Monninen tyhjästä?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
unnanen
Starting Member
Starting Member

Monninen tyhjästä?

Viesti Kirjoittaja unnanen »

Havaitsin äsken reilu kuukausi sitten perustetussa 63 litran altaassani parisenttisen helmi(?)monnisen. Havainnon tekee mielenkiintoiseksi se etten ole kyseistä monnista hankkinut... Asukkeina on toisesta, vanhasta akvaariostani siirretyt piikkisilmät (4) ja neontetrat (9), joten eläinkaupastakaan ei monninen ole voinut vahingossa tulla ja vanhassakaan akvassa ei kyseisiä monnisia ole koskaan ollut. Hankin tosin altaan perustamisen alkuvaiheessa HAS:n huutokaupasta muutaman kasvin, mutta olisiko monninen voinut pysyä hengissä, kun kuitenkin kasvit huuhtelin huolella vedellä ennen altaaseen laittoa. Mystistä tosiaan.

Pirteältä pikkukaveri vaikutti, mutta mitä sille tekisi jatkossa? Liitänkö toiseen akvaarioon kuparimonnis-parven jatkoksi (tilaa ei ole toiselle parvelle), annanko asua tuolla pienemmässä yksinään (kavereita ei taida mahtua, piikkisilmiä kuitenki 4 jo pohjalla?) vai annanko sen hieman kasvettua jonkun toisen akvaarioon? Lajin tunnistus on kesken, ja kuvaakaan en valitettavasti saa, mutta helmimonniselta se vaikuttaa, hieman vaaleammalta tosin.

Kiinnostavaa olisi todellakin tietää mistä moinen pikkuotus on voinut ilmestyä ja miten selvinnyt noinkin isoksi ilman mitään erityistä hoitoa... :D
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Varmaan tullut kasvien mukana.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kasvien mukana se on varmaan tullut, itsellenikin on käynyt niin että olen lahjoittamiani kasveja pestessäni huomannut yhden helmimonnisen munan, heittänyt sen poikasaltaaseen ja monninenhan siitä kasvoi, nyt jo aikuinen :mrgreen: Monnisten munat ovat tosi kestäviä, selviävät huuhtelusta helpostikin.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Minulla on kanssa kuparinen, joka tuli munana kasvien mukana. Kestäviä ovat kyllä, kyseiset kasvit nakattiin silloin paremman puutteessa akvaan, jota oli alettu kypsyttää ammoniakilla, mutta sitten kypsytys jäi akvaarion omistajan muuton vuoksi kesken, joten olin aika yllättynyt kun siellä piipertelikin pieni monninen :) Tuli hieman kiire vaihtaa vettä, ja akvaario jäikin sitten minulle siksi aikaa, että lapsonen kasvoi riittävän isoksi muuttaakseen muiden kalojen sekaan.
unnanen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja unnanen »

Kiitos vastauksista, oletinkin kasvien olleen ainut vaihtoehto, mutta yllätys oli tosiaan melkoinen kun monnisen tänään huomasin. :D Aiempaa kokemusta monnisten munien kestävyydestä ei ollut, mutta hyvä tietää nyt tämäkin. :mrgreen:
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

unnanen, kun kysyit että mitä teet sille jatkossa, niin mun mielestä kannattaa laittaa monninen kuparimonnis-parven jatkoksi toiseen altaaseesi :)

Mulla itselläni tuli joskus aikoinaan kaksi piikkisilmää kasvien mukana eläinkaupasta :)
It's true, we're all a little insane.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”