Tulikääpiöahvenista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tulikääpiöahvenista

Viesti Kirjoittaja heidiS23 »

Elikkä vihdoin sain pitkään haaveilemani tulikääpiöahven haaremin kotio.Huomasin heti että ne kotiutuivat todella nopeasti,jo samana iltana oli pesäkolot löytynyt ja muihin asukkeihin tutustuttu .Ovat todella rauhallisia eivätkä ole hätyytelleet muita kaloja ,paitsi partis sai kyytiä kun meinas tulla liian lähelle pesäkoloa syömään :mrgreen: ,naaraat löusivät pesäkolot eripuolilta akvaa ja koiras vaeltelee niiden välissä molempia kiehnäten ja kosiskellen ,koiraalla on punertavaa pyrstössä ja osassa vatsaa.Toivottavasti poikasia olisi tiedossa joskus ,noi syövät hyvällä ruokahalulla kaikkea paitsi räxmix:siä vähän arasteltiin vielä ilme oli niillä kuin että 8O *mitä ihmeen tököttiä tuo on ei ainakaan ruokaa,ja tulivat lasin viereen katteleen että eikö muuta ruokaa saa.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Minullakin uiskentelee pariskunta omassa akvassani ja hyvin näyttävät tulevan toimeen kaikkien kalojen kanssa. Keltakääpiöidenkin kanssa sovussa elelevät. Itse asiassa tänä aamuna näytti siltä, että tulikääpiöuros vartioi keltakääpiöahvenilla kaverina niiden uimaan lähteviä poikasia :) Tarkkaan katselin, mutta ei sen suuhun mennyt ainoatakaan poikasta, päin vastoin, ajatti muita kaloja pesän luota pois. Mitä pyyteetöntä ystävyyttä :mrgreen:
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Muutkin voivat kommentoida oisi kiva saada kyseisestä kalasta mahdollisimman paljon tietoa sitäkun ei kauheasti ole saatavilla kuin englanniksi jospa tästäkin kalasta tulisi tunnettu.
masi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja masi »

Voi olla, että piakkoin muuttaa meillekin pariskunta hongsloita, mukavan näköinen, kaupassa olen jo katsonut usempaan otteeseen "sillä silmällä" ;) Tästäkin on kahta eri värimuotoa, värittömämpi ruskean sävyinen ja aika värikäs kelta/sinisävyinen (uros). Itselläni ei siis valitettavasti ole kirjaa ja nettiä enempää tietoa, ainakaan siis toistaiseksi.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Minkä kokoisen akvan tarvitsee kyseinen fisu?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mulla on haaremi 343L akvaariossa mutta luulisin että pienemmässäkin menee.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itse olen kuullut, että pariskunta sopisi n. 100 litrasta ylöspäin. :D
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Voi olla että sopivat sen kokoiseen ovat sen verran pieniä,mulla ainakin ovat levittäytyneet koko akvaan että enemmänkin varmaan voi tilaa olla,meillä kauheesti koiras kosiskelee naaraita mutta niitä ei kiinnosta,oiskohan niillä se aika kuukaudesta :mrgreen: .Kuinkas paljon teillä on lämpötila akvassa mulla on 28 astetta .
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Täällä on asteita 26-27.
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Onkos kelläät tietoa näiden kututyylistä elikkä kutevatko luolaan vai kivelle vai kuinka mulla ainakin toinen naaraista siivosi yhtä kookoksen kuota kotiloista ja sen väärit ovat todella kirkkaan keltaine myös koiraaseen on tullut vivahe keltaista sen pienen punaisen lisäksi.
masi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja masi »

heidiS23 kirjoitti:Onkos kelläät tietoa näiden kututyylistä elikkä kutevatko luolaan vai kivelle vai kuinka mulla ainakin toinen naaraista siivosi yhtä kookoksen kuota kotiloista ja sen väärit ovat todella kirkkaan keltaine myös koiraaseen on tullut vivahe keltaista sen pienen punaisen lisäksi.
Luolaan.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Jostain lueskelin että kutevat luolan kattoon ja koiras edes ei saa tulla sisään vaan löyhyyttelee maidit evillä sisään luolaan. Itselle kyseinen haaremi muutti muutama viikko sitten enkä ikinä olisi uskonut kuinka kiinnostavia ahvenet ovat. Myös sopuisia muille, se on kiva, muutaman kerran olen nähnyt että monnisia hätyyttelevät kauemmaksi sähläämään. Naaraiden väri vaihtelee todella paljon - haaleanvaalean harmaasta todella tummaan ja sitten välillä aivan sitruunankeltaiseen. Taitaa tuo keltaisuus liittyä kutuun, ainakin keltaisena ollessaan naaras viihtyy luolassa. Aikomus on koittaa kudettaa näitä tulikäppänöitä lähiaikoina, saas nährä kuin ämmän käy.
Kuva Kuvassa koiras edessä ja naaras takana värittömimmillään.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Siirsin pariskunnan tulikääpiöahvenia 70litraiseen kudun toivossa pari viikkoa sitten mutta toisin kävi. Koiras muuttui äkäiseksi naarasta kohtaan, eikä naaras meinaa saada edes syödyksi. Tuntuisi että nyt kun kasveja on lisätty entisestään niin tilanne olisi hieman helpottunut mutta voi kun tietäisi ahventen käyttäytymisestä onko sitä kutua tulossa vai onko joku perusasia pielessä? Akvaariossa on keraaminen luola, jota ahvenet välttävät parhaansa mukaan. Paljonkohan olisi optimaalinen vedenvaihtomäärä viikossa - altaassa ei ole muita kaloja? Auttaisiko veden lämpötilan nosto/lasku (on nyt 27)? Isommassa akvaariossani huomasin kutukäyttäytymistä useita kertoja. Vaiko vain malttia...?
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Maltti on valtia aina paitsi jos tilanne muuttuu niin että naaras kärsii kovasti koiraan käytöksestä,meillä ainakin taisto ukko yritti pistää uuttaa koiras tulokasta aisoihin kun uhitteli kaikille mutta joutuikin perääntymään vaikka vastustaja olikin pienempi :mrgreen: ,sitten taisto koiras murjotti akvan nurkassa pari päivää :D .Ainakaan meille en voi harkita edes toista ahven lajia koska nämä ovat valloittaneet koko akvan pohja alan ja kookos pähkinän puolikas on ainakin meillä suosiossa :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”