Kalasto 98 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RaPe
Starting Member
Starting Member

Kalasto 98 litraiseen

Viesti Kirjoittaja RaPe »

Ensi viikolla tulossa uusi allas. Tarvisisin vähän apua kalasto valinnoissa lämpötila tulisi noin 25-26c olemaan.

Suunnitelamani olisi:
8 kardinaalitetraa
1+2 hunajarihmakalaa
ja pohjalle piikkisilmiä (määrästä en tiädä mitää pitääkö olla parvi?) näyttäää kiinnostavilta. Tai kuparimonnisia jos piikkisilmät ei sovi.

sopisiko nuo samaan altaaseen?
Pohajalle tulisi hiekkaa ja aika reilusti kasveja.

Kiitos jo etukäteen.
Punkfish
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Punkfish »

Aloitetaanpa tällä:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551

Ensin akvaario, hiekat / sorat, ehkä muu sisutus, vesitestit, kypsytys.
Kun kypsytys on hoidettu ja testit näyttävät OK, laitetaan kasvit ja vasta sitten kalat.

Ja kun ollaan siinä vaiheessa, että on kalojen vuoro, tuon kokoiseen menee oman käsitykseni mukaan paremmin kuparimonniset kuin piikkisilmät. Ja monnisia pitää olla se vähintään 5 kappaleen parvi, jotta viihtyvät. Monniset tarvitsevat hiekkapohjan.
Tetrat voisivat tarvita isomman parven (jopa 20), ja hunajarihmakalat tarvitsevat sitten paljon kasveja.

Surffaile täällä forumissa ja vaikka netissäkin, löydät paljon tietoa!
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kyllä tuoho piikkisilmät menevät 5-6 kpl, jos pohjalla on hiekkaa. Toki monnisiakin tuo pieni parvi menee, mutta silloinkin pohjalle hiekkaa.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Kardinaalitetroja voisit laittaa samantien vaikka 15 kpl ja piikkisilmiä tai pienehköjä monnisia pienen parven eli 6-10 kpl, riippuen lajista. Tai muutaman katinkultamonnin. Hunajarihmoista minulla ei ole kokemusta, mutta googlettamalla löytyi tietoa, että sopisi pieni haaremi tuon kokoiseen, kunhan kasvillisuus on runsasta, pintaa myöten.
Muistathan kypsyttää altaan huolellisesti ajan kanssa ennen kalaostoksia.. :)
-Ansku
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elme »

Kyllä niitä kardinaalitetroja mahtuisi mun mielestäni enemmänkin kuin 15, vaikka tuplat.

Monnisten parvi on aika tynkä, jos se käsittää 5 kalaa. Sanoisin että kymmenestä voisi lähteä yleensä, jos vaan altaan koko antaa myöten.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Aiheen aloittajan allas näkyy olevan 98 litraa, joten sinne 10 kuparimonnista on mielestäni aivan liikaa.

Suunnitelmasi on ihan hyvä, olettaen että vesi on pehmeää ja pidät huolta että pH pysyy kalastolle sopivissa lukemissa (alle 7). Piikkisilmät käyvät altaaseen, valitse joko piikkikset tai monniset. En laittaisi molempia tuon kokoiseen, mutta ilmeisesti tämä ei ollut tarkoituskaan. Kardinaaleja voisit ensin hankkia vaikka kymmenen, sitten ne rihmakalat ja miettiä myöhemmin näyttääkö akvaario siltä että se kaipaa lisää asukkeja. Jos näytää, kasvata sitten tetrojen parven kokoa. Suosittelen ettet hanki kaikkia kaloja samalla kertaa (kuormituksen nopea kasvu => mahdollinen nitriittipiikki). Maltti on valttia. Ja toisiaan, muista tehdä kypsytys huolella.

Tosi hyvä että olet hankkimassa tietoa etukäteen. Siitä se lähtee. :D
RaPe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja RaPe »

kiitos!

kysyisin vielä kypsytyksestä että pitääkö siis kasvit laittaaa vasta kun se allas on kypsytetty? Oon luullu että niitä voi jonku verran laittaa sinne heti aluksi.
kumma_otus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Itse laitoin kasvit altaaseen jo seuraavana päivänä kun vedet olin sinne saanut. Tuntuu olevan melko montaa koulukuntaa, mutta ehkä paras olisi laittaa kasvit vasta kypsytyksen jälkeen tällöin altaan voi pitää pimeänä eikä levät pääse lisääntymään. Toisaalta allasta on kivempi katsella kun siellä on kasveja ja malttaa odotella paremmin ennen kalojen hankintaa. Vesitesteistä tarvitaan heti alkuunsa nitriitti ja ph, tippatestit kestävät pitkään ja ovat huomattavasti luotettavempia kuin tikut, nitriitti testi on aivan välttämätön jotta voi seurata altaan kypsymistä. Pienien tetrojen vähimmäis määrää (missä tulevat esille) voi miettiä litramäärän mukaan vastaavalla tavalla 60litraa 6 tetraa 100litraa 10tetraa, ja jos ja kun mahtuu niin toki enemmän..:)
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Huolellisesti ammoniakkikypsytettyyn altaaseen voi kotiuttaa koko kalaston kerralla, mutta bakteerivalmisteilla "kypsytettyyn" kannattaa tuoda muutama yksilö kerrallaan, koska siitä tulee äkkiä kalallinen kypsytys.
Jotkut kasvit kestävät hyvinkin kypsytyksen, jotkut kuukahtavat. Itse suosittelen laittamaan kasvit vasta kypsään altaaseen, niin ei tarvitse valoja eivätkä levät villiinny.
-Ansku
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Zessu kirjoitti:Huolellisesti ammoniakkikypsytettyyn altaaseen voi kotiuttaa koko kalaston kerralla, mutta bakteerivalmisteilla "kypsytettyyn" kannattaa tuoda muutama yksilö kerrallaan, koska siitä tulee äkkiä kalallinen kypsytys.
Minä olen kypsytyksen tehnyt ammoniakilla hitaasti ja huolella ja taiteen sääntöjen mukaan, silti olen tuonut kalat vähän kerrallaan altaaseen ettei tulisi äkillistä kuormituksen voimakasta nousua. Minulla on tosin tapana pelata varman päälle tällaisissa jutuissa, liekö se sitten tarpeellista vai ei.

Kasvien osalta olen samaa mieltä kuin Zessu; kasvit vasta kypsään altaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”