Monimetallivalaisin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member

Re: Philips Mastercolour

Viesti Kirjoittaja 111na »

pleko_88 kirjoitti:Oho nuo onpas polttimot hintavia, kuin kokonainen uusi valaisin tuolla polttimolla maksaa 75€.. Siis polttimo on yli puolet valaisimen hinnasta! 8O
pleko_88 kirjoitti:Tuollaiset polttimot tulee 70W monimetalleihini, jotka olen akvakaupasta tilannut...
No kerro nyt merkki, malli ja kauppa!
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Philips Mastercolour

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

liina kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Oho nuo onpas polttimot hintavia, kuin kokonainen uusi valaisin tuolla polttimolla maksaa 75€.. Siis polttimo on yli puolet valaisimen hinnasta! 8O
pleko_88 kirjoitti:Tuollaiset polttimot tulee 70W monimetalleihini, jotka olen akvakaupasta tilannut...
No kerro nyt merkki, malli ja kauppa!
Monimetallit on OSRAM Powerstar merkkiset ja hankin ne coral Aquariumista, tosin, jos en väärin muita niin noita on enään 6 jäljellä tukussa ja kauppias ottaa nuo neljä omaan käyttöön...

Niin ja noihin ei kyllä tarvitse mitään uusia sytyttimiä ym., vaan, mutta eipä silläkään taida olla enään merkitystä, jos hän ei noita 4 viimeistä myy. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vai niin, se olikin sinun hintasi sitten. Omani maksoivat 35 euroa kappale + 14 euroa uusista polttimoista. Lamput olivat kyllä vanhoja. (Voin kertoa että polttimon hinta oli ihmeellinen sattuma eikä niitä saa enää.) [;)]

Lisään vielä, että näihin pitäisi vaihtaa sytytin, jos keraamista polttimoa haluaisi kokeilla.
Viimeksi muokannut 111na, 19:58, 08.10.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuulia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Ostin Tamlasta Livalin 150TD lamput (2kpl) ja vaihdatin polttimot Philipsin mastercoloursseihin. Hinta oli kaikkineen kotiovelle tuotuna 311,40€.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Jos nyt todella hienon valaistuksen sinne altaaseen haluaa niin hankkii Aqua-medicin 10.000kelvinin polttimon tuolta lemmikkikeskuksesta hintaan 150€ kpl.Sen jälkeen sitä istuu altaan vieressä lumoutuneena silmät sikkuralla useita tunteja.
In numbers of ten the power is in one.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

marko.markkanen kirjoitti:PS.Olen omistanut 3x150w monimetallin ja palannut takaisin loisteputkiin. Monimetalleja ikävä on ainoastaan akvaarion huoltopäivinä :D .
Mikäs vika niissä on?! Ostin nimittäin itse eilen monimetallit (Power TD 150) altaaseeni.. Onneksi loisteputket ovat vielä tallessa. :mrgreen:
brië
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja brië »

Saisiko kuvia näistä teidän monimetallivalaisin-akvaarioista?
Itse harkitsen useamman vaihtoehdon välillä, niin olisi kiva nähdä näistä kuvia!
Kiitos!
ukormi
Junior Member
Junior Member

Re: Monimetallivalaisin

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Catja kirjoitti:Onko kellään omakohtaisia kokemuksia monimetallivaloista esim. Arcadian? Onko ne "hyvät"? Uuteen akvaan pitäisi saada valoa ja olen myös ajatellut tätä mahdollisuutta... Kiitokset jo etukäteen jos joku vastaisi.
Nyt tuo Arcadia Pendant 3 vihdoinkin tuli.

Monimetallipolttimona on allaoleva:
LAMPPU

Tässä
ARCADIA ALAPUOLI
ja tässä ARCADIA YLÄPUOLI

Pienimuotoinen ongelmakin tuli esiin..

Nämä pitää saada sovitettua yhteen:
ONGELMA
ONGELMA2

Huomenna tulee sähkömies ja ratkaisee ongelmani.

Kattokiinnitystäkin joudun miettimään. On aikasta painava tuo valaisin ja juuri altaan yläpuolella kulkee vesiputki joka on koteloitu laudoilla. Valaisin tulee kiinni juuri tuon kotelon toiseen laitaan. Taidan rakentaa siihen kunnollisen kiinnikkeen jonka kiinnitän ruuveilla kattoon, kotelon reunaan ja kotelon pohjaan.

Eiköhän se siitä iloksi muutu :D
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

brië kirjoitti:Saisiko kuvia näistä teidän monimetallivalaisin-akvaarioista?
Itse harkitsen useamman vaihtoehdon välillä, niin olisi kiva nähdä näistä kuvia!
Kiitos!
Täältä löytyy kotisivuja joissa kuvia merivesialtaista ja melkein kaikissa niissä on käytetty monimetallivalaisimia valolähteenä.
http://www.aqua-web.org/forum/groupcp.p ... 47ca338044
ukormi
Junior Member
Junior Member

KYLLÄ LOISTAA

Tuossa yksi kuva. 3 x 70w Arcadia.

Hieman kyllä levää alkoi tulla kun valaistusta lisäsi. Nyt sitten alkaa tasapainoilu....

Onneksi ostin 3 x 70 wattiset enka 3 x 150 wattisia. Aainakin minun mielestäni noistakin tulee todella paljon valoa altaaseen eikä tuo tietty olekaan rehunkasvattamoksi tarkoitettu allas.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tässä oma "arcadia"... , kun en raaskinnut kaupasta ostaa niin piti tehdä itse.
Hintaa kertyi valaisimien verran eli noin 240€. Loput romut löyty autotallista ja kaveri väänsi kotelon alumiinista. Ajastimet on 2 x Theben. Molemmissa 2-kanavaa. Valoina 2 x Livan TD 70 HQL, 2 x 36W loisteputket ja yövaloina Led-systeemi. Aika kätevää kun ajastimet on kotelossa eikä tuolla jatkojohdon päässä. Lisäksi valot tarvitsevat ainoastaan yhden pitsorasiapaikan. 1,5mm vaijerilla roikkuu katosta. Vaijeriin en sopivia kiinnikkeitä löytänyt joten tavallisesta "sokeripalasta" kuorin muovit pois ja vaijeri siitä läpi. Ihan hyvin pysyy katossa vaikka valaisin painaa aika paljon.

http://www.rmw.fi/allas/IMG_1773.jpg
http://www.rmw.fi/allas/IMG_1775.jpg
http://www.rmw.fi/allas/IMG_1777.jpg
Arsca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Arsca »

Suosittelen että nostat Ukormi valaisinta ylemmäs ennenkuin leväongelmat alkavat [;)] tuollainen 30cm-40cm veden pinnasta on ainakin minulla osoittautunut parhaimmaksi..
ukormi
Junior Member
Junior Member

Arsca kirjoitti:Suosittelen että nostat Ukormi valaisinta ylemmäs ennenkuin leväongelmat alkavat [;)] tuollainen 30cm-40cm veden pinnasta on ainakin minulla osoittautunut parhaimmaksi..
Miten niin "kun" alkavat :P

Rihmalevä on kohta kymmensenttistä :D

Olen testaillut noiden päälläoloaikoja ja nykyisellä viiden tunnin päälläoloajalla on levänkasvu hieman laantunut.

Kovin paljoa ei tuota viitsisi nostaa kun alkaa sitten tulla hajavaloa liikaa huoneeseen. Kiitokset vinkistä, testaillaan.

Onko sinulla muuten 70w vai 150 wattisilla polttimoilla?
Nuohan ovat 70 wattisia. Ihan siksi 70 wattiset ettei levä räjähtäisi käsiin..
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Mitäs Upi ohjeissa sanotaan kuinka paljon pitää jättää vapaata tilaa valaisimen alle ? Mulla on Livalin 70w ja niissä vapaa tila pitää olla 80cm. Nyt ne on 40cm altaasta(kuvissa liian ylhäällä) mutta ihan lähelle en uskalla laskea kun rehottaa noita vihreitä altaan reunoilla. Ei kyllä olkkarissa tarvii kattovaloa pitää päällä .. :D Mulla palaa noi aamulla 8.00-12.00 ja illalla 14.30-20.30. Pitää testata kuinka lähelle noita uskaltaa laskea ilman että kukista tulee "teetä".. :)
ukormi
Junior Member
Junior Member

Jorg kirjoitti:Mitäs Upi ohjeissa sanotaan kuinka paljon pitää jättää vapaata tilaa valaisimen alle ? Mulla on Livalin 70w ja niissä vapaa tila pitää olla 80cm. Nyt ne on 40cm altaasta(kuvissa liian ylhäällä) mutta ihan lähelle en uskalla laskea kun rehottaa noita vihreitä altaan reunoilla. Ei kyllä olkkarissa tarvii kattovaloa pitää päällä .. :D Mulla palaa noi aamulla 8.00-12.00 ja illalla 14.30-20.30. Pitää testata kuinka lähelle noita uskaltaa laskea ilman että kukista tulee "teetä".. :)
Pitäisi olla minimissään 20 senttiä vedenpinnasta. Noissa on UV -suojattu suojalasi ruuvattuna valaisimen runkoon kiinni. Nyt on n. 10 senttiä kansilaseista ja n.17 senttiä vedenpinnasta eli hieman ylempänäkin voisi olla. Ei nuo ainakaan niin kovasti lämmitä kansilaseja kuin loisteputket lämmittivät. Toki noista tulee pistemäisempi lämpö kansilaseille kuin loisteputkista tuli.

Kansilaseja en uskalla jättää pois kun yksi kiekko on jo vedenvaihdossa hypännyt yli. Eikä ole kovin mukavaa tuo haihtuvan veden määrä nytkään, saati sitten ilman kansilaseja :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Laskin taannoin Livalin 70W:t(x3, korkeutta altaalla 60) 10 senttiä alaspäin.
Ne ovat tiputettu nyt n. 30 senttiin pinnasta ja levää on alkanut pukkaamaan, etualalle, matalimpiin kasveihin. On se pienestä kiinni, tarvii varmaan nostaa takaisin. :x
swordfish
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja swordfish »

Meillä kaksi Lival 70-T:tä roikkuupi ~38 cm vedenpinnasta. Altaalla korkeutta 54 cm. Valaistusaika 09-12 & 14-20. Edetty varovasti, allas perustettu vuodenvaihteessa, leväongelmia ei ole ollut. Ainoastaan jonkin verran täplälevää. Olisikohan kasvien eduksi lisätä valaistusaikaa? :P
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:Laskin taannoin Livalin 70W:t(x3, korkeutta altaalla 60) 10 senttiä alaspäin.
Ne ovat tiputettu nyt n. 30 senttiin pinnasta ja levää on alkanut pukkaamaan, etualalle, matalimpiin kasveihin. On se pienestä kiinni, tarvii varmaan nostaa takaisin. :x
Miten nuo sun altaasta ylös tulevat kasvit reagoi kun lamput ovat niissä kiinni ? Kuivuuko latvat ?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Jorg kirjoitti:Miten nuo sun altaasta ylös tulevat kasvit reagoi kun lamput ovat niissä kiinni ? Kuivuuko latvat ?
Ei kannata kasvattaa niitä valaisimeen kiinni, saksit avuksi, tai valaisin toiseen kohtaan.
Kuivuu tietysti jos nousevat ihan lähelle valaisinta. Muuten ei pitäisi, jos huoneessa on sopiva kosteus.
Arsca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Arsca »

Itselläni on 2*70W Philipsin Master color 5200K. www linkistäni näet korkeuden, mielestäni olen kyllä kuvan ottamisen jälkeen vielä nostanut lisää :roll: Nyt ei ole suurempiä leväkasvua ollut kunhan muistaa vettä vaihtaa viikottain...
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

5200 K Philips

Viesti Kirjoittaja Jani »

Onko Mastercolouria myös 5200 K versiona? Ne mitä minulla ja useimmilla muilla on, ovat 942 sarjaa eli 4200 K. 5200 K olisi mukava lämpötila ja seuraava hyvä ehdokas polttimolle (ellei kyseessä ole Arscan kirjoitusvirhe). Miten on Arsca?
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Jipii, tänään minäkin sain tilattua tuommoiset Arcadia Pendant 3-valaisimet molempiin altaisiin. 800-litraiseen tulee 3*150w ja 900-litraiseen kiekkoaltaaseen 3*70w.
Mitenhän tuo valaistusaika kannattaa aloittaa? Entä mikä olisi hyvä valaisimen korkeus avoimessa kiekkoaltaassa, missä ainakin muutama kasvi tulee reilusti yli vedenpinnan?
Ja sitten itse pulmaan eli onko jollakin digitaalisella ajastimella varustettu yksilö? Käyttöohjeita ei kuulemma ole suomen kielellä ja mukana tuleva ohje on vaikeaselkoinen. Onko joku suomentanut/sisäistänyt sen?
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Ostin juuri altaaseeni 150w monimetallivalaisimen.. Tykkään siitä tosi paljon, mutta.. Polttimo on vissiin vähän kulahtanut tai muuten vaan kamalan värinen. Haluaisin suurin piirtein samaa värisävyä, kun altaassani olevista loisteputkista tuli:

http://kuvablogi.com/nayta/562031/

Kun taas monimetallin väri näyttää tältä:

http://kuvablogi.com/nayta/562034/
Anteeksi, kuva väärinpäin..

Minkälainen polttimo olisi lähinnä tuota ensimmäistä kuvaa ja mistä sellaisia saa? Ja paljonkohan maksaa noin suurinpiirtein..?

Kiitos, jos joku enemmän tietävä jaksaa vastata :)
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
tumppa2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tumppa2 »

Kyllähän varmasti 10 000k polttimo kandeis laittaa.
Olisk tos käytetty 3200k polttimo paikallansa?
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Nostan taas vähän aihetta...
Mitä mahtaa tarkoittaa, kun tuossa monimetallissani on sillainen pyöreä kiekko, jossa on mrkinnät off 1, 2 ja 3? Onko se jokin 3-vaihe valaisin?
Tällä hetkellä se on 1 kohdassa, mutta mihin kohtaan se kannattaa laittaa, ei varmaan ainakaan OFF:lle [;)]
Liittyvätkö nuo numerot jotenkin valaistustehoon?
Huh huh... [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”