Kultakalan alistumisasento?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
curiosus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 20:47, 16.04.2006

Kultakalan alistumisasento?

Viesti Kirjoittaja curiosus »

Pari viikkoa sitten yksi meidän pojista (kuvassa keskimmäinen) lepäili aina "pystyasennossa". Voiko se olla merkki alistumisesta vai onko kyse tottumuksesta niin kuin meillä (esim. selälleen tai kyljelleen maku)?

Näyttää siltä, että naaraskin (kuvassa takimmainen) on ottanut sen tavaksi. Nykyisen se jopa ui eteenpäin yläviistoon. Paitsi tasoittuu silloin (eli ui niin kuin kultakalan pitää), kun näkee jonkun tuijottavan sitä.

Kuva

Olen kuullut, että kultsupojat lähtevät kaunottarien perään, mutta meidän pojat yrittävät houkutella naaraan omaan reviiriinsä. Välillä kun kyyhkyläiset ovat vierekkäin, kolmas poitsu tunkee siihen väliin. Onkohan tämä ihan normaalia? Mustasukkaisuutta? Kaloilla?

Akvaariossani on siis kaiken kaikkiaan kaksi koirasta ja yksi naaras. Päättelin niiden sukupuolet niiden käyttäytymisen perusteella.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

curiosus kirjoitti:Pari viikkoa sitten yksi meidän pojista (kuvassa keskimmäinen) lepäili aina "pystyasennossa". Voiko se olla merkki alistumisesta vai onko kyse tottumuksesta niin kuin meillä (esim. selälleen tai kyljelleen maku)?
En usko että alistusasento,yleensä se on ainaskin barbeilla muilla särkikaloilla,pääalaspäin asento.. Voi olla vain tottumus..lepäysasento..katos se pyrstö voi painaa.. :mrgreen: näyttävät olevan huntuja..

No mutta vaikea sanoa tuosta mitään näkemättä itse kalojen käytöstä..


Niin sukupuolien erottamisesta,varmasti vain koirailla tulee kutukyhmyjä poskiin. sen onkin varmin erotus keino,ja myös yksi on se jahtaus,vain koiraat jahtaavat naaraita.

Kyllä varmaan se toinen koiras änkeää väliin,sillä haluaa itse kutupuuhiin.. [;)] Ainakin barbeilla,muilla särkikaloilla käytös tuommoista jokainen haluaa osallistua,yleensä on parempi pitää enemmän naaraita kuin koiraita,muuten voi tulla se ongelma että koiraat ahdistavat yhden naaraan ahdinkoon ja se voi jopa kuolla jos ei pääse pakenemaan piiloon.
Itsellä onkin tämän takia yksi koiras,2 rouvaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Minä voisin arvailla noilla jalostetuilla kultakaloilla usein esiintyvää uimarakkovikaa. :( Kannattaa siis tarkkailla ettei tuo pahene, toivotaan kuitenkin että on vain tapa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”