Mitä laatikoston ja akvaarion väliin?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mitä laatikoston ja akvaarion väliin?

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Ongelma on se että olen laittamassa 54litrasta akvaariota erään laatikoston päälle, mutta tässä laatikostossa päädyt tulee n. 0,5cm päällilevyn yläpuolelle (päällilevy on siis sivujen välissä). Akvaario on saman pituinen kun tuo laatikosto (60cm) eli tulee niiden sivulevyjen päälle. Mitähän tuohon voisi väliin laittaa kun jos ei mitään laita väliin niin sittenhän sinne jää se puolen sentin rako pohjan ja laatikoston väliin. Riittäisikö pelkkä parin-kolmen sentin styroksi vai pitäisikö alle laittaa vielä vaneri? Jos vaneri myös niin millainen?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itse laittaisin tuohon 20mm:sen vesivanerin, kooltaan sama kuin lipaston päälli mitat.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mitä ne vanerit auttaa altaan alla?
Mulla on aina ollu vaa styroksi ja 100l ei ollu sitäkää?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Riippuu pitkältikin aiotusta jalustasta ja altaan koosta mitä tarvitaan. + tietenkin altaan valmistajan antamasta ohjeistuksesta.

Itse olen ainakin sitä mieltä että ei vara venettä kaada. Ja kestävämpi tuollainen vaneri on kuin styroksi. Ja hyvä laittaa silloin kun on kyseessä akvaariojalustaksi tarkoittamattoman huonekalun käyttöön soveltaminen.

Jos lipaston päällilevy olisi valmiiksi päätylevyjen päällä, niin en uskoisi ylimääräistä levyä tarvittavan, mutta... Myöskään se että akvaario ns. makaa päätylevyjen varassa (vaikkakin styroksia laitettaisiinkin) suosittelisin kyllä levyn hankkimista.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Minulla on 95L akvaarion alla akvaarion pohjaa pari senttiä isompi (joka suuntaan) vaneri, jonka ympärilleon laitettu valkoinen solumuovi. :) Minusta se on aika hyvä, eikä siitä voi lähteä paloja, toisin kun styroksista. Minusta ei ole kauhean kivan näköinen jos akvaarion alla on "jyrsitty" styroksi. :mrgreen:
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:Minulla on 95L akvaarion alla akvaarion pohjaa pari senttiä isompi (joka suuntaan) vaneri, jonka ympärilleon laitettu valkoinen solumuovi.
Onko tuota solumuovia akvaarionkin alla vai pelkästään kehyksien? Solumuovin tai styroksin tarkoitus on tasoittaa alustan pienet epätasaisuudet ja vahvistaa altaan pohjalasia tukemalla sitä. Siksi sen tulisi olla kauttaaltaan akvaarion pohjan alla.
helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Jos kotoa löytyy vanha retkipatja, voi sen laittaa akvaarion alle. Kuitenkin laittaisin ensin vesivanerin ja sen päälle mahdollisesti jonkin pehmusteen.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Koko akvaarion alla on vaneri, joka on kääritty solumuoviin. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”