En haulla löytänyt kattavaa vastausta kysymyksiini, joten päätin luoda uuden aiheen.
Eli olisi muutama kysymys oskareiden altaan sisustuksesta ja suodatuksesta.
Olen siis ajatellut oskari altaan perustamista (540l). Millainen sora/hiekka olisi parasta oskareiden kannalta?
Tiedän että oskareiden altaan veden suodatuksen pitäisi olla 5-10 kertaa tunnissa eli ko. litramäärällä 2700-5400 l/h. Mutta millä kokoonpanolla?
Eli kuinka tehokas ulkosuodatin tulisi olla ja mitä sen seuraksi?
Toivon että vastauksista löytyisi myös jonkinlaisia perusteluita.
Kiitos jo etukäteen!
oskari asiaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Sinuna laittaisin hienoa hiekkaa, oskut saattavat innostua kaivamaan kraatereita. Sisustukseksi juurakoita, mutta nekin lentelee pahana päivänä!
Lämmitin ja suodattimien putkien imukupit olisi ihan järkevää silikoonata laseihin kiinni ennen akvan täyttöä. Kasveja voi kokeilla, kantsii istuttaa ja antaa juurtua ennen oskujen tuloa. Toisinaan jopa pysyvät pohjassa.
Suodatukseen ottaisin roskien kerääjäksi eheim 2252:n ja ulkosuodattimiksi ehkäpä kaksi kappaletta eheim 2028:aa tai sitten yhden isomman ulkosuodattimen, jossa olisi hitusen enempi tehoa. Äkkiseltään en nyt muista suodattimen mallin nimeä tai tehon määrää.

Suodatukseen ottaisin roskien kerääjäksi eheim 2252:n ja ulkosuodattimiksi ehkäpä kaksi kappaletta eheim 2028:aa tai sitten yhden isomman ulkosuodattimen, jossa olisi hitusen enempi tehoa. Äkkiseltään en nyt muista suodattimen mallin nimeä tai tehon määrää.

Fishy fella.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Azkhaeracanin mainitsemalla kokoonpanolla toimi minulla oskupariskunnan (sekä isopurjeplekon) allas varsin mainiosti. 540 -litraiseen ei tuota useampaa oskua mahdu, joten oletan kuormituksen olevan kahden oskun + ehkä jonkun pohjakalan verran. Nitraattia tosin oli minulla aika reippaasti altaassa viikon jälkeen (50 pinnassa), joten mitä suuremman ulkosuodattimen löytää, sen parempi. Mutta tuo 2252+2028x2 lienee minimisuodatus tuollaiselle kokoonpanolle (2228 on aikalailla sama suodatin kuin 2028 mutta ilman käynnistyspumppua). Perustelut tälle kokoonpanolle on se, että pienemmät suodattimet eivät millään elätä tarpeeksi suurta bakteerikantaa kaiken oskareiden työntämän p***an prosessoimiseen
Hiekka ja kasvit tosiaan siirtyilevät helposti, minulla yksi lämppäri rikottiin ja toisen imukuppiteline raadeltiin (= kivoja leluja) joten nuo kannattaa tosiaan sijoittaa sisäsuodattimen ja altaan lasin väliin tai johonkin vastaavaan paikkaan minne nuo vekkulit eivät pääse siihen käsiksi. Jotkut ovat laittaneet oskuille ihan leluja joita ne ovat työnnelleet pitkin allasta, toiset värikkäitä lastenleluja (muovia, ei saa sisältää metalleja), toiset kiviä, lasikuulia yms. Ovat useat oskut kuulemma aika leikkisää porukkaa![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Hiekka ja kasvit tosiaan siirtyilevät helposti, minulla yksi lämppäri rikottiin ja toisen imukuppiteline raadeltiin (= kivoja leluja) joten nuo kannattaa tosiaan sijoittaa sisäsuodattimen ja altaan lasin väliin tai johonkin vastaavaan paikkaan minne nuo vekkulit eivät pääse siihen käsiksi. Jotkut ovat laittaneet oskuille ihan leluja joita ne ovat työnnelleet pitkin allasta, toiset värikkäitä lastenleluja (muovia, ei saa sisältää metalleja), toiset kiviä, lasikuulia yms. Ovat useat oskut kuulemma aika leikkisää porukkaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Meillä oskarit ovat 720:ssä altaassa ja joka viikko on vaihdettava urakalla vettä kun on vain tuo yksi ulkosuodatin (hankinnassa toinen 2028), sisäsuodattimena on 2252 ja sen pesen joka kerta kun vaihdan vesiä.
Meillä on pohjalla Bilteman hiekkapuhallushiekkaa ja se on ollut ihan toimiva ratkaisu (helppo imuroida oskun jätökset puhdistuksen yhteydessä).
Jättiläisvallu on kasvanut ihan kivasti (toki välillä kelluu vedessä pätkiä kasvista kun siitä on vauhdilla menty ohi), kriinumi tekee kanssa hyvän kokoiset juuret (pysyy meillä pohjassa) ja anubiakset pysyvät kiinni puussa kun ne ensin laittaa siimalla kiinni ja odottelee juurtumista rauhassa. Nyt on kokeeksi kasvamassa miekkakasvia (jos vaikka pysyis menossa mukana). Minä ostan yleensä yhden kappaleen kasvia ja testaan että onko mahdollisuuksia saada se pysymään elossa ja suht ehyenä
.
Eheimilla on myynnissä ulkosuodattimia joissa on lämppäri samassa, onko kenelläkään kokemuksia niistä? Oskari altaaseen voisi olla todella käyttökelpoinen kapistus (ei tarvitse jännätä että mistä lämmittimen aamulla löytää jos se illalla vielä oli lasissa kiinni
)
Meillä on pohjalla Bilteman hiekkapuhallushiekkaa ja se on ollut ihan toimiva ratkaisu (helppo imuroida oskun jätökset puhdistuksen yhteydessä).
Jättiläisvallu on kasvanut ihan kivasti (toki välillä kelluu vedessä pätkiä kasvista kun siitä on vauhdilla menty ohi), kriinumi tekee kanssa hyvän kokoiset juuret (pysyy meillä pohjassa) ja anubiakset pysyvät kiinni puussa kun ne ensin laittaa siimalla kiinni ja odottelee juurtumista rauhassa. Nyt on kokeeksi kasvamassa miekkakasvia (jos vaikka pysyis menossa mukana). Minä ostan yleensä yhden kappaleen kasvia ja testaan että onko mahdollisuuksia saada se pysymään elossa ja suht ehyenä

Eheimilla on myynnissä ulkosuodattimia joissa on lämppäri samassa, onko kenelläkään kokemuksia niistä? Oskari altaaseen voisi olla todella käyttökelpoinen kapistus (ei tarvitse jännätä että mistä lämmittimen aamulla löytää jos se illalla vielä oli lasissa kiinni

Miina OAS
Minulla on oskari kutupari ja vanne pariskunta 648litrasessa ja minulla on 1kpl 2252 ja proffa 3... ja olen ajatellut hankkia viellä yhden ulkosuodattimen tuohon.
Itselläni on soraa pohjassa ja olen ollut tyytyväinen(helppo lapota).
Itse jos oisin alusta asti perustamassa niin laittaisin 2*eheimin 2217 ja 1*2252.
Itselläni on soraa pohjassa ja olen ollut tyytyväinen(helppo lapota).
Itse jos oisin alusta asti perustamassa niin laittaisin 2*eheimin 2217 ja 1*2252.