Suodatus ok?
Valvoja: Moderaattorit
Suodatus ok?
250 l:n altaassani hönkivät tällä hetkellä Eheimin 2226 prof ulkosuodatin sekä sisäsuodattimena Eheimin 2010 pickup,vanha mutta mutisematta palvellut jo vuoskaudet,onko suodatus mielestänne riittävä vai vaihtaisinko sisäpumpun Eheimin 2048:aan?
Kysäisenpä samaan ketjuun samanaiheisen kysymykseni.
Eli 91-litraisessa on tällä hetkellä vain EHEIM aquaball 2210 -sisäsuodatin. On ollut ihan riittävä, kun kalojakaan ei ole kovin paljoa. Jos tulevaisuudessa kuitenkin hankin lisää, niin olisiko järkevää hankkia esim. toinen sisäsuodatin (saisi ehkä virtaustakin lisää, imunuoliaiset voisivat tykätä - mikäli niitä hankin)?
Minkähänlainen suodatin olisi sopiva, osaatteko suositella? (Itse olen katsellut esim. Unifilter 500 tai Crystal duo R05: onko jollain kokemuksia?)
Eli 91-litraisessa on tällä hetkellä vain EHEIM aquaball 2210 -sisäsuodatin. On ollut ihan riittävä, kun kalojakaan ei ole kovin paljoa. Jos tulevaisuudessa kuitenkin hankin lisää, niin olisiko järkevää hankkia esim. toinen sisäsuodatin (saisi ehkä virtaustakin lisää, imunuoliaiset voisivat tykätä - mikäli niitä hankin)?
Minkähänlainen suodatin olisi sopiva, osaatteko suositella? (Itse olen katsellut esim. Unifilter 500 tai Crystal duo R05: onko jollain kokemuksia?)
Re: Suodatus ok?
Kerääntyykö altaan pohjalle irtoroskaa? Ja onko kuinka suuri tai sottaava kalasto? Riittääkö proffan pesuväliksi puolisen vuotta? Entä kuinka usein sisäsuodatinta on tarvis pestä?Piuku kirjoitti:250 l:n altaassani hönkivät tällä hetkellä Eheimin 2226 prof ulkosuodatin sekä sisäsuodattimena Eheimin 2010 pickup,vanha mutta mutisematta palvellut jo vuoskaudet,onko suodatus mielestänne riittävä vai vaihtaisinko sisäpumpun Eheimin 2048:aan?
Itselläni on parisataa litrasessa ainoana suodattimen samainen proffa ja se riittää erinomaisesti reiluhkolle kalastolle.
-Ansku
-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
itselläni on samanlainen suodatin 105litraisessa ja on erittäin riittävä. Virtauksen saa riittävän kovaksi, kun säätää. Itselläni miljoonakalat, miekkikset ja platyt lentelevät jos laitan tämän suodattimen täysille. Nyt se on säädetty vajaan puoleen tehostaan ja on oikein riittävä.Hulina kirjoitti:Kysäisenpä samaan ketjuun samanaiheisen kysymykseni.![]()
Ja virtaus riittää pohjaan asti, pohja on koko ajan liikkeessä.
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
Lykkään tähän samaiseen aihepiiriin liittyvän kysymyksen, millaisen suodattimen tarvitsisin kun akvaarion on 60 l ? Tällä hetkellä siellä ei ole kuin yksi monni, mutta muutama lisää on tulossa joskus tulevaisuudessa ja rahatilanteen salliessa. Ja millaisia kaloja varten tarvitsee hapettimen ? Olen niin pihalla koko hommasta, pitikin mennä uskomaan sitä myyjää. Tiedä mikä nyt on totta ja mikä taas ei..
Jonkinlainen sisäsuodatin riittää ihan hyvin n.200-400l/h. Hapetinta et välttämättä tarvitse jos suodatin hapettaa tarpeeksi. Hapettimet ovat lähinnä koristeita. Toki hapettimesta liukenee veteen myös happea, mutta se on aika vähäistä.pyllerö kirjoitti:Lykkään tähän samaiseen aihepiiriin liittyvän kysymyksen, millaisen suodattimen tarvitsisin kun akvaarion on 60 l ? Tällä hetkellä siellä ei ole kuin yksi monni, mutta muutama lisää on tulossa joskus tulevaisuudessa ja rahatilanteen salliessa. Ja millaisia kaloja varten tarvitsee hapettimen ? Olen niin pihalla koko hommasta, pitikin mennä uskomaan sitä myyjää. Tiedä mikä nyt on totta ja mikä taas ei..
96l+38l+20l
Kyllä itse ottasin tuon isomman. Yleensä suodattimesta voi kuitenkin säätää tehoa pienemmälle jos on tarvis. Jos akvaan ei tule paljoa kaloja(eli sontaa), niin varmaan pienempikin riittää. Toki on varmastikin paljon myös merkillä väliä. VArmaan joku viisaampi tietää näiden eroavaisuuksia 
*laa la laa*
Joo, isompi on parempi koska siinä on enemmän tilaa suodatinmassalle. Todetaan nyt taas että pelkkä veden ympäri kiertäminenhän ei mitään suodata, vaan veden virtaaminen sopivalla vauhdilla läpi massan, jossa elää niitä typenkierron bakteereita. Tietty liioitella ei pidä, ettei altaasta ihan hurrikaania tule. Mutta tuo 60-100 on varmasti hyvä, erityisesti jos virtauksen määrää voi säätää.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Ei kyllä riitä, ainakaan noin pienitehoinen. Tarkoitat kyllä varmaan Magi-380:ä, koska Magi-300:aa ei ole mielestäni olemassakaan, mutta on se silti liian pieni suodatin.Ahtisaari kirjoitti:Kysympä tähän samaan, että riittääkö 140 litraiseen akvaarioon yksi sisäsuodatin? Resun Magic Jet 300. Mikä ulkosuodatin sopisi tähän? Kalastona miljoonakaloja ja platyjä, sekä isopurjepleko (Vaihdetaan partamonniin, YV).
96l+38l+20l
Meillä ei kyllä ole ihan täysille säädetty, kun ilmastin ei silloin tahdo toimia parhaalla mahdollisella tavalla... Mulla on aika paljon kasveja akvassa ja tuo EHEIM tahtoo kerätä ajelehtivat kalanpskat siihen suodattimen alle ja viereiseen vesitähdikkipuskaan. Oikeastaan lienee hyvä asia, saa ainakin helposti imuroitua pois (jos ei olisi noita kasvipuskai tiellätricolour kirjoitti:itselläni on samanlainen suodatin 105litraisessa ja on erittäin riittävä. Virtauksen saa riittävän kovaksi, kun säätää. Itselläni miljoonakalat, miekkikset ja platyt lentelevät jos laitan tämän suodattimen täysille. Nyt se on säädetty vajaan puoleen tehostaan ja on oikein riittävä.Hulina kirjoitti:Kysäisenpä samaan ketjuun samanaiheisen kysymykseni.![]()
Ja virtaus riittää pohjaan asti, pohja on koko ajan liikkeessä.
Mutta kuitenkin minusta tuntuu, että tuohon altaaseen tarvitaan vielä toinen suodatin... Ehkä siksi että se on niin pieni ja voisi helpottaa hiukan hoitoa, kun on kaksin kappalein suodattimia - patruunatkin voisi sitten putsata molemmista vähän eri aikaan. Jotenkin on vain sellainen olo, että tuon altaan vettä ei voi suodattaa liikaa...
Tällaisia olen katsonut käyttämäni akvaarioliikeen tuotelistalta. Mikä mahtaa olla sopivin?:
Crystal duo K20
Crystal duo R05
Dolphin F-1200
Eheim 2208
Eheim 2210
Unifilter 360
Unifilter 500
Tai kannattaako tuon kokoiseen (91 litraa) hankkia ulkosuodatin? Vaikka tuleekin vähän kalliiksi, niin saisin varmaan säästettyä jos oikein yritän. Suuruudenhulluus iskee, mutta eihän sitä vettä voi liikaa suodattaa... Eli meneekö ihan järjettömäksi vai onko pikemminkin hyvä ajatus (ja jos on, niin millaista suodatinta tuohon kannattaa katsella)?
Sattuuko noiden ulkosuodattimien kanssa useinkin vesivahinkoja? Joskus muistelisin kuulleeni jostakin reiästä, joka porataan johonkin letkuun, mutta muisti nyt vähän pätkii *lähtee kokeilemaan hakua*...
Sattuuko noiden ulkosuodattimien kanssa useinkin vesivahinkoja? Joskus muistelisin kuulleeni jostakin reiästä, joka porataan johonkin letkuun, mutta muisti nyt vähän pätkii *lähtee kokeilemaan hakua*...
Nostelenpa tätä ketjua taas ylöspäin, kun nyt alkoi kesätyötkin ja saisin siis ehkä tarpeeksi rahaa kokoon mahdollista ulkosuodatinta varten. Onko siis täysin typerä idea? Minä en ole ennen nähnyt ulkosuodatinta toiminnassa, mutta kuinka voimakas virtaus siitä mahtaa tulla (ei oikeastaan haittaa, vaikka olisi vähän tehokkaampi, kun altaassa on virtaavasta vedestä pitäviä kaloja)?
Minkälainen ulkosuodatin olisi sopiva tuollaiseen pieneen altaaseen? Olen Eheimiä lähinnä ajatellut, mutta minkälainen malli olisi tässä tapauksessa paras?
Minkälainen ulkosuodatin olisi sopiva tuollaiseen pieneen altaaseen? Olen Eheimiä lähinnä ajatellut, mutta minkälainen malli olisi tässä tapauksessa paras?