Millaisia kokemuksia, sisustus ideoita, kasvivalinnoista, yleensäkin kokemuksia näistä ihastuttavista otuksista?
Itse suunnittelen Noitamonneille omaa akvaariota, pohja-alaltaan suurta, mutta matalaa allasta ja noitamonnien seuraan korkeintaan ehkä corydorasmonnisia.
Itselläni on tällä hetkellä 240-litran vetoinen allas. Jossa asustaa lehtikalapariskunta, maatiaispartamonnipariskunta +niiden poikasia,
kiilakylkiä, corydorasmonnisia sekä 4 leväbarbia.
Ps. Olen tutustunut kirjallisuuteen.
Katja Jahn
(Rineloricaria) noitamonni-akvaario
Valvoja: Moderaattorit
Millaisia kokemuksia, sisustus ideoita, kasvivalinnoista, yleensäkin kokemuksia näistä ihastuttavista otuksista?
Itse suunnittelen Noitamonneille omaa akvaariota, pohja-alaltaan suurta, mutta matalaa allasta ja noitamonnien seuraan korkeintaan ehkä corydorasmonnisia.
Itselläni on tällä hetkellä 240-litran vetoinen allas. Jossa asustaa lehtikalapariskunta, maatiaispartamonnipariskunta +niiden poikasia,
kiilakylkiä, corydorasmonnisia sekä 4 leväbarbia.
Ps. Olen tutustunut kirjallisuuteen.
Olet oikeassa, noitamonnit ovat todella mielenkiintoisia.
Ne pitävät varjoisasta akvaariosta, jossa ei tarvitse olla kovin kova virtaus. Matala sadan litran akvaario riittää yhdelle parvelle. Pohjalla tulee olla hienoa hiekkaa. Suurilehtiset kasvit kuten miekka- ja melalehdet samoin kuin juuurakot synnyttävät tarpeellisa hämäriä kohtia. Pohjalle kannattaa asentaa myös putken pätkiä, joihin noitamonnit hyvin mahtuvat. Ne oleskelevat niissä mielellään ja kutu tapahtuu yleensä putkiin.
Noitamonnilajeja on äärimmäisen hankala erottaa toisistaan. Niinpä kannattaa ostaa kerralla kokonainen parvi, 4-5 yksilöä. Myöhemmin et ehkä onnistukaan hankkimaan uudelleen samaa lajia. Kun noidat on saanut viihtymään, ei niiden viljely ole yleensä kovin vaikeaa.
Vastikään kaikki pohjoisen Etelä-Amerikan noitamonnit siirrettiin sukuun Hemiloricaria. Sekä niitä, että edelleen sukuun Rineloricaria kuuluvia eteläisiä lajeja tuodaan Suomeen. Edellisiä kuitenkin huomattavasti useammin.