Kaikenlaisia, ehkä typeriäkin kysymyksiä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sweet
Starting Member
Starting Member

Kaikenlaisia, ehkä typeriäkin kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sweet »

Olen perustamassa vajaa 100 litraista akvaariota ja monien eri mielipiteiden jälkeen kysyn täältä kysymyksiä:

1. Mitä suosittelette pohjalle? Jotkut sanovat että ihan hienoa hiekkaa tai sitten sitä eläinkaupoista myytävää kiveä tms. kumpi olisi parempi?

2. Jos hienohiekka parempi niin miten on sen puhtaanapito? Onko se ns. vaikeampaa kuin kivien puhtaanapito? Tarkoitus olisi sellaisella imurilla imuroida pohjaa joten lähteekö hiekka siinä mukana?

3. Millainen suodatin tähän sopisi? Minulla on yksi vanha ja ehkä toimiva suodatin mutta voi olla että se ei parin vuoden tauon jälkeen pelitäkään. haittaako sen ärsyttävä ääni kuinka kaloja? Joku sanoi että sieltä olisi joku lenksu poikki mutta en ala sitä noin vanhaan suodattimeen uusiakaan. Itseähän se rätinä tms. haittaa hieman mutta siihen tottuu ajan myötä.

4. Tämän kyseisen paikan eläinkauppa on aikas huonovalikoimainen. Netistä en ole löytänyt paljoakaan tietoa kaloista koska en tiedä mitä kaloja akvaariooni haluaisin. Haluan pari kolme kalakantaa sinne. Ehkä ensin yksi laji ja sitten myöhemmin lisää kaloja. Kokemusta löytyy kyllä jonkin verran mutta aivot jäässä jostain syystä. Olisiko jotain vinkkejä?

5. Kasvit. Kuinka monta kasvilajia suosittelette? En halua että akvaarioni olisi sekavan näköinen. Olen huomenna soittelemassa vieraskaupunkien eläinkauppoihin ja kysymässä heidän kasvi ja kalakuntaansa.

6. Mitä kaikkia vesiarvoja pitää mittailla? Mitkä olisivat ne tärkeimmät? Kun en noista arvoista oikein ymmärrä. Kun niitähän myydään kymmeniä erilaisia.

7. Millaista lamppua suosittelette? Onko loisteputkivalaisin pakollinen? Minulla löytyy akvaarioon kuuluva valo mutta se ei ole loisteputkivalaisin vaan siinä on 2 sellaista tavallista lamppua.

Kiitos jos joku viitsii vastata. Ehkä typeriinkin kysymyksiin. [:I] :)
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Sanon, että ennenkuin laitat akvan pystyyn, lue juttuja kypsyttelystä, linkkikooste löytyy tuosta ylhäältä. Olennaista on tietää, että kalan pissi=ammoniakki on kaloille myrkkyä, ja hyvin toimivassa akvaariossa on bakteeristo, joka hajoittaa ammoniakin nitriitin kautta nitraatiksi, joka taas on melko harmitonta ja toimii kasvien lannoitteena. Bakteeristo ei synny yhdessä yössä, ja sen aikaansaaminen vaatii muutakin kuin odottelua.

Hiekka/sora on pitkälle makukysymys. Piikkisilmät ja monniset pohjakaloista tykkäävät hienommasta, mutta monille lajeille tuo on samantekevää. Hiekkaa ei lapota samaan tapaan kuin soraa, se alkaa pölistä. Jonkinmatkan päästä hiekan päältä voi imeä varovaisesti, mutta sen päälle ei synny ollenkaan samanlaista "sotkua" kuin soraan eli siivoamisen tarve vähenee. Piikkisilmät pöyhivät hiekkaa vähän, ja lisänä voi käyttää kierteisiä eli kotilolajia, joka kaivautuu hiekkaan päivät pitkät ja pöyhivät sen erinomaisesti niin tehdessään.

Kasveista toiset vain menestyy ja toiset ei, kokeilemalla selviää. Akvan perustamisvaiheessa voi olla hyvä käyttää nopeakasvuisia (vedensuosikki, argentiinan vesirutto yms), koska ne tasapainottavat ravinteiden määrää. Muuten aika pitkälle as you wish. Jos harkitset vaativampia kasveja, kannattaa tutustua myös kiljupöntön ideaan eli säännölliseen hiilidioksidilannoitukseen.

Lamppu ja suodatin: fiksummat vastatkoot.

Kalojen suhteen kannattaa olla tarkka, ettei ota liian isoja ja toisaalta, että saat kaloja, jotka sopivat lämpötilan ja happamuuden suhteen toisiinsa. Monet rihmakalat, taistot vaativat lämmintä, hapahkoa, pehmeää, ja niiden kanssa ei sitten voi oikein laittaa kylmässä ja kovassa vedessä viihtyviä. Haulla löytyy yleisimmät yhdistelmät ja jos saat jonkin kalalajin mieleen, siitä voi kysellä sitten lisää. (Akvaariokeskuksen sivultalöytyy kalaluetteloita, ja kirjoittamalla Googleen kalan nimen löytyy paljon tietoa. Samoin harrastajilla on hyviä sivuja: Rääkky, Antti&Anne..yms.)

Olen itse kokenut tarpeelliseksi pH-testin (vedenvaihtojen yhteydessä ja hiilidioksidin lisäämisen tarkkailussa), ja akvaarion kypsyttelyvaiheessa nitriittitestin. Muuten mulla on nitraatti (yritän selvitellä akvaarion kuormittumista, mutta aika vähän olen tarvinnut), KH (karbonaattikovuus - tärkeä pH:n säädössä) ja GH (kokonaiskovuus - ei alkutsekkausten jälkeen ollut käytössä).
112L
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Heips!

1. ja 2. Hiekkapuhallushiekka. Ensinnäkin se näyttää paremmalta, lähes kaikki pohjakalat tykkäävät/vaativat sitä, jos valitset kaupan hiekkoja voit melkeimpä unohtaa monniset ja nuoliaiset. Hiekkapuhallushiekkaa EI tarvitse lapota, kakit imeytyvät suodattimeen jos se on kunnollinen. Se ei myöskään mene tukkoon jos sekoittelet sitä aika ajoin sormin tai hommaat kierteissarvikotiloita. Useimmat kasvit kasvavat paremmin, koska hiekan alla pysyy pohjalannoitteet erinomaisesti, myös köynnöstävät kasvattavat mukavat juuret ja pysyvät hyvin pohjassa. Hiekan paksuus on hyvä olla takana ja isojuuristen kasvien alla 7-10cm ja etualalla 5 cm, jolloin etualan kasvitkin pysyvät hyvin. Eli 25kg säkki riittää hyvin (lisäksi on paljon edullisempi,noin 4-7 e, kun akvakaupasta vastaava määrä soraa n. 25e).

3. Itse laittaisin sisäsuodattimen, mikä pyörittää vettä noin 700l/h, eli esim. Fluval 3+, Eheim Aquaball 2212, AquaEl Fan-3... Noissa on virtauksen säätö, joten saat minimillä lähes seisovaa vettä (rihmakaloille) ja täysillä kunnon virtauksen. Toki kokoluokkaa pienempi eli noin 400-500l/h pyörittäväkin sopisi, mutta noissa isoimmissa on enemmän suodatuspinta-alaa, mikä on tärkeää.

4. Yritäs ny kuitenkin miettiä jokin laji, jonka ehdottomasti haluat, esim. taistelukala, pieni rihmakala, kääpiökirjoahven, monninen, piikkisilmä, tetra, rasbora, särkikala jne. Sen perusteella on helpompi miettiä muu kalasto, tietysti ottaen huomioon altaasi vesiarvot. (kts. jäljempää lisää)

5. Aluksi nopeasti kasvavia lajeja eli köynnöstäviä mahdollisimmän paljon. Muuten lopullinen kasvisto voisi sisältää 1-3 köynnöstävää lajia n. 50 vartta (vedensuosikkit, argentiinanvesirutto, intianvesitähdikki ja muut -vesitähdikit, ärviät, rotalat, rasvalehdet, karvalehdet, karkeaviuhkalehti, vallisneriat..), 1-2 yksittäiskasvia (miekkakasvit, lumpeet, keiholehdet, jaavan sammal, -saniainen..) sekä 1-2 etualan kasvilajia n. 5-20 kpl (melalehdet, suippomiekkakasvi, brasiliankääpiöruoho..).

6. Vesitesteistä on hyvä omistaa pH, KH (karbonaattikovuus), GH (kokonaiskovuus), NO2 (nitriitti), NO3 (nitraatti), imukuppikiinitteinen lämpömittari. Noilla selviää hyvin pitkälle, jatkossa Fe (rauta mittaa nestemmäisen kasvilannoitteen määrää), PO3 (fosfaatti erityisesti leväongelmien yhteydessä), CO2 (hiilidioksidi varsikin jos käyttää kiljupullomenetelmää aktiivilevittimen kanssa). Noista pH, GH ja lämpötila määrää kalaston, KH puskurikyvyn, NO2 nitrifikaation toiminnan ja NO3 kertoo liika ruokinnasta/kansoituksesta ja harvoista vedenvaihdoista. Fe, PO3 ja CO2 eivät ole mitenkään pakollisia, myös ammoniakin ja happitestin voit melkeimpä unohtaa.

7. Osta valaisinkotelo, johon menee 2x18w loisteputket. Tuolla saat altaaseen ihan tarpeeksi valoa. Vaikka laittaisit energiansäästölamput tuohon valaisimeesi, tuskin saat kasveja kovin hyvin kasvamaan, koska valoa on siltikin aika vähän, eikä se todennäköisesti ole kauhean sopivaa. Toki voit aluksi sitä käyttää. Hehkulamput eivät sitten sovi, koska sävy on väärä ja se lämmittää vettä liikaa.

Se ei ole typerä, joka esittää kaikki typerimmätkin kysymykset, vaan se joka ei niitä esitä [;)] . Ja tervetuloa sekaan! Suosittelen kuitenkin lukemaan niitä kypsytysohjeita ja voit selata alkeet osioista muille ehdotettuja kalastokokoonpanoja noin 100L altaisiin. Googleta kiinnostavia lajeja ja tutki tietoja.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Siihen kypsytykseen kannattaa ensin tutustua kunnolla, ettei tule sitten ikäviä yllätyksiä. Tässä hyvät sivut, täältä löydät kaikenlaista kypsytyksestä. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

Kasveiksi voisin suositella jättivedensuosikkia, se täyttää tilaa tosi hyvin olen itse siihen tyytyväinen, vallisneriaa, rotaloita ja intianvesitähdikkiä. Kasvavat nopeasti, eivätkä hätkähdä kovin pienestä. [;)]

Hiekkaopohja on tosi hyvä, sen alle saa hyvin laitettua lannoitteita ja näyttääkin hyvältä.

Onnea uudelle akvaariolle!
Sweet
Starting Member
Starting Member

Mistäs tuota lannoitetta voisi ostaa?

Olen noita valaisimia etsinyt mutta ne maksavat n. 70€ mitä olen kysellyt. Joten siihen ei tällä hetkellä ole varaa.

Muutenkaan en tämän akvaarion kanssa hötkyile. Perehdyn asioihin paljon ja ostan pikkuhiljaa tarvikkeet ym. ja kypsytän kunnolla. Joten kaloja tuskin puoleentoista kk ainakaan tiedossa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Valaisimet ovat kalliita, mutta ne kannattaa ehdottomasti hankkia, jos aiot saada kauniin kasviakvaarion. Mutta jos kiirettä ei kerran ole, niiden oston voi jättää myöhemmäksi ja parempaan rahatilanteeseen. :)

Lannoitteita saa akvaarioliikkeistä. Niitä on kahta laatua, toinen on hiekan/soran alle laitettavat tabletit, kuulat tai rakeet, joilla lannoitetaan sellaisia tukevat juuret kasvattavia kasveja kuin melalehtiä, miekkakasveja, anubiaita ja vallisnerioita. Toinen taas on nestemäiset kasviravinteet, joita tarvitsevat erityisesti nopeasti kasvavat, köynnöstävät kasvit.
Kumpaakin lannoitetta voi myös tehdä itse. Omatekoiset lannoitteet tulevat tietysti halvemmaksi, mutta niissä on oma vaivansa.

Ai niin, akvaarion kypsytyskin kestää muutaman viikon, ennen kuin sinne voi turvallisesti laittaa kaloja. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Tuosta ylhäältä löytyy sekä kypsytykseen että hiekka-asiaan mooonta keskustelua. Valaisimet maksavat, mutta niitäkin kannattaa katsella tämän foorumin Myydään-osiosta, samoin kuin kaikkea muutakin romua, jos ei halua uutena ostaa. Monillakin pyörii nurkissa ylimääräisiä valaisimia, suodattimia, lämmittimiä, jne. joita kertyy kun kauemman aikaa harrastelee. Samoin noita kasvilannoitteita, sekä kiinteitä että nestemäisiä saa ostettua muilta harrastajilta jos ei viitsi itse väännellä. Mutta lueskeleppas antaumuksella noita vanhempiakin keskusteluja niin sielä löytyy roppakaupalla hyödyllistä tietoa. Temppiä uuteen projektiin, tuo suunnittelu ja toteutus ne ovat niitä parhaita paloja :mrgreen:
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Sweet
Starting Member
Starting Member

Nostanpa ketjua.

Olen miettinyt seuraavia kaloja: Kardinaalitetra parvi. Kuusiraitabarbi (viisiraitabarbi) ja mustamollyjä. Lisäksi pohjalle joku levänimijä.

Kasvit nyt on ongelma.

Taakse olen miettiynt: vedensuosikkia, intianvesitähdikkiä ja jättivedensuosikkia

Keskelle karttulehteä

Ja eteen Ricciaa, kääpiöruohoa ja tummamelalehteä.

Ongelmana on suunnittelu. Jotain noista kasveista pitäisi (vai pitääkö?) karsia pois. Olisiko teillä jotain suosituksia, että mitä kasveja kannattaisi ostaa?

Pohjaksi tulee puhallushiekkaa ja pitäisi jotain lannoitetta ostaa eläinkaupasta. Tai jostain..

Ostin tänään Seran sisäsuodattimen F 400. Vedenkierto on säädettävissä 100-400 l/h. Ja sitä suositellaan alle 100 litran akvaarioihin.

Lisäksi hankinnassa on nyt se loisteputkivalaisin.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ei mustamolleja - ne ovat erittäin herkkiä kovan veden kaloja eivätkä elä pehmeässä vedessä kuin muutaman kuukauden. Sama juttu toisaalta useimmilla muilla kaloilla kovassa vedessä = mahdoton yhtälö. Kovetetussakin vedessä mollit, harmi kyllä, ovat todella herkkiä sairastelemaan. Niiden kanssa kyllä tulevat nopeasti tutuiksi kaikki akvaariokalojen taudit. :roll:

Nimim. sivusta seurannut
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kasveista karttulehti kasvaa sellaiseksi pöheiköksi, ettet pian takaosaa näe! Muuten kai ok, tummamelalehdestä en osaa sanoa mitään.
7730 on oikeassa, ei mustamolleja.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Sweet
Starting Member
Starting Member

Itse asiassa noita mustamolleja on joskus pienenä perheen akvaariossa ollut ja tuli kaikenmaailman taudit!! Pilkkutaudista alkaen ja kaikki muutkin kalat siinä meni.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Juuri sellaisiahan ne ovat :roll: Tosi harmi kun ovat niin mahdottoman komeita kaloja.

Vaatimuksena on siis vähintäänkin se keskikova-kova vesi, emäksisen puolella ja mieluusti ainakin aluksi vielä suolalisäys. Melkoista vesiarvojen, kipsin sun muun kanssa läträämistä että nuo saa edes jotenkuten pysymään hengissä.

Kalasuunnitelma kuulostaa muuten oikein hyvältä. Noista leväimureistakin löytyy sitten vaihtoehtoja joka lähtöön, kannattaa miettiä, mikä miellyttää: partamonni (tai komeampi timantti- tai tähtipartis), joku pieni koru- tai puupleko, noitamonni, nuolimonni, katinkultamonni ja imunuoliaiset ainakin vaihtoehtoina. :P

Niin ja kasvimääräkin kuulosti olevan hyvä minun makuuni. Jos joku innostuu oikein tolkuttomasti kasvamaan, se voi syrjäyttää muita lajeja, mutta karsinnallahan sitäkin saa estettyä.
Sweet
Starting Member
Starting Member

Homma kusee!! Akvaario vuotaa. Moneen kertaa silikonia lisätty, annettu kuivata. perjantaina otettiin kaikki silikonit pois ja laitettiin uutta. Annettiin kuivata 2 vuorokautta. Ja nyt kokeilin niin vuotaa edelleen, nyt eri kohdista. Paikataan taas huomenna kun annetaan ensin akvaarion kuivata.
Ja jos sitten ei homma ala toimia niin sitten en tiedä mitä teen.

:x
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”