Keijulevät vaivaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mustaneon
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Keijulevät vaivaa

Viesti Kirjoittaja mustaneon »

Perustin mun akvan yli 1 ja puol kuukautta sillon.
Alussa kaikki sujui hyvin, vedessä oli vaan vaaleita hiukkasia kun suodattimen ne levyt ei ollu vielä tarpeeksi tiivistynyt mutta niitä hiukkasia ei oo enää.

Alussa mulla oli sorapohja, mutta n. 3 viikon päästä perustamisesta vaihdoin hiekkaan. Sen jälkeen vesi oli vaalean sameaa noin viikon ajan. Sitten se muuttui vihreäksi. Lähdettiin viikoksi lomalle ja peitin akvaarion valkoisella lakanalla. Ja en tietenkään voinu antaa kaloille ruokaa.

Se ei auttanut mitään :x ja sitten luulin että kaikki johtuu mun kannosta, otin sen pois, vaihdoin vettä 50% ja lisäsin Tetra Crystallia. = Vesi oli kirkasta 2 päivää ( ei sillonkaan täysin kirkasta) ja nyt se on vaalean vihreetä. Olen koittanut vaihtaa vettä kolmekin kertaa viikossa, vähentänyt ruokintaa (vaikka en ennenkään ruokkinut liikaa)

Nyt oon sitten miettinyt syitä, että miten mun vedessä voi olla niin paljon ravinteita:

a) Akvaario on 1 ja puolen metrin päässä ikkunasta =olen peittänyt ikkunanpuoleisen lasin ja aurinkoisella säällä oon sammuttanut toisen tai molemmat loisteputkilamput.

b) Akvaariossa on kaksi loisteputkea, molemmat kasveille tarkoitettuja. Eli liian voimakas valaistus?

Käyn ostamassa tiistaina toisen sävyloisteputken, jos syy on tuossa.

Kalastohan tuohon ei vaikuta, mutta entä nitraatti? Sitä en ole mitannut.

Oon katsonu vanhoja keskusteluja tästä aiheesta, mutta kaikissa sanotaan vaan et:
1. paasto
2. akvan peittäminen viikoksi
yms.

Mutta noista kasvilampuista ei puhuta mitään..

Toivottavasti joku osaa auttaa? 8-)

Niin ja tuli vielä mieleen että mulla on ollu ulkosuodattimessa aktiivihiili sellanen musta levy. Eikös se tapa bakteereita? Voisiko se olla osasyyllinen?
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

jaa, vielä samennus vaivaa? Sulla on kyllä aika voimakkaat kasvilamput sit jos 2x niitä... mielummin 1 lamppu kasveille ja toinen lamppu kaloille.

Keijulevä on munmielestä vaan pinnalla kelluva levä joka ei sekoitu veteen tai ainakaan mulla ei sekoittunu. Se lähti suht helposti ku hommasin karvalehteä. Kelluskasvi joka syö todella paljon ravinteita. käytin myös sanomalehti kikkaa. Laitoin pinnalle sanomalehden sivuja jotka imee pintaveden itseensä, jolloin rasvakerros ja levät lähti samalla.
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
sani
Advanced Member
Advanced Member

Re: Keijulevät vaivaa

Viesti Kirjoittaja sani »

mustaneon kirjoitti: Niin ja tuli vielä mieleen että mulla on ollu ulkosuodattimessa aktiivihiili sellanen musta levy. Eikös se tapa bakteereita? Voisiko se olla osasyyllinen?
Aktiivihiili pois. Se imee itseensä myrkkyjä ja lääkejäämiä joten sitä voi käyttää vaikkapa lääkekuurin jälkeen mutta ei jatkuvasti, sillä se imee itseensä myös kasveille tärkeitä ravinteita.

Mielestäni noin lähellä ikkunaa oleva akvaario suorastaan kutsuu niitä keijuleviä sinne. Eikö allasta voisi siirtää?

Millä muuten lannoitat kasveja ja kasvavatko ne hyvin? Voit ihan hyvin vaihtaa toisen putken johonkin toisenlaiseen kuin kasvivaloon eli esim. päivänvalosävyiseen.

Nitraattitesti kannattaisi ehdottomasti ostaa.

Kalasammakolle tiedoksi että kyllä ne keijulevät ovat koko vedessä vihreänä sumuna, eivät missään pinnalla.
mustaneon
Member
Member

Keijulevä

Siis mun mielestä keijulevä on sellasta et koko vesi on vihertävää.?
Sulla on tainnut olla jotain muuta levää siellä.
Auttaisiko, kun aion laittaa nyt ihan pian hounekasveja vesikasvatukseen (kultaköynnöstä yms.) Söisikö ne niitä ravinteita tarpeeksi?

Niin ja poistaako aktiivihiili kaikki bakteerit akvaariosta?

Ja vaihdan sen toisen lampun tiistaina. Auttaisiko ne vedenvaihdot?
Joo ja ostan samalla sen nitraattitestin.

-----------

Joo eli nyt seuraavaksi:

1. Otan aktiivihiilen poissa
2. Vaihdan sen lampun
3. Minä ja iskä siirretään akvaario eri paikkaan

Toivottavasti auttaa!

Niin ja lannoitan niitä kasveja jollain pohjalannoitteella ja sitten laitan Tetran nestemäistä joka viikko vähän. Kasvit kasvaa ok hyvin mun hoidolla ja sitten oon laittanu rautanauloja. Mulla on jotain uusia kasveja niin en tiedä vielä että miten ne sit rupee kasvaa.
Cnnmn
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re: Keijulevä

Viesti Kirjoittaja Cnnmn »

mustaneon kirjoitti:Niin ja poistaako aktiivihiili kaikki bakteerit akvaariosta?
Aktiivihiili ei poista bakteereita, vaan raskasmetalleja yms myrkkyjä joita jää veteen esimerkiksi lääkkeistä.
mustaneon
Member
Member

Auttoi

Joo olin nyt vkl poissa kotoa, ja ja kun tulin kotiin niin akvan vesi oli ihan kirkasta! Äiti sano että vesi oli sillä aikaa ollut ihan sameeta, ja yön aikana oli tullut vesi kirkkaaksi 8O .. Aika outoa.
Isä oli kyllä joka päivä sammuttanut siitä valot. Aina kun joku oli laittanut ne päälle niin se oli sammuttanut :) Mahtoiko auttaa?

Niin ja aktiivihiilen otin ajat sillon poissa akvasta mutta valoa en ole vaihtanut ja se on edelleen siinä ikkunan vieressä se akvaario :roll:
marru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marru »

[;)] sinulla siis kuvauksesta päätellen ollut vissiinki vihersamennusta.? Se voi olla sitkas saada pois. Minulla kesti kuukausitolkulla.
Lamput kannattaa ehdottomasti vaihtaa.Runsailla vedenvaihdoilla minä sain altaan veden lopussa kirkastumaan (yli puolet/ 1x vko). Pimennykset ei auttaneet kuin hetkeksi. Mutta jos haluat kokeilla pimennystä,( voihan se sulla auttaakin) niin lakana ei riitä, vaan täytyy olla jotain valoa läpäisemätöntä materiaalia, esim kartonkia ja niin tiivisti ettei mistään pääse valoa akvaan. Kalat pärjäävät kyllä viikonkin ilman ruokaa. :roll: ja pimennyksen aikana vedenvaihtoja esim joka toinen päivä 1/3.
Ja jos mahdollista vaihda akvan paikkaa.
Onnea yritykselle :?
suo siellä vetelä täällä
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

marru kirjoitti:[;)] sinulla siis kuvauksesta päätellen ollut vissiinki vihersamennusta.?
Hmm.... Keijulevä on nimenomaan vihertävää sameutta vedessä!
Torjuntaan auttaa parhaiten UV-sterilaattori, jolla saa ongelman pois ~2 päivässä. Edullisempi konsti on täydellinen altaan pimennys (tarkoittaa että allas peitetään 'konstilla') ja runsaat vedenvaihdot. Kasvit siitä vielä selviää, muttei levä.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Kuinka pitkä valaistusaika sulla on siinä altaassa? Aikaa lyhentämällä voisi saada aikaan pysyvämmän ratkaisun, jos kasvit ei siitä liiemmälti ala kärsimään. Valaistus ja putkien sävy tuntuvat olevan ratkaisevassa roolissa keijuleväongelmien kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”