Mitä ruokaa Hypancistruksille?
Valvoja: Moderaattorit
-
mariana
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mitä ruokaa Hypancistruksille?
En löytänyt haulla aiheesta, joten mielenkiinnosta kyselisin että mitä kaikkea olette syöttäneet hypancistruksillenne? Esim. mitkä tabut uppoavat?
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
Omat seeprat, pikkuseeprat ja helmipallot syövät vaihtelevaa tablettiruokaa= tetra tabi min, New life spectrum, Dupla rin, Sera viformo(herkkua!), Wardley spirulina discs, sekä kiekkorakeita ja hiutaleruokia.
Pakasteista maistuu ainakin surviainen, kiekkosekoitus, artemia.
Vaikka Hypancistruksia pidetään pääasiallisina lihansyöjinä, ei kannata unohtaa täysin kasvisruokaa. Tietenkin jossakin määrin kasvistarve korvautuu viherlevän syönnillä, mikäli altaassa ei ole muita ahneita viherlevänsyöjiä. Pala puuta on myös hyvä olla varalla.
Pakasteista maistuu ainakin surviainen, kiekkosekoitus, artemia.
Vaikka Hypancistruksia pidetään pääasiallisina lihansyöjinä, ei kannata unohtaa täysin kasvisruokaa. Tietenkin jossakin määrin kasvistarve korvautuu viherlevän syönnillä, mikäli altaassa ei ole muita ahneita viherlevänsyöjiä. Pala puuta on myös hyvä olla varalla.
-
mariana
- Senior Member

Kiitoksia vastauksista, nyt tiedän mitä tabletteja kannattaa kaupasta lähteä hakemaan ettei tule vika ostoksia ja ruoat jää kaappiin pölyttymään.
Noilla mun neljällä L-199:llä on oma allas eikä siellä ole muita levän syöjiä eikä kyllä levääkään. Varmaan riittää jos kasvisruoka sisältyy esim. pohjatabletteihin? Kurkkuun tms. eivät koske.
Yksi kantokin löytyy.
Tabi minia mulla onkin ja ne maistuu, samoin löytyy new life spectrumin jotain kovia plekoille tarkoitettuja tabuja mutta niihin mulla koskee ainoastaan kotilot.
Kumma juttu, luulin että olisivat maistuvia mutta ei niin ei...
Noilla mun neljällä L-199:llä on oma allas eikä siellä ole muita levän syöjiä eikä kyllä levääkään. Varmaan riittää jos kasvisruoka sisältyy esim. pohjatabletteihin? Kurkkuun tms. eivät koske.
Tabi minia mulla onkin ja ne maistuu, samoin löytyy new life spectrumin jotain kovia plekoille tarkoitettuja tabuja mutta niihin mulla koskee ainoastaan kotilot.
Omille raitaseeproille (L316) maistuu ainakin Tetran Tabimin ja Wafermix, Seran O-nip ja Vipachips, Wardleyn katkarapupelletit ja pakasteista surviainen, artemia ja musta hyttysentoukka. Samassa akvaariossa on pari tähtipartamonnia ja olen muutaman kerran nähnyt raitaseepran tähtipartisten kesäkurpitsan kimpussa, joten voin vahvistaa että kasviksetkin näyttävät kelpaavan jossakin määrin.
Kurkkuun tai pakasteherneisiin ne eivät tosin ole koskeneet.
Seepraplekot ovat periaatteessa kaikkiruokaisia, mutta ne eivät tarvitse levää. Jos ne sattuvat lasia jyystämään, niin ne tavoittelevat todennäköisemmin levän joukossa olevia pieneliöitä. Seepraplekoakvaarioiden lasit kyllä yleensä levättyvät pahemmankin kerran, jos kunnon ruokaa (lue: surviaisia ym.) on tarjolla. Lisää seeprojen kasvatuksesta löydät edesmenneeltä kotisivultani. Siitä ei tarvitse uusimpienkaan tietojen (Monniatlas, saksalaisten lehtien jutut) perusteella vieläkään muuttaa mitään. Akvaristissakin oli juttu olisikohan ollut viime vuonna.mariana kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, nyt tiedän mitä tabletteja kannattaa kaupasta lähteä hakemaan ettei tule vika ostoksia ja ruoat jää kaappiin pölyttymään.
Noilla mun neljällä L-199:llä on oma allas eikä siellä ole muita levän syöjiä eikä kyllä levääkään. Varmaan riittää jos kasvisruoka sisältyy esim. pohjatabletteihin? Kurkkuun tms. eivät koske.Yksi kantokin löytyy.
Tabi minia mulla onkin ja ne maistuu, samoin löytyy new life spectrumin jotain kovia plekoille tarkoitettuja tabuja mutta niihin mulla koskee ainoastaan kotilot.Kumma juttu, luulin että olisivat maistuvia mutta ei niin ei...
Jos nyt aivan välttämättä haluaa kokeilla kasvikunnan tuotteita, niin perunaa on monesti kehuttu. Sen sijaan spirulinadiskettien syöttäminen voi olla jopa haitallista. Ne kannattaa säästää kasvinsyöjille.
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Yhdyn pertin kommenttiin Hypancistrus suvun plekojen levänsyönnin suhteen. Ainakin omalla kokemuksella molemmat Hypancistrus tankkini kasvoivat komiasti niin viherlevää, piilevää pidemmän aikaa kun valot olivat jääneet päälle muutamaksi päiväksi vahingossa, ja ravinteita oli altaassa tarpeeksi, runsaan ruokinnan tuloksena.
Kyseisiset kokemukset pätevät L-46, L-260, L-333, L-66 ja L-262:siin. Ruoaksi suosittelen proteiinipitoisia ruokia, varsinkin kudetettaessa. Itse pääsääntöisesti kuivamuonista käytän NLS:n 3mm rakeita, JBL:n tabista, Novo Fectiä ja Novo Tabia.
Pakasteiden syöttäminen on mielestäni plekoaltaassa todella hankalaa, koska: A) Ne lähtevät armotta lentoon virtauksessa, ohi suiden. B) Kun sammuttaa pumput, niin plekot häiriintyy eivätkä uskaltaudu syömään, kuin mahdollisesti vasta pitkän ajan kuluttua, joten kiireessä ei onnistu.
Kyseisiset kokemukset pätevät L-46, L-260, L-333, L-66 ja L-262:siin. Ruoaksi suosittelen proteiinipitoisia ruokia, varsinkin kudetettaessa. Itse pääsääntöisesti kuivamuonista käytän NLS:n 3mm rakeita, JBL:n tabista, Novo Fectiä ja Novo Tabia.
Pakasteiden syöttäminen on mielestäni plekoaltaassa todella hankalaa, koska: A) Ne lähtevät armotta lentoon virtauksessa, ohi suiden. B) Kun sammuttaa pumput, niin plekot häiriintyy eivätkä uskaltaudu syömään, kuin mahdollisesti vasta pitkän ajan kuluttua, joten kiireessä ei onnistu.
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Ilmeisesti näitä sivuja tarkoitat. Ajattelin vaan, että ihmisten voi olla helpompi etsiä näitä lisätietoja, kun löytävät ensin sivun.prboy kirjoitti:
Lisää seeprojen kasvatuksesta löydät edesmenneeltä kotisivultani. Siitä ei tarvitse uusimpienkaan tietojen (Monniatlas, saksalaisten lehtien jutut) perusteella vieläkään muuttaa mitään.
http://web.archive.org/web/200306281127 ... hoito.html
Ilmeisesti kannattaa kuitenkin pitää jokin kohtuus tuossa pakasteiden syöttämisessä sillä seuraavassa tekstissä L-260:siä kudettanut ja kasvatellut kaveri on sitä mieltä, ettei pakasteita saa syöttää liian usein. Ehkäpä niillä olisi kuitenkin parempi täydentää kuivaruoista koostuvaa ruokavaliota.prboy kirjoitti:
Seepraplekoakvaarioiden lasit kyllä yleensä levättyvät pahemmankin kerran, jos kunnon ruokaa (lue: surviaisia ym.) on tarjolla.
http://www.planetcatfish.com/shanesworld/98.PHP
Alkuperäiseen kysymykseen vaikka Hypancistruksia ei minulla vielä koskaan ole valitettavasti omissa altaissa ollutkaan niin voin todeta, että meillä plekoille on kokeilemistani kuivaruoista maistunut parhaiten aina niin tylsät Tetran Tabiminit, Wardleyn shrimp pelletit ja nuo aiemminkin jo sivutut Wardleyn spirulinakiekot, joita on siis ilmeisesti lihansyöjien kohdalla syytä välttää. Nyt uutena näyttää myös Tetran plecowaferit maistuvan. Näitä nuo siis mieluiten imusuunsa alle hakevat. Tabiminit on kuitenkin se ykkösvaihtoehto heti pakastesurviaisten jälkeen.
-
mariana
- Senior Member

Mä kyllä olen päivittäin antanut noille surviaista. Akvaariokeskuksessa Petri kun sanoi että paljon survaria että kasvavat, niin jotenkin on jäänyt tavaksi antaa sitä usein. Kun rupeaa pelottamaan että jos vähennän survarin määrää niin laihtuvat ja kupsahtavat.prboy kirjoitti: Seepraplekoakvaarioiden lasit kyllä yleensä levättyvät pahemmankin kerran, jos kunnon ruokaa (lue: surviaisia ym.) on tarjolla.
Vaikka olen antanut survaria melkeen joka ilta, niin ei mulla ole tuolla kyllä yhtään levää. Mutta runsaasta ruokinnasta kyllä kertoo ne pikkuiset matoset joita on hiekassa ja kiipeilee laseissa. Mutta onpahan elävää ruokaakin koko ajan tarjolla.
Mä aina tökkään surviaispalan jäisenä puoliksi hiekkaan niin se sulaa siihen ja yleensä plekot kerkeevät kasan päälle syömään ennen kuin virta vie osan.pleko_88 kirjoitti: Pakasteiden syöttäminen on mielestäni plekoaltaassa todella hankalaa, koska: A) Ne lähtevät armotta lentoon virtauksessa, ohi suiden. B) Kun sammuttaa pumput, niin plekot häiriintyy eivätkä uskaltaudu syömään, kuin mahdollisesti vasta pitkän ajan kuluttua, joten kiireessä ei onnistu.
Tuo sivu mulla onkin tuolla kirjanmerkeissä, on tullut luettua monta kertaa.teemu7117 kirjoitti:Ilmeisesti näitä sivuja tarkoitat. Ajattelin vaan, että ihmisten voi olla helpompi etsiä näitä lisätietoja, kun löytävät ensin sivun.
http://web.archive.org/web/200306281127 ... hoito.html
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Yksi meidän sokkeloplekoista(L-66), tykkää roikkua kesäkurpitsalla ja jyystääkin sitä mielellään, samoin räkmiks(Kasvispitoinen) kelpaa oikein hyvin.nigel-90 kirjoitti:Hypancistrukset eivät käsittääkseni syö kuitenkaan kasviravintoa.
Eikä sitä pakoteta niitä syömään.
Tässä todiste;
http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/66kurkulla.jpg