Hiilari-asiaa taas kertaalleen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

Sanokaas nyt joku konsti millä pääsen eroon tuosta aktiivilevittimestä, koko avaario täynnä kuplaa = ruma, pitää kokoajan ääntä kun levittää kuplaa. Se tetran kaasukello riittää vaan 100litraan....
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Nytpä tuli semmoinen juttu eteen, että liivatesokeri seoksesta tuli kamalan paksua. Haittaako ja voinko laittaa hiivan siihen päälle vaikka tönkköä tuli. Vaikuttaako käymiseen mitenkä?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

marjo77 kirjoitti:Nytpä tuli semmoinen juttu eteen, että liivatesokeri seoksesta tuli kamalan paksua. Haittaako ja voinko laittaa hiivan siihen päälle vaikka tönkköä tuli. Vaikuttaako käymiseen mitenkä?
Käy vähän vaikeammin, mutta jos saat pidettyä hiukan lämpimämmässä niin toimii. Itse käynnistän pullon uudelleen laittamalla pullon kuumaa vettä kiljupullon kylkeen.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Nostan vanhaa aihetta kun en viitsi alkaa uutta ketjua

Joten mitä olette tehneet liivatepullolle, joka on käynyt loppuun mutta hyytelöstä on vielä jäljellä ?

Itse ihan testi mielessä kaadoin nesteen varovasti jäljellä olevan hyytelön päältä pois ja laitoin uudet hiivat ja kas käyminen alkoi uudestaan, tällä kertaa oikein reilun vaahdon kera. Pullo oli käynyt siis jo 4 viikkoa.

Sitten tuleeko ruokasooda hiivaseokseen vai liivate-sokerin sekaan ?
marjo77
Member
Member

Mä oon aina tympääntyneenä kaatanu pois lopun hyytelön ja tehny uutta kun oon luullu että se on sitten finaalissa käymisen suhteen. Mutta taidampa itsekkin tehdä ensi kerralla noin että kaadan vaan jo käyneen litkun pois ja lisän hiivan uudellee.

Mulla on monesti jäänyt käymätöntä litkua puolet hukkaan. Eikä siihen ole auttanut edes lämmin pullo viereen tai kuumaan veteen ämpäriin laitto aloittamaan taas käymisen. Miksi näin käy, tietääkö kukaan?

RuoKasoodaa en ite ole koskaan laittanut mukaan niin joku joka asiasta tietää vois kertoa tarkemmin miten vaikuttaa ja missä vaiheessa se laitetaan.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mites kun tossa aiemmin sitä tuoremehu kysymystä esitettiin. Onko siihen kellään kommentteja?

Tuli mieleen tuo vanha kunnon teinien kilju: tenukatti.
Mehukatti kallonaan pala hiivaa ja tadaa teinit pörrää pikku pieruissaan pitkin kaupunkia.

Mahtaisko toi käymisreaktio toimia akvaariossa? En siis meinaa, että kalat pörräisivät pieruissaan.. [;)] :mrgreen:
marjo77
Member
Member

Ihan huulena heitetty juttu oli se..Mutta saahan sitäkin kokeilla.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

No kappas, niinpäs olikin :) Ja minä kun ihan tosissani (ainakin melkein) aloin katteja pohtimaan [;)]
Kasen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kasen »

inko jossain ketjua jossa selvitettäisiin tyhmille tämä hiilarin koko idea? siis mikä missä milloin miten jne ._. Kyllä tästä nyt jotain tajusi muttei kaikkea ^^
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tämän satsin tiedoista löytyy suht' paljon vastauksia.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

marjo77 kirjoitti:Mulla on monesti jäänyt käymätöntä litkua puolet hukkaan. Eikä siihen ole auttanut edes lämmin pullo viereen tai kuumaan veteen ämpäriin laitto aloittamaan taas käymisen. Miksi näin käy, tietääkö kukaan?
Ilmeisesti sulla on hiiva kuollut siellä johonkin, ehkä liian suureen alkoholipitoisuuteen, kuten tuolla ylempänä veikkailtiin.

Pistämpä tähän omankin reseptini, kun meilä käytetään puolen litran pulloa:

pohjalle 0,8dl sokeria
päälle 2dl vettä

sekoitetaan 0,2dl kiehuvaa vettä ja 2rkl liivatejauhetta, lisätään pulloon.
sekoitetaan jollain tikulla. Ei saa ravistaa, muuten tulee pelkkää vaahtoa pulloon. Sitten jääkaappiin jähmettymään.

Kun on jähmettynyt, sekoitetaan 0,2tl kuivahiivaa ja lämmintä vettä ja pistetään pulloon.

Ensimmäinen satsi porisi tällä sekoituksella kuukauden ennen kuin pysähtyi, ilmeisesti hiiva kuoli. 14.5. laitettu uusi satsi porisee yhä.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pullahiiva ei kestä yhtä korkeaa alkoholipitoisuutta kuin ns. "viinihiivat" etc. Sinne sokeriliemeen kannattaa tuikkaista myös ruokalusikkalinen ruokasoodaa sekaan.

Etenkin nyt kuumina kesäpäivinä nuo pullot voivat käydä tavallista nopeampaan tahtia.
marjo77
Member
Member

VilleJ kirjoitti:Pullahiiva ei kestä yhtä korkeaa alkoholipitoisuutta kuin ns. "viinihiivat" etc. Sinne sokeriliemeen kannattaa tuikkaista myös ruokalusikkalinen ruokasoodaa sekaan.

Etenkin nyt kuumina kesäpäivinä nuo pullot voivat käydä tavallista nopeampaan tahtia.
Mihin siis se ruokasooda tyrkätään....? Erikois tyhmänä taas mietin että jos sen laittaa vesi+sokeri+liivate liemeen niin tursuaako se koko satsi sitten pullosta ulos hyytymisen aikana? Miten sitten käy kun hyytyminen on valmis ja hiivan tökkää pulloon ,niin kun muutenkin kuohuu ja vaahtoaa siinä vaiheessa kun lähtee käymäämään niin jos siellä on ruokasoodaa miten käy silloin. Tuleeko suorastaan vaahtosuihkuna pullosta pihalle.

Vinkkeja ja opastusta tuon ruokasoodan kanssa haluaisin ja ehdottomasti kokeilla sitä sitten käytössä!
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Ei kai se ruokasooda siellä paljoa kuohu.
96l+38l+20l
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

partis<3 kirjoitti: sekoitetaan 0,2dl kiehuvaa vettä ja 2rkl liivatejauhetta
Kysynpä tarkennusta kun olen puolilitraiseen juurikin yrittänyt tehdä mutta kun ei ihan natsannut ja syyksi epäilen liian vahvaa liivateseosta. "Virallinen" ruokalusikkahan taitaa olla 15 ml, joten 2 rkl on 30 ml eli 3 cl eli 0.3 dl mikä on itseasiassa jo aika paljon. Siis pystytkö tarkemmin sanomaan paljonko tuo käyttämäsi 2 rkl on standardiyksiköissä? :D

Ikinä en oo pilkkua viilannu...
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

ei se niin tarkkaa ole, muutama millilitra sinne tänne ei vaikuta kovinkaan paljoa...ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna :mrgreen:
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

No kyllä se muutamassa desissä vettä jo rupeaa vaikuttamaan onko sitä liivatejauhetta 20 vai 30 millilitraa :). Siks just kysyn kun en ihan kauheen montaa kertaa enää jaksais kokeilla omilla ruokalusikallisillani. :roll:
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
marjo77
Member
Member

Mä oon ainakin tehny aina noin mitoilla noi seokset ja on aina kyllä onnistuneet...teen kylläkin 1½l pulloon joten on helpompaa mittailla ja ei aina haittaa jos ei ole niin justiinsa....Ja varmaan ruokalusikallinen on sellainen täysi ruokalusikka eli sillei paljon mahtuu että voi sitä vielä liikutella niin ei putoo mitään kyydistä.

Mutta kannattaa tehdä siihen isompaan pulloon ainakin mun mielestä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”