Samea vesi

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kasen
Starting Member
Starting Member

Samea vesi

Viesti Kirjoittaja Kasen »

Ostin akvaariooni tuossa jokinaika sitten uuden hiekan ja kohtuu hyvin mielestäni sen pesin mutta veteni on nyt hippusen sameaa. Ei siis niin sameaa etteikö akvaarion toiselle puolelle näkisi ;P mutta sameaa kuitenkin ja tahtoisin kirkkaan veden :D tietenkin nyt jokainen haluaa akvaarionsa olevan kirkas.
Miten tämän mahd. tehdas pölyn tj mitä akvaariossa nyt luultavasti jonkuinverran on saisi pois?
Suodattimella ei ilmeisesti ole mitään tehoa asiaan kun on se tuolla pörrännyt tuloksetta.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Odota muutama vuorokausi ihan rauhassa. Kyllä se sameus siitä varmaan itsekseen lähtee. Itselläni ainakin. [;)]
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Varmaankin kyse alun bakteerisamennuksesta.. tosiaan kun odottelet paripäivää nii sehän siitä kummasti katoaa =)
Kasen
Starting Member
Starting Member

no johan tässä on ooteltu puoltoista viikkoa -.-'
olio 2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

Onko akvaariossasi juurakoita, ne voivat samentaa vettä. Ehkä veden vaihto auttaa.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Reilut vedenvaihdot ovat varmaankin paras keino. Onko akvaariossa tällä hetkellä kaloja tai kasveja?
Kasen
Starting Member
Starting Member

juu on siellä, itseasiassa ensimmäistä päivää tänään 10 kardinaalikalaa, helmipartamonni ja taistelukala. Juurakoitakin on pari kibaletta ja kasveja mutta kaikki muuttivat sinne vasta tänään.
Tosin tuossa viikonlopun jälkeen laiton akvaarioon luonnonkiviä louhokselta joita olin liottanut ja jynssännyt. Voi olla näistäkin tämä ongelma mutten usko koska kun vähän haroo pohjasoraa niin leihahtaa sieltä aina hentoa pölypilveä veteen. Huonosti olin siis näemmä hiekkani pessyt. Enkä tosiaan tajunnut koko sameutta tässä kypsyttämisen aikana koska valot olivat kokoajan kiinni :D
Niin juu ja jos vaihdan vettä niin uskallanko tehdä sen heti tänään vaikka uudet asukit vasta muuttivat tankkiin?

ja offtopic onko kellään ideoita miten sisustaa korkea allas .___.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Kasen kirjoitti:juu on siellä, itseasiassa ensimmäistä päivää tänään 10 kardinaalikalaa, helmipartamonni ja taistelukala.
Ihan OT: itse en laittaisi samaan altaaseen noita kaloja. Taistolle ja helmipartikselle pitäisin lämpönä 26-27 astetta kun taas kardinaalikaloille niin lähelle kahtakymppiä kuin vain pääsee. -Vai tarkoititko kardinaalitetroja?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Kasen
Starting Member
Starting Member

jaa no minua on huijattu! :D noei. Kurjen myyjä nuo minulle myi kerrallaan kun kyselin että mikä käy ja mitä kannattaisi ottaa jne. Minusta se on vähän tottumuskysymys. Voihan mustaihoisetkin elää suomen kylmissäoloissa .__. vaikka ovatkin "erirotuisia". hep okei huono vertauskuva :)
memma
Advanced Member
Advanced Member

Kasen kirjoitti:Voihan mustaihoisetkin elää suomen kylmissäoloissa .__. vaikka ovatkin "erirotuisia".
Niin, meinasitkos pukea partikselle ja taistolle villanutun päälle vai miten? Totuus on, että viileän veden kalan kuten kardinaalikalan elinikä jää liian lämpimässä lyhyemmäksi, kuin sellaisessa lämpötilassa johon se on lajina evoluutionsa aikana sopeutunut. Lämpimän veden trooppisille kalalajeille taas käy samoin liian kylmässä vedessä. Kyse ei todellakaan ole minkään yksittäisen kalasukupolven "tottumisesta".

Voit olla Kurjen asiantuntemuksesta mitä mieltä haluat, mutta mielestäni sinua todellakin on huijattu jos nuo on samaan altaaseen myyty :| Mielestäni kaloja suunnittelevan ostajan ei ole liian vaikeaa ottaa lajeista etukäteen itse selvää; monet kauppiaat kun höpisevät mitä sattuu. -Eri kalalajeja en muuten heti lähtisi vertaamaan eri ihmisrotuihin, jotka kuitenkin ovat keskenään yhtä ja samaa eläinlajia [;)]
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
Kasen
Starting Member
Starting Member

joo helppohan noista ottaa selvää kun jaksa jokapäivä juosta kaupassa kirjottamassa 200 kalan nimiä muistiin ja selata tuntitolkulla erillaisia webbisivustoja joissa jokaisella kerrotaan eri tiedot \o/

Tälle ei nyt voi mitään kaloilla ei tietääkseni ole takuuta tai palautusoikeutta hee.
Mutta pointtihan tässä topicissa ei ollut tämä vaan niin miten saan sen veden kirkkaaksi. Vedenvaihdoilla ilm. Uskaltaako vettä vaihtaa useammin kuin 1 kerran viikossa. Kaipa sitä uskaltaa. Kappas vastasin itselleni. Niin ehkä vineON sitten jossei vedenvaihdot auta.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Jos tämä ei ole trolli, niin ei voi kuin ihmetellä..

Kasen kirjoitti seuraavaa : "Joo helppohan noista ottaa selvää kun jaksa jokapäivä juosta kaupassa kirjottamassa 200 kalan nimiä muistiin ja selata tuntitolkulla erillaisia webbisivustoja joissa jokaisella kerrotaan eri tiedot \o/"

Ei kukaan noin voi OIKEASTI ajatella/kirjoittaa. Eihän?
Ei webbisivustoilla NIIN erilaisia tietoja kerrota ( taistelukala ja kardinaalikala esimerkiksi, missään en ole nähnyt niin dramaattisesti toisistaan poikkeavia tietoja, että taistelukala viihtyisi viileässä vedessä ja kardinaalikala lämpimässä..).

Ensin otetaan selvää kaloista jotka sopii yhteen ja omiin vesiarvoihin ( ja muihin suunnitelluihin kaloihin ), sitten vasta mennään "kalakauppaan".
Kasen
Starting Member
Starting Member

Joo siis tottakai sen _pitäisi tapahtua niin_ mutta yritäppä siinä etsiä kaloja joiden nimiä et tiedä tai haluta kaloja joista et löydä kunnon kuvia tai jota et sittemmin löydä kalakaupasta.
Joten minulle on helpompaa että menen kauppaan ja kyselen siellä. Katsotaan sitten vuosien päästä kun ehkä mahdollisestio osaan jo muistaakkin miljoonan eri kalan nimet ja ulkonäön.

Vaiko? Pyydän anteeksi jos olen uusi harrastaja enkä todellakaan tiedä kuin murto-osan asioista ja jos se teitä niin kovasti häiritsee niin voin kyllä lopettaa tyhmät kysymykseni tällä palstalla kun en jaksaisi lukea tuollaisia "jos tämä ei ole trolli, niin ihmettelen syvästi.." viestejä.
vähän ikäänkun ajattelin että täällä olisi mukavaa ja auttavaa porukkaa näin "aloittelijalle" ja kaikkea mutta ilmeisesti ei. hip hip :)
memma
Advanced Member
Advanced Member

Kasen kirjoitti:Joten minulle on helpompaa että menen kauppaan ja kyselen siellä.
Varmasti tämä tapa olisi ihan kaikille helpompaa, mutta tässä tavassa on se paha puoli että metsään voi mennä. Aika monella täällä palstalla on kokemusta moisesta, ihan kantapään kautta opittua :? Eikös käyttämissäsi liikkeissä ole mainittu kalojen nimiä (kotimaisia ja tieteellisiä) siinä altaan kyljessä? Toisissa kaupoissa löytyy lajin vaatimat vesiarvotkin (joihin kannattaa ehkä kuitenkin suhtautua vähän varauksella, jos lähdettä ei ole mainittu) siitä kyljestä, joissain on vielä kuvatkin.

Jos ei kalalajien ulkonäköä ja vesivaatimuksia tunne lainkaan, kaikkein vähiten kannattaa silloin luottaa pelkästään kauppiaan sanaan. Aina kun kauppias ei edes tunnista niitä kalojaan :roll: –Ja aloittelija ei taas voi tietää, onko kauppias pätevä vai esiintyykö vain sellaisena.

Juuri se oikea suunnittelu ja lajien valinta on olennaista siinä, että saat uudet lemmikit viihtymään kotialtaassasi vaikka seuraavat 10 vuotta. Omasta mielestäni kalojen kuvien, nimien ja vaatimusten selailu ja suunnittelu on melkeinpä hauskinta hommaa! –Olisit siis vaikka kysynyt täältä, niin olisin vastannut saman jo ennen kuin kalat polskivat altaassasi. Palstan omalla haulla löytyy myös paljon tietoa.

Kirjoitit YV:ssä (jonka näin törkeästi tässä paljastan :P ) suunnittelevasi laittavasi kardinaalit uuteen, kypsymässä olevaan altaaseen jossa sitten olisi viileä vesi. Hyvä hyvä! (Ennen kuin huomaatkaan, on uusia altaita ilmestynyt vähän joka huoneeseen. -Älä välitä, niin on käynyt täällä muillekin..).
Kasen
Starting Member
Starting Member

:D Törkeitä paljastuksia indeed :D
Joo no niin tässä on vähän suunnitelmissa. Mutta joo niinhän se menee ettei aina kannata luottaa kauppiaisiin :/ mutta jotenkin olen vain saanut kurjesta sellaisen kuvan että aika luotettavia ovat ._. En sitten tiedä. ja onhan se hauskaa etsiskellä nuita kaloja muttakun se on niin eriasia kun näkee kalat parvessa ja kuvat joita webbisivuilla näkää (jos näkee) ovat yleensä kuitenkin jonkunverran erillaisia kun kalat kaupassa. Kyllähän tässä mökillä kun ei ollut muutakaan tekemistä niin noita kaloja tuli kahlattua läpi mutta aina eteen osui vaan ne tavalliset tetrat jne ;P

Ehkä tosiaan kannattaisi kysellä täältä :P
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

kuule,minulla veden sameuteen auttoi, ihme kyllä, suodattimen puhallustehon pienentäminen. Eli pistäppä suodatin reilusti pienemmälle ja jos mahdollista,kohdista suutin ylöspäin ( kuitenkin niin että pintavesi liikkuu ).

Sameus voi johtua siitä, että akvaariossasi on niin kova vedenkierto, että pohjassa olevat miniminimini-pienet hiukkaset lentelevät ympäriinsä. Kun vähennät virtauksen määrää, sameuskin saattaa laskea.

Näin ainakin minulla :mrgreen: :roll:
Kuvia
317L kalakippo.
Kasen
Starting Member
Starting Member

joo itseasiassa laitoin sen eilen niin pienelle kun sen saa eli ei hirveän pienelle koska taistelukala. Ei meinaan ole tankissa tarpeaksi kasveja "suodattamaan" isoa virtausta niin taiston on vähän vaikea vedellä siellä. ja tänään aamusti huomasin että kyllä se on kummasti kirkkaampi vaikkei olekkaan kirkkain 8) ihme kyllä en olisi tullut tajunneeeksi suodatintehon pienentamisen auttamista asiaan ^^
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

enpä kyllä olisi minäkään tajunnut, mietin vaan kaikkia mahdollisia bakteerisamennuksia ja olin jo mattosuodatintakin hankkimassa ongelmaa poistamaan. Sitten mitään tietämätön poikaystäväni tokaisi " jospa siellä on liian kova virtaus" Nauroin moiselle, sillä luulin että juuri suurella teholla oleva suodatin on ratkaisu sameuteen...No salaa sitten käänsin tehot pienemmälle ja seuraavana aamuna vesi oli jo kirkkaampaa...Siinä sitten poikaystävä ihmetteli ja minä ihmettelin vihellellen ja kattoon tuijottaen vieressä että kuinkas se nyt noin yhtäkkiä kirkaistui :mrgreen:
Kuvia
317L kalakippo.
Kasen
Starting Member
Starting Member

:D haha ihan mainiota ;P Onneksi sama kikka toimi nyt ilmeisesti minullakin 8) heee.
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

:D Aina oppii jotain uutta. Hyvä tietää itsekin kaiken varalta
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Mites ulkosuodatinta saa pienemmälle, kyselee yksi jolla ei ohjekirjoja... Kilpikonna-altaista kyse, mutta vesi sameaa... Vedenvaihdosta seuraavaan päivään ja taas sameus tulee! Konnat olleet maha sekaisin, siksi joka toinen päivä täysvedenvaihto. Mulle tämä on uutta, en jaksa keskittyä hakuun ja selailuun, vaivaa ihan riittävästi tuo konnien sairastelu.
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja höylämemmot »

tricolour kirjoitti:kuule,minulla veden sameuteen auttoi, ihme kyllä, suodattimen puhallustehon pienentäminen. Eli pistäppä suodatin reilusti pienemmälle ja jos mahdollista,kohdista suutin ylöspäin ( kuitenkin niin että pintavesi liikkuu ).

Sameus voi johtua siitä, että akvaariossasi on niin kova vedenkierto, että pohjassa olevat miniminimini-pienet hiukkaset lentelevät ympäriinsä. Kun vähennät virtauksen määrää, sameuskin saattaa laskea.

Näin ainakin minulla :mrgreen: :roll:
No tuo konsti ei kyllä auttanut minun kohdalla 300l altaassa, 1000l/h pöhisevä ulkosuodatin ja otin sen pois korjaus syistä ja silloin altaaseen jäi pieni sisä suodatin noin vuorokaudeksi, noh pahemmaksi meni...itse ajattelin että johtuuko juurakoista, kun mulla on kolme aika isoa pölkkyä altaassa...en tiedä vielä, täytyy jatkaa mietiskelyä :frown:
Kaikki ideat on kyllä tervetulleita :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minulla oli tuo sama juttu.

Eli yksi aamu oli allas tosi samea ja tein veden vaihdonkin (lauantai aamu), mutta ei se kauheasti kikastunut. No väänsin tehoja pienemmälle ja sit oli seuraavana aamuna vesi jo kirkas. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
muuminmamman
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja muuminmamman »

Mulla 80L, puoli vuotta käynnistämisen jälkeen meni ihan sameaksi. Laitoin 5 päiväksi jätesäkit ympärille ja puolessa välissä vaihdoin 30L vettä. Viidentenä päivänä säkit pois, 30L vedenvaihto ja Easy Life nestemäinen hiilidioksidi+ lannoite ja jokin ihmeellinen vedenparannusaine (en muista nyt nimeä, mutta on maitomainen aine) joka auttoi. Aamulla tankki ihan kirkas!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”