Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kyseessä juwelin 240l allas, jossa siis valokansi. Kaksi loisteputkea, jotka syttyvät ja sammuvat yhtäaikaa. Lämmöt altaaseen nousee päivittäin kolmeenkymmeneen Mihinkähän ne nousee kesällä, kun meillä asunnossa on n. 30 sisällä... Kansia ei voi avata, koska omput lähtee karkuun. Ja mitenkä noin umpinaiseen mitään tuulettimia edes voi asentaa?
"Sen mitä meidän täytyy oppia tekemään, me opimme tekemällä" -Aristoteles
"Valitettavasti myös virheet" -Fisu83
Mulla ollut kans ongelmia juwelin (120L) altaan lämpöjen nousussa. Täällä kämpässä ollut jo pitkään 26-29 astetta ja altaassa aina pari astetta enemmän.
Omat ratkaisut: (pintavednkierron lisäksi)
1. kansiluukkujen kiilaaminen auki sinitarralla. Eli kannet paikoillaan etuosasta ja takaosaan sivuille sinitarramöltit siten, että kansi jää auki takaa noin 1-2 mm. Tällä lämpö tipahtanut asteen pari, eli samaan, kuin sisällä on.
2. Jos vielä alkaa lämmetä, kun kesä koitaa, laitan ainakin toisen kansiluukun tilalle hyttysverkkoa vaikka teipillä/sinitarralla, eipä pääse piikkisilmät pois ja varmasti vaihtuu ilma kannen alla.
Lämpötila alhaisemmaksi, miten?, oletko tuon ketjun vilkaissut - linkkejä pariin muuhun ketjuun, jossa keskustelua lämmön alentamisesta.
Onko sinulla valaisinkansi altaassasi? Minulla on omppuset asustaneet 54 litraisessa MP-akvaariossa, jossa pidän kannen keskimmäistä luukkua auki jottei lämpötila nouse liikaa. Ei ole kukaan karkuteille lähtenyt. Mutta, aukon päällehän voisi laittaa verkkoa, kuten edellinen vastaaja taisikin jo neuvoa.
Itse ostin Biltemasta Juweliin 12 V DC auton varaosatuulettimen ja vastaavan muuntajan. Kiinnitin lämpöliimalla tuohon takalasin aukkoon pöhöttään. Ilman virtaus lisää haihtumista ja tämä laskee lämpötilaa. Myös tietokonepuolen tuulettimia/ muuntajia voi käyhttää.
Fisu83 kirjoitti:Tuo hyttysverkko homma kuulostaa hyvälle. Eli tuossa on valaisinkansi, mutta siinä ei ole mitään erillisiä luukkujen, esim. ruokinta-aukko.
Mitäs se pöytätuuletin hyövyttää jos kannet on kiinni? Tietysti jos laittaa nuo hyttyverkot ja sitten sen puhaltamaan.
Mitenkähän muuten verkko kestää kissan painon...luulenpa että huonosti!
Eihän se ehdi kuin tunkea yhden jalan läpi, säikähtää hemmetisti ja hypätä pois?
Ihan tosi tuuletin on tehokas peli. Ainoa ongelma on että vettä voi haihtua parikin senttiä viikossa, mutta pieni ongelma tuo on kalakuolemien rinnalla.
Veden lämpötilaa ei kannata kovin nopeella temmolla pudottaa. Meillä kultikset sairastu heti, kun veden lämpötila laski pöytätuulettimen puhalluksesta lähes 4 astetta. Kultiksiin iski ensin kevätviremia ja päälle pilkkutauti. Tuulettamalla aiheutunu lämpötilan "sahaus" muutamien asteiden välillä altistaa myös sairauksille ja vaikeuttaa niitten hoitoa. Kannattaa tarkkailla lämpötiloja tuuletuksen aikana ja koittaa pitää yks vakio lämpötila.
Itse olen kytkenyt tuulettimen ajastimeen. Sillä on suhteellisen helppo säädellä tuuletuksen määrää aina huonelämpötilan mukaan. Neljän asteen pudotus yhtäkkiä voi toki olla aika paha. Itse sain aikaan (ennen ajastinta) 3 asteen pudotuksen: ei sairauksia mutta kirjoahvenet mököttivät kolossaan pari seuraavaa vuorokautta...