Hiekasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mayday
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 09:59, 01.05.2006
Paikkakunta: Laukaa

Hiekasta

Viesti Kirjoittaja Mayday »

Ääk, nyt on asiasta tietämätön ihminen ihan sekaisin. Täällä on paljon kehuttu hiekan hyviä ominaisuuksia. Kävin tuossa akvaarioliikkeessä, ja siellä myyjä tyrmäsi täysin ideani hiekkapuhallushiekasta. Hän sanoi, että sitä ei voi laittaa pohjaksi, koska silloin lappoaminen ei onnistu. Onko näin? Milläs se hiekka sitten puhdistetaan? Hän siis näki soran ainoana vaihtoehtona akvaarion pohjaksi. Tässä menee nyt aloitteleva akvaarioihminen ihan pihalle, mikä siis on oikein??
timopee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:25, 24.11.2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja timopee »

hiekka on oikea vaihtoehto. sitä ei kuulukaan lapota. hakutoiminnolla löydät pilvinpimein juttua hiekkapohjan hoidosta.
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Tässä keskusteluja koottuna.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Hiekkapohjan möyhivät ja puhdistavatkin kierteissarvikotilot. Irto'roskat' kerääntyvät sisäsuodattimeen ja lisäksi itse saatan joskus vettä vaihtaessani puhdistella isompia kökköjä letkulla. Siinä kannattaa vaan olla tarkkana jottei ole pytty täynnä hiekkaa vedenvaihdon päätteeksi.

Hiekka on muun muassa monnisille mukava pohjamateriaali, sillä hiekan sekaan voi työntää nenunsa ilman, että viikset katkeilee.

Makuasia se taitaa loppujen lopuksi olla, että haluaako hiekan vai soran - jos kalaston puolesta käy kumpi vain. Itselläni on toisessa altaassa hiekkapuhallushiekkaa ja toisessa pientä jokisoraa. Kolmanteen aion laittaa isompaa jokisoraa. :)

Edit: Haulla ja linkkikoosteella tosiaan juu löytyy. Mutta ehkei se haittaa vaikka ihan vastaamallakin vastaa. :)
Mayday
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 09:59, 01.05.2006
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Mayday »

Eli väännetään nyt oikein rautalangasta, jotta tyhmempikin tajuaa. =) Kun pohjana on hiekka, sinne kannattaa laittaa kierteissarvikotiloita, jotta ne pitävät hiekan ilmavana ja se ei tukkeudu. Sitä ei siis tarvitse erikseen ruveta lappoamaan. Tämäkö tosiaan riittää?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Mayday kirjoitti:Eli väännetään nyt oikein rautalangasta, jotta tyhmempikin tajuaa. =) Kun pohjana on hiekka, sinne kannattaa laittaa kierteissarvikotiloita, jotta ne pitävät hiekan ilmavana ja se ei tukkeudu. Sitä ei siis tarvitse erikseen ruveta lappoamaan. Tämäkö tosiaan riittää?
Ei sitä kai luvata voi, ettei tukkeudu vaikka olisi kierteisiä. Minulla hiekka on toiminut hyvin (kierteisiä on). Voihan sitä itsekin toisinaan möyhennellä jollain tikulla (etenkin jos ei halua kierteisiä altaaseensa laittaa). Varsinaista lappoamista ei tarvitse tehdä.
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Tämä tosiaan riittää. Olen itse elänyt hiekkapohjan kanssa noin puolitoista vuotta eikä ole tarvinnut koskaan itse ilmastaa pohjaa eikä sekoitella tai lapota sitä mitenkään. Mitään ongelmia ei ole ollut, tukkeutumista tms. Kierteisiä on seassa möyhimässä ja banjomonnit kaivelevat ihan kiitettävästi myös. Kasvit kasvaa mukavasti kun lannoitepallerot pysyvät niiden juurilla. Meidän hiekka haettiin saaristosta, huuhdeltiin kyllä huolella ennen akvaarioon laittoa. On kivan näköistä kun ei ole tasakokoista.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Jeps, ja esim. vedenvaihdon yhteydessä hiekkaa voi vielä tökkiä vähän sormilla, jos tuntuu että kierteiset ei pysty "ilmastamaan" hiekkaa tarpeeksi.

Itselläni kertyy aika paljon irtolikaa vaalean hiekan päälle (+suodattimeen), mutta veden virtauksien avulla ne liat pystyy ohjaamaan sellasiin paikkoihin, ettei ne näy vieraan silmään heti kun se akvaarioon katsoo (siis esimerkiksi mulla löytyy aika paljon p*skaa juurakon takaa ja kasvien juurilta). Noi irtokakat voi sitten sillä lapolla aina imasta vedenvaihdon yhteydessä, mutta varsinaisesti sinne hiekkaan ei mennä lapolla törkkimään (muuten on hiekat ämpärissä).

Itelläni oli aikasemmin sorapohja joka siis piti lapota, sen vedenvaihtamiseen meni kolminkertaisesti aikaa kuin nyt tämän hiekkapohjaisen ja se oli vaikeampaa, aina kun työnnät lapon soraan, sai pelätä että katkeekohan taas jonkun kasvin juuret ja kuinkahan moni kasvi taas killuu pinnalla tän operaation jälkeen...

Kaikenlisäksi omaan silmääni hiekka näyttää kauniimmalta.

Eli mulla on ainakin vaan positiivisia kokemuksia tähän mennessä hiekasta (ok, yksi negatiivinen; hiekka on niin hienoa, että pöllyyä helposti kun esim. monni vähän pöllyttää; matalimpien kasvien lehdet on aina hienossa hiekkapölyssä, samoin juurakon päällinen, se on vähän "likaisen" näköstä).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”