Onko jollain englanninjokisoraa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Onko jollain englanninjokisoraa?

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ainoa minkä asian tiedän siitä on, että se ei ole särmikästä.
Minkä kokoisena sitä on saatavana? Mistä? Minkä hintaista? Tykkäävätkö piikkisilmät siitä? :)
Ja jos jollain on kuvia niin laittakaa [;)]
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Itse olen tavannut kyseistä soraa myynnissä Espoon Faunattaressa, mutta koska siellä Lahdessa on myös Faunatar käyppä heillä kylässä (tai ainakin pari vuotta sitten on ollut :mrgreen: ). Hintaa en muista, kun itse päädyin hiekkaan. Jokisora on pyöreää tai pyöräähköä kiveä, minusta koko on yllättävän suuri, ehkä noin 2-3 mm halkaisijaltaan. Sopivuudesta en osaa sanoa, kala ei ole tuttu.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Englanninhiekkaa on saatavilla useaa eri raekarkeutta. Hienoin on muistaakseni 1-2mm. Meillä on töissä piikkarit altaassa jossa on 3-5 mm enkkuhiekka pohjalla, eikä ole ilmennyt mitään ongelmia. Tai no, pirun vaikeita ne on sietä pyydystää, ku sukeltelevat siellä hiekan joukossa ku ohjukset:)
Kasen
Starting Member
Starting Member

Re: onko jollain englanninjokisoraa?

Viesti Kirjoittaja Kasen »

hip itse ostin juuri kurjesta englannin jokisoraa, minusta se on oikein sievää :) siellä sitä oli 3 kokoa.
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Kilpikonnille tämä tuntuu olevan ehdoton, syövät soraa ja miten kävisi karkealla hiekalla konnan suolistossa kulkiessaan...

Tämä jokisora on muutenkin mielestäni kaunista, omani on ainakin tosi vaaleaa. Sitä oli kaikissa altaissa aluksi mutta kalatankkeihin olen vaihtanut hiekan. Tyyristä tämä on, mutta kerran se vain kirpaisee! Hämeenlinnassa 1,70€/kg, pyöristettynä.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Itse olen uudistamassa akvaariotani ja pohjamateriaalia olen pohtinut. Olisi mukava jos joku jolla on tuota jokisoraa pistäisi kuvia tänne. Pystyisi sitten näkemään ihan "luonnossa" miltä mikäkin pohjamateriaali näyttää... Kaupassa kun ne värit ym. näyttävät niin erilaiselta... :roll:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Sora ei välttämättä ole piikkisilmille se paras vaihtoehto, koska ne tykkäävät kaivella pohjaa ja suihkutella hiekkaa kidusten läpi. Isojen kivenmurikoiden kanssa se ei onnistu, joten jos haluaa nähdä piikkisilmän luontaista käytöstä, kannattaa altaaseen laittaa hiekkapohja.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse suosin sekoitetta, eli vaikkapa 1/3 hienoa hiekkaa, 1/3 vähän karheampaa ja 1/3 pienintä jokisoraa. Oikein nätti eikä liian tasaisen näköinen, piikkaritkin pääsevät suhaamaan hiekalla [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kasen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kasen »

hip otin sulle tylsyyttäni pari kibaletta kuvia min tankista jossa toistaiseksi on vain vesi ja hiekka :D

http://img.photobucket.com/albums/v53/A ... C01248.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v53/A ... C01247.jpg

nii tollasta ne ainaki mulle möi ^^

kaunis toi mun keltanen retkipatja tossa tankin alla <3 not
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Toi adriannan idea on aika kiva :D ! Ei ole tullu ennen mielenkään laittaa eri pohjalaatuja sekasin (hidasälyinen kun olen [;)] ) .Olen nähnyt tuota hienompaa jokisoraa myynnissä Lahden Faunattaressa ja muistaakseni Hopeakäpälässä. Ja mulla tota hienoa hiekkaa on tossa pestynä, mutta se pelkästään on aika tylsän näköstä kun se on niin hienoa (raekoko joku 0.2-0.6 mm). Mutta kun laittaa niitä sekaisin niin sillon se loisi juuri sitä vaihtelevuutta ja sitten se pohja ei tukkiutuisi välttämättä niin helposti. Tosin pitää silti hankkia kierteisiä pohjaa möyrimään [;)] .
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minulla on hienon hiekan seassa soraa, ja minun silmää ainakin miellyttää kun pohjassa on vähän "sattumia". Soralla on vaan ikävä tapa nousta hiekan päälle ajan kuluessa, mutta pohjaa möyhimällä saa ne taas sekaisin.

Piikkisilmiä ei minulla ole, mutta ainakin monniset tykkäävät sekoituksesta. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Hiekan sekoittaminen on muuten hyvä idea, mutta käytännössä se isompi raekoko nousee pintaan ja hienompi aines vajoaa pohjalle. Eli tukkeutumisvaara on siinäkin.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Tänään kävin kaupoilla ja näin siellä engl. jokisoraa (1-2 mm) ja se oli NIIN HIENON NÄKÖISTÄ, mut damn, Se makso 26.5 €/20 kg eikä ole rahaa ostaa ja en tartte ees niin paljoa sitä joten mä ostan sitä kiloittain Lahen Hopeakäpälästä jotain viis-kaheksan kg ja loput sitä hiekkaa... :roll:
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä on tuossa uudessa 60l. lastentarhassa hienoa hiekkaa ja tuota pyöreää sekalaisen kokoista soraa. Sora on tuon hienon hiekan päällä, siellä täällä(menipä ruonolliseksi 8-) ). ihan kivan näköistä.
*laa la laa*
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Eilen sitten ostin 4 kg sitä aika pientä jokisoraa. Kuitenkin ne piikkarit häviävät saman tien, koska jokisora menee hiekan päälle ja ne piikkarit möngertävät sinne alle ja eivät pääse enään koskaan pois sieltä, teoriassa mahdollista, käytönnässä ei :D
Mut nyt sitten mietiskelen sitä miten ne (pohja-ainekset) pitäisi sijoittaa, puolet akvaariosta jokisoraa ja toinen puoli hiekkaa vai sekoittaa keskenään? pengerrys väliin vai sitten tehdä semmoinen sekoiteraja ettei mitään pengerryksiä väliin? Mielipiteitä :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”