Suolojen sekoittamisesta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Suolojen sekoittamisesta

Viesti Kirjoittaja tomppa55 »

Miten sekoitat Chiclidistien suolat. Vähän on ollut vaikeuksia saada se b-seos liukenemaan. Täytyy liottaa niin turkasen kauan.
Ainakaan niiden J.Järven ohjeiden mukaan ei todellakaan viitsi tehdä. Kaloja tuskin näkyisi viikkoon kun vesi on ihan sameena.
Auttaisikohan hiilidioksiidi liukenemiseen?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ison altaan suolat mittaan osa kertaansa litran mittaan, jossa sekottelen kunnes jotakuin liuennut, sitten tratilla 1,5l limukkapulloon jonka täytän loppuun vedellä. Kumpikin komponenetti siis erikseen ja omaan pulloon, mittavehkeet välillä huuhdellen.

Ravistelen pulloja pari kertaa ja jätän pöydälle siksi aikaa, kun puuhaan letkut paikalleen. Karbonaatit liukenevat hitaammin, mutta hetken odottelu/seisottaminen on poikaa.

Liuokset yleensä liuenneet täysin kirkkaiksi, siihen mennessä kun päästään täyttämään allasta. Täytön yhteydessä liruttelen vain pulloista vuoronperään liuoksia täyttöveden sekaan. Ei sameusongelmia. 100l altaaseen teen liuokset juomalaseihin.

Hiilaria ei saa tanganjika-altaaseen syöttää, laskee pH:ta. Suolakomponentit, eivätkä väkevät suolaliuokset, saa sekoittua ennekuin altaassa, reagoivat keskenään muodostaen vaikeasti liukenevia ei-toivottuja suoloja.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Veikkaan että myyjällä on mennyt jauhot sekaisin mun pusseissa. Sekä sekoittaessa, että pakatessa.
Pussissa jossa lukee karbonaatit, liukenee heti.
Pussista jossa lukee mangnesium lisään desin jauhoa litraan vettä 1 1/2 pulloon. Ravistelen voimakkaasti noin 5min jonka jälkeen annan asettua. Ravistelun toistan joka päivä noin viikon ajan. Tässä vaiheessa pohjalla on vielä vähän hituja, joten ravistan ja kaadan annostuksen vesisaaviin. Vesi saavissa (80L) samenee jonkin verran, joten ajan vettä 1000l/h ulkosudattimen läpi noin tunnin, sen jälkeen veden voi lisätä akvaarioon samentamatta vetää.
Eilen rupesi v*tuttamaan toi ruljanssi. Vesi arvot olen kyllä saanut säädettyä nappiin, mutta testeriä siinä meni kyllä aika helvetisti. Aluksi ihmettelin kun karbonaatit ei nostaneet karbonaattikovuutta pätkääkään Gh tosin nousi.
Ajattelin että pussit on sekoittunut, mutta kyllä taitaa jotain muutakin vikaa mun jauhoissa olla.
Täytyy reklamoida myyjälle ilmeisesti.
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

tomppa55 kirjoitti:Pussissa jossa lukee karbonaatit, liukenee heti.
Pussista jossa lukee mangnesium lisään desin jauhoa litraan vettä 1 1/2 pulloon. Ravistelen voimakkaasti noin 5min jonka jälkeen annan asettua. Ravistelun toistan joka päivä noin viikon ajan. Tässä vaiheessa pohjalla on vielä vähän hituja, joten ravistan ja kaadan annostuksen vesisaaviin.
Tässä on jotain outoa -- minulla magnesiumkloridi liukenee paljon paremmin kuin karbonaatit.

Ongelmia veden samenemisesta oli paljon kalsium-suoloja sisältävää JBL:n AquaDuria käyttäessä (jota käytin aivan aluksi). Siirryin siitä laittamaan apteekista hankittua magnesiumkloridia GH-arvojen nostoon ja KH/pH-puolella seosta, jossa oli 2/3 ruokasoodaa ja 1/3 kaliumbikarbonaattioa (TAS:n webbikaupasta tilattua). Nykyisessä seoksessa on bikarbonaattien lisäksi noin 20% karbonaatteja, koska pH nousee pelkill bikarbonaateitta erittäin hitaasti. Nämä seokset ovat J. Järven seoksista aika lailla yksinkertaistettuja -- mm. lituim-suolat ja preis-mineraalisuola on jätetty kokonaan pois.

Huomattava on, että magnesium ja karbonaatit pitää lisätä erikseen -- jos ne pääsevät sekottumaan, syntyy vaikealiukoisia suoloja.
tomppa55
Junior Member
Junior Member

[quote]Huomattava on, että magnesium ja karbonaatit pitää lisätä erikseen -- jos ne pääsevät sekottumaan, syntyy vaikealiukoisia suoloja.
Ehdottomasti olen tämän kyllä huomioinut. Jotain vikaa noissa mun suoloissa kyllä on.
Ainakin pussit ovat merkitty väärin päin ja sen lisäksi luulen, että sekoittamisessa on vielä mennyt jokin vikaan.
Niinkuin sanoin täytyy varmaan ottaa yhteyttä myyjään.
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Tuli vielä mieleen kysyä, että käytäthän liuottamisessa lämmintä vettä? Itse sekoitan suolat noin puoleen litraan lämmintä (niin kuumaa kuin hanasta tulee) vettä. Se parantaa liukenemista huomattavasti.
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Kaikkea olen kokeillut. Kiehuvasta jäiseen. Kaikilla sama tulos. Hiilidioksiidiakin meinasin koittaa, mutta olisi mennyt mielestäni liialliseksi teemailuksi kiljun kanssa pelaaminen.
Täytynee ostaa aineosat apteekista ja sekoittaa itse.
Kalojenkin kanssa ongelmia. 2 leleupeista kadonnut, ilmeisesti Calvuksen mahassa. Olivat kyllä tosi pieniä (3cm). Isoin vielä jäljellä. Kokeeksi laitoin yhden pienen miljoonakalan altaaseen. Calvus söi sen noin 3min altaaseen laiton jälkeen.
Nyt se yksin jäänyt leleupi saa ihan koko ajan niittiä noilta reganeilta.
Isoin Calvus jahtaa kahta muuta lajitoveriaan koko ajan.
Voi vee... Jotenkin vähän turhauttaa...
Mitäköhän noille pitäisi tehdä?
Edit. Leleupi löytyi suodattimen sisältä, mutta näyttäisi siltä että olisi viihtynyt paremmin siellä kuin itse akvaariossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”