Akvaarion muutto

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Suhonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 10:22, 19.04.2006
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Suhonen »

No nih.

Viime viikon torstaina sitten kannettiin se akva kaikkien suositusten vastaisesti autoon ja uuteen kotiin. Laatikossa oli 25kg hiekkaa, noin 35-40l vettä, kasvit ja kalat.

laitoimme jalustan poikkiputkien alle puut, joiden varassa nostimme koko hökötyksen autoon. Allas siis pysyi koko ajan paikallaan jalustan päällä. Toisessa päässä nostimme altaan jakoineen paikalleen ja lisäsimme vettä ja laitoimme kivet ja kannot paikalleen.

Homma onnistui. Pidempää matkaa en kyllä tällä tavalla muuttaisi mistään hinnasta, mutta tämmöinen "paikallismuutto" oli OK.

Kiitos kaikille keskustelusta!
Akvaarioaloittelija vuodelta 2004
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Jatkan omaani tähän samaan...

Muutto siis omakotitaloon edessä ja akvaarion paikka mietitty jo valmiiksi..

Mutta nyt tuli ongelma. Mä en tiedä yhtään onko lattia valettu kokonaan betonilla vaan onko vaan sokkeli. Ja mitä parketin alla on, onko vaan joku levy tai sellainen.

Mitä olette mieltä kestääkö lattia tässä tapauksessa 180l akvaarion painon? Ja mitä olisi hyvä vaikkapa tehdä että kestää. Kannattaako akvaarion kaapiston alle laittaa joku puulevy tai jotain että painon alue tulee vähän isommalle alalle...Hirveä ressi nyt tästä!
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kyllä normaali lattia kestää noin pienen akvaarion painon.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

No sepä hyvä juttu! Alkoi vaan mietityttämään kun ukko sanoi ettei voi laittaa...Ei taida vaan haluta koko akvaariota mukaan ja hyvän huijaus aiheen keksi..Mutta nytpä voin sanoa että kuvittelee vaan ettei akva muuta mukana..hahhah! :mrgreen:
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Niin, jos niin heikoksi kuvittelee lattiat, niin sellasia reilun kokoisia immeisiä ei kannata kutsua kylään, saattavat vielä mennä lattian läpi :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

jartzu65 kirjoitti:Niin, jos niin heikoksi kuvittelee lattiat, niin sellasia reilun kokoisia immeisiä ei kannata kutsua kylään, saattavat vielä mennä lattian läpi :mrgreen:
Purskahdin hillittömään nauruun! Siinä vasta olisi huumori viihdettä. Ihan kamalaa jos sellaista sattuisi, en pystyis pidättään naurua vahingonilosta.

Meillä taitaa olla miehellä joku akvaariovastainen kausi kun on monesti sanonut että taloon ei sitten akvaariot tule. Hulluko se luulee mun olevan että möisin rakkaat purkkini.

Mutta voi jumpe, lattian läpi kyläilijä....Mua naurattaa toi juttu kyllä vielä pitkään! Apua...
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
sisupussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 16:58, 09.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

Mitenkö testata, että akvaario varmasti kestää vesimäärän? Itse kysyin tätä myös kerran Akvaariokeskuksesta ja ohje oli, jotta kiedot pyyhkeen käden ympärille ja sen jälkeen jysäytät etulasia nyrkillä oikein voimalla. Ehjän ja kestävän akvaario pitää kestää tämä. Petri myös demonstroi tämän keinon eräälle akvaariolla, joka sattui olemaan "tiellä" sopivasti.
8O 8O

Mä olen joskus muuttanut 65 litrasen purkin niin että pohjalla oli 10 cm vettä ja ainoastaan partiksen poikaset (niin pirun sitkeitä kavereita!). Olin ihan kauhuissani, mutta faija tempas altaan syliinsä ja kantoi autoon. Hyvin selvittiin.

Nyt kun muutettiin kahden altaan kanssa, minä röyhkeästi pystyttelin altaita. Ei oikein muuhun osannut keskittyä kuin keittiökaappien täyttämiseen (nehän menee rutiinilla paikalleen). Muut kamat nurkkaan. Itseasiassa olin muuttoaamuna klo 07 hakemassa uutta allasta Espoosta :mrgreen:
tankki 500 litraa
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Meilläkin on muutto onnellisesti takana päin ja kaikki kolme allasta hyvin voivan näköisinä pystyssä sekä kalat ja kasvit hengissä. Oli vaan sen verran hurja urakka, että toivottavasti ei tartte muuttaa piiiitkääään aikaan.
-Ansku
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Kysyisimpä vielä akvaarion muutto valmisteluista sen verran että onko totta että viikko ennen akvan muuttoa ruokinta on lopetettava kokonaan? Miten käy keskenkasvuisten pandamonnisten?

Ja se viikko ennen kans tehtävä päivittäin runsaita vedenvaihtoja pohjan imurointi mukaan lukien?

Nää kaikki on hyvä varmistaa ettei aiheuta sitten katasroohvia kun siirtopäivä on tullut.

Tälläiset ohjeen löysin akvaariopalstalta...
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Mantsikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 15:03, 12.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mantsikka »

Mun täytyy kyllä myöntää etten valmistellut muuttoa mitenkään :) 8O mutta ihan hengissä selvisin minä ja koko akvan sisältö.. Tiedä sitten mikä on ihan oikea tapa/tyyli..fiksummat sanokoon, kuuntelen sujuvasti :mrgreen:
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

marjo77 kirjoitti:Kysyisimpä vielä akvaarion muutto valmisteluista sen verran että onko totta että viikko ennen akvan muuttoa ruokinta on lopetettava kokonaan? Miten käy keskenkasvuisten pandamonnisten?
Minä hieman vähensin ruokintaa ennen muuttoa, mutta enpä uskaltaisi täysin jättää poikasia ravinnotta.
Ja se viikko ennen kans tehtävä päivittäin runsaita vedenvaihtoja pohjan imurointi mukaan lukien?
Sitä en tiedä mikä on se oikea tapa, mutta itse tein yhden isomman vedenvaihdon ja toisen pienemmän viikon sisään ennen muuttoa. Kalat selvisi kaikki hengissä, joten ihan metsään ei menty.

Itseni yllätti se miten paljon aikaa altaan tyhjentämiseen menee. Kannattaa myös varata paljon kalapusseja ja muita astioita, jotteivat kesken lopu. Esimerkiksi hiekka painaa kohlaisen paljon (riippuen toki minkä verran sitä on), joten kannattaa etukäteen miettiä, millä hiekan kuljettaa.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Kiiti kertaalleen taas.

Vois sitten sen pari kertaa vahtaa vettä, varmaan ihan ok sillein. Soraa pohjalla on 50kg. Että varmaan isossa saavissa menee paikasta a paikkaan b helposti raahaamalla ja uskomattomilla käsivoimilla. :roll:

Sit kalat..samaa lajia samaan pussiin mutta onko 10-14 liikaa? Lehtikalat ja tulipyrstö kaikki omiinsa? 1kpl/pussi. Voikos partis ukot (2kpl) laittaa samaan? Ne ovat kooltaan jotain 10cm ehkä ylikin..tappeleeko pussis keskenään?

Kaikenlaista sitä onkin kysyttävää..en vaan koskaan ole ennen akvaa muttanut mihinkään...

Vai ostanko suoriolla paljon ämpäreitä ja jaan kalat niihin lajeittain ja tietty kokonsa mukaan yksinään purkkiin. Alkaa älytön kuljetus materiaalin hamuaminen jo hyvissä aijoin, ja itsensä tyhmäksi tunteminen tälläisistä kysymällä.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

marjo77 kirjoitti:Soraa pohjalla on 50kg. Että varmaan isossa saavissa menee paikasta a paikkaan b helposti raahaamalla ja uskomattomilla käsivoimilla. :roll:
Minä raahasin isosta altaasta 25kg hiekkaa ja sekin tuntui siltä, että kestääkö saavi. No kestihän se, mutta en kauheesti enempää olis varmaan uskaltanut laittaa. (Siksi vain puolet hiekoista, kun aikeena oli laittaa uutta hiekkaa 25kg - mutta menikin suunnitelmat uusiksi kun lattia ei ollut yhteistyöhaluinen ja allas onkin nyt sitten myynnissä.)
Sit kalat..samaa lajia samaan pussiin mutta onko 10-14 liikaa? Lehtikalat ja tulipyrstö kaikki omiinsa? 1kpl/pussi. Voikos partis ukot (2kpl) laittaa samaan? Ne ovat kooltaan jotain 10cm ehkä ylikin..tappeleeko pussis keskenään?
Minä pakkasin yksittäisiin pusseihin kaikki vähänkin isommat (taistelukalat, partamonnit, sokkelopartamonnit..) ja parvikalat suunnilleen tuon 10-14. Monniset jaoittelin lajeittain (tosin yksi helmi livahti vahingossa sysievien joukkoon, hengissä kuitenkin selvisivät), tetrat pistin pussiin sitä mukaa kun haaviin sattuivat - sitruunat ja mustaneonit sekaisin. Partamonnit laitoin itseasiassa muovilaatikoihin, jollaisilla pyydystinkin ne, jotteivat jääneet poskipiikeistä kiinni haaviin.
Vai ostanko suoriolla paljon ämpäreitä ja jaan kalat niihin lajeittain ja tietty kokonsa mukaan yksinään purkkiin.
Minusta kalapussit oli käteviä (muista varata tarpeeksi kuminauhoja), kun ne saattoi laittaa kylmälaukkuun/styrokslaatikkoon. Lämpötila pysyi edes jotenkuten vakaana.

Kasvit ja juurakot yms. ensin laatikkoon. Sitten vettä pois jonkin verran, kalojen haaviminen. Tekniikat omaan laatikkoonsa (johdot ja etenkin pistokkeet laitoin muovipussin sisään). Loput vedet pois, hiekat ämpäriin. Sitten allas ja kaappi mukaan ja menoksi. Aikaa meni tosi paljon ja välillä tuntui, että jätän koko altaan kun ei tuntunut kalat loppuvan ikinä.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itseäni askarruttanut kysymys eli kummat on helpompi muuttaa; kaksi allata 120 ja 160 litraa vaiko yksi 300 litrainen? Tällä syyllä kun perustelin avolle pienien altaiden vaihdon yhteen isompaan... 8-)
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Varmaan on tollei kaikki kalat ulos menetelmällä kuitenkin helpompi kuin alkaa yhtä jotain tiettyä kalastamaan..Viikolla oli hommaa saada korumonnisia (3) kiinni ainoastaan. Ja aikaisemmin pyydystin 10 mustaneontetraa melkein 2 tuntia. [}:)] Kasvit siinä kyytiä sai. onneksi muutossa ylimääräinen tilpehööri ei ole tiellä jahtauksessa. Mutta eiköhän tuo tuosta suju näillä ohjeilla ja jos ei niin kalat sitten samaan 100l saaviin...ei vaiskaan. 8-)
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Juulia [;)] Hyvin perusteltu, mutta varmaan riippuu kalastosta. Omat pienet oli lasten leikkiä verrattuna tuohon 250 litraiseen. Pelkästään Sitruunatetrojen metsästämiseen meni koko altaan tyhjennykseen varattu aika. Helmimonniset olikin helppoa "kauraa", olivat jo niin väsyneitä, että melkein uivat haaviin vapaaehtoisesti.

Mutta eihän sitä miehelle kannata kertoa tietysti. Totta kai kannattaakin perustella sillä, että yksi on helpompi kuin kaksi.

8-)
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Juu, näinhän se on, miehet... :mrgreen: No, mahtunee tuo uusikin hissiin eli siirtely helpohkoa. Kalaston haaviminen on sitten minun heiniäni, sillä ei tarvitse avo parkaa kiusia. Altailla ei kuitenkaan sinänsä suurta kokoeroa koska nykyiset pienemmät metrin pitkiä ja uusi isompi vain 120cm pitkä ja kaksin tuon jaksaa hyvin kantaa.
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

[;)]
Yksi iso parempi ehkä kuitenkin kuin kaksi pienempää, litroiltaan saman kokoista.
Ja ainahan voi ovelasti ( kuten minä ) vinkua isomman sen helppohoitoisuuden verukkeella, sitten kuitenkin jää niitä pienempiä jotenkin vahingossa jäljelle.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

No, meillä ei jää pienempiä koska tuo uusi isompi tulee niiden tilalle. Isompaan sain siunauksen kun sovittiin että saan yhtä ison altaan kuin avo hankkii moottoripyörän (jota tosin minä ajan yhtä suurella intohimolla :mrgreen: ). Pyörä on 500cc ja tyydyin vain tuohon reilu 300 litraiseen, reilu minä...
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

[;)]
Aika reilusti tehty. Mulla kolmas allas vielä muuton jäljeltä pystyttämättä, enkä saa lupaa laittaa. Mutta nykyinen telkkari liian pieni nykyiseen olohuoneeseen, isompaa telkkaria/plastma-tv:täkään ei tule, ellei jossain nurkassa lirise kolmas allas.

Näin se homma toimii. :mrgreen:
Mantsikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 15:03, 12.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mantsikka »

JuuLia kirjoitti:No, meillä ei jää pienempiä koska tuo uusi isompi tulee niiden tilalle. Isompaan sain siunauksen kun sovittiin että saan yhtä ison altaan kuin avo hankkii moottoripyörän (jota tosin minä ajan yhtä suurella intohimolla :mrgreen: ). Pyörä on 500cc ja tyydyin vain tuohon reilu 300 litraiseen, reilu minä...
No voi kurjuus, meillä mies kanssa hankki pienen neuvottelun jälkeen moottoripyörän ja minä vain vaadin uutta sänkyä yms "yhteistä".. vielä pitäis miehen opettaa mua ajamaan, eihän sitä kortilla ajeta :mrgreen:
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janma »

Uuden asunnon ostettua sanoin avovaimolle että jos saan laittaa 2 akvaariota niin saat sisustaa ja ostella miten huvittaa. Nyt kaksi allasta on, 63 ja 240 ja kämppä loistavassa kunnossa :) Huvittais laittaa vielä 140L vanha allas mutta taitaa tulla tilanpuute vastaan.

Muuttokin meni hyvin, ostin uuden 240 ja sai suoraan kaikki muuttaa vanhasta uuteen. 63 tyhjäksi vaan ja pariin sankoon vähän vanhaa vettä että baktereja sai myös mukaan. Kaikki hengissä, kaikki hyvin.
"A day without sunshine is like, you know, night."
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

janma kirjoitti:--pariin sankoon vähän vanhaa vettä että baktereja sai myös mukaan.--
Jos joku alkoi pohtia veden kuljettamista - vanhaa vettähän ei tosiaan tarvi mukanaan kuljetella, pohja-aineksen ja suodattimien mukana tulee ne tarpeelliset bakteerit.
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janma »

Korjataan nyt sen verran että ei olleet täysiä sankoja, kasvit ja elukatkin kulki niissä. Ettei ihan pahviksi luulla.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Riikka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 17:34, 30.09.2003

Viesti Kirjoittaja Riikka »

Damae kirjoitti:
Taika-Jim kirjoitti:kiedot pyyhkeen käden ympärille ja sen jälkeen jysäytät etulasia nyrkillä oikein voimalla.
Täysin uus juttu mulle, kuulostaa kyllä aika hurjalta.. 8O
Kuullostaa joo aika hurjalta, mutta hyvä tietää. Eipä siis tartte huolestua, kun tuo huomenna 1 vuotta täyttävä tytär innostuu taputtamaan akvaariotamme. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”