Kuparimonnisten ralli

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vempain
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 11:41, 08.11.2001
Paikkakunta: Antigua and Barbuda

Kuparimonnisten ralli

Viesti Kirjoittaja Vempain »

Minulla on 6 kuparimonnista 130 litran altaassa.
Tänään huomasin kahden jahtaavan toisiaan. Toinen
on selvästi naaras, se on paljon pulleampi ja
suurempi kuin toinen(koiras). Onko normaalia että uros
muuttuu punertavaksi kyljistään tällaisen rallin
aikana? Ralli ei ainoastaan ole pohjan tuntumassa, vaan siihen käytetään koko allasta.

-pH 6.7
-KH 4
-GH 4
-NO2 0,1 mg/l
-lämpötila: 25 astetta





Muokattu - vempain on 25/11/2001 19:46:22
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Taisinpa vastata sinulle tuolla toisella palstallakin, noh ei se mitään...

Tuo ralli kuulostaa nimenomaan kutupuuhalta. Varsinkin jos ne eivät viihdy pohjan tuntumassa vaan menevät keskivedessä pitkin allasta niin luultavasti sinun altaassasi on jo mätimunia?
Nuo vesiarvot ovat ainakin täsmälleen samanlaiset mitkä olivat altaassani siihen aikaan, kun kuparimonniset kutivat urakalla.

Värityksen muuttuminen on ihan normaalia. Joko punertavaksi tai sitten sellaiseksi syvän kuparinhohtoiseksi.
Vempain
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 11:41, 08.11.2001
Paikkakunta: Antigua and Barbuda

Viesti Kirjoittaja Vempain »

Vainiin... Minkä näköisiä ne mätimunat ovat`? Olen huomannut altaan sivulaseissa vaaleita munia ryppäissä. Ja niitä on paljon. Olen luullut niiden olevan kotiloiden munia, sillä sain kasveja akvaariosta jossa oli ollut aikoinaan kotiloita.

Tämään itse asiassa näin kun monniset oli toisissaan kiinni t-asennossa. Se taitaa liittyä siihen kutujuttuun...

Onneks on tossa pieni allas vapaana, jos meille pieniä monnisia tupsahtaa .
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Onneksi olkoon.
Ne laseissa olevat munat ovat mitä ilmeisimmin kuparimonnisen mätimunia. Jos ne ovat sen verran isoja, että näet ne hyvin niin ne tuskin ovat kotiloiden ja kotiloiden kutu on yleensä sellaisen hyytelön seassa, kun taas monnisten ei.
Ja niitä kuparimonnisten mätimunia yleensä tosiaan on paljon.
Voit kerätä ne varovasti pois ja siirtää ne pienempään altaaseen. Niiden pitäisi kuoriutua muistaakseni viimeistään viiden päivän päästä.
Vempain
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 11:41, 08.11.2001
Paikkakunta: Antigua and Barbuda

Viesti Kirjoittaja Vempain »

quote:
Onneksi olkoon.


.... varsin mielenkiintoista. Nimittäin ne kuparimonniset on ollu meillä vajaan viikon .... Miten muuten niitä poikasia sitten pitää hoitaa?

Mä olen vielä sen verran pihalla näistä jutuista, etten ajatellu että meillä kalat alkaa saman tien lisääntymään. Mutta joo... taidan siirtää ne pallurat huomenna pienempään purkkiin ja odotella kuoriutumista.
Kiitos!
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Sekalaisia vinkkejä monnisvauvojen kasvatteluun löytyy mm. keskustelusta "pandamonnispäiväkirja"
http://www.aqua-web.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69

"Keskustelu" on jatkunut jo kohtalaisen pitkään, joten hyppää viestiketjussa välillä esiintyvät tyhjäpäiväiset lätinät yli

Hope is the denial of reality.
- Raistlin Majere -
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

quote:Nimittäin ne kuparimonniset on ollu meillä vajaan viikon .... kuparimonniset kutevat luonnossa sadekauden alkaessa joten altaan vaihto varmaan innosti ne kutupuuhiin.

Onnea vain poikasten kasvatukseen.

Elämä alkaa vasta koulun jälkeen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”