Mitä kaikkea olette käyttäneet veden "kovettamisessa&am

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Mitä kaikkea olette käyttäneet veden "kovettamisessa&am

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Kiinnostaisi saada kaikkien eri niksit ym.
Voiko kananmunankuoria käyttää?
Entäs korallimurskaa?
Simpukankuorta?
Seepiansuomua?
Kiinnostaisi vaan kun aion itse sitä vähän nostattaa kun varmaan hommaan omppuja :D Mutta aikoisin pitää veden mahdollisimman pehmeänä ja pH:n siinä seiskassa, ettei kalat kupsahda. Vaikka ei ne nyt mitään suklaarihmoja ole :D

kone on seko, otsikko ei nyt oikein natsaa 8O
hölmö rakkaus.
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Re: Mitä kaikkea olette käyttäneet veden "kovettamisess

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Fizu-Fani kirjoitti:Kiinnostaisi saada kaikkien eri niksit ym.
Voiko kananmunankuoria käyttää?
Entäs korallimurskaa?
Simpukankuorta?
Seepiansuomua?
Kiinnostaisi vaan kun aion itse sitä vähän nostattaa kun varmaan hommaan omppuja :D Mutta aikoisin pitää veden mahdollisimman pehmeänä ja pH:n siinä seiskassa, ettei kalat kupsahda. Vaikka ei ne nyt mitään suklaarihmoja ole :D

kone on seko, otsikko ei nyt oikein natsaa 8O
Korallit ja simpukka murska ovat tosi huonoja veden kovettajia kalsiumkarbonaatin heikon liukoisuuden johdosta. Vasta hyvin happamassa vedessä se liukenee. Sitä paitsi myös KH eli alkaliniteetti nousee kalsiuminkarbonaateilla.

Veden kovettamiseen voi ostaa kalsiumsulfaattia eli kipsijauhoa (CaSO4 * 2H20).

t. Harry
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kovettamiseen

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Veden kovettamiseen mä olen nyt käyttänyt Calcifixiä suodattimen sisällä, sekä pohjalla ohuelti, lisäksi olen hiukan laittanut askarteluliikkeestä ostamaani kipsijauhetta. Kipsin olen sekoittanut ensin parin desin purkissa hyvin, sitten lisännyt sen ämpäriin ja siihen suihkulla vedet päälle, näin tulee varmasti hyvin sekoitettua, eikä se samennakaan kovin paljon. Mulla tämä yhdistelmä on toiminut hyvin, joskus tuon kipsin unohtaa, niin eipä haittaa, kun on tuota mursketta joka kovettaa hitaammin, mutta on pitkäkestoista.

------------

Tuli vielä mieleeni, että jos joltain löytyy kaapin pohjalta ennenmuinoin käytettyä kalojen viikonloppu- tai viikko- tai kuukausiruokatabletteja, niitä voisi hyvinkin käyttää kovettamiseen, sisältävät kuulemma paljon kipsiä.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Tike88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Siinä on vain se ongelma, että nuo lomaruoat pilaavat vettä.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Seran kH/pH+ litkua. Riitoisaa on ja toimii! Mulla tasasi puolikkailla annostuksilla kolmen lisäyskerran jälkeen (vedenvaihdon yhteydessä) heitelehtivän pH:n ja alhaisen kH:n moneksi kuukaudeksi.

Nyt tarttis varmaan taas lisätä 30litraan tarkoitettu annos tuohon 140l tankkiin. Mainitun suuruinen annos nostaa kH:ta yhden yksikön tuon kokoisessa tankissa, ilmeisesti siksi, että kH on ilman lisäystä 2. Jos kH on valmiiksi korkeammissa lukemissa, saattaa vaatia normaalin annostuksen.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Taju kirjoitti:Seran kH/pH+ litkua. Riitoisaa on ja toimii! Mulla tasasi puolikkailla annostuksilla kolmen lisäyskerran jälkeen (vedenvaihdon yhteydessä) heitelehtivän pH:n ja alhaisen kH:n moneksi kuukaudeksi.

Nyt tarttis varmaan taas lisätä 30litraan tarkoitettu annos tuohon 140l tankkiin. Mainitun suuruinen annos nostaa kH:ta yhden yksikön tuon kokoisessa tankissa, ilmeisesti siksi, että kH on ilman lisäystä 2. Jos kH on valmiiksi korkeammissa lukemissa, saattaa vaatia normaalin annostuksen.
Niin, alkaliniteetti (KH) ei kerro veden kovuudesta vaan sen puskurointikyvystä pitää pH vakaana. Se kertoo vetykarbonaatti- (HCO3) ja karbonaatti-ionien (CO3) pitoisuuden vedessä.

Veden kovuus (GH), sähkönjohtavuus, tarkoittaa kaksi- tai useampiarvoisten kationien (lähinnä Ca ja Mg, mutta myös Al) pitoisuutta vedessä.

t. Harry
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

mites tämä ruokasooda? mitä kovuutta tämä tökötti nostaa? Ja mikä on sekoitussuhde?

Ja sitten tästä KH:sta:
Eli siis mitä suurempi KH sitä paremmin PH pysyy vakaana? Näinkö?
Kuvia
317L kalakippo.
_mocca_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja _mocca_ »

Ruokasooda nostaa karbonaattikovuutta (KH). Minä laitan 0,5ml / 100L vettä ja se nostaa KH:ta noin yhden asteen.
tricolour kirjoitti:Eli siis mitä suurempi KH sitä paremmin PH pysyy vakaana? Näinkö?
Kyllä. Ja jos ruokasoodaa lisätään paljon, se voi myös nostaa pH:ta.
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

harrykaa kirjoitti:Niin, alkaliniteetti (KH) ei kerro veden kovuudesta vaan sen puskurointikyvystä pitää pH vakaana. Se kertoo vetykarbonaatti- (HCO3) ja karbonaatti-ionien (CO3) pitoisuuden vedessä.

Veden kovuus (GH), sähkönjohtavuus, tarkoittaa kaksi- tai useampiarvoisten kationien (lähinnä Ca ja Mg, mutta myös Al) pitoisuutta vedessä.

t. Harry
Juu, näinhän se kyllä on. Ajattelin vaan, että kysyjä pohti nimenomaan tätä karbonaattikovuutta, eli puskurointikykyä, kun oli ompoille sopivan pH-arvon säilyttämisestä huolissaan.

Tuota "oikeaa" kovuutta (GH) on ilmeisesti hieman monimutkaisempaa omin konstein muutella?
harrykaa
Junior Member
Junior Member

Taju kirjoitti:Tuota "oikeaa" kovuutta (GH) on ilmeisesti hieman monimutkaisempaa omin konstein muutella?
Kyllä veden kovuutta voi muuttaa kipsijauholla (CaSo4 * 2H2O), jolloin alkaliniteetti (KH) ei muutu, eikä muutu pH:kaan.

Karbonaattikovuus on huono termi, alkaliniteetti on vain pH:n puskurointiin liittyvä ominaisuus kemiallisesti. Kasveille vetykarbonaatit ovat myös hiilidioksidin ohella tärkeä hiililähde. Vetykarbonaatin lisääminen nostaa aina pH:ta, jos se on alle 8.4.

Minä en kovin mielelläni lähtisi itse kovuutta nostamaan, elleivät kalat sitä nimenomaan vaadi. Siitä tulee paljon epäpuhtausongelmia veden haihtumisen johdosta, mm. aina niin kauniit peitelasien alapinnat ym.

t. Harry
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Eikö se mene niin, että kipsillä nousee kokonaiskovuus eli GH.
Ruokasoodalla saa ylös puskurointikykyä eli KH:ta. ?

Kaupalliset valmisteista ph/KH-tyyppiset vaikuttaa vain tuohon puskurointikykyyn eli vesi voi jäädä liian pehmeäksi ompuille, jos pelkästään niillä pelaa. (Tai sitten ei?)

Minullakin on käytössä Calsifix rapualtaassa, just siksi, koska se on niin hidas ja tasainen, ja siitä nyt ainakin pitäisi tulla rapujen tarvitsema kalsium. Laitan rapualtaaseen samalla tavalla esikäsitellyn (turveuutetta, ph:n laskua jne) veden kuin muihinkin, ja allas hoituu samalla tavalla hiilidioksidilla, saman prosenttisilla vedenvaihdoilla, samoilla kalanruuilla jne, ja siinä tuo ph pyrkii tasoittumaan aina 7,5:n paikkeille, kun vertailualtaassa on 6-6,5. KH ja GH ovat molemmat vain noin kaksi pykälää korkeammat kuin vertailualtaassa.

Eli eli..mun kokemuksen mukaan on äärimmäisen vaikea nostaa sekä KH että GH kalkin tarvitsijoille sopiviin lukemiin JA samalla pitää pH seiskan tuntumassa. Otan toki vihjeitä vastaan.. toisaalta ravut näyttävät porskuttavan muissakin kuin heille varatussa altaassa (pikkuriiviöitä löytyy tällä hetkellä kaikista altaista) eikä kalat ole olleet millänsäkään, kunhan pH ei enää tuosta 7,5:sta nouse.
112L
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Aina sitä oppii uutta! :D

Mä kun olen luullut, että esim. omppujen ja muiden ötököiden hyvinvointia ajatellen se pH-arvon pysyminen emäksisen puolella on se kriittinen juttu, en oo tajunnut että tuon GH-arvon pitäisi myös olla ylhäällä. Onneksi itellä ei ole omppoja tai katkoja(vielä)...

Oon varmaan käsittänyt väärin tuon GH-arvon kanssa pelaamisen, olisiko ollut niin, että sitä on vaikeaa laskea, mutta ei nostaa? (Tarkoitan tuota väittämääni, että sitä on vaikea lähteä muuttelemaan.) [:I]
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Joo, olen kuullut, että sitä on vaikeahkoa laskea. Siis Keski-Euroopassa pehmeän veden kalat ei välttämättä voi hyvin, jos ei osata tehdä käänteisosmoosivesiä tms., siellähän on veden kovuus ihan eri tasolla kuin Suomessa.
112L
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Tää on nyt taas ihan ooteetä, mutta täytyy sanoa, että vietettyäni viikon Tsekeissä ja toisen Puolassa, huomasin sen kyllä!

Esimerkiksi shampoota ja saippuaa kuluu, eikä silti tunnu saavaan itseään kunnolla puhtaaksi.

Mietinkin, että kuinkahan paikalliset akvaarioharrastajat. Kaksi akvaa pääsin reissussa näkemään, lisäksi yhden lemmikkiliikkeen. En nyt ala tässä sen kummemmin taivastella, mutta meillä päin taitaa olla tuo tietotaito paremmin hallussa.

Miljoonakalat näyttivät voivan paksusti, eli ilmeisesti paikallinen vesi on noille aika ideaalia. :)
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Jos joku ihminen jaksaisi kokeilla suunnittelemaani testiä (mää en saa aikaiseksi ehtiä): Se kananmunankuorihomma kiinnostaa.

Mittais enste kovuuden muutokset perinteisellä tsydeemillä ja sit laittais munankuorirouhetta (tai sillee sopivan kokoista) vaikka suodattimeen, tai mattosuodattimen taa. Ja mittais uusiks että muuttuuko mikään vaik kuukaudessa. Ei se varmaan pelkisteen riitä esim mollien kovuuteen 20.

Sit viel tekis miel kokeilla että kuinka kierteiset ja omput piristyisi jos olisi kuorta imeskeltävänä. Siinä voisi olla jopa ratkaisu pulmaan kuinka omput saa elämään pehmeässä vedesä, jos osottautuu että munankuori ei liukene veteen tehokkaasti mutta kotilot sais järsittyä siitä tarvitsemansa.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”