Artemiasydeemi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jouniv
Senior Member
Senior Member

Artemiasydeemi

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Silloin tällöin ihmetellään minkälaisia kuoriutussysteemejä artemialle tehdään ja jopa myydään. Minä kuoriutan noin puolilitraisessa lasitölkissä (pastakastiketölkki), jonka kanteen reikä ilmaletkulle. Pysyy tukevasti esim akvaarion päällä, jossa lämpöä riittää. Artemian kuoriuduttua ohjaan artemian valolla purkin pohjalle ja lapotan sen sieltä ilmaletkulla. Ei tarvita telineitä tms.
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla on käytössä kaksi tällaista itse tehtyä laitosta. Materiaalina yhteen tuollaiseen tarvitsee kaksi 1,5 litran limupulloa, raejuustopurkin kannen, ilmastuskiven, pätkän letkua ja ilmapumpun. Astian alaspäin kapenevan muodon ansiosta koko vesimassa pysyy liikkeessä, eivätkä artemian munat pääse paakkuuntumaan astian pohjalle. Raejuusto (tai tuorejuusto) purkin kannen ansiosta suolavesi ei pääse roiskumaan astiasta.

Lisäksi olen hyväksi on havaittu myös ison lautasen, jonka päällä on maksimissaan 1cm suolavettä. Ilmeisesti suuren pinta-alan ansiosta veteen pääsee liukenemaan riittävästi happea, jotta artemian toukat pystyvät kuoriutumaan.
-Sami-
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minulla on akvaariolampun päällä iso, laakea ämpärinkansi, jossa kasvatan artemiaa. Ilmastinta ei siinä ole, silloin tällöin ohikulkiessani vähän lusikalla sekoittelen, ja hyvin kuoriutuvat. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mistä ja missä muodossa tai määrässä olevaa artemiaa muuten kannattaa ostaa? Jos sitä tarvitsee hiukan enemmänkin viljelytarkoituksissa, mutta kuitenkin haluaisin sellaisen suht edullisen paketin jostain löytää eli ei nyt kilokaupalla kuitenkaan.
Minä olen käyttänyt vain niitä uusia yksittäispakattuja pusseja, joissa on valmiina suola ja sisältö sekoitetaan puoleen litraan vettä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Kasvatetaanko artemiat siis suola vedessä? Tuossa samin kuvassa tuosta toisesta pullosta , jossa ne artemiat ovat , on leikattu pohja pois, mutta onko se toinen pullo siinä alla vaan telineenä? Eläinkaupoissa myydän jotain artemian munia niin riittäkö kun ostaa yhden paketin , eli lisääntyvätkö ne artemiat siellä purkissa? Vai pitääkö aina artemioiden loputtua ostaa uusia munia?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pallokala kirjoitti:Mistä ja missä muodossa tai määrässä olevaa artemiaa muuten kannattaa ostaa? Jos sitä tarvitsee hiukan enemmänkin viljelytarkoituksissa, mutta kuitenkin haluaisin sellaisen suht edullisen paketin jostain löytää eli ei nyt kilokaupalla kuitenkaan.
Minä olen käyttänyt vain niitä uusia yksittäispakattuja pusseja, joissa on valmiina suola ja sisältö sekoitetaan puoleen litraan vettä.
Omassa käytössäni edullisinta oli tilata Saksasta tällainen purkillinen lepomunia. Vertauksen vuoksi mainittakoon, että edullisin löytämäni, kohtuukokoinen (40ml) Seran artemian lepomunapurkki maksaa Helsingissä 8,90 euroa.

Noissa yksittäispakatuissa pusseissa maksat turhaan siitä pakkauksesta ja suolasta. Itse käytän suolana lähimmästä marketista ostamaani karkeaa merisuolaa ja hyvin on toiminut.

toivo kirjoitti:Kasvatetaanko artemiat siis suola vedessä? Tuossa samin kuvassa tuosta toisesta pullosta , jossa ne artemiat ovat , on leikattu pohja pois, mutta onko se toinen pullo siinä alla vaan telineenä? Eläinkaupoissa myydän jotain artemian munia niin riittäkö kun ostaa yhden paketin , eli lisääntyvätkö ne artemiat siellä purkissa? Vai pitääkö aina artemioiden loputtua ostaa uusia munia?
Kyllä, artemiat kasvavat suolavedessä. Itse käytän ihan tavallista karkeaa merisuolaa. Artemiat eivät lisäänny tuollaista "tavallisesta merisuolaa" käytettäessä, mutta pystyvät kuoriutumaan kuitenkin.
Juuri tällaisia vastakuoriutuneita toukkia syötetään kalanpoikasille.
Jos haluat kasvattaa artemioita aikuiskokoon ja saada ne lisääntymään, tarvitset akvaariokäyttöön tarkoitettua merisuolaa, jota saa akvaarioliikkeistä. Kannattaa lukaista tuo jarvij:n sivu ja hakea täältä AW:sta vanhoja keskusteluja artemian kasvatuksesta aikuiskokoon.

Tuossa tekemässäni viritelmässä toisesta pullosta on leikattu pohja pois ja toinen pullo toimii ainoastaan telineenä. Telineen voi tietysti viritellä jotenkin muutenkin, mutta toisen pullon urhaamalla saa juuri oikean kokoisen.
-Sami-
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Nyt asia selkesi. Tämä ei liity aiheeseen , mutta jäi kiinnostamaan mikä tuo karkkilaatikon näköinen boksi tuolla taustalla tuossa Samin kuvassa on?
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

toivo kirjoitti:Nyt asia selkesi. Tämä ei liity aiheeseen , mutta jäi kiinnostamaan mikä tuo karkkilaatikon näköinen boksi tuolla taustalla tuossa Samin kuvassa on?
Siinä karkkilaatikossa kasvatin tämän vuoden alkupuolella katkaravun poikasia (Caridina cf. babaulti "green"). Karkkilaatikossa oli ilmastuskivi ja vedenvaihdot suoritin pari kertaa viikossa.

Kuvia poikasista:

kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4
kuva 5
-Sami-
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

Joissakin eläinkaupoissa on myytävänä artemian kasvatus altaita hinta on n. 28e. Mutta minä tein ko. purkista oman version ja hyvin kasvavat, hiivalla niitä saa kasvatettua hieman suuremmiksi. Joensuussa Artemian munat maksavat n.7e purkki eli ei mitään kamalan kallista.
vauhtimamma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vauhtimamma »

No huh, meillä maksaa samainen purkki n.20euroa!

Justiinsa tänään tarttee sitä hakea ja ruveta artemiaa kasvattamaan kun poikasilla jo hännät! =)

Kuinka paljon laitan merisuolaa jos kasvatan noin ämpärin kannen päällä niin kuin amanda?

Olisin sen kasvatusalustan ostanut mutta siinä ei ollut suomenkielistä ohjetta niin en viimestä kakskymppistä siihen uskaltanut sitten laittaa kun artemiaa siinä ymmärtämäni ohjeen mukaan oli mukana vain yhteen kertaan... :roll:

No mutta joku siis tuohon suolan määrään voisi vastata niin olisin todella kiitollinen! :P
Leba
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leba »

Artemian haudontaliuos on keskimäärin noin 3 prosentista (kuiteenkiin lepomunien laadusta ja artemialajista riippuen). On hyvin tärkkeä, että lepomunat ovat tuoreita, varmasti hyviä. Minä käytään ykkös ja kakkosluokan lepomunia jatkuvasti erittäin hyvällä tuloksella. Löytyy ylimääräistä jos joku tarvitsee, perillä vuorokaudessa, yhteydet yv-llä. Yleisesti haudonta liuoksen muut parametrit ovat : pH 8-9, lämpötila 28 C asteetta, valoa (2000 lux), ja ilmastusta. Kuoriuttamiseen riittää tavallinen merisuola. Tarvitset vielä haudontaastiaksi kokispullo ja ilmapumppun. Se on niin yksinkertaista.
L. B
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

vauhtimamma kirjoitti:
Kuinka paljon laitan merisuolaa jos kasvatan noin ämpärin kannen päällä niin kuin amanda?
En osaa sanoa mitään nerokasta parametreistä ( [;)] ), mutta minä olen laittanut tavallista merisuolaa noin kaksi teelusikallista/ vähän reilu puoli litraa vettä. Kiehautan veden, liuotan siihen suolan, ja kun seos on jäähtynyt, niin artemian munat perään. Tärkeää on muistaa sekoitella seosta (esim lusikalla) että se pysyy hapekkaana. Ilmastusletkun lisääminen helpottaa sitä hommaa, mutta ilmankin pärjää.

Akvaariolampun päällä pidettynä on lämpötila pysynyt sopivana, ja kuoriutumisprosentti on ollut hyvä. Lepomunia säilytän jääkaapissa, ja kyllä ne siellä "tuoreina" pysyvät.

Tämä minun tapani on siis tälläinen "karvalakkimalli", eli ei kovin hieno eikä tieteellinen. Tarkemmilla menetelmillä varmasti saa vielä paremman kuoriutumisprosentin, mutta minä olen pärjännyt näillä ohjeilla. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kannampa minäkin korteni tähän artemiakeskusteluun.

Helposti artemiaa!

Itse teen näin. Kun artemia on kuoriintunut 1.5 litran pulloon otan pullon esim keittiön pöydälle seisomaan noin 1-3 min, tätä ennen olen laittanut pulloon lappoletkun "ilmapumpun letkusta." Elävä artemia painuu pullon pohjalle, kuoret ja kuoriintumattomat munat nousevat pullon pintaan. Imaisen lapolla elävän artemian pullonpohjalta toiseen puhtaaseen 1.5 litran pulloon, sopivassa vaiheessa kun katkaisee toiseenn pulloon juoksuttamisen kuoret jää siihen pulloon jossa artemia kuoriintui. Nyt sinulla onkin toisessa pullossa elävää kuoretonta artemiaa josta voi ottaa suoraan kaatamalla artemiahaaviin "evästä" ja huuhtoa hanan alla juoksevalla vedellä & laittaa haavista suoraan akvaarioon kalanpoikasten syötäväksi, toisen pullon voi taas huuhtoa ja laittaa vaikka uuden satsin artemiaa kuoriintumaan. Kuulostaa monimutkaiselta mutta on erittäin helppoa muutaman harjoittelukerran jälkeen.

Pikku vinkkinä. Elävä artemia elää 3-5 vrk irtokarkkirasiassa jääkappilämmössä kun ei laita irtokarkkilaatikon pohjalle artemiaa liikaa (saa olla aika paljon, kokemuksesta) ja vettä korkeintaan 3 cm laatikon pohjalle. (Vesi on tottakai sitä samaa suolavettä jossa artemia kuoriintui.)

Ja jos artemiaa säilyttää huoneenlämmössä limpparipullossa on sanomattakin selvää että sen täytyy olla ilmastuksessa artemian pullosta ottoa lukuunottamatta koko ajan muuten artemia kuolee pulloon.

Sitten on toinen omatekoinen "artemia-automaatti" ollut käytössä, alla tavallisen 1.5-litraisen limupullon korkkipatentista.

Kuva

Kuva

Nämä läpiviennit ovat tavallisesta sähköliikkeistä saatavia läpivientejä, joidenka nimeä en muista.

Kun 1.5-litran limppapullosta leikkaa pohjan pois ja tekee sinne pohjapäähän jonkinlaisen ripustuksen että pullosysteemi pysyy seinällä ja käyttää tälläistä korkkia siitä on helppo ottaa ilmastusletku tuosta läpiviennistä ilmapumpun päästä irti ja odotella hetki että artemian kuori nousee pintaan. Sitten voitkin letkusta laskea puhdasta artemiaa, vaikka haaviin, toiseen pulloon tai minne sen haluat. On sanomattakin selvää että ilmapumpun tällä systeemillä artemiaa haudottaessa on oltava pullosysteemin yläpuolella.

Vinkki: Oletko kiireinen esim aamuisin ja kalanpoikaset pitäisi syöttää kaikesta huolimatta artemialla.

Tee artemiaa suurissa satseissa, ota osa elävänä kalanpoikasten ruuaksi. Huudo ylimääräinen artemia puhtaan juoksevan veden alla artemiahaavissa. Sinulla on kumminkin jonkin kaapin perällä jääpalakotelo, laita aartemiahaavista huuhdottu artemia pieneen määrään puhdasta hanavettä johonkin pikkukuppiin, esim pesty viilikuppi. Kaada tämä aartemia/vesisekoitus jääpalarasian kuppeihin & pakasta satsi. Aamuisin on helppoa heittää kalanpoikasille pakkasesta jää/aartemiapala, eikä mene aikaa elävän aartemian kanssa "turatessa" Kätevää.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ja minä laiskana ihmisenä ostin artemiankuoriuttajan, johon tipautetaan päivittäin piskuinen lusikallinen artemian munia ja ne siellä itsekseen (ilmapumpun avulla) kuoriutuu ja uiskentelee sen jälkeen itsekseen altaaseen kalojen suihin. Ei tarvitse mitään jättiannoksia valmistella kolmea kalanpoikasta varten, kerran päivässä se lusikallisen heitto automaattiin vaan ja kalat ruokkivat itsensä pitkin päivää.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Laiska olen minäkin ja ostin kaksi artemian kuoriuttamissydeemiä. Korva on vähän herkkä ilmapumpun pörinälle, joten mulla on nyt sellaiset sydeemit, mitkä eivät tarvitse ilmapumppua.
Laitetaan suolavettä ja artemian munia masiinaan ja seuraavana päivänä on kuoriutuneita rapuja tarjottavaksi. Pari kolme päivää ne siellä pysyvät hyvinä. Sitten kun loppuu, tulee toisesta kuoriuttajasta uusia.
Se on tällainen Hobbyn musta kiekko. Siellä on sisällä sellainen artemian temppurata, jossa niiden pitää uida laitojen yli ja ali ja yli ja ali päästäkseen tuohon keskelle mihin aurinko paistaa. Keskellä on siivilä, jolla temppuradasta selvinneet artemiat nostetaan kuoriuttajasta pois ja syötetään kaloille. Kuoret jäävät temppuradan laitojen ulkopuolelle.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Oliskohan artemiat tuon temppuilun jälkeen tavanomaista lihaksikkaampia :mrgreen:
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”