Altaan täyttö letkulla

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Altaan täyttö letkulla

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Nyt kaikki taivuttamaan rautalankaa minulle [;)]

Mitenkä se käytännössä tapahtuu. Tähän mennessä olen seisottanut muutamassa 20l pötössä vettä ennen vaihtoa. Hanasta siis voi suoraan laskea vettä akvaarioon? silloin vissiin täytyy laittaa vedenparannus ainetta vai onko välttämätöntä? Missäs vaiheessa ainetta sitten laittaa veteen, kun vanhaa vettä on otettu pois vai sitten vasta kun allas on taas täytetty?
Vedenparannus ainetta kyllä taitaa mennä aika reippaasti jos joka kerta laittaa, allas on 240l ja vaihdan vettä reilun kolmanneksen kerran viikossa.

Juu, tästäkin varmaan aikaisemmin on keskusteltu, tiedän, voisi käyttää hakua, mutta en osaa sillä etsiä. [:I]
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Itse laitan veden suoraan hanasta, ilman minkäänlaisia seisotteluja saatika sitten vedenparannusaineita :roll:

Vedenparannusaineen tarpeellisuus riippuu ihan siitä, onko vedessä jotain ylimääräisiä haitallisia aineita, tai irtoaako putkistoista esim. kuparia (?) jne.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään tarvetta kyseiselle tökötille, mutta en osaa sanoa millainen vesi teilläpäin on...

Aine ainakin jonkun näytekappaleen mukaan, mikä meille tuli, piti laittaa sen jälkeen akvaarioon kun vesi oli vaihdettu ja siis laitettu jo uudet tilalle...
JakezDaniel
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JakezDaniel »

Moi,

Lahdesta, en minä lisää mitään parennusainetta enää. Lopetin vuosi sitten, ja tulos on ihan sama.

Vesi tulee suora hanasta akvaarioon

Vesiarvot eivät paljon muutu.

530l: ennen vaihtoa (100l?) pH6,9 KH1,5-2 ja vaihdon jälkeen ihan sama. Käytän lepän hedelmiä vedessä laskemaan KH ja pH.
Jakez
530l
260l
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
maria83-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Minä kans vettä vaihtaessa laitan letkulla suoraan hanasta..enkä ole nyt käyttäny veden parannusaineita kun se pääsi loppumaan eikä ole ollut mahollisuutta käydä eläin kaupassa..
240l Akvaario
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Ensin kannattaa pikkuisen laskea letkua pitkin vettä altaaseen, jolloin letku täyttyy vedellä, irroita hanasta/bidé suihkuletkusta ( kuten itsellä on kiinnitetty ) ja laita toinen pää viemäriin/wc-pönttöön tms, kuitenkin niin, että poisto on alempana kuin altaassa oleva letkun pää.

Minulla on molemmissa päissä letkua sellainen kaareva sydeemi, joita käytetään esimerkiksi pyykkikoneen poistoletkun pitämiseksi wc-pöntössä. Altaan puoli letkua vielä imukupeilla kiinni altaan lasissa ja joku verkko/haavi kumilenksulla kiinni letkussa, ettei kalat keksi sinne itseään työntää.

Sitten sama toiste päin :) Kun tarvittava määrä vettä pois, uutta tilalle suoraan hanasta/Bidé-suihkuletkusta. Helppoa kuin mikä.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla on oman kaivon vesi ja suoraan letkusta lasken sopivanlämpöistä vettä. Akvan pohjalle laitan pienen lasipurkin, johon letkun akvanpuoleisen pään tökkään. Vettä voi tällöin laskea hieman isommallakin paineella eikä pohjahiekat mene sekaisin. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”