Uskaltaako tänne kirjoittaa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dinki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dinki »

Mikä siinä on, että tämä palsta vaikuttaa kaikkein tiukkapipoisimmalta palstalta, ainakin niistä, mihin minä kirjoittelen. Olen saanut täältä paljon hyvää tietoa monestakin asiasta, vaikka olenkin jo "kokenut" akvaristi, mutta tuntuu vaikealta kommentoida mihinkään tai ylipäätään kysyä mitään, koska aina puututaan kielioppi/kirjoitusvirheisiin (lukion päästötodistuksessa 10, äidinkilestä ja aineesta M), väärään aiheen sijoitteluun tai hyniöiden/lainausten väärään käyttöön. Valitan, olen jo vanhus, 35v, enkä mikään nettiguru.
Höllätkää pipoa, kiitos (en uskalla laittaa hymiötä)
-johanna
Saara
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Minä en ainakaan muista saaneeni täältä kielteistä palautetta kirjoitusvirheistä tms. Eli kunhan kirjoitat konstailematonta suomenkieltä ja tarkistat tieteellisten nimien kirjoitusasut tai laitat perään suluissa kysymysmerkin, tuskin saat kielteistä palautetta. Minä ainakin viihdyn täällä. Tervetuloa!
KaSu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Kieltämättä välillä on tiukkapipoistakin porukkaa, mutta asia on kaikkein tärkein. :mrgreen:
~Katja~
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Kuten joka porukkaan, tännekin mahtuu nipottajia. Kuten ylläkin on jo todettu, asia kuitenkin on tärkeintä. Itse pääasiassa tutkiskelen mitä muilla on minulle opetettavaa, mutta silloin kun kirjoitan, tyyli vaihtelee. Rentoon kirjoitukseen vastaan rennosti, asiapitoisempaan "virallisemmin". Tunnistan kuitenkin ilmiön, jota kuvailet ja toivon ettei se ainakaan tule olemaan esteenä täällä käynneillesi tulevaisuudessa.

Hymiön ajattelin rohjeta laittaa... [;)]

-K-

PS. Äikän numero ei tiettävästi vaikuta akvaariotaitoihin. :D
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
S.M.R
Member
Member

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Nipottajia/guruja/kaiken elämästään antaneita akvaario harrastajia täältä tosiaan löytyy mutta asiahan se on tärkein.

Tervettuloa porukkaan synkään ja masentuneeseen. :roll:
-S.M.R-
str8

Viesti Kirjoittaja str8 »

Ja ettei tämäkään ketju jäisi nipottamatta ja koska kukaan ei ole ehtinyt

>kielioppi/kirjoitusvirheisiin (lukion päästötodistuksessa 10, äidinkilestä

äidinkieli ;-)

No eipä sillä että itse olisin mikään oikeinkirjoituksen mestari :-O
Have a nice day !
dinki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dinki »

kielioppi/kirjoitusvirheisiin (lukion päästötodistuksessa 10, äidinkilestä

äidinkieli
Yriteään nyt edes lainata. Anteeksi puhdistamaton näppikseni. :?
-johanna, näppis on vuodelta -98
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Kyllähän täällä taitaa tuo keskustelu joskus kääntyä vähän nipotuksen puolelle ( [;)] *Wirn*),mutta kyllä tänne silti uskaltaa -ainakin vielä-kirjoittaa.Antaa toisten vaan nipottaa, meitä ihmisiä kun mahtuu tähä mualimaan niin montaa eri sorttia.
Tosin asiavirheiden korjailun otan ainakin itse vastaan hyvin ilomielin, sillä onhan se ihan kiva tietää, jos on saanut joskus väärää tietoa/ ymmärtänyt asiat pikkasen väärin,siis asioiden sisältöä kritisoivat kommentit ovat ainakin minun kohdallani tervetulleita, niistähän ihminen sitten loppuen lopuksi oppii parhaiten.
Sen sijaan pieniin kirjoitusvirheisiin on turha takertua.. (khöm,taitaa tässäkin tekstissä olla aikas lailla kieliopillisia virheitä [:I] )

Jatketaanhan vaan kirjoittelua, niin viisastutaan [;)]
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Juu, meikä on ihan tulokas täällä ja kieltämättä suhteellisen tiukkapipoiselta meno vaikuttaa välillä. Mutta mutta, toisaalta se on hyvä. Näyttäisi olevan selkeä valinta, että tämä on asiapaikka, ei hölötysmesta. Tyhjänpäiväinen kielioppinipotus kyllä saisi minusta jäädä mutta totta sekin on että kovin sotkuinen teksti on raskasta luettavaa.

Toisaalta tuntuu että joidenkin on kovin vaikea ymmärtää sitä että asioista on olemassa paitsi totuus myös mielipiteitä. Lähes aina se mitä me voimme esittää kuuluu jälkimmäiseen luokkaan.

Mika
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Nipotus ja valitus ovat elämäni suurin ilo! [;)] Älkää ottako kaikkea niin vakavasti... Turhaan pelkäätte tekevänne virheitä, jos joku jonkin asian oikaisee ei se tarkoita että kukaan teitä mollaisi vaan ennemmin auttaa oppimaan.

En minä ainakaan pelkää kritiikkiä tai huomautuksia, eihän ne voi satuttaa jos niihin osaa suhtautua oikein.
Mutta herjaaminen satuttaa, ja siksi on hyvä että täällä on tiukkapipoja jotka eivät anna kirjoittaa ihan mitä tahansa.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Ainakin meikäläisen virheitä ovat kaikki tervetulleita joukolla korjaamaan :mrgreen: Se, joka auttaa minua pääsemään eroon virheellisistä uskomuksistani akvaarionhoidon, oikeinkirjoituksen tai minkä hyvänsä suhteen, tekee palveluksen. Muussa tapauksessahan hölmöilisin hamaan hautaan asti.
Olen sitäpaitsi mukavuudenhaluinen, ja luen mieluiten tekstiä joka on kirjoitettu suurin piirtein oikein. Asia on kyllä tärkein, mutta on aina mukavaa myös saada selville, mikä se asia on *nipo*. Mutta tervetuloa minunkin puolestani!
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kyllä minä ainakin uskallan :mrgreen:

Niin, mikä on nipottamista ja mikä korjaamista? Joku voi ottaa nipotuksena korjaamisen ja edelleen kokea sen kovin henkilökohtaisena, kun taas toinen on mielissään korjauksesta. Tieteellisen nimen kohdalla on syytä korjata typot, ei niillä nimillä muuten mitään löydä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Toivon, etten nyt kaiva vanhoja roskalaatikoita auki sanoessani/kirjoittaessani, että mielestäni tämä kuuluisa ns. piponkiristys on paljon hävinneempi ilmiö kuin tuossa "jokunen aika sitten". Pahimmat tuskat taisi purkautua jo ;) Ja hyvä niin. Palsta on kuitenkin tiedonlähteenä ja yhteisenä kokoontumispaikkana aivan ehdoton :)
Jussian
Member
Member

Re: Uskaltaako tänne kirjoittaa?

Viesti Kirjoittaja Jussian »

dinki kirjoitti:aina puututaan kielioppi/kirjoitusvirheisiin (lukion päästötodistuksessa 10, äidinkilestä ja aineesta M),
Kieltämättä usein näkyy viestejä joissa mode on käynyt lisäilemässä isoja kirjaimia tai poistamassa korsoraattorin tms. jälkiä. Minun viesteihini ei ole koskaan puututtu, vaikka enkat on lukiossa 111 pilkkuvirhettä/aine. Mutta silti, eikös se ole ihan jees, että jos itse kämmäät tekstistä tosi epäselvää, niin joku toinen korjaa sen ymmärrettävää muotoon... Yleisönpalvelua. :)
dinki kirjoitti:väärään aiheen sijoitteluun
Tämä lienee ihan kaikkien mukavuuden kannalta järkevää. Mitä järkeä on olla monta eri aluetta, jos kuitenkin kaikki viestit on ihan missä sattuu...
dinki kirjoitti:tai hyniöiden/lainausten väärään käyttöön.

Edelleen yleisönpalvelua.. kannattaa vaikka testialueella kokeilla miltä näyttää viesti jossa on 1001 dalmat.. eikun hymiötä.
dinki kirjoitti:Valitan, olen jo vanhus, 35v, enkä mikään nettiguru.
Höllätkää pipoa, kiitos (en uskalla laittaa hymiötä)
Tuskin tänne mikään guru tarvitsee olla... Uskaltaisin väittää, että meidän äiteekin pärjäisi täällä, ja se on jo sentään 60.. eikä todellakaan mikään nettiguru. Ja niin, tämä ei ole ikärasismia.. satuin vain tuntemaan äitini aika hyvin... :twisted:
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Eipähän näitä kirjoitusvirheitä moderaattorit ihan työkseen korjaile. Jos joskus näkyy teksti, että jotain kielioppijuttuja on korjattu niin se yleensä tarkoittaa, että koko viesti on kirjoitettu pienillä kirjaimilla eikä yhtään pistettä tai pilkkua ole missään.

En itsekkään osaa kirjoittaa hyvää suomenkieltä, mutta olen kyllä sitä mieltä, että olisi hyvä osata aloittaa lauseet edes isolla kirjaimella ja lopettaa ne pisteeseen. Jos sinne väliin lykkäsee vielä parit pilkut niin avot...

Mutta muuten mielestäni AW:ssa on onnistuttu pitämään asialinja, vaikka sitten pipoa kiristämällä. Eipähän tapahdu samanlaista ilmiötä, kuin monella keskustelupalstalla. Eli kaikenlaiset häiriköt valtaavat palstan ja sen jälkeen siellä ei jaksa enään keskustella mistään.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No mun mielestä pipoa on höllennetty jos vertaa aikaan, jolloin aloitin a-w:n seuraamisen. Mielestäni itse en ole saanut ainakaan paljoa kommentteja tyylistäni, mutta jotkut henkilöt osaavat olla teilaavia ulosanniltaan (jossa myös syy a-w-boikottiini tässä joskus).

Eri asia ois nääs jos sä olisit näitä teinixejä nääs jotka [sensuroitu] joka sanaan tunkee noita äxiä ja [sensuroitu] tulee joka toiseksi sanaksi...

Eli tuossa esimerkki, joita kukaan ei varmasti halua nähdä täällä. 8)
-Chyental-
KingLittle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Mun mielestä selvien asiavirheiden sekä kirjoitusvirheiden korjaus tieteellisissä nimissä on perusteltua jotta pahat tavat eivät pääse juurtumaan :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minua ei ole koskaan teilattu kirjoitusvirheiden/liikojen hymiöiden takia, eikä suomi ole edes äidinkileleni. Joten selkeästi ei tarvitse olla mikään Mika Waltari kielellisellä puolella pärjätäkseen tällä palstalla :mrgreen:

Toki soisi yleisen, jo jonkin aikaa vallinneen yleisen kohteliaisuuden jatkuvan, sillä jokin aika sitten oli eittämättä sellainen tunne ettei uskalla yksinkertaisen asiansa tai eriävän mielipiteensä vuoksi kirjoittaa yhtikäs mitään palstalle. Teilaus tuli heti jos ilmaisi kantansa oli se kuinka kohteliaasti esitetty tahansa, eikä se ole mielestäni rakentavaa keskustelua. Eriävät mielipiteet ovat hyödyllisiä ja suotavia jotta dialogia ylipäätään syntyisi, mutta niihin kuuluvat myös perustelut eikä pelkkä juupas-eipäs. Minua ei myöskään ns. "tyhmät kysymykset" häiritse, sillä itsekin esitän niitä usein ja jos ei saa kysyä perusasioita niin on vaikea edetä akvaariotietämyksessään...

Tällä hetkellä palstallaa tosiaan vallitsee mukavan rento ja samalla asiallinen ilmapiiri, suuri kiitos modeille! Toivon että tämä jatkuu. Minun pilkkuvirheitä ja etenkin tietovirheitä saa mielellään korjata, se ei syö egoani [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Eipä minullekaan ole ikinä kirjoittamisesta valitettu, mutta kerran satuin pstämään allekirjoitukseen animaation.. Oli yksityisviestilaatikko täynnä postia sen jälkeen. :mrgreen: Mutta kaikki huomautukset olivat hienovaraisia, eikä mitään ilkeitä. Ja vaikka minä olen 'vasta' tai vasta 16 vuotta, niin ei silti ole valituksia tullut hymiöistä tai kirjoituksista, nih. :)
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Vähän sama täällä kuin Berdiellä - olin aika "teini" kun tälle palstalle kirjoittelun aloitin, enkä ole muuten ikinä edes vilkaissuyt sääntöjä. [:I] Silti kertaakaan ei ole valitettu tai korjattu kielioppia, viestien ulkoasua tai vastaavaa.
Eli kyllä tänne kirjoittaa uskaltaa. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”