Oikein hyvän valinnan olet tehnyt, älä suotta vielä heitä kirvestä kaivoon! Suklaarihmat ovat erittäin kauniita, säyseitä, suloisia ja seurallisia kaloja. Sulattavat sydämesi varmasti, kunhan kotiutuvat ja alkavat tutkiskella ympäristöään.
Vaativuudesta tai herkkyydestä en tiedä, itse noudatan hoitorutiineina säännöllisiä vedenvaihtoja (tästä on hyvä pitää kiinni, määrän ei tarvitse olla niinkään suuri), turvelisäystä, hämyisää ja runsaskasvista akvaariota ja pehmeää, hitaasti virtaavaa vettä. Vaasassa vesijohtoveden kovuus on kuulemma suunnilleen 5 dH, eli ei ole siitä tarvinnut huolia. pH on 6-6,5. Lämpöä olen pitänyt 26 astetta. Tammenlehtilisäyksn aloittamista olen suunnitellut.
Minkä kokoinen allas sinulla on? Onko muita kaloja? Kaksi rihmaa kuulostaa melko vähältä, tulevat paljon paremmin toimeen ja ovat rohkeampia isommalla porukalla (nimim. muutama yksilö tilauksessa). Lisäksi koiraan rehvasteluiden vaikutus minimoituu, kun kohteita on useampia.
Sukliksesta saat näyttävän kalan pienuudestaan huolimatta. Ainoa mikä minua huolettaa on, että eikös nuo ravut vaadi kovaa vettä kuoren takia? Siksi ihmetyttää, miksi kauppias sinulle alunperin suklaisia suositteli. pH kuulostaa myös himpun verran korkealta, mutta eiköhän se turpeen / tammenlehtien avulla asetu. Lämpöä voisit myös lisätä.
Rapujen ja taistojen vaatimuksista saavat sitten viisaammat sanoa.