Kypsytys

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Kypsytys

Viesti Kirjoittaja toivo »

Kypsyttääkö teistä kukaa altaitaan ns. antiikkisella tavalla, eli vanhasta altaasta suodattimet uuteen jaa ootellaan pari viikkoa, vai käytättekö niitä hirvensarvisuoloja? Ite oon kypsytelly tuollain ''antiikkesesti'' mutta kylläkin olen vesiarvoja mittaillut.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Menetelmä ei ole millään muotoa antiikkinen, alkaa vain eri vaiheesta kuin varsinainen 'kalaton kypsytys' jossa lähtötilanne on, että nitrifikaatiobakteerikantaa ei ole vielä olemassakaan.
Käytettäessä erinäisiä kypsässä akvaariossa jo olleita materiaaleja (hiekka, kannot, suodatinmassat jne.) joilla on voinut jo kasvaa valmis bakteerikanta, tarvetta ammoniakkilisäyksille tai edes odottelulle ei välttämättä ole; bakteerit jatkavat typen hapettamista uudessa akvaariossa ilman mitään sen kummempia ihmettelyjä.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

Re: Kypsytys

Viesti Kirjoittaja Zessu »

toivo kirjoitti:Kypsyttääkö teistä kukaa altaitaan ns. antiikkisella tavalla, eli vanhasta altaasta suodattimet uuteen jaa ootellaan pari viikkoa, vai käytättekö niitä hirvensarvisuoloja? Ite oon kypsytelly tuollain ''antiikkesesti'' mutta kylläkin olen vesiarvoja mittaillut.
Allashan tulee periaatteessa kypsäksi, kun ottaa toisesta altaasta suodattimen, kasveja, pohjamateriaalia jne. Mutta ei siinä kannata odotella, ainakaan ruokkimatta bakteerikantaa vaan testausten jälkeen pulauttaa kalat sekaan. Tai ainakin ruokkii niitä bakteereita, jotta ovat hengissä kun kalaset tulee.. :|
-Ansku
juseh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 15:10, 18.05.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja juseh »

bactozymiä (tai vastaavaa) peliin, niin ei tartte säätää [;)]
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

juseh kirjoitti:bactozymiä (tai vastaavaa) peliin, niin ei tartte säätää
Voisitko jotenkin perustella tämän? Noiden kanssahan sitä vasta pitääkin säätää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”