Kiinanimunuoliainen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiinav
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kiinanimunuoliainen

Viesti Kirjoittaja tiinav »

Onko kiinanimunuoliaisen nimellä myytävä kala Beaufortia joku?
Minkä kokoiseksi kala kasvaa? 5 -12 cm?
Miten viileä vesi? Onko 24-25 astetta liikaa?
Onko kiinanimunuoliainen miten herkkä kala esim. verrattuna perhoskirjoahveneen ja täplänuolimonniin?

Syökö kiinanimunuoliainen vihreää täplälevää, jota on hiukan vanhemmissa Anubiaksen ja jaavansaniaisten lehdissä sekä takaseinällä. Otot huolehtivat muista levistä, mutta tuota ne eivät saa irti.
Kelpaako lisäruoaksi vihertabletit ja syökö se pakasteruokaa?
Syökö se hennompia kasveja?

Kiinanimunuoliaisia oli myytävänä lähiakvaarioliikkeessä (vain 45 km), ja ajattelin sitä levänsyöjäksi 100 litraiseeni. Mutta jos se on Beaufortia leveretti?, niin tila taitaa käydä pieneksi.

Akvaarion koko siis 100 litraa.
Suodattimena on Eheimin ulkosuodatin 2224.
Valaisu 2 x 18 W (päällä 14 h/vrk) + 1x18w (päällä n. 8 h/vrk)
Kasveja n. 60 kappaletta
kaloina:
2 perhoskirjoahventa
2 hunajarihmakalaa
6 kiilakylkeä
4 täplänuolimonnia
3 piikkisilmää

Ph 6,8 (huh, vihdoinkin tasoittui, oli välillä yli 7)
karbonaattikovuus 2
Nitriitti 0
(nitraattimittaria ei vielä ole)
Vedenvaihdot viikottain pari kolme sangollista (tarvitaan huonekasvien kasteluun).

Vastauksistanne etukäteen kiittäen Tiina V
ratti
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Mulla on 275 litrasessa 26 asteisessa (ph6,5) pärjännyt hyvin nyt puoli vuotta. Ei ole mielestäni kasvanu yhtään (n.6cm).
En näe sitä koskaan kasveissa,se tykkää sileistä pinnoista joten se on yleensä lasissa. Joskus tulee ruokinta-aikaan pöllyyttämään viher-tablettia.
On muuten tosi nopee kala kun sille päälle sattuu.Ja muutenkin oikein kiva ja harmiton katseltava.
En todellakaan tiedä mitä se tarvitsisi,mutta näyttää viihtyvän.
Eikä piittaa muista kaloista,eikä muut siitä.Siis harmiton veikko.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Imunuoliaiskeskustelut voisi mielestäni siirtää jo määritelmänkin mukaan monniryhmään, jossa niihin osaisi Pertti vastata.

Virtaava, hapekas, puhdas ja viileähkö vesi sekä monipuolinen ruokinta ovat niitä asioita joilla imunuoliaiset pidetään tyytyväisinä. Valtaosa Suomeen tuoduista taitaa jäädä aika lyhytikäisiksi mutta pisimpään elänyt omistani eli 7 vuotta. Potentiaalia siis näillä on, kunhan vain eivät ole matkan uuvuttamia tai joudu elämään epäsopivissa oloissa. Ostaessa tarkistaisin syökö kala ja onko sen vatsapuoli terveen näköinen eikä kuopalla. En myöskään ostaisi kalaa joka on juuri tullut liikkeeseen tai jonka hinta on normaalia korkeampi (erästä iso osa voi olla vainaita).

Lajeista Pertti Rassi on kirjoittanut Akvaariomaailmassa 2/2001. Olen itse nähnyt myynnissä Beaufortia-lajia, joka ilmeisesti on B. leveretti (vaalealla pohjalla tummat pienet pisteet), viherimunuoliaista Gastromyzon punctulatus (tummalla pohjalla pienet vaaleat pisteet), "koru"imunuoliaista Gastromyzon ctenocephalus (poikkiraitainen selkä) sekä Pseudogastromyzon cheniä, jota on kai kerran ollut liikkeissä. Kaikkia näitä lajeja olen myös pitänyt akvaariossa eikä niiden hoidossa mielestäni ole mitään sen kummempaa. Hyvät olot niille on kaikille tarjottava eikä kyse ole ihan aloittelijoiden kaloista.

-maisu-
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pehis »

Imunuoliaiskeskustelut voisi mielestäni siirtää jo määritelmänkin mukaan monniryhmään, jossa niihin osaisi Pertti vastata.
Hyvä pointti...

Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiinav »

Kiitoksia vastauksista, en ollut varma kuuluuko imunuoliainen monneihin, siksi kysymys kohdassa "Muut".
Luin sen kirjoituksen akvaariomaailmasta, siksi kiinnostuinkin tuosta lajista, samoin sfnet-keskustelussa oli imunuoliaisista.
Haulla Kiinanimunuoliainen löytyi yhden tukun listalta nimellä tuo Beaufortia sp, siksipä kyselinkin siitä lisätietoja. Jos se olisi B. Leveretti, se tulisi liian isoksi minulle. Lisäksi kuulun kyllä vielä kastiin "aloitteleva" akvaarionharrastaja.

Terveisin Tiina
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ei imunuoliainen monneihin kuulukaan, mutta muihin pohjalla eläviin kaloihin kyllä. Ehkä ryhmän nimeen pitäisikin lisätä nuoliaiset?

-maisu-
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Ei imunuoliainen monneihin kuulukaan, mutta muihin pohjalla eläviin kaloihin kyllä. Ehkä ryhmän nimeen pitäisikin lisätä nuoliaiset?
Maisulle kun ei tohdi sanoa ei , niin lisätään otsikkoon nuoliaiset.

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Maisulle kun ei tohdi sanoa ei, niin lisätään otsikkoon nuoliaiset.

Nuoliaiset sopivat mainiosti monnien rinnalle. Reilu vuosi sitten ne otettiin Monniklubinkin piiriin.

-------------------
monniryhmään, jossa niihin osaisi Pertti vastata.

Maisu liioittelee. Tiedän nuoliaisista varsin vähän, etenkin heti kun siirrytään Gerhard Ottin nuoliaiskirjan ulkopuolelle. Olen minä toki jonkun verran haalinut arkistooni myös muuta nuoliaiskirjallisuutta ja -artikkeleita, mutta monneihin verrattuna vähän.

"Kiinanimunuoliaisen" tiedän tulleen Suomeen, mutta en ole ehtinyt "opiskella" vielä lajia. Jos se on Beaufortia, niin minulla ei ole eväitä yrittää määrittää, mikä suvun kolmesta lajista se on. Kyseessä voi olla jonkin muunkin imunuoliaissuvun laji.

Palaan vielä tuohon ryhmän asiantuntemukseen. Jos haluaa pysyä jyvällä jostakin ryhmästä, ote ei oikeastaan saisi herpaantua missään vaiheessa. Tiedot vanhenevat niin nopeasti. Niinpä yksin yli 3000 monnilajin seuraaminen Suomesta käsin on aivan ylivoimainen tehtävä. Akvaariolehtien ohella on tunnettava myös tieteellinen kirjallisuus. Valitettavasti meidän kirjastoistamme puuttuu erittäin tärkeitä kansainvälisiä kalabiologisia julkaisusarjoja. Yhden kaikkein merkittävimmän olen tilannut itselleni, mutta kolme-neljä muuta pitäisi vielä tilata. Hinta on yleensä lähes tuhat markkaa per sarja.

Niinpä nuoliaisia tyydyn seuraamaan sivusta. Yritän kyllä kaivaa tietoja, mutta kovin syvälle en välttämättä pääse.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”