11,85 ( -> 1000 L) ja Jungle Start Right 118ml 14, 70 (-> 900L). Että kyllähän tuosta jotain osviittaa saa..
112L
-
- Starting Member
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Suosittelen ehdottomasti Junglea. Se on kaloille luonnonmukaisin vaihtoehto ja taloudellisesti järkevä myös. Pienessä Akvaariokaupassa 476 ml pullo maksaa 38,40 € ja riittää 3600 litraan vettä.
Junglen Start Right poistaa kloramiinin ja kloorin vedestä välittömästi, joten se on turvallisuutensa puolesta huippuluokkaa.
Tätä samaa käytän itse kaupalla vaihtaessani vesiä omiin altaisiini
Junglen Start Right poistaa kloramiinin ja kloorin vedestä välittömästi, joten se on turvallisuutensa puolesta huippuluokkaa.
Tätä samaa käytän itse kaupalla vaihtaessani vesiä omiin altaisiini

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Member
Yksi juttu tulee vielä mieleen vedenvaihtorutiineista. Jos vaihtaa vesiä 8 litran ämpärillä ja haluaa laittaa parannusaineen per ämpäri, Seachem käy vähän tuskalliseksi, jos sitä ei laimentele valmiimmaksi käyttöliuokseksi. Aquasafea menee se 4ml per ämpäri, Junglea 1ml, ihan ok vanhalla lääkeruiskulla molemmat, mutta Seachem..
Olin vähän yllättynyt tuosta hintavertailusta, kun pidin Seachemia ja Junglea samassa hintaluokassa ja Tetraa siitä paljon kalliimpana. Jos ei olisi hintakysymys, niin päätyisin ehkä Jungleen, koska se oli mukavinta käyttää. Tällä hetkellä menee Seachemia, ja pullon vajumistahdista päätellen varmasti vielä pari vuotta..hajua lukuunottamatta sekin ihan ok. Ravut ainakin lisääntyy ja ne ovat sieltä herkimmästä päästä ylimääräisille aineille.

Olin vähän yllättynyt tuosta hintavertailusta, kun pidin Seachemia ja Junglea samassa hintaluokassa ja Tetraa siitä paljon kalliimpana. Jos ei olisi hintakysymys, niin päätyisin ehkä Jungleen, koska se oli mukavinta käyttää. Tällä hetkellä menee Seachemia, ja pullon vajumistahdista päätellen varmasti vielä pari vuotta..hajua lukuunottamatta sekin ihan ok. Ravut ainakin lisääntyy ja ne ovat sieltä herkimmästä päästä ylimääräisille aineille.
112L
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Paitsi, että kysyjän kaikki altaat on jo kaloineen toiminassaTessu- kirjoitti:kypsytykseen ammoniakki ja biolanin mustamulta. Ei vedenparannusaineita.siinä se. Eikä maksa "mitään".
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
-
- Advanced Member
tappajatäti kirjoitti:--- ja Seachem haisee ilkeästi rikiltä.
Miten kauan tuo haju pysyy? Tarkoitan siis, että haiseeko koko akvaario vedenvaihdon jälkeen?
---
tappajatäti kirjoitti: Mitä nyt äkkiseltään noita hintoja katselen nettisaiteilta (joissa toki halvempia kuin kaupoissa), Seachem 250ml 10,95 (-> 10 000L), Aquasafe 500ml 11,85 ( -> 1000 L) ja Jungle Start Right 118ml 14, 70 (-> 900L). Että kyllähän tuosta jotain osviittaa saa..
Aquasafe on kyllä kaupoissa (ainakin täällä) väintään puolet kalliimpaa, muista en tiedä, kun en ole kaupoissa nähnyt.
-
- Member
Rikkihän haisee sellaiselle kivan mädälle kananmunalle jossain vaiheessa. Kun aloimme käyttää Seachemin vedenparannusainetta ja nestemäistä lannoitetta samaan aikaan ja yksi akvoista oli ilman kansilasia, olkkarissa viipyi lievästi sanottuna eläimellinen tuoksu jonkin aikaa. Nyt valmistan veden saunassa, jossa se lötköää pari päivää ja laitan lannoitteen eri aikaan kuin parannusaineen plus kaikkiin on hommattu kannet, ei ole tuota hajua esiintynyt.ParratonMonni kirjoitti:tappajatäti kirjoitti:--- ja Seachem haisee ilkeästi rikiltä.
Miten kauan tuo haju pysyy? Tarkoitan siis, että haiseeko koko akvaario vedenvaihdon jälkeen?
Aquasafe on kyllä kaupoissa (ainakin täällä) väintään puolet kalliimpaa, muista en tiedä, kun en ole kaupoissa nähnyt.
Kyllähän aika moni jos noita Aquasafeja käyttää satoihin litroihin, joutuu käytännössä ostamaan mömmönsä muualta kuin paikallisesta eläintarvikeliikkeestä. Aquasafe 5L maksaa enää alle 40 euroa saksalaisessa nettikaupassa, että kimppatilaamaan/jakamaan isoja pulloja myyntipalstan kautta, jos se vaikuttaa olevan rahasta kiinni.
112L
-
- Advanced Member
Ok, kiitos tästä tiedosta. Tilaanpa sittenkin tuota Junglea, siitä olen kuullut pelkkää hyvää.tappajatäti kirjoitti: Rikkihän haisee sellaiselle kivan mädälle kananmunalle jossain vaiheessa. Kun aloimme käyttää Seachemin vedenparannusainetta ja nestemäistä lannoitetta samaan aikaan ja yksi akvoista oli ilman kansilasia, olkkarissa viipyi lievästi sanottuna eläimellinen tuoksu jonkin aikaa.
Aquasafen lisäksi joudun käyttämään täällä ajoittain askorbiinihappoa, siksi en sitä enää jatkossa käytä.
-
- Elite Member
C- vitamiini tepsii kyllä kloramiiniin, mutta hajoittaa sitä kovin hitaasti. Samoinhan Aqua-Safekin hajoittaa kyllä kloramiinia, mutta niin hitaasti että sillä ei käytännössä ole merkitystä.
Mikäli on tarkoitus eliminoida myrkkyjä vedestä, on aineen mielestäni tehtävä se heti. Tunnin tai parin aikana tapahtuva eliminointi on yhtä tyhjän kanssa.
Mikäli on tarkoitus eliminoida myrkkyjä vedestä, on aineen mielestäni tehtävä se heti. Tunnin tai parin aikana tapahtuva eliminointi on yhtä tyhjän kanssa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minä joka en niin välitä siitä kloraminista käytän aqua safea ainoastaan siirtotilanteissa tai vastaavissa tilanteissa jolloin kalan limakalvot ovat kovilla. Normaalissa vedenvaihdossa en ikinä. Mutta jos haluaa olla varma niin valitsee sen vednparannusaineen joka sitoo/poistaa kloraminin nopeiten.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Advanced Member
Kappasta, tämä oli uutta tietoa minulle... ja selittää vähän tiettyjä ongelmia. Silloinhan tuo askorbiinihappo olisi syytä laittaa veteen paria tuntia ennen, kuin sen lisää altaaseen.Mari kirjoitti:C- vitamiini tepsii kyllä kloramiiniin, mutta hajoittaa sitä kovin hitaasti. Samoinhan Aqua-Safekin hajoittaa kyllä kloramiinia, mutta niin hitaasti että sillä ei käytännössä ole merkitystä.
Does AquaSafe - new BioExtract -formula (on european market area) affect also chloramines or only free chlorine?ParratonMonni kirjoitti:Kappasta, tämä oli uutta tietoa minulle... ja selittää vähän tiettyjä ongelmia. Silloinhan tuo askorbiinihappo olisi syytä laittaa veteen paria tuntia ennen, kuin sen lisää altaaseen.Mari kirjoitti:C- vitamiini tepsii kyllä kloramiiniin, mutta hajoittaa sitä kovin hitaasti. Samoinhan Aqua-Safekin hajoittaa kyllä kloramiinia, mutta niin hitaasti että sillä ei käytännössä ole merkitystä.
Tetra: "It is effective against chloramines. It breaks the
chloramines bond and neutralizes the chlorine to be exact. Then the
ammine is taken away by biological filtration."
Niin, jos aine tehoaisi vasta tuntien aikana, niin tuskin sellaiselle olisi markkinarakoa tai sellaista edes markkinoitaisiin "tehoaa kloramiineihin" nimikkeen alla tai ainakin käyttöohjeissa olisi maininta "käsittele vesi ainakin x tuntia ennen vedenvaihtoa".-Alix- kirjoitti:Juu, mutta minä ymmärsin että Marin pointti oli siinä prosessin nopeudessa. Kukaan kait ei kyseenalaistanut ettei AquaSafe neutraloisi kloramiinia.
Mutta koska olen erittäin tiedonhaluinen, niin lähetän Tetralle postia uudestaan ja kysyn, miten kauan siihen menee aikaa, kun kloramiinit on tuhottu

Sinällään ihan se ja sama, kloramiinipitoisuus akvaariossa tippuu alhaiseksi ja bakteerit hajottavat sen kuitenkin. Kloramiinit hajoavat jo osittain vesijohtoverkossakin.
-
- Senior Member
Juu, ei ole mullakaan jäänyt haisemaan mihinkään huoneilmaan tms. Tilasin viimeksi saksasta sitä 500ml pullon, maksoi 15,97e ja riittää 20.000 litraan. Todella riittoisaa!Sarkka kirjoitti:Seachem Primeä ei kannata missään nimessä hajun takia jättää ostamatta. Kieltämättä annostusvaiheessa se tuoksahtaa, mutta haju ei ole jäänyt jumittamaan niin kuin ylhäällä joku kuvaili.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)