Albiino raitakirjoahvenia

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

pusu
Junior Member
Junior Member

Albiino raitakirjoahvenia

Viesti Kirjoittaja pusu »

Rakkautta ensi silmäksellä 8O , kun ihan muistuttaa edesmennyttä pusukalaani, josta tämä nimimerkkikin tuli... Eli tuli ostetua tänään otsakkeen mukainen kutupari papukaijakirjoahven kutuparin kavereiksi. Vautsi vau!

Onko jollain noita? Kokemuksia? Ovako kuteneet? Säyseämmiltä vaikuttavat kuin raitakirjoahvenet, ne taitavat olla äksyjä, joten niitä en luultavasti hanki altaaseeni. Vai onko jollain vastaisia kokemuksia? Tykkään kyllä niiden ulkonäöstä kovasti!

Onko neuvoja mitkä muut sopis kirjoahven voittoiseen 720 altaaseen?Haen makeen näköisiä kirjoaahvenia ts. isoja kaloja. Kokoa voi olla mutta luonne kuitenkin jotain muuta kuin tappelupukarimainen seurakala altaassa!

ps. Meillä se vaan poikaset kasvaa :D ...
"Kala on kaveri, ei sapuskaa!"
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Heip, juu mäkin mietin että kesäloman jälkeen ostaisin tuommoisen raitakirjoahveneen [vai onko eroa kun seeprakirjoahven?] ja/tai sitten albiinon. Ja myös kyhmyotsaan olen ihastunut, että niihin ihan ensimmäiseksi tykästyin, ennen kuin nuo näin. Pitää vaan katso voiko kaikista ottaa samaan altaaseen kutuparit kun luonteista en paljoa tiedä [paitsi kyhmyistä oli yhdessä lehdessä kerran, siitä ihastuin] ja akvaario pitäisi katsoa millaiseen..
Jeep [;)] tsempit!
~Ann
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Raitakirjoahvenesta tietoa:
http://www.fishbase.org/Summary/Species ... hp?id=7775

No eroa on sen verran, että kyseessä on eri laji ja ovat kyllä ulkonäöltäänkin täysin erilaisia seeprakirjoahvenen kanssa. :D

Pusu:
Albinoja A. spilurus:eja? Mistäs moisia?
Riippuu toki 720 litraisen muusta kalastosta, että millaisia affenia sinne voi laittaa. :)
Fishy fella.
pusu
Junior Member
Junior Member

Kiitos kaunis linkistä!

[:I] Ja todetaan heti aluksi, että sanoin ja muistin väärin, sillä seeprakirjoahvenen albiinomuotojahan noi olivat.

Säyseitä ja veikeitä näyttää olevan, vaikka olen kuullut niimenomaan seeprakirjoahvenien (ei raitakirjoaahvenen) olevan äksy toisinaan.. Papukaijoista tuli selväti pomoja, mutta ovathan nuo vielä pieniäkin nuo albiinot.

Aivan ihania, ja Hkin keskustastahan noi bongasin...

Siis kalasto on vielä auki, mutta mietin isot näyttävät kalat jotka sopii am. kirjoahvenien kanssa ja sen jälkeen tulee muut.

Pohjiksia mulla on piikkisilmiä noin 20 kpl, vihermonnisia 10 kpl, albiinopartis pariskunta, (plus puropleko ja kattareita, jotka myynnissä ja Sinirapu pariskunta tilauksessa). eli tulevat siirrossa 375 l altaastani. Yhdessä altaassa on tähtipartisparsikunta, eli auiki on kumman partispariskunnan laitan isoon altaaseen, ettei ala tulla mixejä.

Ei kun rohkeasti kalastoa ehdottelemaan. Ei ihan pikkuisia kaloja, vaan isoja ja värikkäitä (lapsetkin tykkää [;)] ). Sopisko esim. palettikaloja parvi? Millaisia ne on?

Nyt täytyy ihan myöntää että "hyppään ihan uuteen kalalaji-maailmaan", koska aiemmin on ollut kultakala-akvaario(huntuja ja komeettoja), papukaija-allas, taistoja, hammaskarppeja jne. ei siis ahvenia tms.

Papukaijatkin oli ihan kultakala kaupan mukana tuleet herätekalat, joihin
ihastuin ja samaa heräte sarjaa olivat noi albiinot... Veikeä löytö :mrgreen: .
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Palettikalat on kyllä nättejä, mutta lisääntyvät ihan tuhottomasti, ja ovat yllättävän taitavia pitämään jälkikasvuaan hengissä isojenkin kalojen joukossa. Varsinkin pikkuisilla naarailla on niin hurjat egot, että käyvät isojenkin kalojen päälle kuin yleinen syyttäjä lapsiaan puolustaessaan. Ja kun poikasten menekki on mitä on, niin ehkä olisi parempi hankkia vaikka pieni ryhmä jompaa kumpaa sukupuolta, naaraat tulevat käsittääkseni ihan hyvin toimeen keskenään kun koiraita ei ole.

Luulen että tähtipartikset tuskin lisääntyvät maatiaisten albiinomuotojen kanssa, joten voinet ihan huoletta laittaa molemmat pariskunnat altaaseesi.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

pusu kirjoitti: Siis kalasto on vielä auki, mutta mietin isot näyttävät kalat jotka sopii am. kirjoahvenien kanssa ja sen jälkeen tulee muut.

Pohjiksia mulla on piikkisilmiä noin 20 kpl, vihermonnisia 10 kpl, albiinopartis pariskunta, (plus puropleko ja kattareita, jotka myynnissä ja Sinirapu pariskunta tilauksessa). eli tulevat siirrossa 375 l altaastani. Yhdessä altaassa on tähtipartisparsikunta, eli auiki on kumman partispariskunnan laitan isoon altaaseen, ettei ala tulla mixejä.

Ei kun rohkeasti kalastoa ehdottelemaan. Ei ihan pikkuisia kaloja, vaan isoja ja värikkäitä (lapsetkin tykkää [;)] ). Sopisko esim. palettikaloja parvi? Millaisia ne on?

Nyt täytyy ihan myöntää että "hyppään ihan uuteen kalalaji-maailmaan", koska aiemmin on ollut kultakala-akvaario(huntuja ja komeettoja), papukaija-allas, taistoja, hammaskarppeja jne. ei siis ahvenia tms.

Papukaijatkin oli ihan kultakala kaupan mukana tuleet herätekalat, joihin
ihastuin ja samaa heräte sarjaa olivat noi albiinot... Veikeä löytö :mrgreen: .

Ok! :mrgreen:

Palettikala ei ole parvikala. Kannattaa pitää parina tai haaremina. Liiaksi asti lisääntyvä ja äksy länsiafrikkalainen kirjoahvenlaji. Sulla on siellä jo muutamalta mantereelta porukkaa, joten eipä kai tuo afrikkalaisveri mitään haittaisi?
Meinaatko siis, että nämä isohkot kalat olisivat kirjoahvenia, vai mitä tahansa kaloja?
Isohkoja kirjoahvenia menisi todella useaa lajia noiden papukaijojen ja seeprojen kanssa, mutta piikkisilmät vähän rajoittavat, saattavat nimittäin olla herkullisia välipaloja näille isommille ja äksyille. Montako papukaijaa sulla on siellä?
Sinuna ehkä tuohon kalastoon ottaisin kuitenkin jonkun sopivan kokoisen parvikalan, joka on vikkelä ja n. 8-10cm, ettei päädy heti affeniesi ruokalistalle.

Muutama iso ja näyttävä:

Tiikerinuoliaiset ovat isoksi kasvavia ja todella näyttäviä, mutta jos niitä tuonne laittaisit, niin sitten tuo muu pohjakalasto täytyisi myydä. Tiikerinuoliainen on parvikala ja aika kova vipeltämään. 720 litraiseen noita saattaisi mahtua pieni parvi, riippuu pohjan pinta-alasta. Aikuiskoko vaihtelee lähteiden mukaan 20cm ja 30cm välillä, mutta eiköhän tuo jälkimmäinen luku ole lähempänä totuutta.

Isohkoissa kirjoahvenissa on useita upeita lajeja. Kovin äkäistä fisua tuonne vain ei voi enää ottaa, kun on muitakin kirjoahvenia. Helmikirjoahven on todella upea kala, mutta toisinaan hyvinkin aggressiivinen. Riippuu täysin yksilöstä. Koiras kasvaa yleensä n.25 senttiseksi, naaras 15-20 senttiseksi. Mielestäni yksi upeimmista kirjoahvenista, joka tulee joskus toisten kanssa toimeen. http://www.willegal.net/tropical_fish/jack.jpg
Helmikirjoahvenen lisäksi on useita muitakin vaihtoehtoja, mutta olen niin laiskimus, etten kirjoita niistä mitään, ennenkuin olen kuullut lisää toiveista! :D

Jos haluat sinne pinnassa tai keskivedessä uivaa parvikalaa, kannattaa kysellä muilta foorumeilta, esim särkikaloista tai tetroista! :)
Fishy fella.
pusu
Junior Member
Junior Member

Papukaijoja on vaan kutupari, sillä poikaset myyn. Sen lisäkis tuo albiino seeprakutupari.

Isoilla kaloilla ei oel väliä onko kirjoahven vai ei. Kävisköhän tonkijat?

Tiikerinuoliaisia :? ei kiitos... eikös syö monnisten silmät ja mä tykkään monnisista ja piikkisilmistä enemmän.

Hienoa että albiinot ja tähtipartikset voi laittaa samaan.

Tetrat eivät ole kauheesti mun mieleen, ainakaan tavikset. Ideoita?

Vain naaras palettikaloja parvi on hyvä idea [;)]
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Eli seeprakirjoahvenen ja seeprakirjoahven albiinon voi laittaa samaan alteeseen? Siis kummastakin kutuparit :) ?
Entäs tietääkö kyhmyotsista?
~Ann
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

~~Anna~~ kirjoitti:Eli seeprakirjoahvenen ja seeprakirjoahven albiinon voi laittaa samaan alteeseen? Siis kummastakin kutuparit :) ?
Entäs tietääkö kyhmyotsista?

Toki voi, mutta se ei ole aina kovin järkevää! Saman poikueen koiraat saattavat tulla toimeen, vähän vanhemmat ja eri poikueista olevat harvemmin! Etenkin jos molemmat parit ovat kutupareja, saattaa jälki olla aika tuhoisa, oli toinen pari albino tai ei. Minkä kokoiseen akvaarioon meinasit noita seeproja kaksi paria laittaa? Joissain tapauksissa 500 litraakin saattaa olla kahdelle koiraalle liian vähän. Riippuu jälleen yksilöistä.

Mitä haluat tietää kyhmyotsista? Kaikki riippuu kaikesta, joten jos aloitettaisiin siitä akvan koosta sekä muista asukkaista? :) Meinaatko kyhmyotsaparia seepraparin kanssa?
Fishy fella.
pusu
Junior Member
Junior Member

Kalasto jo lyöty lukkkoon :D , eli=

papukaija kutupari (vitsinä nimet Kieku ja Kaiku)
Nemo vannekrijoajven iso joka etsii kamua
punakirjoahvnia pari
alviino seeprakirjoahven kutupari
sinikirjoahvenia pari

Ja se on siinä, kaikki muut paitsi vikat on jo altaassa ja hyvin ainakin ensinäkemältä tulee toimeen.
Mutta Nemo on hienoin ja kalasto muutetaan sille sopivaksi tarpeen vaatiessa, jos se tai jotkut muut riitaantuu.
Allas 2/5 asti affenilla vielä 375 l ja sitten pääsee uuteen 500l. ja siirrän väliaikasesta 200l komeetat takas 375 l.

Tonkijoita ei tule, ei palettikaloja, eli noiden lisäksi vain pohjikset. valmiina on joko tähtipartispariskunta tai albiinopartiksia pari, piikkareita , vihermonnisia, naamiomonnisia, albiinomonnisia. Mitkä suosittelette niistä kirjoahven altaaseen ja mitä kultakala-altaaseen, eli millainen jako olis paras pohjisten kesken :roll: ?.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

pusu kirjoitti:Kalasto jo lyöty lukkkoon :D , eli=

papukaija kutupari (vitsinä nimet Kieku ja Kaiku)
Nemo vannekrijoajven iso joka etsii kamua
punakirjoahvnia pari
alviino seeprakirjoahven kutupari
sinikirjoahvenia pari

Ai nuo kaikki 500 litraiseen? Käsitin jostain kumman syystä, että se sun akva olis ollut 720 litraa? Jospa jättäisit sinikirjot hankkimatta? :) Tuossa kun on muutenkin aikalailla affenaa, luulenpa että jossain kohtaa joudut siirtelemään fisuja erilleen. Alkuun varmasti tuleekin, mutta odotas pari kuukautta, jonka aikana saattaa tapahtua ihmeitä.
Fishy fella.
pusu
Junior Member
Junior Member

720 l kauppa peruuntui moninaisista syistä ja myyjä piti röyheesti palutuspyynnöistä ja aneluista huolimatta varausrahat itse :cry: . (Paha mieli jäi).

Nopein löytämäni uusi allas ja rehelliseltä myyjältä Hkistä oli 500 l. joten se tulee. Se on toistaiseksi affen allas uudessa kämpässä (vuokra) ja kun löydetään oma kämppä samalta seudulta (joka kokoajan hakusessa) vaihdan 375 l 720 litraseen, tai vähintään sen kokoiseen. Eli sitten on affenille kunnolla tilaa ja samoin komeetoille!

Joo jätän kai sitten sinikirjot toistaiseksi väliin :roll: .
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

pusu kirjoitti:720 l kauppa peruuntui moninaisista syistä ja myyjä piti röyheesti palutuspyynnöistä ja aneluista huolimatta varausrahat itse
Ööh, eikös se ole varausmaksun tarkoituskin, ettei sitä palauteta jos kauppa menee puihin varaajan puolelta? Vähän niin kuin myyjälle korvausta siitä, että tuotetta on pidetty (turhaan) varattuna jollekulle vaikka kysyntää olisi ehkä ollut muualtakin.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
pusu
Junior Member
Junior Member

Ei se ollut niin :( !

=Myyjä rupes muuteleen hintoja ja vaati hakemaan minuuttiaikataululla että on kantajat on tai "tuo sittenkantajasi itse" (ei ole tuttavia siellä pitkän matkan päässä eli 3 isoa miestä) ja oltiin sovittu jo alun perin että hommaa kantajat.
Mulle olis käynyt milloin vaan 2 pvän sisällä mutta ei heti aamusta, kun on pienet lapsetkin olemassa ja kun peräkärryllä tullaan pidemmän matkan päästä, niin en voi luvata outoon osoitteeseen ja vielä keskustaan tuloa minuutilleen. Ja tuo hintojen muutelu oli tylsää samoin vaihtoja mitä oltiin puhelimitse sovittu, niin valhteli :( ..

Minä olen käsittänyt sitten ns. varausmaksun toisin, itse kyllä palautan jos kaupat peruutuvat molemmista tai eniten myyjän puolelta johtuvista syistä!

Minä olisin halunnut ehdottomasti sen jätti altaan ja olin tosi innoissani :| , mutta myyjän on turha hölkytttää viatonta ostajaa miten vaan huvittaa! Kun on markoissa kyse yli 3000 tonnista, niin minusta myyjän pitää olla ostajalle reilu.

Mutta SE SIITÄ-> opinpa vaan, etten osta enää ikinä tuntemattomalta, kuin siten, että maksan käteisellä koko summan hakiessani. En enää ikinä laita tuntemattoman tilille rahaa, ilman kirjallista sopimusta (naurettavaa mutta niin se on tehtävä, aiemmin kaupat ovat sujuneet tällä hyvin).

Jos modet haluaa poistaa tämän tekstin, niin ok.

ASIAAN, eli mites ne pohjakalojen jaot? Ehdotuksia :? ?
Sen varran otin jo vinkistä vaarin, eli piiikkisilmät ja kaikki pikkuphjikset menee jaossa komeetta-altaaseen ja affenaltaaseen suuremmat. Eli sopiiko sinne vihermonniset ja eilen tulleet samantyyppiset naamiomonniset?
Mites noi siniravut? Sopiikos niitä pari affenaltaaseen?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

pusu kirjoitti:Minä olen käsittänyt sitten ns. varausmaksun toisin, itse kyllä palautan jos kaupat peruutuvat molemmista tai eniten myyjän puolelta johtuvista syistä!

[klip]

ASIAAN, eli mites ne pohjakalojen jaot? Ehdotuksia :? ?
Sen varran otin jo vinkistä vaarin, eli piiikkisilmät ja kaikki pikkuphjikset menee jaossa komeetta-altaaseen ja affenaltaaseen suuremmat. Eli sopiiko sinne vihermonniset ja eilen tulleet samantyyppiset naamiomonniset?
Mites noi siniravut? Sopiikos niitä pari affenaltaaseen?
Työskentelen kaupan alalla ja varausmaksua ei saa takaisin jos sen on maksanut, joille tietty vaadi kaupan purkua. Varausmaksu otetaan lähinnä siksi että varaaja myös tulee hakemaan ostamansa tavaran ja maksaa sen kokonaan, muten memma sanoin. Mutta tuohon en puutu enempää, kun on tiedossa vain toisen osapuolen mielipide niin en ota kantaa (Siperia on opettanu) ;). Mutta siis, periaatteessa myyjä ei tehnyt väärin tai huijannut pitäessään varausmaksun.

Paljonko kultakaloillasi on lämpöä altaassa? Piikkikset tykkäävät lämpimästä, joten ihan ekana en niitä kultakala-altaaseen osaisi kuvitella. Monniset sen sijaan voisivat tykätäkkin vähän viileämmästä. Eiväthän kultsisi nypi tai härnää muuten pieniä kaloja? Sinirapuja voit kokeilla ahventen kanssa, mutta ainakin eräässä akvaarioliikkeessä 500l ahvenaltaasta katosi molemmat siniravut alle 2vrk ajassa 8O .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pusu
Junior Member
Junior Member

Miten vaadin kaupan purkua? Tuo raha surettaa kovasti kun tulen pääasiassa toimeen lastenkoihdon tuella.

Minusta varasumaksun pitäminen myyjällä on enemmän ok, jos johtuu vaan ostajasta. Mutta kun näin EI ollut!

Ja olen myös itse ollut kaupan alalla töissä ja tiedän että "asiakas on aina oikeessa" ja jos myymälä haluu pitää hyvän maineen, niin sopii asian ostajan kanssa, niin että molemmille jää hyvä mieli. Olen antanut puhelinron ja yrittänyt sopia asian niin että laitamme varausmaksun vaikka puolksi, mutta vastaus kuului "otan vaikka yhteyttä lakimieheen, että saan pitää rahan" ja soittoa ei kuulu, eikä meileihin vastata.

Montakohan varaumaksua myyjä pitää itsellään ja kuka hälle uskaltaa sitä enää maksaa altaasta josta on jo tullut yksi varausmaksu. Minusta ainakin hintaa pitäisi uudelle mahdolliselle ostajalle vähentää summalla 60 e:roll:!

Ja taas asiaan=

Mun kultsit on lepposia ja ei härnää ketään, eikä toisinpäin. Lämpötila ilman lämmitintä on 22-23, eli hitusen piikkisilmille viileä (suositus 24-).
Ravut on ennenkin ollut kultakala-altaassa, eli pidän kai jatkossakin, kun en halua affenille antaa "rapu-dinneriä"...

Nyt pitää lähteä lasten kanssa ulos. ja mukavaahen se ulkona paistaa aurinko :D . Oodi keväälle!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Näin suoraviivaisesti tulkittuna: Jos kauppa ei toteudu, myyjä pitää varausmaksun. Jos kauppa ei toteudu ostajan puolelta, myyjä pitää varausmaksun. Jos kauppa ei toteudu ostajasta riippumattomista syistä, varausmaksu voidaan palauttaa. Mikään ei kuitenkaan ilmeisesti pakota palauttamaan rahoja. Oppikaa nyt ihmiset kaikki (et vain sinä pusu ;)) että kaikki sopimukset kirjallisina ennen kuin eurokaan vaihtaa omistajaa! Erimielisyyksien kohdalla on hankala vedota siihen mitä on puhuttu ilman todistajien läsnäoloa. Kaupan purusta voit lukea täältä, en tosin ole satavarma miten tuo sitten koskee yksityisten välistä kauppaa... Tämä esimerkki taitaa olla lähinnä tapaustasi? (lainattu yo. sivulta)
Tilauksen peruutus ja kaupan purku

Voinko purkaa sohvakaluston kaupan, kun kalustoa ei ole vielä toimitettu eikä maksettu?
Ostajalla ei ole oikeutta peruuttaa tehtyä sopimusta, vaan peruutus on aina sopimusrikkomus. Jos ostaja peruuttaa tavaran tilauksen ennen kuin sitä on luovutettu, myyjä ei kuitenkaan voi vaatia sopimuksessa pysymistä ja kauppahinnan maksamista. Sen sijaan myyjällä on oikeus vahingonkorvaukseen.
Vahingonkorvauksen suuruus määritellään tapauskohtaisesti. Siihen vaikuttaa mm. peruutuksen ajankohta ja myyjän mahdollisuudet myydä tuote uudelleen.
No, lueskele tuota kuluttajaviraston sivua ja myös laki24.fi sekä finlex.fi olisi hyvä tutkia läpi, vaikka ovatkin todella vaikeaselkoista ja hankalaa tekstiä. Edelleenkään en ota kantaa siihen kenen ika mikäkin on ja mitä pitäisi maksaa kenellekkin ja miksi, harmittelen vaan kovasti kun uusi altaasi meni sivu suun :( . Toivottavasti ulkoilu piristää mieltä 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Varausmaksu tarkoittaa sitä, että jos olen nyt ostamassa joltakulta akvaariota, maksan nyt jonkun sovitun summan myyjälle, ettei myyjä myy tuotetta kenellekään muulle.

Siis varaan sen, koska haluan ostaa sen. Sitten maksan tuotteesta a.) sen hinnan mitä siitä on pyydetty tai b.) pyyntihinnan, josta vähennetään varausmaksu. Tämä käsittääkseni voisaan sopia etukäteen, ja pitääkin sopia.

Varausmaksu on siksi olemassa, että jos ostaja todella haluaa ostaa sen, se silloin saa sen. Jos ostaja muuttaa mielensä, silloin luonnollisesti varausmaksu jää myyjälle. Myyjä on tässä tilanteessa hävinnyt aikaa, eikä myöskään mahdolliset muut ostajat ole voineet ostaa allasta. Varausmaksu on ennenkaikkea ostajan turva. Se on vakuutus siitä, että hän juuri saa haluamansa tuotteen eikä kukaan muu.

Suomeksi sanottuna: Jos ei ole ihan satavarma, että ostaa jonkun tuotteen, ei kannata varausmaksua maksaa. Jos taas on satavarma, että jonkun tuotteen haluaan, silloin varmasti varausmaksu kannattaa maksaa jos sellainen mahdollisuus on.

Asiaa ei varmaan kannata näin forumilla puida enempää. Toivottavasti juttu kääntyy molemmin puolin hyväksi, ja yhteisymmärrys saavutetaan. Enhän tästä pusun asiasta mitään tiedä. Tämä olikin vain yleisellä tasolla sanottua.

Oho, Adrianna got first! :mrgreen:
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
pusu
Junior Member
Junior Member

Kiitos Adrianna, oho- juu ja kiitos linkeistä ja Veikkonen. Tutkin asiaa kun tenavilta kerkiin :roll: .

Joo, kirjallisena kaikki sitten ja yleisesti ottaen sopu on aina kaikkien kannalta paras (muttei se ole kaikkien kanssa niin yksinkertaista, kun yhteydenpitokin on vaan yksipuoleista).

Joo, ulkoilu tekee terää ja mukavaa suunnitella altaita, siis sitä uutta ja olemassa olevaa, jonka mies lupasi antaa muuttaa meidän zoon kanssa komeettoineen päivineen! (olin ensin myymässä sitä saadakseni kokoon 720 l rahat, mutta en myy en varsinkaan jollen saa siitä omiani pois plus menettämääni 60 e takas, tai harkitaan myynkö edes sittenkään, koska kissa lmenetää lempileposijansa...). Hyvä syy, hihiii [;)] , akvaariohuulluttahan kaikilla meillä täällä taitaa olla.

Eli komettoja upea kokoelma ja kirjoja upea kokoelma eri altaissa= sopii mulle.

Varaumaksuista vielä sen verran, että kun se on maksettu niin joustoa on oltava!! Ja huvikseni en kenenkään tilille 60 e laita, vaan olin 100% varma että se on mun. Ja sitä vartenhan tuo mökkireissukin järkättiin ja lapset hoitoon vapuksi (su aamusta-ma iltaan), että saadaan allas haettua.

200 litrasen ostaja ja varasumaksun maksaja soitti yllättäen tänään että tulis hakemaan allaspakettia huomenaamulla (vaikka oli sovittu aluksi ensi viikosta) ja sanoin että tuleppa vaan. Menee kyllä yötöiksi, eli vasta kun tenavat on nukkumassa ja kalat pitää nyt sitten yhdisttää 3 päivän ajaksi (pelottaa yhdistelmä komeetat (isoja onneksi) ja kirjot mutta tiedän kuinka mukavaa on laittaa vappuna ensimmäinen oma isoa akvaario kasaan, niin lupasin sen tehdä. Tulevat pidemmän matkan päästä, joten ymmärrän että viikolla iltahaku on huonompi kuin viikonloppuna.

(Ei sitten ollut mikään ns. pusumainos, mutta minun mielestäni myyjän joka on saanut varausmaksun, niin pitää toimia reilusti ja joustaen, varsinkin kun tullaan pitkän matkan päästä hakemaan, nin kuin tässäkin tapauksessa ja summa liikkuu kuitenkin yli 1000 vanhaa markkaa.)

MUTTA litrat kun laittaa akvoistani nyt yhteen (500+375+52, niin löytyy kivasti yht. 927 l, eli itseasissa mukavempaa kuin pelkkä 720 l ja 52 l :mrgreen:.
pusu
Junior Member
Junior Member

Piti vaan laittaa tänne, että tuo väliaikaisratkaisu yhdistää komeetat ja kirjoahvenet ei ollut kamala. Ihan sovussa tuolla ui. Nemoa väistelee kyllä kaikki :mrgreen: ja komeetat ui lähinnä toisessa päässä ja affenet toisessa.

Piikkaritkin jätin altaaseen, kun en jaksanut yöllä alkaa metsästämään 15-20 kpl "matoja" heikan seasta. Nemo vahingossa maistoi kierteistä eilen, kun tiputtelin niitä lisää altaaseen, mutta sylkäisi suustaan pois samantien, eli en usko että ainakaan se syö yhtään mitään elävää pikkukalaa.

Osaisko joku varmaistaa Nemon sukupuolen :| ? Laitan vaikka kuvan s-postitse. Olis kiva tietää onko oikeesti mies? Edellinen omistaja kun sen Dianana osti ja sittenmmin sai Nimen Kaius... Hmmmm.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

pusu kirjoitti:Piti vaan laittaa tänne, että tuo väliaikaisratkaisu yhdistää komeetat ja kirjoahvenet ei ollut kamala. Ihan sovussa tuolla ui. Nemoa väistelee kyllä kaikki :mrgreen: ja komeetat ui lähinnä toisessa päässä ja affenet toisessa.

Ja kuitenkin vaativat täysin erilaista vettä... Varmaan uivat sovussa, mutta toinen osapuoli on väärissä oloissa. Jos kultakalat tarvitsevat viileähköä, emäksistä ja kovaa vettä, on aika selvää etteivät ne voi hyvin Etelä-Amerikan kirjoahvenille tyypillisessä happamassa ja pehmeässä vedessä, jonka lämpötila ylittää usein +25C:n! :)
Fishy fella.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

pusu kirjoitti:Nemo vahingossa maistoi kierteistä eilen, kun tiputtelin niitä lisää altaaseen, mutta sylkäisi suustaan pois samantien, eli en usko että ainakaan se syö yhtään mitään elävää pikkukalaa.
Jos kala sylkäisee suustaan epähuomiossa nappaamansa, taivaalta pudonneen ruokatabletiksi yms. luulleensa kivikovan kierteisen, ei se kyllä vielä tarkoita sitä ettei mikään muu elävä ravinto maistuisi.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Azkhaeracan, kiitos pitääkin nyt alkaa miettimään että kumman kutuparin tahtoisin [;)] [eli seeprakirjoahvenen vai albiinon] ja kyhmyotsista tiedän sillain kun yhdessä lehdessä niistä oli, paitsi että sopiiko ne vesiarvoilla ja muutenkin suunnilleen luonteeltaan toimeen noiden seeprojen kanssa..
Jees, allasta en ole vielä ostanut, ei varmaan ensin kannata kun on 100litrainen tyhjänä niin niitä laittaa siihen ja kun vähän kasvaa niin siirtää isompaan.. eli heti kannattaa ostaa isompi, pitää nyt katella millanen. Karpeilla on 550 litraa, mutta sen verran pieniä vielä on, että ei vielä tarvitse ostaa uutta [sillon ne ois saanut sen vanhan].
Ja ne seeprakirjoahvenet, miten isoiksi ne yleensä kasvaa normaalisti? Kun jos kyhmyotsat kasvaa n. naaraat 8cm ja koiraat 11cm.
Kiitos :)
~Ann
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

~~Anna~~ kirjoitti:Azkhaeracan, kiitos pitääkin nyt alkaa miettimään että kumman kutuparin tahtoisin [;)] [eli seeprakirjoahvenen vai albiinon] ja kyhmyotsista tiedän sillain kun yhdessä lehdessä niistä oli, paitsi että sopiiko ne vesiarvoilla ja muutenkin suunnilleen luonteeltaan toimeen noiden seeprojen kanssa..
Jees, allasta en ole vielä ostanut, ei varmaan ensin kannata kun on 100litrainen tyhjänä niin niitä laittaa siihen ja kun vähän kasvaa niin siirtää isompaan.. eli heti kannattaa ostaa isompi, pitää nyt katella millanen. Karpeilla on 550 litraa, mutta sen verran pieniä vielä on, että ei vielä tarvitse ostaa uutta [sillon ne ois saanut sen vanhan].
Ja ne seeprakirjoahvenet, miten isoiksi ne yleensä kasvaa normaalisti? Kun jos kyhmyotsat kasvaa n. naaraat 8cm ja koiraat 11cm.
Kiitos :)

Luonteista ei voi koskaan sanoa mitään varmaksi. Saattavat sopia tai sitten eivät.
Seeprakirjoahvenkoiras kasvaa naarasta suuremmaksi, maksimissaan 15 senttiseksi. Naaras jää yleensä hiukan yli 10 senttiseksi. Seeprat eivät ole kovin kranttuja veden suhteen, mutta pH olisi hyvä olla n. 7 luokkaa tai hieman emäksisempää ja kovuus dH asteikolla 9-20 eli siis keskikovaa. Muiden väliamerikkalaisten lajien tapaan se saattaa olla hyvinkin ärhäkkä ja usein lisääntyy vaivaksi asti.

Kyhmyotsa menee samoissa vesiarvoissa kuin seeprakin. Kun pH on 7 luokkaa ja kovuus n. 10-18 dH, niin molempien pitäisi sopia. Lämpotilaa vaikkapa 24-27 astetta.

Mielestäni olisi paras ottaa vain yhtä lajia pariskunta samaan akvaarioon, jos on kyse ärhäkämmästä lajista, riippuu toki akvan koosta. Jos ostaisit nyt vaikkapa seeprakirjoahvenia poikasina, niin mielestäni voisit alkuun laittaa ne siihen satalitraiseen kasvamaan. Sitten myöhemmin ostaisit niille oman akvaarion, joka olisi vaikkapa hiukan yli 200 litrainen. :)
Fishy fella.
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Ahaa, okei kiitos paljon, tuo auttoikin.
Kesäkuun tai heinäkuun jälkeen ne otan [koska koko kesäkuun ja suurimman osan heinäkuustakin olen reissussa], nyt vaan pitää siihen 100 litraiseen laji valita :) kiitos.
~Ann
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”