Monnisten munat

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjo77
Member
Member

Monnisten munat

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Meillä teki korumonniset munia.Todennäköisesti korut uskoisin ettei olleet pandat.
Pelastin ne ämpäriin etteivät joudu kalojen ruuaksi.
Onko mitään toivoa saada ne kuoriutumaan pikku monnisiksi ämpärissä.
Minkään laista ilmastinta mulla ei sinne ole mutta auttaisiko veden lisäys/vaihto etteivät mene pilalle?
kuin kauan niillä kestää yleensä kuoriutua pikku monnisiksi.
Antakaa mulle vinkkejä ja ideoita jospa onnistuisin kasvatuksessa..
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Ilmastin olisi kyllä tärkeä, koska munat homehtuvat todella helposti seisovassa vedessä. Haulla täältä löytää useita keskusteluja monnisten kasvatuksesta, esim tälläisiä tuli vastaan, kannattaa tutustua:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ninen+kutu
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=60325
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=54888
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=62559
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
marjo77
Member
Member

Ensimmäiset monnis vauvat on nyt kuoriutuneet!
amanda
Senior Member
Senior Member

Onneksi olkoon! :D

Nyt sitten vain artemiaa pörisemään, jotta saavat pikkuiset ruokaa. Ruokkiminen kannatta aloittaa parin-kolmen päivän päästä. Noissa edellisissä linkeissä on kaikki tarvttava tieto, onnea kasvatteluun! :D
marjo77
Member
Member

mikä on artemia?
Sori tyhmyyteni mutta tää poikas juttu on mulle uutta ja en tiiä mikä artemia on ja miten tehään...onko ees joku poikasten ruoka juttu niinkun luulen? Ja sitten noi likoeliöt.Mitä mä nyt niille sitten annan..
jos viititte valistaa mua tällä niin enköhän mä sitten pärjää.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Olen kasvattanut kuparimonnispoikasia ilman artemiaa. Seran mikropania alussa ruuaksi tai nestemäistä poikasruokaa. Voi myös antaa keiteyn kananmunan keltuaista hienon kankaan ja siivilän läpi puristettuna. Kananmuna kyllä helposti pilaa veden, että kannattaa olla varovainen annostelussa. Onnea kasvatteluun. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
amanda
Senior Member
Senior Member

marjo77 kirjoitti:mikä on artemia?
Sori tyhmyyteni mutta tää poikas juttu on mulle uutta ja en tiiä mikä artemia on ja miten tehään...onko ees joku poikasten ruoka juttu niinkun luulen? Ja sitten noi likoeliöt.Mitä mä nyt niille sitten annan..
jos viititte valistaa mua tällä niin enköhän mä sitten pärjää.
Artemia on elävää ruokaa, sellaisia pieniä "öttiäisiä", joita on helppo kasvattaa itse. Ilmankin pärjää, mutta minä huomasin, että kun rupesin ruokkimaan leopardimonnisen poikasia artemialla, tipahti poikaskuolleisuus selvästi. Artemian lepomunia saa hyvin varustelluista akvaariokaupoista.

Helpoin tapa kasvattaa artemiaa on ottaa laakea astia (esim iso pakasterasian kansi tms), laittaa sinne vettä, tavallista merisuolaa ja artemian lepomunia. Sitten vain astia akvaariolampun päälle lämpimään. Jos sattuu omistamaan ylimääräisen ilmastimen, voi sen laittaa pulputtamaan happea seokseen. Itse sekoittelen soppaa lusikalla aina ohikulkiessani ja hyvin on kuoriutunut.

Ilman artemiaakin tosiaan pärjää, alkuun kananmunan keltuaisen (sotkee todella paljon, kuten Viola jo kertoi) avulla ja myöhemmin murskatuilla pohjatableteilla. JBL:llä ainakin on myös valmista, nestemäistä artemiaa. Näitä kaikkia olen käyttänyt, mutta olen huomannut, että tuoreella artemialla ruokitut poikaset ovat vahvempia ja kasvavat nopeammin.

Valitsit sitten kumman tavan hyvänsä, tai yhdistelmän niistä, muista ruokkia poikasia usean kerran päivässä. Itse ruokin neljä-viisi kertaa päivässä.

Siitä se kalankasvattajan ura urkenee! [;)]
marjo77
Member
Member

Okei.Siispä huomenna kysäseen kalakaupasta ja jos ei ole niin itse valmistamaan.
Mietityttää vaan mitähän siitäkin tulee.Kaippa onnistuu ,ei luulis olevan kovin vaikeaa saada öttiäisiä kasvaan ruuaks.
Lueskelin tossa että banaanin kuorestakin sais vedessä sapuskaa..?
Ja jostain että maitoa ja jotain niin saa likoeliöitä.Voi herranen aika nyt meni yö miettimisessä.No onneksi on päivä pari aikaa ruokinnan aloittamiseen.
Ja hitsi ne on tuolla akvaariossa sellasessa akvaarioon laitettavassa todella tiiviissä verkkomaisessa poikas altaassa,meneeks se niiden sapuska sitten sieltä suoraan isoon akvaan.
Kannattaako laittaa ruokinnan ajaks tai kokoajaks joku loota siihe poikas altaan ympärille ettei sapuskat mee ohi pienten suiden.
Kysymyksiä kyllä taas riittää ja teiltä palaa käpy mun kans kohta..
vai siirränkö sen koko systeemin vaikka ämpäriin ja yritä etsiä ilmastimen sinne.Täällä kaupassa ei nimittäin ollut niin joutuu kait sit jyväskylään lähteen.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meilla kanssa kolme poikasta amparissa(pelastettu suodattimesta), ovat olleet sen pari viikkoa ja risat nyt. Meilla ei ole vesipumppua tm. ja ruokaa alitetaan pari krt paivassa. Ruokana tuommosta elainkaupan puturuokaa. Kovati toivotaan etta niista kasvais potria monnisia :D

Mutta saas nahda, aika hitaasti nuo tuntuu kasvavan :(
*laa la laa*
marjo77
Member
Member

Päiviteenpä nyt vähän tätä juttua.

Kaikki kuoriutuneet poikaset ilmeisesti ovat kuollee poikas altaassa.Ei niitä ole siellä ainakaan moneen päivään näkynyt.. :cry:

Tänään kun tein vedenvaihdon isoon akvaarioon niin ukko huomasi pohjalla vipeltävän kaksi monnis vauvaa.Olisiko poikaset pudonneet poikas altaan läpi akvaarioon "sellaisen verkko laatikon" vai olisivatko nuo munat jääneet akvaarioon ja kuoriutuneet sitten siellä?

Toivottavasti en laponnut niitä pois pohjalta,yritin kyllä kattoa etteivät mene putkeen kun yksi jo meni mutta tajusin sen ja päästin pois.
Toivottavasti eivät jääneet mopanin alle kun se oli lappoamisen ajan pois akvasta.

Toivottavasti nämä pienet pärjäävät akvaariossa ja kukaan ei niitä siellä syö.
amanda
Senior Member
Senior Member

marjo77 kirjoitti:
Kaikki kuoriutuneet poikaset ilmeisesti ovat kuollee poikas altaassa.Ei niitä ole siellä ainakaan moneen päivään näkynyt.. :cry:

Tänään kun tein vedenvaihdon isoon akvaarioon niin ukko huomasi pohjalla vipeltävän kaksi monnis vauvaa.Olisiko poikaset pudonneet poikas altaan läpi akvaarioon "sellaisen verkko laatikon" vai olisivatko nuo munat jääneet akvaarioon ja kuoriutuneet sitten siellä?
Minä en oikein saa selvää mielikuvaa tuosta poikasaltaastasi, kuinka tiivistä se verkko on? Monnisenpoikaset ovat nimittäin tosi pieniä kuoriutuessaan, ne ovat hyvinkin voineet mennä siitä läpi jos siinä on "reikiä".

On niitä munia hyvinkin voinut jäädä myös sinne isoon altaaseen, ja jos poikaset ovat tähän asti selvinneet, saattavat ne hyvinkin selvitä isoiksi asti. Meillä isossa altassa selviää aina pari leopardimonnista aikuisiksi ahvenista, kiilakyljistä ja alati ahneesta partiksesta huolimatta.

Seuraavaan kutuuun ehdottaisin kyllä hieman tiiviimpää poikashäkkiä, esim minun käyttämäni irtokarkkilaatikko on hinta/laatusuhteessa aivan loistava. :mrgreen:
marjo77
Member
Member

Se poikas häkki on sellanen ehkä 15x10 kokoa ja verkko ainakin näyttää olevan tiukkaa laatua.Mutta onko sitten tarpeeksi tiukkaa tosi pienille monnisille, tiedä häntä.
Se on valkoinen ja kehikko on vihreä.

En sen kummemmin osaa sitä selittää mutta akvaarioliikkeestä ostin kun ei muuta ollut saatavilla.Täytyy ensi kerralla kokeilla sitä karkkilaatikko juttua josko pysyisivät tallessa siinä.

Ovat kyllä varmaankin akvaarion pohjalla hyvässä tallessa koska piilopaikkoja riittää kasvien ja puiden suojisa.

Seuraillaan josko pääsisivät kasvamaan isoiksi. [;)]
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Se poikas häkki on sellanen ehkä 15x10 kokoa ja verkko ainakin näyttää olevan tiukkaa laatua.Mutta onko sitten tarpeeksi tiukkaa tosi pienille monnisille, tiedä häntä.
Se on valkoinen ja kehikko on vihreä.
Ei osoittautunut tuollainen häkki järin hyväksi monnisen poikasille. Itse itseäni lainaten vanhasta sterbai ketjusta, joka oli linkitetty tähänkin ketjuun:

teemu7117 kirjoitti:
Elikkä nyt on siis kulunut reilu vuorokausi poikasten kuoriutumisesta. Pikkuakvaariossa 20l kuoriutui suurin osa munista, mutta kokeilumielessä viritelty poikashäkki pääakvaarion pinnalla ei ollut järin toimiva ratkaisu. Munat painuivat verkon ja tukirakenteiden väliin ja ainoastaan 7/15 kuoriutui. Lisäksi pari poikasta oli verkon ja tukien välissä kuolleena. Tästä kyllä varoiteltiin kun ostin häkin, että kannattaa ommella verkko tiheästi tukirakenteisiin kiinni, ettei mikään joudu ja jää sinne väliin, mutta kun tämän ei muutenkaan ollut tarkoitus olla mikään hieno ratkaisu niin päädyin vain lätkimään munat häkkiin ja sillä hyvä.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itse yritin joskus kasvattaa monnisia tuollaisessa lootassa (olikohan Seran tuote?) eikä siitä mitään tullut. Jos eivät poikaset itse verkon läpi uineet niin taistot imaisivat ne siitä läpi... :roll:

Tänään keräsin parikymmentä pikkumonnisten munaa talteen, saas nähdä kuinka niiden käy samassa poikasaltaassa viikon ikäisten taistolapsosten kanssa. Ruokinta on ainakin taattu kun olen kokoajan kotona tuputtamassa niille artemiaa. :mrgreen:
marjo77
Member
Member

Taas tulee munia. Nyt selvisi että monniset jotka kutevat ovat pandamonniset. Ja niitä on meillä altaassa vaan vaivaiset kaksi. Kuin usein ne yleensä kutee? Tää on nyt meillä uusiutunut noin kolmen viikon välillä. Ja munia on ollut 3 kertaa jo reilun kahden kuukauden aikana. On naaras aika suloinen kun vatsanalusevän välissä näin sillä munan jonka sitten kävi liimaamassa papukaijalehteen. Enpä ole tuotakaan touhua koskaan ennen nähnyt,. Harmi vaan kun ei vieläkään ole sitä kunnollista poikasallasta. :?
Kristian
Starting Member
Starting Member

Monnisen poikaset

Viesti Kirjoittaja Kristian »

Aiemmissa vastauksissakin on samoja juttuja kuin tässä.
Itse olen kasvattanut erilaisin keinoin parisenkymmentä C.Adolfoita (rusomonninen).
Nykyisin teen näin jos haluan lisää monnisparveen:
-Kerään munat poikasverkkoon (liikkeestä ostettu kehikollinen häkki).Verkko on todella löysästi kehikossa, ts. "roikkuu, jotta poikaset eivät ui kehikon ja verkon väliin ja jumiudu ja kuole sinne.
- häkin ympärille hyttysverkosta tehty harvempisilmäinen verkko, pitää pedot poissa.
- siirrän kelluvaan poikaslaatikkoon (tarkoitettu synnyttävin kalojen synnytysboksiksi) heti kun ovat niin isoja, että eivät mene sen kylkien raoista
- muovisen boksin etuna verkkoon nähden on se, että ruoka ei mene pohjan läpi.Boksin pohjaa kannattaa putsata joka toinen päivä vähintään. Tähän sopii pieni haavi, jota liikuttamalla saa aikaan virtauksen, joka nostaa jätettä ylemmäs ja sitten se on helppo kaapata haaviin.
- sitten siirto 70-litraiseen akvaarioon kun ovat "sopivan" kokoisia, eli 1 -1,5 cm pitkiä, koska jostain syystä muuten kuolevat pienessä tilassa (olisivatko myrkyllisiä toisilleen? Näin ainakin väitetään.)
- 70 -litraisesta siirto isoon akvaan kun ovat niin isoja, että eivät joudu syödyiksi.

Parhaimmillaan tällä systeemillä yli puolet kuoriutuneista jäänyt henkiin 60-80%.
Ruokavalio: nestemäinen artemia, hienonnettuja tabletteja, uppoava poikasruoka, puuterimainen poikasruoka, itsetehty räkmix ym. koon ja kasvun mukaan nestemäisestä kiinteämpään ja isompirakeiseen.
marjo77
Member
Member

Taas pääsee päivittämään juttua.

Olen aikaisemmin luullut että monnis vauvoja jäi kaksi eloon.Tänäänpä niitä löytyi kuusi. Saas nähdä montako tulee vielä löydettyä. On ne pirulaiset hyvin selvinneet akvaariossa jossa on kaksi suhteellisen ahnetta lehtikalaa ja muita kaveruksia, munat on säilynyt hyvin kun ei ole päässeet ruokalistalle.

Sitten tuli mieleen sellanenkin juttu kun nyt noita pandamonnisia alkaa ilmaantumaan niin paljonko niitä on vielä hyvä määrä?

Ja pitäisikö mun luopua 3.sta korumonnisesta ja siitä yksinäisestä verkkomonnisesta? Jos jättäis vaan pelkät pandat...? Vai mitä ovat mieltä monnis asiantuntijat?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”